Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa vnb 1961


Dries adams

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Pilaf zei:

Volgens mij zijn je veren gewoon afgebroken en via de uitlaat verdwenen, de uitlaat al eens goed gerammeld? Want zo te zien zijn de stukjes veer zonder schade te creëren (kop van zuiger en zuiger wand) via de uitlaatpoort eruit gespuugd.
CA473A21-3BE1-4F6D-ACDD-5DC9A015E88A.jpeg.6074a3152b45cda8bec86009fbdc72fb.jpeg


CB68CDC0-2023-4904-A679-82E09796E74F.jpeg.64279fbdb6decef8a667edb41ccdad14.jpeg
 

Dan even de manier waarop je de zuiger meet, dat is niet echt nauwkeurig om dat met een schuifmaat te doen. Het geeft een goede indicatie maar zegt niets over slijtage. Het doormeten doe je met een micrometer en in het werkplaatshandboek staan de waardes/limieten en locatie van meten.

De vraag is dan ook of een nieuwe zuiger je gaat helpen, zeker als je deze er zo gaat inzetten. Het hoonpatroon van de cilinder is nagenoeg weg dus de veren zullen zich niet lekker zetten. Ook zou het kunnen zijn dat de cilinder ovaal is ingesleten (liggende cilinder/zuiger) en dan dichten nieuwe veren ook niet goed af. 

Mijn advies is de cilinder te laten doormeten door iemand die cilinders kan honen/boren en dan hem/haar je een advies geven over alleen honen of een combinatie van boren en een overmaat zuiger. Een nieuwe verse set zuiger/cilinder is natuurlijk ook een goed alternatief.

Dan nog 1 vraag aan jou, hoe start een een Vespa motor zonder dat de koppeling is gemonteerd? Zet jij met gevaar voor eigen leven een dopmoer op het vliegwiel en slinger je de motor aan? Hou er rekening mee dat je krukaslager dit niet heel lekker vindt.

De veren zijn niet afgebroken, dat is zeker. 

De cilinder is volgens mij nieuw, de sporen van het honen zijn zelfs nog zichtbaar in de wand. Ik heb deze op het werk nagemeten met de binnenmicrometer. Nergens geen schade of slijtrand. Daarmee dat ik een piston van 57mm besteld heb. 

Nieuwe piston(60€) + honen (75€)vond ik te duur voor deze originele 2poort cilinder. Zeker omdat de cilinder amper of geen slijtage heeft. 

Hoe ik de vespa start zonder koppeling? 

Dop op de boormachine en op het vliegwiel. Gewoon zien dat je snel wegtrekt en op laag stationair staat. Krukaslager heeft daar geen last van. 

Is ook maar even om uitsluitsel te geven op de dieper liggende vertanding ivm tikkende geluid. 

Link naar reactie
34 minuten geleden, sidvespa zei:

Wat ik zie op de foto van uw piston is dat er van uw sigmenten geen stuk is afgebroken maar dat wel in uw piston het pinnetje om te voorkomen dat uw sigmenten rond draaien verdwenen is , de sigmenten mogen niet rond gaan draaien in uw cilinder omdat anders een van sigment uiteinden in de inlaat of uitlaat opening van uw cilinder kan komen en zo veel schade kan veroorzaken 

 

hopelijk zijn de foto's duidelijk van wat ik wil aantonen van het ontbrekende pinnetje 

 

IMG_1670.JPG

IMG_1671.JPG

IMG_1672.JPG

De pinnen zitten er beide nog en de sigmenten kunnen niet ronddraaien. 

Op de foto is het idd slecht zichtbaar. 

Mijn vermoeden is dat de cilinder vroeger vervangen is maar de piston niet. 

Dit blok heeft erges 15j stof liggen eten na een "revisie" nooit terug onder de vespa geraakt. 

Piston stak ook op zn kop de eerste keer dat ik hem opende. 

Link naar reactie
9 uur geleden, witte van zichem zei:

ik heb nog een 150cc cilinder liggen , kan je eens lenen ? juist onder mijn motor gehaald werkt perfect.

Zichem is ni te ver voor u

Das heel vriendelijk maar ik ga nu even wachten op de piston.

Die zou er dinsdag moeten zijn. 

Link naar reactie

Nieuwe piston(57mm) is gemonteerd. 

Slotspeling nagementen en die is 0.2 a 0.25 mm

De tik is nu uit het blok en er is voelbaar meer compressie. 

Koppelingsplaten zijn vervangen door originele piaggios waardoor deze nu ook terug subliem ontkoppeld. 

Vandaag rustig ritje gedaan van 25km tegen ongeveer 60a65 op de teller om. De nieuwe piston wat te roderen. 

Even doorgetrokken tot 85 en ik had nog wat over denkik... Voorheen moest ik al een lange baan hebben om 84 op teller te halen. 

IMG_20200115_173755.jpg

Ik ben nog opzoek naar een origineel afdekplaatje van een schakelklok (vlb 4vit) 

Blijkbaar past die van mijn vnb (3vit) daar niet op:

 

IMG_20200116_195535.jpg

aangepast door Dries adams
  • Like 1
Link naar reactie

Slijten de koppelingsplaten van een VNB snel? Ben ook aan een restauratie bezig, schakelde voordien wel nog heel goed dus twijfel of ik ze zou vervangen ,maar zou wel makkelijker zijn ze nu te vervangen dan dat de motor er op zit natuurlijk.

Link naar reactie
35 minuten geleden, DWJ zei:

Slijten de koppelingsplaten van een VNB snel? Ben ook aan een restauratie bezig, schakelde voordien wel nog heel goed dus twijfel of ik ze zou vervangen ,maar zou wel makkelijker zijn ze nu te vervangen dan dat de motor er op zit natuurlijk.

Het is geen grote kost dus ik zou ze vervangen. 

Bestel zeker originele piaggios. 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dus! 

Door het mooie weer zitten de eerste 100 rodage km's er al op. 

Ik hab altijd max 60a65 op teller gereden en dan was de bougiekleur ook mooi. 

Van de week, vlak voor ik thuis kwam heb ik toch even door getrokken tot ik 90 op teller haalde. Zeer kort maar voldoende om de kleur eens na te kijken. IMG_20200131_135306.jpg

Toch wel een pak te bleek met reeds sproeier 108.

Dus omdat de eerste serie px150 met carb 20/20 sproeier 116 hebben toch deze besteld om even te testen (info thx to Fre!) 

20km getest met sproeier 116. Eigenlijk geen verschil in rijgedrag. 

Vlak voor ik thuis kwam weer even doorgetrokken om de bougiekleur na te kijken. 

Helaas, bougiekleur identiek hetzelfde als met de sproeier 108.

OF ik zit met een gigantisch luchtlek, maar dat lijkt me zo goed als onmogenlijk & dan zou de bougiekleur toch wel wat moeten veranderen als is de sproeier 8! maten vergroot. 

OF er is iets mis in de carb. 

Dus carb gedemonteerd en volledig uit elkaar gedaan. 

Carb is echt super proper dus even met een draad door alle kanalen gegaan. 

De uitsparing onder de hoofdsproeier waarmee de verbinding gemaakt word tussen hoofdsproeier en vlotterkamer had doch wel wat bruin / gele aanslag. 

Ik vermoed (hoop) dat dit een verstopping was die de benzinetoevoer naar de hoofdsproeier "smoorde" dus eender welke grotere sproeier ik stak er zou altijd dezelfde hoeveelheid benzine doorgaan.

Ik heb hem ineens ook nog eens volledig in de ultrasoon gedaan om. Zeker te zijn dat alle kanalen 100% open zijn. 

 

IMG_20200202_001730.jpg

aangepast door Dries adams
  • Like 1
Link naar reactie

Hoeveel km heb je gereden met de bougie van de foto? 

Deze lijkt me nogal zwart op de zijkanten voor zo weinig km's gedaan te hebben. De zijkant (draadgedeelte) lijkt me ook zwart, misschien heb je de bougie niet vas genoeg gedraaid? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
7 uur geleden, nero zei:

Hoeveel km heb je gereden met de bougie van de foto? 

Deze lijkt me nogal zwart op de zijkanten voor zo weinig km's gedaan te hebben. De zijkant (draadgedeelte) lijkt me ook zwart, misschien heb je de bougie niet vas genoeg gedraaid? 

Groetjes, nero. 

Dit was een bougie die ik eerder al gebruikt had. De bougiekleur is al zo vaak gecontroleerd dat de afdichtring zijn tijd gehad heeft. 

Hij trekt wel geen valse lucht daar. 

Nu zit er een nieuwe in ;)

Link naar reactie

Daarnet carbu gemonteerd met sproeier 118 en even gaan testrijden. 

Aanzetten gaat normaal, daarna sputteren

Sproeier 110: aanzetten en lage toeren rijden gaat normaal hoger toerental begint ze te sputteren

Sproeier 106 geeft voorlopig beste resultaat. Volgas geen gesputter. 

Nu even wachten tot ik een korte rit kan doen om de bougie te kleuren want deze is nieuw... 

De waardes komen nu alvast meer overeen met hetgene ik hier op forum en internet terugvind. 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Na enkele andere projectjes deze terug naar boven halen.

Na de revisie deze winter stilgevallen door te slecht weer voor testritten & tochwel wat afstelproblemen. 

Na het carbu kanaaltje dat de hoofdsproeier "voed" ontdaan te hebben van gele aanzetting gaat het de goeie. Richting uit. 

Weet iemand welke de std slow running jet is bij een sprint veloce 20/20 carbu? 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Het originele onderdeel is nr 120522, dan kom ik uit op een 50. Een px150 heeft volgens de manual een 48 er in zitten. 

Heb nog een originele carb liggen van mijn Veloce, zal daar vandaag eens in kijken of die ook een 50 heeft 

Link naar reactie
Op 4/5/2020 om 08:49, koeno83 zei:

Het originele onderdeel is nr 120522, dan kom ik uit op een 50. Een px150 heeft volgens de manual een 48 er in zitten. 

Heb nog een originele carb liggen van mijn Veloce, zal daar vandaag eens in kijken of die ook een 50 heeft 

Is dit dan 50-140? 

Momenteel zit er bij mij een 52-140 in

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Zo , even afwezig geweest.

Vespa heeft de hele zomer aan de kant gestaan door ontstekingsprobleem & ander project Aprilia Rs125

Paar weken geleden dan maar ineens besloten om een elektronische ontsteking van SIP te laten steken door Sara van ring ding ding shop.

Ze loopt nu heel mooi met de Si20/20

Main 150 / BE3 / 102

Idle : 40/120

Trekt goed op door de 8inch ombouw op het 150cc vlb blok, Si20/20 en sip road 2.0

Loopt 90 op de teller , mooi tellertje rond dus 😄 op gps vertaald zich dit in 81km/h

 

 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 13/12/2019 om 13:50, Dries adams zei:

Eerst nog een proberen warm te stoken, wederom zonder resultaat. 

Center van de boutkop afgetekend en vervolgens heel mooi recht boren in stapjes van 3mm tot 13mm. Daarna de slagmoersleutel er even op en brak mooi af. 

Andere kant mooi tussen carter en frame kunnen doorslijpen. 

Geen schade aan motor of frame, ik blij. :D

Boor je met dezelfde diameter als de bout?

Op 13/12/2019 om 13:50, Dries adams zei:

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...