Jump to content
Vespaforum.be

Het brandstofsysteem gedurende winterstalling

Tomasso

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken.  Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik.

De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5).   In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch.

Wat wordt er best gedaan ?   
Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ?
De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ?
Iedere week een kwartier laten draaien ?
Of is dit allemaal niet echt nodig ?

Tom

Ik deed niks, behalve mijn batterij gezond houden. Uiteraard is blijven rijden indien mogelijk altijd beter... na een tijdje stilstand had een wel een vlotte start, doch wel met dit resultaat :-) . Dat bleef duren tot ik 3 straten verder was. 

IMG_0538.JPG

Edited by Wutsie75
  • Haha 5

Tom, er is al een hoop over gezegd en geschreven. Bij langere (winter) opslag is het verstandig om maatregelen te nemen qua brandstof. Probeer zowieso bij alle brandstoffen die ethanol bevatten weg te blijven als je met oud spul rijdt. V-power is (nog) vrij van ethanol evenals aspen of de hogere octaan brandstoffen (100+). Traktreer je Vespa daarop... 

• Like 2
  • 2 weeks later...
Op 13/10/2019 om 16:30, Tomasso zei:

Hallo allemaal,

Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken.  Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik.

De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5).   In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch.

Wat wordt er best gedaan ?   
Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ?
De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ?
Iedere week een kwartier laten draaien ?
Of is dit allemaal niet echt nodig ?

Tom

Ik voeg er altijd een half flesje Forte 1 in en dan start ie direct. 

Hier laat ik elke Vespa draaien en sluit het kraantje zodat de carbu leeg komt en dan vul ik alle benzinetanken tot ze  bijna overlopen. En een paar keer bij droog weer ze allen buiten zetten, laten draaien en een ritje doen warm aangekleed en opnieuw de carbu laten leeg draaien en takjes bijvullen. En degene met een batterij elk aan hun eigen druppellader. 

• 1 month later...
Op 26/10/2019 om 06:49, Thomas78 zei:

Hier laat ik elke Vespa draaien en sluit het kraantje zodat de carbu leeg komt en dan vul ik alle benzinetanken tot ze  bijna overlopen. En een paar keer bij droog weer ze allen buiten zetten, laten draaien en een ritje doen warm aangekleed en opnieuw de carbu laten leeg draaien en takjes bijvullen. En degene met een batterij elk aan hun eigen druppellader. 

voila, zo is dat !

• Like 1
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By gem
      Blijkbaar verdwijnt super 95 binnenkort en komt er een versie met ethanol in de plaats.
    • By VNB rider
      Hoi,
      Ik zit met volgende vraag :
      Ik heb een vnb van '62 125cc en wil tanken voor de eerste maal.
      Nu is mijn vraag, zou ik het riskeren om 2takt benzine te halen bij het pompstation om de hoek? die heeft een 2takt pompje staan.
      Zal deze 2takt goed zijn voor mijn VNB of raden jullie aan om zelf te gaan mengen??
      alvast bedankt voor de hulp!
      grts
    • By wetebe
      Voor de tweede maal is na een lange winter de carburateur van mijn VNB1 1961 verstopt. Vorig voorjaar bleek het niet mogelijk om de inwendige kanalen te reinigen. Met een nieuwe carburateur weer goed lopen. Nu met de nieuwe carburateur het zelfde probleem. Stationair OK, maar bij gas geven zwaar inhouden. Als je in de carburateur kijkt zie je ook dat er te weinig uit de hoofdsproeier komt. De sproeier zelf ie niet verstopt.
      Op andere forums gevonden dat de dader Euro 95 benzine kan zijn. Die benzine is hygroscopisch en na de winter zou zich wat water onder in de tank kunnen zitten. Ook gelezen dat het metaal van de carburateurs door de ethono aangetast zouden worden.

Wie heeft hiermee intussen ook ervaring opgedaan.

Gr. Wetebe
    • By erwig
      Door de negatieve commentaren over benzine met Ethanol heb ik, nu het kouder wordt en ik veel minder rijd met de rally, de tank gevuld met Aspen 2 i.p.v. 98 met olie. Kost wel €20 voor 5 liter. Verstandig of geld weggegooid?
    • By Hendry
      Voeg dit item ook even in het Oldie forum toe.
      Sinds kort gebruik ik Triboron in mijn GLA 150cc en ACMA BOLLAG.
      Beiden zijn motorisch volledig gerestaureerd.
      Sinds een maand gebruik ik dit product.
      Op advies 50% Shell volsynthetische mengolie en 50% Triboron. tijdens het inrijden.(rekening houdend met de 1 en  2% mengverhouding)Tevens nu ook benzine met octaangehalte 102 ipv 98'.
      Beide Vespa's rookten voorheen niet en lekten ook niet.(Geen druppel) en er zit carterolie in....
      Wat me opvalt:
      Meer power onderin waardoor ik minder snel hoeft terug te schakelen.Vermoed de sterkere 102 octaanbenzine met meer energie.
      Wat me verbaasd is dat vooral de ACMA veel minder mechanisch geluid geeft ook in de uitlaat...Kan ik niet helemaal verklaren en wat ik niet kan verklaren dat het schakelen veel soepeler lijkt te gaan. Triboron komt niet bij de versnellingstandwielen en de koppeling dus geen verklaring voor.(Misschien dat ik met een lager toerental schakel wat het schakelen makkelijker maakt??)
      Volgens sommigen heeft Triboron geen dichtende werking waardoor de krukaskeerringen zouden lekken maar alles is vernieuwd en zie tot nu toe geen lekkage en hoor dat ook niet direct in de Zundapp en Kreidler forums terug.Daarom ook hiervoor niet bang.
      Volgend jaar ga ik volledig op Triboron rijden als het gaat zoals het nu gaat,.
      Mijn voorlopige indruk lijkt tot nu toe uitstekend, alles lijkt soepeler en stiller te gaan, maar besef dat ik nog te weinig met dit product heb gereden en de stap van 98 naar 102 octaanbezine ook zijn invloed heeft om een eindoordeel te geven.
      Wordt vervolgd...

• Create New...