Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie 1976 sprint veloce


DD_ves

Aanbevolen berichten

10 uur geleden, DD_ves zei:

dat kleine gaatje, is dat voor de achterrem? Of gaat die mee door dat grote gat met koppeling en schakelkabels?

Remkabel gaat samen met de andere door het grote gat, ik denk dat het kleine gat er is als uitloopt indien er benzine moest lekken onder de tank. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
10 hours ago, Bowyer said:

 

Voor die massa aan dat boutje zou ik een net kabeloogje klemmen en de lak van het frame er even afkrabben tot het blanke staal.

 

Jij bedoelt dat boutje aan de binnenkant he? Is voorzien, zat zonder.

12v heb ik aan gedacht, alleen heb ik geen 12v batterij liggen. En om bvb die van mijn auto te gebruiken, moet ik die half uit mekaar schroeven..

Link naar reactie

Het is helaas ook niet al peis en vree met deze.. best wel wat probleempjes waar ik tegenaan loop...

1. Voorrem. 
Newfren Antiaqua geinstalleerd, en een dikke laag moeten wegvijlen vooraleer ze wilden passen. Mijn wiel draaide uiteindelijk, maar vandaag remkabel aangesloten en zo goed als geen speling in te krijgen. Zo weinig speling dat mijn remhendel zelfs noet terugkomt. 
net gelezen dat die newfrens daar blijkbaar voor gekend zijn bij SCK, dus Piaggio remschoenen besteld. 
 

2. Carburateur

0487382F-F137-4EF1-8591-5D64D2BCA87E.thumb.jpeg.fc87047624f47bddab29670ca34b73eb.jpeg
 

🙄

Nieuwe besteld...

 

 

3. Reservewiel niet compatibel met de houder:

1F1412DA-9A2C-4309-9594-F5E5C5C05DB0.thumb.jpeg.b9f0b0193e7b2dd068303101eb618b9d.jpeg

voorlopig geen oplossing voor...

als iemand een idee heeft..

 

 

4. Schroefdraad gestript in mijn stuur (gaatje met blauwe loctite op). 

B8BF0C4C-CD97-49F7-B3D6-55615E633645.thumb.jpeg.9a5e548f7fdcd9e6c822e65d17c83920.jpeg

 

deze voorlopig wel kunnen oplossen door een alu stripje van een mm breed naast de schroef te steken. Ga kijken of het houdt. Indien niet: helicoil

 

 

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
15 minutes ago, koeno83 said:

Probeer deze eens op je reservewielsteun dan gaat hij wel passen denk ik

EA8F957A-93FC-494F-91D5-E31DF5C12496.jpeg

Kun je hem alleen nog steeds niet vastdraaien bovenaan 🤔

Merci 😊 

Maar die heb ik liggen, past niet. Die velg is nl veel breder dan een gewone. Maar mijn stukje is wel verweerd. Misschien kan ik een nieuwe breder maken. 

Edit: zijn trouwens BGM Pro tubeless velgen. En daar zitten maar 5 gaten in...

Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

3. Reservewiel niet compatibel met de houder:

1F1412DA-9A2C-4309-9594-F5E5C5C05DB0.thumb.jpeg.b9f0b0193e7b2dd068303101eb618b9d.jpeg

voorlopig geen oplossing voor...

als iemand een idee heeft..

 

Verbindt 2 van de 5 gaten met een metalen lat waar je in het midden een gat geboord hebt.  In dat gat kan  je de steun bevestigen.  Mogelijk is uw reservewiel dan wel niet mooi gecentreerd.

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie
17 minutes ago, nero said:

 

Verbindt 2 van de 5 gaten met een metalen lat waar je in het midden een gat geboord hebt.  In dat gat kan  je de steun bevestigen.  Mogelijk is uw reservewiel dan wel niet mooi gecentreerd.

Groetjes, nero. 

Idd, zo ga ik het doen. 😉

Link naar reactie

Je hebt Tubeless van BGM zo te zien. Die passen inderdaad NIET op reservewielsteunen. Op mijn P200E paste dit ook niet op de standaard houder, deze heb ik dus zelf aangepast door de schroefdraad af te zagen, uit te boren en er een langere doorheen te steken. Echter dat gaat 'm bij deze niet worden vermoed ik. Zit de schroefdraad vast erin of is deze er uit te halen? 2 boutjes erop en dan de onderste losdraaien, dan draait de schroefdraad mee er uit net zoals met de pinnen voor de cilinder? Vervolgens een langere er in? Of de schroef draad afzagen, uitboren en nieuwe draad tappen.

Maar ik zie nu dat jouw constructie niet eens is voor een velg met 5 gaten... misschien dat als je er een voor een P series koopt (ipv voor een model met totaal andere velgen) dat het wel past.

Hieronder mijn aangepaste constructie (rubber fietsband tegen krassen)

cCXL1Bo.jpg

pLn8tla.jpg

 

aangepast door pdvd
  • Like 1
Link naar reactie
12 hours ago, DD_ves said:

4. Schroefdraad gestript in mijn stuur (gaatje met blauwe loctite op). 

B8BF0C4C-CD97-49F7-B3D6-55615E633645.thumb.jpeg.9a5e548f7fdcd9e6c822e65d17c83920.jpeg

 

deze voorlopig wel kunnen oplossen door een alu stripje van een mm breed naast de schroef te steken. Ga kijken of het houdt. Indien niet: helicoil

 

 

Ipv dat alu stripje steuntje terug verwijderen, schroefdraad uitboren en ofwel een helicoil indraaien van dezelfde maat (M5?)of schroefdraad M6 tappen en gaatje in steun iets vergroten en een bout M6 gebruiken ipv M5.

Dat alu stripje zal op lange termijn wellicht problemen geven... Direct correct herstellen ipv foefelen

  • Like 1
Link naar reactie
1 hour ago, pdvd said:

Je hebt Tubeless van BGM zo te zien. Die passen inderdaad NIET op reservewielsteunen. Op mijn P200E paste dit ook niet op de standaard houder, deze heb ik dus zelf aangepast door de schroefdraad af te zagen, uit te boren en er een langere doorheen te steken. Echter dat gaat 'm bij deze niet worden vermoed ik. Zit de schroefdraad vast erin of is deze er uit te halen? 2 boutjes erop en dan de onderste losdraaien, dan draait de schroefdraad mee er uit net zoals met de pinnen voor de cilinder? Vervolgens een langere er in? Of de schroef draad afzagen, uitboren en nieuwe draad tappen.

Maar ik zie nu dat jouw constructie niet eens is voor een velg met 5 gaten... misschien dat als je er een voor een P series koopt (ipv voor een model met totaal andere velgen) dat het wel past.

Hieronder mijn aangepaste constructie (rubber fietsband tegen krassen)

cCXL1Bo.jpg

pLn8tla.jpg

 

Lengte bout is idd niet het probleem. De velg zou daarop passen. Wel achterstevoren, maar da's nog niet zo erg, dan zit hij ook meet naar het beenschild toe.

Het probleem is idd dat er minder gaten inzitten 😉

 

32 minutes ago, Speedracer said:

Ipv dat alu stripje steuntje terug verwijderen, schroefdraad uitboren en ofwel een helicoil indraaien van dezelfde maat (M5?)of schroefdraad M6 tappen en gaatje in steun iets vergroten en een bout M6 gebruiken ipv M5.

Dat alu stripje zal op lange termijn wellicht problemen geven... Direct correct herstellen ipv foefelen

Je hebt overschot van gelijk. Alleen heb ik dus nog nooit een helicoil geplaatst of schroefdraad getapt. En ben bang om het erger te maken.. 

Komt nog bij dat het gat diep in het stuur ligt, ik weet dus niet of je daar wel iets in kan tappen?

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

Lengte bout is idd niet het probleem. De velg zou daarop passen. Wel achterstevoren, maar da's nog niet zo erg, dan zit hij ook meet naar het beenschild toe.

Het probleem is idd dat er minder gaten inzitten 😉

 

Je hebt overschot van gelijk. Alleen heb ik dus nog nooit een helicoil geplaatst of schroefdraad getapt. En ben bang om het erger te maken.. 

Komt nog bij dat het gat diep in het stuur ligt, ik weet dus niet of je daar wel iets in kan tappen?

Ik zou eerst een nieuw rubber proberen, zou toch moeten passen en dat ziet er wel mooier uit. Gaat alleen om de dikte van de rand die anders is. Normaal zit hij ook op 1 punt vast geschroefd dus dat veranderd niet. 

 

Een tapsetje is altijd handig en niet duur om aan te schaffen. Soms werk tappen met het zelfde formaat al, dan kun je de originele schoef alsnog gebruiken. En anders 1 maatje groter. 

Link naar reactie
30 minutes ago, koeno83 said:

Ik zou eerst een nieuw rubber proberen, zou toch moeten passen en dat ziet er wel mooier uit. Gaat alleen om de dikte van de rand die anders is. Normaal zit hij ook op 1 punt vast geschroefd dus dat veranderd niet. 

 

 

Het gaat 'm niet alleen om de dikte, maar ook om de diepte van de rand.

Zie groene gedeelte. Daar mis je in vergelijk met een standaard velg bijna een cm diepte.

1576112482_ScreenShot2020-11-19at11_39_24.thumb.png.8b7d8ab0316bf4f56cf72f89ce31592a.png

 

30 minutes ago, koeno83 said:

Een tapsetje is altijd handig en niet duur om aan te schaffen. Soms werk tappen met het zelfde formaat al, dan kun je de originele schoef alsnog gebruiken. En anders 1 maatje groter. 

Me niet uitlachen ajb, maar is onderstaande een tapsetje? ☺️

 

Ik heb onderstaande set gisteren gebruikt: dat bitje links boven is M5 (de maat van de schroef). Dat heb ik gisteren gebruikt, maar zonder succes.

Ik ben ook niet helemaal zeker dat dat het juiste gereedschap is trouwens!

 

Als ik een overmaat zou willen tappen, dan zou dat eventueel kunnen, maar dan heb ik dat onderste gereedschap nodig om op die tap te zetten. En in dat geval is die tap weer niet lang genoeg om tot in het gat te passen (want dat onderste gereedschap moet dan draaien boven het gat waar de kilometerteller in moet. :D

 

 

IMG_1379.thumb.jpg.1d4073a6d5450b55a851149fd1b33468.jpg

Link naar reactie

Betreffende die wielhouder, dit zit ook in dat pakket:

 

8E7BD9E7-8C4A-4BED-A53F-E62482ED66D8.thumb.jpg.03c44f326d30e57f514be8e5faab4d5c.jpg

 

 

Heb met SCK aan het babbelen geweest, maar ik versta niet wat ze willen zeggen...

Eerste antwoord:

 The rims are a bit too thick for this holder ... but there is no adapter available. For these rims you have to rework the holder a little bit .

 

Mijn reactie:

 > I understand that I would need to rework the holder in order to cope for the larger rim. But how do you attach the upper side of the rim to the holder, since it only has 5 holes instead of 10?

 

Scooter Center: A Rim everytime has only 5 holes . the other 5 holes are closed by the bolds that connects the 2 halv rims  .  The rim is clamped at the top of the holder .

 

Ikke:

But since the rim side (green in the image) is lower then on a standard rim, this will not work.

 

Scooter Center: You have to grind the holder a bit that the rim fits ... then screw on the V-shaped plate to keep the rim up.

 

 

 

Ik snap het niet..

Die rand is te hoog, dus ik kan die houder wel aanpassen, maar die velg gaat nooit lager zitten he. Dus dat achterste stuk van die houder zal nooit achter die velgrand zitten..

 

Link naar reactie

Dat is idd een tapsetje. Kun je de m6 tab niet even op een boormachine zetten? Misschien dat je er dan bij kan.

Voor je reservewiel, wanneer je het rubber erop zet past hij achter je velg en dan kun je hem met dat plaatje aan de voorkant vast zetten denk ik. 

Link naar reactie
2 minutes ago, koeno83 said:

Dat is idd een tapsetje. Kun je de m6 tab niet even op een boormachine zetten? Misschien dat je er dan bij kan.

 

Zou ik kunnen proberen. Staat wel in de handleiding van het tapsetje om het NOOIT met een apparaat te doen :D

 

2 minutes ago, koeno83 said:

 

Voor je reservewiel, wanneer je het rubber erop zet past hij achter je velg en dan kun je hem met dat plaatje aan de voorkant vast zetten denk ik. 

 

Ga ik eens proberen!

Link naar reactie
12 minutes ago, koeno83 said:

Dat is idd een tapsetje. Kun je de m6 tab niet even op een boormachine zetten? Misschien dat je er dan bij kan.

 

Voor mijn informatie:

Is het dan zo simpel om in het bestaande M5 gat met een M6 tap te gaan?? Of moet ik de rest van die M5 schroefdraad bvb eerst uitboren om een gladde wand in het gat te krijgen?

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, DD_ves zei:

Is het dan zo simpel om in het bestaande M5 gat met een M6 tap te gaan?? Of moet ik de rest van die M5 schroefdraad bvb eerst uitboren om een gladde wand in het gat te krijgen?

Ligt eraan hoe hard het materiaal is, maar je merkt het snel of het kan. en anders eerst voorboren. 

Link naar reactie

Laatste antwoord:

 

 Hello 

 

We now just test it by ourself and see the problem -- it really don`t work ---- you are not too stupid !! 

 

It is a bit more work to do ... so may you can do it -- or send it back to us .! 

 

It needs to make an adapter on top that you van fix the rim ... on bottom it needs a longer bold .

 

 

Your decision .... sorry for the complications ! 

 

 

 

ligt dus ni aan mij 😉

 

  • Haha 2
Link naar reactie
9 hours ago, koeno83 said:

Ligt eraan hoe hard het materiaal is, maar je merkt het snel of het kan. en anders eerst voorboren. 

Stuur is gewoon aluminium dus te hard zal ‘t zeker nie zijn. 
In theorie kan je gewoon direct M6 tappen. Gat in het steuntje uitboren naar 7mm om wat speling te hebben. Voorbije tapt diepte van het gat controleren en met plakband rond je tap markeren zodat je niet te diep probeert te tappen, anders tap je tot einde van het gat en als je niet oplet trek Jef de nieuwe draad direct kapot omdat de tap niet dieper kan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
18 hours ago, DD_ves said:

Laatste antwoord:

 

 Hello 

 

We now just test it by ourself and see the problem -- it really don`t work ---- you are not too stupid !! 

 

It is a bit more work to do ... so may you can do it -- or send it back to us .! 

 

It needs to make an adapter on top that you van fix the rim ... on bottom it needs a longer bold .

 

 

Your decision ... sorry for the complications ! 

 

 

 

ligt dus ni aan mij 😉

 

Buiten het feit dat ik niet te stoem ben volgens Scooter Center, kunnen ze helaas mijn velg niet ruilen want de band zit er al op.

 

Dus bij deze:

Als iemand een BGM PRO met Michelin S1 wil, dan wil ik die graag ruilen tegen een BGM Original  (5800003) met binnenband en Michelin S1.

Zelfde deal geldt zonder de S1, dus:

BGM PRO velg tegen BGM Original velg met binnenband dan.

 

Voor iemand die een BGM Pro velg zoekt, komt dit neer op 50% korting 😉

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...