Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa vnb 1961


Dries adams

Aanbevolen berichten

Gisteren het blok terug in elkaar gestoken met nieuwe voetpakking omdat ik toch een kleine kans zag dat die lichtjes fitte. 

Vandaag weer onder de scooter en alles aangesloten. 

102 sproeier op de 20/20 was te klein. Met 108 kleurt de bougie mooi bruin, was zonder aanzuigrubber dus misschien in de zomer nog eens nakijken. Temperatuur was ook vrij fris vandaag... 

Scooter trekt nu duidelijk veel beter door de 4bak ipv de 3bak.

1nige jammer is dat het originele vnb blok net iets sneller ging dan dit vlb blok. 

Hij loopt nu ongeveer 80 op teller, voorheen toch 85a90.

Mede doordat het vlb blok origineel 10 inch is en ik dat omgebouwd heb naar 8inch maar ook. De verhouding van de 4de is groter dan van mijn vnb. 

Vnb blok :
1st gear: 12.20: 1
2nd gear: 7.60: 1
3rd gear: 4.85: 1

Vlb blok:

1st gear: 14.46: 1
2nd gear: 10.28: 1
3rd gear: 7.36: 1
4th gear: 5.36: 1

Maar ik ben tevreden, zeker voor mijn 1ste keer.

Het doel was om vlotter met 2 personen op de scooter te kunnen rijden. Dit zal nu zeker veel relaxer gaan. 

Als het sneller moet hebbik nogaltijd een px150 blok kaar liggen. :D:lol:

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Dan is er iets bijzonders aan de hand met je scooter, ergens een luchtlek? Sproeier 116 tot 118 is voor een 200cc normaal gesproken. 

Ik vrees dat het een lek is tussen boite en krukasruimte. Heb een dikke kartonne pakking gebruikt... Wel nergens kit toegevoegd.

Beide carbupakkingen al vernieuwd en ook voetpakking. 1nige wat nog zou kunnen is dat hij tussen kop en cilinder fit? Maar dan zou er zwarte smurrie tussenuit moeten komen en dat is niet.. :mellow:

Dus ik denk dat het carter weer open moet

 

Opzich loopt die wel goed. Blijft zelfs heel mooi op laag stationair draaien. 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie
9 hours ago, Dries adams said:

Ik vrees dat het een lek is tussen boite en krukasruimte. Heb een dikke kartonne pakking gebruikt... Wel nergens kit toegevoegd.

Beide carbupakkingen al vernieuwd en ook voetpakking. 1nige wat nog zou kunnen is dat hij tussen kop en cilinder fit? Maar dan zou er zwarte smurrie tussenuit moeten komen en dat is niet.. :mellow:

Dus ik denk dat het carter weer open moet

 

Opzich loopt die wel goed. Blijft zelfs heel mooi op laag stationair draaien. 

Dat kan je simpel testen door te checken of er benzine in de carters zit tpv de versnellingen. Is dat zo, dus is er veel meer olie die naar benzine ruikt in het carter, dan is er een carterlek idd.

Check ook of er aan de onderkant vd carb bak veel benzine lekt.Daar kan ook een luchtlek zitten.

Nog een andere optie, je carb is toch niet goed schoon.

Schoonmaken met carb cleaner is te proberen.

Link naar reactie
9 uur geleden, Niels_1977 zei:

Dat kan je simpel testen door te checken of er benzine in de carters zit tpv de versnellingen. Is dat zo, dus is er veel meer olie die naar benzine ruikt in het carter, dan is er een carterlek idd.

Check ook of er aan de onderkant vd carb bak veel benzine lekt.Daar kan ook een luchtlek zitten.

Nog een andere optie, je carb is toch niet goed schoon.

Schoonmaken met carb cleaner is te proberen.

Ik vind het vooral raar dat ik de sproeiermaat van 108 naar 115 vergroot en de bougiekleur hellemaal niets verandert. 

Zelfs met valse lucht zou het mengsel toch rijker moeten worden. 

misschien zit er toch iets in de carb waardoor ik maar een bepaalde hoeveelheid benzine krijg, eender welke sproeier ik steek? 

Straks nogeens demenoteren en laten ultrasonen. 

aangepast door Dries adams
  • Like 1
Link naar reactie
2 hours ago, Dries adams said:

Ik vind het vooral raar dat ik de sproeiermaat van 108 naar 115 vergroot en de bougiekleur hellemaal niets verandert. 

Zelfs met valse lucht zou het mengsel toch rijker moeten worden. 

misschien zit er toch iets in de carb waardoor ik maar een bepaalde hoeveelheid benzine krijg, eender welke sproeier ik steek? 

Straks nogeens demenoteren en laten ultrasonen. 

Haal ook alle 3 de sproeiers uit je carb, en check wat de standaard spoeiers en onderdelen daarvan oorspronkelijk horen te zijn:

http://scooterlounge.com/vespa/reference-library/vespa-stock-jetting-reference-guide.shtml

https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Vergaser_Dell'orto_SI_Einstellung

En je weet 100% zeker dat je een 150cc cilinder hebt? :lol: (check diameter cilinder)

 

 

 

Link naar reactie

Een paar hersenspinsels:

- Allereerst: zeker dat je de voorontsteking goed gemeten hebt? Een dubbelcheck kan noot kwaad.
- Doe je eigenlijk wel een correct uitgevoerde bougiestop? Of kijk je gewoon even na een ritje in de garage. Je sproeierssetup is sowieso veeeeel te rijk. Logisch dat de motor z’n top niet haalt. 
- Goedkoper Vertex of Jetex carbu? Zeer wisselende kwaliteit, hoor.
- Zeker dat de krukaskeerring achtet het vliegwiel niet naar buiten gedrukt is? Zolang je niet te veel druk op de keerring zet blijft die gesloten. Vanaf een bepaalde belasting verlies je intakecompressie.
- Je schrijft ergens dat de motor iets beter reageert met een beetje choke. Laat de motor es draaien in ralenti zonder choke en spuit hier en daar es rijkelijk wat remreiniger. Als dit effect heeft op het toerental heb je een miniscuul luchtlek vrij makkelijk gevonden.
- Stand en status van de mengvijs gechecked?

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Frederik9111 zei:

Een paar hersenspinsels:

- Allereerst: zeker dat je de voorontsteking goed gemeten hebt? Een dubbelcheck kan noot kwaad.
- Doe je eigenlijk wel een correct uitgevoerde bougiestop? Of kijk je gewoon even na een ritje in de garage. Je sproeierssetup is sowieso veeeeel te rijk. Logisch dat de motor z’n top niet haalt. 
- Goedkoper Vertex of Jetex carbu? Zeer wisselende kwaliteit, hoor.
- Zeker dat de krukaskeerring achtet het vliegwiel niet naar buiten gedrukt is? Zolang je niet te veel druk op de keerring zet blijft die gesloten. Vanaf een bepaalde belasting verlies je intakecompressie.
- Je schrijft ergens dat de motor iets beter reageert met een beetje choke. Laat de motor es draaien in ralenti zonder choke en spuit hier en daar es rijkelijk wat remreiniger. Als dit effect heeft op het toerental heb je een miniscuul luchtlek vrij makkelijk gevonden.
- Stand en status van de mengvijs gechecked?

De ontsteking staat op 22 graden. Ik heb dit vorige week juist gezet. Ik heb het niet meer gecheckt maar met zulke sproeier zou de bougie zowiso nat moeten worden, zeker met niet correcte voorintsteking. 

Ik rij hem warm, ik trek naar de top, ambriage & neutraal, afleggen en uitbollen. Dan check ik de bougiekleur. 

Choke geeft geen beter resultaat meer. 

Ik merk wel dat hij bij koude motor durft afslaan op stationair, eens warm niet meer. 

Ik heb al een fit-test gedaan met deodorant. Zonder 1nig resultaat van toerentalstijging. 

Carbu is een dellorto 20/20 regelvijs staat 1.5 toeren uit. 

Krukaskeering leek me. Toch goed te zijn... 

Link naar reactie
1 uur geleden, Dries adams zei:

De ontsteking staat op 22 graden. Ik heb dit vorige week juist gezet. Ik heb het niet meer gecheckt maar met zulke sproeier zou de bougie zowiso nat moeten worden, zeker met niet correcte voorintsteking. 

Ik rij hem warm, ik trek naar de top, ambriage & neutraal, afleggen en uitbollen. Dan check ik de bougiekleur. 

Choke geeft geen beter resultaat meer. 

Ik merk wel dat hij bij koude motor durft afslaan op stationair, eens warm niet meer. 

Ik heb al een fit-test gedaan met deodorant. Zonder 1nig resultaat van toerentalstijging. 

Carbu is een dellorto 20/20 regelvijs staat 1.5 toeren uit. 

Krukaskeering leek me. Toch goed te zijn... 

Edit : ontsteking toch nog nagekeken staat mooi op 22graden.

Link naar reactie
3 uur geleden, Dries adams zei:

Carbu is een dellorto 20/20 regelvijs staat 1.5 toeren uit. 

Die Spaco met zwarte kunststoffen afsluitdelen? Dat zijn helaas Aziatische Spaco kopieën met niet zo’n beste reputatie. Zet es op 2,25. 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Die Spaco met zwarte kunststoffen afsluitdelen? Dat zijn helaas Aziatische Spaco kopieën met niet zo’n beste reputatie. Zet es op 2,25. 

 

De 20/17 was een spaco, die zet ik idd op 2.5. Geen klagen van eigenlijk. 

Nu heb ik de 20/20 steken. Originele dellorto

  • Like 1
Link naar reactie

Deze ochtend het blok terug open gedaan. 

Niets raar tegen gekomen behalve dit:

IMG_20191223_195022.jpg

Pakking zat geklem tussen de opstaande rand die in het andere gedeelte past. Deze passing lijkt me vrij nauw en niet de bedoeling om er nog een pakking van 0.5 bij tussen te persen. 

Of het lek hier effectief van komt weet ik niet, voor derest ben ik niets abnormaal tegen gekomen. 

Ik ga preventief de bourages ook maar vervangen. 

Ik heb bij SIP de Sip premium dichtingskit & de originele Piaggio kit gekocht. Kwestie van al 1 op reserve te hebben:lol:

Weet alleen niet of ik er nu een laagje kit zou opdoen of niet? 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dus, de motor is terug dicht. 

Ik heb de sip pakkingen gebruikt en deze zijn in mijn ogen de beste van pasvorm / materiaal. 

Heb er een dun laagje pakkingverbeteraar van Loctite op gesmeerd omdat ik dat toch liever gebruik als kit en het eigenlijk toch gewoon de bedoeling is om de pakking op de kleine carterhelft mooi op zn plaats te houden. 

IMG_20200102_145708.jpg

De motor staat dus weer klaar om in het frame te steken. 

Sproeier 102 zit weer in de 20/20 dellorto met de SIP road 2.0

Heeft iemand een idee welke snelheid ik zou moeten halen met een 2poorts sprint 150 blok op 8inch? 

IMG_20200102_145702.jpg

aangepast door Dries adams
Link naar reactie

Lijkt me dat je tussen de 80 en 90 km/h moet kunnen halen, beperkende factor in dit geval zijn de kleinere banden, dus meer touren voor de cilinder om dezelfde snelheid te halen van een scooter met 10 inch wielen. (bij gelijk aantal paardekrachten en moment)

Ter algemene info, een overzicht van btdc en bougies, per model Vespa:

https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Zündkerze_%26_Zündzeitpunkt

 

 

Link naar reactie

Ik was daarnet even aan het hoofdrekenen, verbeter me indien fout! 

Mijn conversie van 10inch naar 8inch is een verlies van 20% in snelheid (20% kleinere wielomtrek) 

Nu viel mijn oog op deze polini 23/64 verhouding:https://www.scooter-center.com/en/primary-drive-polini-vespa-px80-px125-px150-1996-sprint150-vlb1t-gt125-vnl2t-23-64-2.78-1020037

De originele verhouding is 22/67 of +/- 3.045 

Polini 23/64 verhouding of 2.782

Dus 9.5% langer om makkelijk te rekenen 10%. 

Dus als ik mijn conversie naar 8inch (- 20%) samen met mijn (eventuele) polini verhouding (+10%)

Dan komt mijn eindsom nog steeds uit op - 10% in topsnelheid vergeleken met 10inch MAAR dan wel 10% sneller optrekken...? :D

Dus met de polini vertanding +10% (9.5:lol:) op de huidige snelheid? 

 

Link naar reactie

Poeh, weet niet of het zo simpel is.

Kleinere verhouding bij gelijk blijvende cilinder inhoud is vermoed ik voornamelijk sneller optrekken, maar geen hogere topsnelheid. Wat je zou kunnen doen als je dat perse wil, en dan is een 3 poorts motor ook nog een flink verschil tov 2 poorts, is een 177 dr cilinder installeren en 24-24 carb, en de gear ratios verder gelijk houden. (voor de dr is een primair van 22-67 of 22-68 eigenlijk perfect) 

Je hebt dan veel meer pk en Nm, en dus zal je topsnelheid hoger zijn. 
Ik ben geen gear ratio expert, maar ik vermoed dat de Polini verhouding voor de kleine 8 inch bandjes juist minder handig is, dan moet de cilinder enorme touren gaan maken om dezelfde snelheid te bereiken. 
23-64 is eerder geschikt voor 187cc bgm of 200cc en meer, en dan met 10 inch banden.
Maar ik kan het fout hebben, zoals gezegd heb me nog niet verdiept in tandwiel verhoudingen tov cilinder inhoud en versnellingsbak. Op het GSF wiki staan alle verhoudingen per type Vespa, daar kan je evt een conclusie uit destilleren:

https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Getriebeübersetzungen_original

Simpelste oplossingen in jou geval voor hogere topsnelheid: 10 inch velgen en banden! :D

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...