Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Het brandstofsysteem gedurende winterstalling


Tomasso

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken.  Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik.

De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5).   In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch.

Wat wordt er best gedaan ?   
Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ?
De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ?
Iedere week een kwartier laten draaien ?
Of is dit allemaal niet echt nodig ?

Tom

Link naar reactie

Ik deed niks, behalve mijn batterij gezond houden. Uiteraard is blijven rijden indien mogelijk altijd beter... na een tijdje stilstand had een wel een vlotte start, doch wel met dit resultaat :-) . Dat bleef duren tot ik 3 straten verder was. 

IMG_0538.JPG

Link naar reactie

Tom, er is al een hoop over gezegd en geschreven. Bij langere (winter) opslag is het verstandig om maatregelen te nemen qua brandstof. Probeer zowieso bij alle brandstoffen die ethanol bevatten weg te blijven als je met oud spul rijdt. V-power is (nog) vrij van ethanol evenals aspen of de hogere octaan brandstoffen (100+). Traktreer je Vespa daarop... 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 13/10/2019 om 16:30, Tomasso zei:

Hallo allemaal,

Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken.  Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik.

De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5).   In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch.

Wat wordt er best gedaan ?   
Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ?
De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ?
Iedere week een kwartier laten draaien ?
Of is dit allemaal niet echt nodig ?

Tom

Ik voeg er altijd een half flesje Forte 1 in en dan start ie direct. 

Link naar reactie

Hier laat ik elke Vespa draaien en sluit het kraantje zodat de carbu leeg komt en dan vul ik alle benzinetanken tot ze  bijna overlopen. En een paar keer bij droog weer ze allen buiten zetten, laten draaien en een ritje doen warm aangekleed en opnieuw de carbu laten leeg draaien en takjes bijvullen. En degene met een batterij elk aan hun eigen druppellader. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 26/10/2019 om 06:49, Thomas78 zei:

Hier laat ik elke Vespa draaien en sluit het kraantje zodat de carbu leeg komt en dan vul ik alle benzinetanken tot ze  bijna overlopen. En een paar keer bij droog weer ze allen buiten zetten, laten draaien en een ritje doen warm aangekleed en opnieuw de carbu laten leeg draaien en takjes bijvullen. En degene met een batterij elk aan hun eigen druppellader. 

voila, zo is dat !

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...