Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa vnb 1961


Dries adams

Aanbevolen berichten

45 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Poeh, weet niet of het zo simpel is.

Kleinere verhouding bij gelijk blijvende cilinder inhoud is vermoed ik voornamelijk sneller optrekken, maar geen hogere topsnelheid. Wat je zou kunnen doen als je dat perse wil, en dan is een 3 poorts motor ook nog een flink verschil tov 2 poorts, is een 177 dr cilinder installeren en 24-24 carb, en de gear ratios verder gelijk houden. (voor de dr is een primair van 22-67 of 22-68 eigenlijk perfect) 

Je hebt dan veel meer pk en Nm, en dus zal je topsnelheid hoger zijn. 
Ik ben geen gear ratio expert, maar ik vermoed dat de Polini verhouding voor de kleine 8 inch bandjes juist minder handig is, dan moet de cilinder enorme touren gaan maken om dezelfde snelheid te bereiken. 
23-64 is eerder geschikt voor 187cc bgm of 200cc en meer, en dan met 10 inch banden.
Maar ik kan het fout hebben, zoals gezegd heb me nog niet verdiept in tandwiel verhoudingen tov cilinder inhoud en versnellingsbak. Op het GSF wiki staan alle verhoudingen per type Vespa, daar kan je evt een conclusie uit destilleren:

https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Getriebeübersetzungen_original

Simpelste oplossingen in jou geval voor hogere topsnelheid: 10 inch velgen en banden! :D

 

Volgens mij zit je toch ergens fout? Kleinere verhouding zal sneller rijden. Origineel is 22 tanden en de polini heeft 23 tanden. Dus bij 1 omwenteling zal deze toch meer verplaatsen? Het primaire tandwiel krijgt minder tanden dus zal sneller 1 omweteling doen? 

Origineel 22/67 =3.045

Polini 23/64 =2.782

Ik kan er ook naast zitten he... :D:lol:

Link naar reactie
18 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Ok, nou weer ombouwen die motor! :D

Ga em er nu eerst onder hangen om eens te kijken of hij goed loopt. Nergens geen valse lucht meer enzo. 

Tijdje aanzien en als het me stoort kan ik nogaltijd de verhouding veranderen. Motor onderuit halen begint al aardig te vlotten :lol:

  • Haha 1
Link naar reactie

Vandaag getest. 

Bij koud stationair valt hij  nog steeds uit, iets hoger stationair niet meer. 

Hij valt ook ineens weg, alsof je de "uit knop" op het stuur indrukt. 

Enkele ritten hier in men straat gedaan met sproeier 108. Stevig door gereden, hij haalt 80 a 85 op de teller. Na 5keer op en af gassen hield die er mee op tijdens het rijden, gevoel van zonder bezine vallen. 

Geen leven meer in te krijgen. Kwartiertje later gewoon terug starten, geen problemen meer. :blink:

Ik begin nu toch te twijfelen of de ontsteking nogwel goed zn werk doet. 

Condensator en platine zijn vervangen, 22gr voorontsteking staat juist. 

Stillaan ten einde raad :unsure:

Link naar reactie
Op 19/12/2019 om 05:17, Dries adams zei:

De bobijn is nieuw dus dat zou niet mogen. 

Als ik en zn neutraal gasgeef gaat die we In toeren

Slechte bobijn?

Link naar reactie
26 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Slechte bobijn?

Goh... Heb niet direct 1 bij de hand om te wisselen... Deze is wel van het merk OEM van scootercenter... misschien niet de beste... 

https://www.scooter-center.com/en/ignition-coil-oem-quality-black-with-ignition-cable-vespa-v50-pv125-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-ts125-vnl3t-sprint150-vlb1t-gl150-vla1t-lml-star-stella-125-150-9110019?number=9110019

 

Ohja, tijdens het niet starten heb ik de bougie er uitgehaald en tegen het blik van de motor getest, ze vonkte wel... 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie

En op de website van sip krijg ik dan weer deze :

 

Screenshot_20200104_202356_com.android.chrome.jpg

Die 2de komt wel het meetst overeen met de originele. 

2kabels met beide oogjes en hoogte 34.7 klopt ook. 

Op de ontsteking stond ook in potlood vglb opgeschreven door de vorige eigenaar. 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie

Vandaag andere bougie gestoken, een 6 ipv een 7.

Wonder boven wonder, probleem van het koud stationair draaien is opgelost. 

Dus ondanks de bougie 7 nieuw was, wsl toch iets mis mee. 

Enkele ritte rond de blok gedaan en eigenlijk geen problemen gehad. Trekt goed op, snelheid 80a85 op teller. 

Wel hapt de koppeling soms heel erg als ik wil vertrekken in 1ste. Zelfs als ik ze heeel zachtjes los... Als ik iets meer gas geef en daan zachtjes los gaat het beter. Of is dit normaal bij nieuwe platen? Zijn er van het merk surflex. 

Ook zit ik met een raar geluid vanaf een iets hoger toerental. Ik dacht eerst dat het een schakelkabel was dat tegen het frame sloeg tijdens het rijden maar nu merk ik dat het in elke versnelling vanaf een bepaald toerental is... 

Iemand al zoiets gehad? 

 

 

Link naar reactie
Op 5/1/2020 om 17:21, Dries adams zei:

Zal ik morgen eens probere. 

Heb wel gemerkt sinds de andere achterveer dat de uitlaatbocht tegen de veer van de staander komt. 

Het is niet de staander. 

Volgens mij komt het van uit het blok. 

Moet iets zijn dat op de krukas zit of de krukas zelf. 

Eventueel het primair tandwiel. 

Ivm het schakelen ga ik originele piaggio koppelingsplaten bestellen. 

Zou beter moeten zijn volgens Fre. 

Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

het zit je niet mee he... :unsure:

Haha opzich ben ik blij dat het ondertusen toch al goed draait en schakelt.

Dit was een blok waar ik niets van wist.. Ook niet kompleet dus als eerste "leerblok" kon dat al tellen. 

Opzich ben ik ook super graag met motoren bezig dus dat valt mee. 

Alles wat nu tegenslaat is iets waar ik van leer en bij een volgend blok extra aandacht aan kan besteden. 

Ik heb al een px150 blok klaarliggen om te "tunen" maar daarvoor moet ik eerst de basics kennen:lol:

Nu nog wat zoeken vanwaar de trillingen / geluiden op hogere toeren vandaan komen

Link naar reactie
11 minutes ago, Dries adams said:

 

Ik heb al een px150 blok klaarliggen om te "tunen" maar daarvoor moet ik eerst de basics kennen:lol:

 

Je maakt me bang. Mijn eerste blok is af en is getuned. :lol:

Het draait, ik zal binnen een maand of 2 weten of het ook rijdt...

Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

Je maakt me bang. Mijn eerste blok is af en is getuned. :lol:

Het draait, ik zal binnen een maand of 2 weten of het ook rijdt...

Zal wel inorde zijn, heb gezien dat je veel bijstand / info van ervaren mensen gekregen hebt. 

  • Like 1
Link naar reactie

Vermits het geluid toch verdacht hard lijkt op een moer die op een losse bout zit te trillen ga ik eerst eens verder zoeken op het frame. 

Alle kabels in de tunnel zijn vervangen dus misschien zit daar iets dat bij een bepaald toerental begint lawaai te maken. 

Laat ons hopen :D

Link naar reactie

Bij mij zat er teveel speling op de standaard waardoor deze zat te trillen tegen het frame wat vooral in de beenschilden merkbaar was tijdens rijden.

De boel opgevuld zodat standaard niet meer con trillen en probleem was over.

Proberen kun je het altijd.

 

 

Link naar reactie
2 uur geleden, Hendry zei:

Bij mij zat er teveel speling op de standaard waardoor deze zat te trillen tegen het frame wat vooral in de beenschilden merkbaar was tijdens rijden.

De boel opgevuld zodat standaard niet meer con trillen en probleem was over.

Proberen kun je het altijd.

 

 

Nee is bij mij niet het probleem. 

Link naar reactie

Deze voormiddag heb ik de tank uit uit gehaald en ook de plastic cover die voor de doorgang van tunnel zit. Ik heb hem gestart tot ik het getik hoorde. 

Vermits tank er uit is en tunnel open, zou het geluid sterker moeten zijn. 

Was niet het geval dus vandaar zal het niet komen. 

Cilinder en piston zijn niet vervangen maar waren naar mijn inziens nog ok.

Cilinder had geen slijtrand. Alleen de piston had een raar "gat" 

Maar niets dat in mijn ogen kwaad kan.

Bovenkant zuiger is 56.6mm en onderkant zuiger is 56.9mm

Cilinder is exact 57.0mm

Zou dit teveel verschil zijn? misschien zuiger vanaf een bepaald toerental kantelen? 

IMG_20191027_160249.jpg

IMG_20191027_160259.jpg

IMG_20191027_160423.jpg

aangepast door Dries adams
Link naar reactie

Vandaag nogwat gaan zoeken! 

Ik heb de koppeling er af gehaald en eens gestart, zodat ik alls wat na de koppeling komt al kan uitsluiten. 

Nog steeds getik zonder koppeling. 

Dan maar cilinder gedemonteerd. 

Ik had cilinder en zuiger wel opgemeten en omdat de cilinder nog origineel is en er werkelijk zeeer goed uitziet ben ik vergeten de slotspeling van de sigmenten op te meten

Hier word ik zwaar op afgestraft, ziehier het resultaat :

IMG_20200111_161120.jpg

Zuigerveer bovenaan de piston had 1.95mm spelingen 2de zuigerveer had 0.5mm speling. (op foto omgewisseld) 

Zullen 2 verschillende zijn vermoed ik. 

Nieuwe piston 57mm is besteld. 

De krukas heeft volgens mij zeker geen speling. Dus het getik komt hopelijk van de verkeerde zuigerveren. 

Ik ben erg aan het twijfelen om een pinasco 177 allu v2 te kopen en die er op te zetten... Met de originele krukas

Er zijn voor en tegenstanders... Ik twijfel nog 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie

Volgens mij zijn je veren gewoon afgebroken en via de uitlaat verdwenen, de uitlaat al eens goed gerammeld? Want zo te zien zijn de stukjes veer zonder schade te creëren (kop van zuiger en zuiger wand) via de uitlaatpoort eruit gespuugd.
CA473A21-3BE1-4F6D-ACDD-5DC9A015E88A.jpeg.6074a3152b45cda8bec86009fbdc72fb.jpeg


CB68CDC0-2023-4904-A679-82E09796E74F.jpeg.64279fbdb6decef8a667edb41ccdad14.jpeg
 

Dan even de manier waarop je de zuiger meet, dat is niet echt nauwkeurig om dat met een schuifmaat te doen. Het geeft een goede indicatie maar zegt niets over slijtage. Het doormeten doe je met een micrometer en in het werkplaatshandboek staan de waardes/limieten en locatie van meten.

De vraag is dan ook of een nieuwe zuiger je gaat helpen, zeker als je deze er zo gaat inzetten. Het hoonpatroon van de cilinder is nagenoeg weg dus de veren zullen zich niet lekker zetten. Ook zou het kunnen zijn dat de cilinder ovaal is ingesleten (liggende cilinder/zuiger) en dan dichten nieuwe veren ook niet goed af. 

Mijn advies is de cilinder te laten doormeten door iemand die cilinders kan honen/boren en dan hem/haar je een advies geven over alleen honen of een combinatie van boren en een overmaat zuiger. Een nieuwe verse set zuiger/cilinder is natuurlijk ook een goed alternatief.

Dan nog 1 vraag aan jou, hoe start een een Vespa motor zonder dat de koppeling is gemonteerd? Zet jij met gevaar voor eigen leven een dopmoer op het vliegwiel en slinger je de motor aan? Hou er rekening mee dat je krukaslager dit niet heel lekker vindt.

  • Like 1
Link naar reactie

Wat ik zie op de foto van uw piston is dat er van uw sigmenten geen stuk is afgebroken maar dat wel in uw piston het pinnetje om te voorkomen dat uw sigmenten rond draaien verdwenen is , de sigmenten mogen niet rond gaan draaien in uw cilinder omdat anders een van sigment uiteinden in de inlaat of uitlaat opening van uw cilinder kan komen en zo veel schade kan veroorzaken 

 

hopelijk zijn de foto's duidelijk van wat ik wil aantonen van het ontbrekende pinnetje 

 

IMG_1670.JPG

IMG_1671.JPG

IMG_1672.JPG

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...