Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie 1976 sprint veloce


DD_ves

Aanbevolen berichten

Hier eens horen of er iemand nog een goei idee heeft...

vandaag mijn SprintV gaan halen, en zit met een probleem...

 

70A19498-A203-479E-91E8-27917DF0F870.thumb.jpeg.fef7683211292579c0cc838ff7a447f6.jpeg

 

B2F0A576-8CF6-4E8B-B707-3BB0146210A0.thumb.jpeg.83a7e1691bbad8b39dae33b3779032cd.jpeg
 

Het onderste gat (achterkant vespa) van de rechtse voetrail (binnenste) komt uit in een dwarsbalk onder de vloer. 
Resultaat is dus dat ik geen idee heb hoe de endcap van de voetrail te monteren. 
 

Ik had volgend idee:

Poprivet gebruiken om de rail vast te zetten, en dan de onderkant van de endcap afvijlen en de popnagel die erin past afzagen en beiden in die rail kleven. Zou dan wel met een soort van soepele lijm moeten gebeuren. 
Weet niet of dat sterk genoeg is, de "druk" van het rubber in de rail komt daar nl op te staan.

 

Maat van me had volgend idee:

Met een boortje door het gat naar beneden boren, door de dwarsbalk. Dan langs onder met een grotere boor het gat groot genoeg maken tot het stuk van de SIP tang er door kan. En dan op de normale manier met de SIP ta g de popnagel vast zetten.
 

Weet niet of het allemaal duidelijk is, maar moest er nog iemand een idee hebben...laat iets weten, want momenteel is het ophalen een beetje in mineur geeindigd... :(

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, DD_ves zei:

Hier eens horen of er iemand nog een goei idee heeft...

vandaag mijn SprintV gaan halen, en zit met een probleem...

 

70A19498-A203-479E-91E8-27917DF0F870.thumb.jpeg.fef7683211292579c0cc838ff7a447f6.jpeg

 

B2F0A576-8CF6-4E8B-B707-3BB0146210A0.thumb.jpeg.83a7e1691bbad8b39dae33b3779032cd.jpeg
 

Het onderste gat (achterkant vespa) van de rechtse voetrail (binnenste) komt uit in een dwarsbalk onder de vloer. 
Resultaat is dus dat ik geen idee heb hoe de endcap van de voetrail te monteren. 
 

Ik had volgend idee:

Poprivet gebruiken om de rail vast te zetten, en dan de onderkant van de endcap afvijlen en de popnagel die erin past afzagen en beiden in die rail kleven. Zou dan wel met een soort van soepele lijm moeten gebeuren. 
Weet niet of dat sterk genoeg is, de "druk" van het rubber in de rail komt daar nl op te staan.

 

Maat van me had volgend idee:

Met een boortje door het gat naar beneden boren, door de dwarsbalk. Dan langs onder met een grotere boor het gat groot genoeg maken tot het stuk van de SIP tang er door kan. En dan op de normale manier met de SIP ta g de popnagel vast zetten.
 

Weet niet of het allemaal duidelijk is, maar moest er nog iemand een idee hebben...laat iets weten, want momenteel is het ophalen een beetje in mineur geeindigd... :(

 

De staart van je poprivet afknippen tot die in het dwarsbalkje past is geen optie?

Link naar reactie
12 minutes ago, Frissenappel said:

De staart van je poprivet afknippen tot die in het dwarsbalkje past is geen optie?

Die snap ik precies niet :)

De staart van de poprivet zit toch aan de bovenkant?
Maar sowieso een poprivet gebruiken voor de endcap is wat mij betreft eigenlijk geen optie, want dat ga je heel hard zien. 

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
2 minutes ago, nero said:

Gewoon vijzen?  De rails op de middentunnel worden ook normaal gevezen.  Wel korte (maar brede) vijsjes gebruiken. 

Groetjes, nero.  

Het probleem is de endcap he? Vijzen, net zoals poprivetten zou ik liever vermijden. Die zijn zichtbaar op die endcap. 

Link naar reactie

Ik bedoel de eindstukjes op de middentunnel.  Die worden ook gevezen, ttz erin geklopt (zijn vijsjes zonder gleuf).  

Als je geen volledige set wilt bestellen kan je eventueel proberen er zelf te maken door bolkopvijsjes wat af te vijlen. 

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
12 uur geleden, DD_ves zei:

Die snap ik precies niet :)

De staart van de poprivet zit toch aan de bovenkant?
Maar sowieso een poprivet gebruiken voor de endcap is wat mij betreft eigenlijk geen optie, want dat ga je heel hard zien. 

Mes excuses, Ik bedoeldede 'originele' rivet die je met de sip tang moet bevestigen.

Staart afknippen tot ze nog net boven de rail uitsteekt en dan met een brede puntslag over kralen?

Link naar reactie
3 minutes ago, Frissenappel said:

Mes excuses, Ik bedoeldede 'originele' rivet die je met de sip tang moet bevestigen.

Staart afknippen tot ze nog net boven de rail uitsteekt en dan met een brede puntslag over kralen?

Ik kan langs de onderkant niet in die balk. 
Maar dat zou sowieso hetzelfde resultaat geven als een moderne rivet en slects de rail vastzetten. Wat dan met die endcap?

Link naar reactie

Poging tot...

9B78ADA5-83FD-47C5-B525-1078E097DE94.thumb.jpeg.342abb74fe208efde9c650cec9b9fb2f.jpeg
 

vlnr:

afgeknipte popnagel

bewerkte klinknagel

bewerkte endcap

 

F8F44821-4C3D-4156-936C-010477067CF4.thumb.jpeg.2ff92f21cca780f625fbb879a295e2ba.jpeg

past precies

 

2802381E-9448-46E0-AF35-1C63DB03CBA2.thumb.jpeg.65c634b16c518330e7c68d471440d233.jpeg

 

dit zo vastgeplakt met TEC7.

 

resultaat: 
 

D0F9D306-6018-489D-9F71-39B2F08AC847.thumb.jpeg.6e49c99ff3cf1816af50f055399b01ac.jpeg


ik weet binnen 24u te zeggen of het houdt 😅

0CD527BC-07D5-4889-9F79-1B912806904E.jpeg

Link naar reactie

Mmm. Foto’s zijn niet helemaal goed gegaan..

laatste foto is dus de bewerkte klingnagel in een rail. 
die klinknagel zet de rail vast, en daar bovenop heb ik dus de endcap met de popnagel erin geplakt. 
kijken of het houdt, want er zit wel een beetje druk op van de rubbers natuurlijk...

Link naar reactie

Mocht het met tec 7 loslaten wat naar mijn idee zeer waarschijnlijk is dan goed schoonmaken en geschikte loctite gebruiken. Met metalen op elkaar gaat dat meestal heel erg goed. Wel snel plaatsen anders kan het al vast zijn  voordat hij goed op zijn plek zit.

  • Like 1
Link naar reactie
9 hours ago, Bowyer said:

Mocht het met tec 7 loslaten wat naar mijn idee zeer waarschijnlijk is dan goed schoonmaken en geschikte loctite gebruiken. Met metalen op elkaar gaat dat meestal heel erg goed. Wel snel plaatsen anders kan het al vast zijn  voordat hij goed op zijn plek zit.

En wordt die hard? Of blijft die soepel?

want da’s de reden dat ik voor een tec 7 gekozen heb. Dacht dat het best zou zijn dat dat wat elastisch bleef omwille van de trillingen. 

Link naar reactie

Eigenlijk heb je deze nodig maar dan langer voor de endcaps.

Indien iemand ze kan vinden, laat het maar weten.

 

Schermafbeelding 2020-11-07 om 10.17.47.png

  • Like 1
Link naar reactie

Work in progress! ✌️

7A3E31F7-BDAA-4E4F-92F6-75DA34C43C78.thumb.jpeg.1f3f99a7091ade2e27da7beeb9a71cfb.jpeg

 

B0DE9819-3261-4BAC-A9AA-3514074BD763.thumb.jpeg.f8324b7afab0292550e83c5aad7b8c04.jpeg

 

88ADE0D2-4DA1-4BAE-BFF1-4DF6F96B6031.thumb.jpeg.c3ef30808571f6751c8959b26d9589cf.jpeg

 

D130E86F-A467-4B1E-8CC2-7488000F8691.thumb.jpeg.f23e7f2d7548ee67f9a7e6c2f02f7271.jpeg

 

CCF094F5-1024-4275-8799-4E6CE4271F4B.thumb.jpeg.8209c025a5b20397c48bdefffb7b7f0c.jpeg

 

3E0CEF37-369A-45C1-A9D8-662ECC8D63F2.thumb.jpeg.a6e7d9eb3363e29ded67f8a3a63a62d1.jpeg

Ik vind die nieuwe claxon wel wat te blinkend.. 

Ik neig meer naar de oude, maar die is vrij vies aan de binnenkant. Iemand een idee hoe die schoon te maken?

Mag je die weken bvb?

 

001D6476-6BCF-4845-BAA8-57283C805AB5.thumb.jpeg.f5941b6130559c73ea8208ffdaf1ae50.jpeg

oud

 

4551C273-1ADF-4B23-ADEC-C2153D737FAD.thumb.jpeg.a84aec2b156d378e4f356cb73963f441.jpeg

nieuw

  • Like 1
Link naar reactie
13 uur geleden, DD_ves zei:

En wordt die hard? Of blijft die soepel?

want da’s de reden dat ik voor een tec 7 gekozen heb. Dacht dat het best zou zijn dat dat wat elastisch bleef omwille van de trillingen. 

Loctite word in de basis hard hoewel er ook types zijn die zachter blijven maar die zijn meer voor niet permanente schroefdraad borging.

Er is een speciale loctite voor cilindrische passingen en dat is in weze een lijm die reageert op metallisch contact. 

Tec 7 is minder geschikt voor niet poreuze materialen of materialen met een glad oppervlak zoals metalen

aangepast door Bowyer
  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Heb de powerbox van die SIP teller ook onder de tank geinstalleerd ipv in het stuur. Vorige keer te hard zitten knoeien om die in dat stuur te krijgen. 
 

C2A17731-9E16-44AF-B8B4-8EAFFC3B83DB.thumb.jpeg.f4eae6b0d713420bd0309f58e365cdcf.jpeg
rood direct op de regulator

massa op die linker vijs (aan de binnenkant)

 

 

378BA5A6-3E9C-4B92-9A73-32083BD19879.thumb.jpeg.92ca35a6990d9ec20c627322beb227f4.jpeg

 

massa en

bruin op de gele van het achterlicht. 
bakje tussen die 2 kabelklemmen geklemd. 
 

hoop dat dat werkt, want kan dat pas testen als hij draait (en de tank er dus inzit)...

 

heb hier al direct een vraagje over.. klopta?

Want ik lees dat je ook de bruine en rode direct op een 12v of op je lamp kan aansluiten. 
Zou spijtig zijn dat de tank er terug zou uitmoeten, met naft erin, met al de knoeiboel die daarbij hoort... ;)

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
Op 8/11/2020 om 11:56, DD_ves zei:

Heb de powerbox van die SIP teller ook onder de tank geinstalleerd ipv in het stuur. Vorige keer te hard zitten knoeien om die in dat stuur te krijgen. 
 

C2A17731-9E16-44AF-B8B4-8EAFFC3B83DB.thumb.jpeg.f4eae6b0d713420bd0309f58e365cdcf.jpeg
rood direct op de regulator

massa op die linker vijs (aan de binnenkant)

 

 

378BA5A6-3E9C-4B92-9A73-32083BD19879.thumb.jpeg.92ca35a6990d9ec20c627322beb227f4.jpeg

 

massa en

bruin op de gele van het achterlicht. 
bakje tussen die 2 kabelklemmen geklemd. 
 

hoop dat dat werkt, want kan dat pas testen als hij draait (en de tank er dus inzit)...

 

heb hier al direct een vraagje over.. klopta?

Want ik lees dat je ook de bruine en rode direct op een 12v of op je lamp kan aansluiten. 
Zou spijtig zijn dat de tank er terug zou uitmoeten, met naft erin, met al de knoeiboel die daarbij hoort... ;)

Je zou natuurlijk een 12 volt voeding aan kunnen sluiten op je kabelboom om eea te proberen en na te meten.

Voor die massa aan dat boutje zou ik een net kabeloogje klemmen en de lak van het frame er even afkrabben tot het blanke staal.

Je kunt vrij eenvoudig meten of je fatsoenlijk massa hebt door tussen dat punt en bijvoorbeeld je stuur te meten hoeveel ohm weerstand je hebt.

Het idee is zo laag mogelijk bij voorkeur onder de 1,0 ohm kom je hoger dan zou je kunnen overwegen om vanaf je massa kontakt een extra draad naar de voorkant en je achterlicht te trekken en een bedrade massa te maken. Zo min mogelijk stroom via je kader helpt ook tegen roest trouwens. en je verlichting gaat er zeker beter van werken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...