Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektronische ontsteking


Dries adams

Aanbevolen berichten

Ik heb een origineel gereviseerd 2poorts vlb blok gekocht. Gereviseerd ergens jare 70 en sindsdien niet gedraait, op zolder gelegen. 

Ik heb alles nagelopen en enkele rubbers vervangen. 

De draden van de onsteking zijn volledig verdroogt, geen bougiekabel, bobijn of aftakdoosje aanwezig dus ik dacht eventueel een elektronische ontsteking te plaatsen. 

Wie kan mij zeggen wat het verschil / voordeel is? 

Dat ik 12volt krijg en heen platine meer heb weet ik al. 

Zal er een vermogenwinst zijn? Naar mijn 2taktkennis zal dit toch miniem verschil zijn? 

Ik twijfel tussen de bgm en pinasco

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Voordeel van een electronische ontsteking is betrouwbaarheid, die neemt toe omdat deze geen bewegende onderdelen heeft (geen contactpuntjes) en geen condensator. Ook is de lichtopbrengst hoger bij een 12v systeem.

Dan de vermogenswinst, deze is inderdaad minimaal. De vonk is wat krachtiger dus zal het mengsel wat vollediger verbranden maar een percentage kan ik niet noemen.

De BGM en Pinasco zijn 2 verschillende systemen.

De BGM heeft een stator met pickup waardoor je een CDI/Bobine met 3 draden gebruikt (plus, min en pickup). Veelal wordt de blauwe ducati CDI gebruikt welke van goede kwaliteit is. Deze CDI heeft echter een vast ontstekingspunt dus als je een variable ontstekingscurve wilt kan je deze kit uitbreiden met een Kytronic (zie: https://www.kytronik.com/collections/kytronik/products/smart-booster2016-2). 

De Pinasco is een basaal systeem zonder pickup en is identiek aan de Vespatronic en andere electronische onstekingen met een 2 draden CDI (plus en min). Deze CDI heeft wel een vast ingebouwde variabele ontstekingscurve. Ook dit systeem is van goede kwaliteit. Of dit Pinasco systeem een twin spark heeft zoals de Vespatronic kan ik nog niet met zekerheid zeggen maar met de kennis die ik nu heb durf ik dat wel met 99% te bevestigen. Als je daar wat meer informatie over wilt, er loopt daar een topic over (zie: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/31452-vespatronic-waarom-2-vonken/&tab=comments#comment-323867)

 

Een echt advies welk systeem je beter kan nemen is er niet. Ze zijn beide van goede kwaliteit en betrouwbaar. Als je het blok in de toekomst nog wat wilt kietelen denk ik dat de BGM icm Kytronic beter op z’n plaats is. Hou je het standaard dan is de Pinasco een prima alternatief.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...