Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa vnb 1961


Dries adams

Aanbevolen berichten

Dit ruikt meer en meer naar een vastgeoxideerde motorbout, jongeuh.  Opwarmen, doen schrikken, meppen,(when everything else fails:) slijftol tussen carter en frame...

  • Like 1
Link naar reactie

Amaai, nen hoop reacties hier:blink:

Zal hier even duidelijkheid scheppen. 

De moer ging vlot los, daarnaa aan de kop van de lange bout proberen draaien maar deze geeft gewoon wat mee naar links en rechts door de rubber bussen. 

Daarna flink meppen op de bout, ja die draad is er zowiso aan maar nieuwe bout is al besteld. :D

Geen resultaat. 

Daarna flink rammelen aan die kop van de bout met de slagmoersleutel. 

Geen resultaat. 

De bout zit dus ferm vastgeroest aan de bus. Ik heb hem nu op zijn kant liggen (omdat vloeistof nogaltijd van boven naar beneden loopt :lol:) en spray om de zoveel uur wat WD40. 

Als ik er morgen geen beweging in krijg gaat de slijpschijf er in. Wat ik eigenlijk verwacht. 

Dus ik dacht om eerst de kop van de bout voorzichtig weg te slijpen (schuurschijfje ofzo, zodat ik frame niet beschadig) en dan langs de andere kant tussen frame en carter de bout haaks door te slijpen (langs deze kant heb ik wat speling en kan ik direct op de bout slijpen) 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie

Misschien dat je hier wat aan hebt? Een oud collega van me is bezig met het opknappen van een tank en die kreeg de pinnen van de rupsschakels ook niet los (verdient nu de kost met het maken van filmpjes hierover)

 

  • Haha 2
Link naar reactie
5 uur geleden, pdvd zei:

Misschien dat je hier wat aan hebt? Een oud collega van me is bezig met het opknappen van een tank en die kreeg de pinnen van de rupsschakels ook niet los (verdient nu de kost met het maken van filmpjes hierover)

 

Heb al een hoop filmpjes gezien van hem. Knap werk wel! 

Zal niet goedkoop zijn:lol:

Link naar reactie

Eerst nog een proberen warm te stoken, wederom zonder resultaat. 

Center van de boutkop afgetekend en vervolgens heel mooi recht boren in stapjes van 3mm tot 13mm. Daarna de slagmoersleutel er even op en brak mooi af. 

Andere kant mooi tussen carter en frame kunnen doorslijpen. 

Geen schade aan motor of frame, ik blij. :D

IMG-20191213-WA0007.jpeg

IMG_20191213_125456.jpg

IMG_20191213_132211.jpg

Nu ik veel plaats heb, ineens alle kabels mee vervangen. 

 

IMG_20191213_132750.jpg

aangepast door Dries adams
  • Like 1
Link naar reactie

Goe gedaan! De lange carterbout al es proberen lossen? Dat wordt wellicht je volgende uitdaging . ;)

Link naar reactie
15 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Goe gedaan! De lange carterbout al es proberen lossen? Dat wordt wellicht je volgende uitdaging . ;)

Deze originele motor word niet gereviseerd. Gwn in het schap. 

Die lange carterbout van mn vlb blok kwam er makkelijk uit. 

  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag ook begonnen met de nieuwe kabels te monteren, wat een kutjobke! 

Tip van een kennis van mij was de nieuwe kabels er uit trekken en door de oude en nieuwe geine een plastic draad van kantenmaaier trekken. 

Voor en achter een knoopje in trekken. 

Zo de oude er uit trekken en de nieuwe laten volgen.

Dit ging vlot voor koppeling en schakelkabels, gaskabel was hellemaal verdroogt, plastic omhulsel brak overal af en bleef daardoor ook overal achter haken:blink:

De gaskabel heeft nrml 2 vaste bolletjes maar ik heb het kleine bolletje (carbu) er moeten afknippen anders kreeg ik hem er onmogenlijk in... Hopelijk kan ik er nog een geschroefd bolletje op krijgen.

 

aangepast door Dries adams
Link naar reactie
7 uur geleden, Dries adams zei:

Heb al een hoop filmpjes gezien van hem. Knap werk wel! 

Zal niet goedkoop zijn:lol:

Met genoeg volgers kun je er goed van leven.

  • Like 1
Link naar reactie

Dus gisteren het blok er onder gehangen en alles beginnen aansluiten. 

Schakelkabels heb ik moeten inkorten om ze mooi te leggen zonder teveel bochten.

Achterremkabel was ook een heel stuk te lang, dus ook ingekort. 

Gaskabel dan weer te kort... bij gebrek aan langere tijdelijk macgyver gaskabel geflikt met lusterklemmeke. :D

IMG_20191216_155940.jpgStationair blijft hij draaien en ook de eerste mini testrit is een feit.

Vespa valt dood in 3de versnelling. Voor dat ik sproeiers ga wisselen moet ik echt eerst de ontsteking nakijken. De sproeier(102) kan er volgens mij ook niet ver naast zitten.. 

Testrit was wel zonder luchtfilterdeksel, denk niet dat dit verschil maakt? 

Had bij sip een gradenboog en montagestuk m12x1.25 besteld maar blijkbaar heb ik de M11x1.5 nodig... Dus weer even bestellen... 

Als iemand een goede uitleg of filmpje heeft van hoe deze ontsteking af te stellen mogen die altijd gepost worden. Het word mijn eerste keer. 

Nog enkele fotos :

 

IMG_20191215_165517.jpg

IMG_20191215_165534.jpg

IMG_20191215_165541.jpg

aangepast door Dries adams
  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag dus de ontsteking juist gezet op 22graden. Was zogoed als juist, ik vermoed ergens tegen de 20graden.

Dus daarna nogmaals testen. 

Niet ok, nog steeds doodvallen. Niet blijven draaien op laag stationair. 

Op hoog stationair wel, maar dan valt die soms ook gewoon uit. 

Het rijden gaat ook niet goed, met choke iets beter... Maar bijlange niet ok. 

20/20 carbu met 108 sproeier

Ook de spaco 20/17 getest en geeft dezelfde kuren.. 

2x nieuwe pakkingen gebruikt aan de carb. 

Ik vermoed ergens een lek waardoor die valse lucht trekt. 

Onder de voetpakking lijkt hij wat vochtig, niet overdreven. 

Voetpakking van bgm zijn 0.2mm, vind ik persoonlijk nogal dun? De voetpakking zat ook lichtjes "tussen" het pinnetje op de cilinder en het carter... 

Blok er weer onderuit... 

IMG-20191218-WA0006.jpeg

En terug open

IMG-20191218-WA0009.jpeg

aangepast door Dries adams
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...