Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie 1976 sprint veloce


DD_ves

Aanbevolen berichten

Is een PX125 /TS blok, komt een Pinasco Magny Cours ST 177cc kit op met Pinasco Power Clutch, BGM BigBox Touring en 24/24 carb.

Link naar reactie
10 minutes ago, Wilby said:

Is een PX125 /TS blok, komt een Pinasco Magny Cours ST 177cc kit op met Pinasco Power Clutch, BGM BigBox Touring en 24/24 carb.

:wub:

 

durf het bijna niet te vragen, maar heb je goesting/tijd om (veel) foto’s te maken? Ik ga nl dezelfde richting uit binnenkort. En het is mijn eerste keer...

Link naar reactie

De carters en inhoud gewoon wassen met benzine, een borsteltje en was elbow greace, David.
 

Die BGM pakkingen heb ik ook al regelmatig gebruikt. Zijn een stukje stijver en voorzien van een lijntje silicone maar zie daar niet meteen een voordeel in ten opzichte van merkeigen Piaggio pakkingen i.c.m. een likje Gasket Sealer pasta. 

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag aan de motor gewerkt. Ik heb 0,0 ervaring, en mijn speciale tools zijn nog in bestelling, maar kon niet wachten.. :D

 

 

 

 

Oorspronkelijke staat. Blok zat in het frame zonder vliegwiel:

 

IMG_8407.thumb.JPG.6ba6d3d1221de27445f41a873622372d.JPG

 

 

 

 

 

Zuiger is goed voor de vuilnisbak, net zoals de cilinder:

IMG_8408.thumb.JPG.26899a08731364c1f079470fd5583e87.JPG

 

 

 

 

Ben dik een uur bezig geweest om het blok te splitsen. Ding wilde niet uit mekaar. 
Krukas en zuiger zaten ook muurvast.

Is uiteindelijk wel gelukt, en blok draaide ook weer rond:

 

IMG_8409.thumb.JPG.56c1db3f8d88e83d6aa0e393cbd1b85f.JPG

 

 

 

 

Koppeling wel wat miserie mee gehad. Ik had het idee dat mijn tool niet ver genoeg over de kasteelmoer ging. Opeens ging het, en was het een fluitje van een cent.
Halve maantje was wel nergens te bekennen. Toen ik later het blok omdraaide, lag het opeens op de werkbank :D

Klok is gebarsten:

IMG_8410.thumb.JPG.37b7ac2d15984b22a01625831733c626.JPG

IMG_8414.thumb.JPG.2c3edb313bcd680ca5d290411eedecd8.JPG

IMG_8416.thumb.JPG.beaa8a7298e4146837b6ad004e3e32b3.JPG

 

 

 

 

Schakelstaafje van schakelkruis halen was niet simpel. Bleek linkse draad te zijn... :D

 

IMG_8417.thumb.JPG.39c847b13e65292ae4844f13c86df3b0.JPG

 

 

 

 

Veel roest op de krukas.

 

IMG_8418.thumb.JPG.17395a1be0cbde5a43529bd972cea7a5.JPG

 

 

 

Kickstartas door het het deksel halen was ook niet simpel. Heb moeten verwarmen.

Er heeft daar iets in het blok geraakt, geen idee wat het is...

 

 

IMG_8419.thumb.JPG.dda41d36e7152960ec201e47d5a677d9.JPG

 

 

 

IMG_8420.thumb.JPG.1f25ce08e9a7b886fde9cf15019a9e01.JPG

 

IMG_8421.thumb.JPG.c861847cb407a36a8d8bb9239d59fa34.JPG

 

 

veel roest..

 

 

 

IMG_8422.thumb.JPG.b5733de80434e461a625983f194a1b10.JPG

 

IMG_8423.thumb.JPG.16a6f6b90ddd355addb955586fbfb756.JPG

 

IMG_8424.thumb.JPG.e38dd9c26f8db345d12329e6f2f69c9c.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier heb ik een vraag over. ..

Dit ziet er tricky uit om eruit te halen...
Absoluut noodzakelijk om te vervangen?

IMG_8427.thumb.JPG.34294d741efa49cf71c9466b993ca821.JPG

 

 

 

 

Klaar om te gaan poetsen...

IMG_8428.thumb.JPG.15cf1a97ffd4be5b194d0ea6ab0ab5f7.JPG

 

IMG_8429.thumb.JPG.c7a15f0f880094dd701e0c5678059572.JPG

 

IMG_8430.thumb.JPG.8dc550a75eda05ad6ba0da3e3046e4e1.JPG

 

IMG_8431.thumb.JPG.785dc57822f745ea47dee85d7f473d8e.JPG

 

 

 

 

 

 

Dit is de enige etappe waar ik iets kapot gemaakt heb.. De bovenste schroef van de backing plate die is gewoon in stukjes gevallen toen ik er wat kracht op zette. Die zal ik dus moeten zien uit te boren..

 

 

IMG_8432.thumb.JPG.e1d2c9a97d30b24b8062bea78be2c9c8.JPG

 

zIMG_8433.thumb.JPG.781931dba9087d5cf75e43fbba397c1c.JPG

 

 

 

 

`

 

 

 

Intakevlak ziet eruit alsof het nog gered kan worden.

 

 

IMG_8435.thumb.JPG.7049f5b73d757fe2651405ffa5e1de65.JPG

 

IMG_8436.thumb.JPG.f8acecc1e5e3913efd82d4dc49777be9.JPG

 

IMG_8437.thumb.JPG.2038bf6cbf9a97f88efa03e879549306.JPG

Hier ben ik voorlopig vastgelopen. 

Ik had een circliptang nodig voor de kerstboom. Die van de versnellingen heb ik eraf gekregen zonder, maar nu heb ik er echt 1 nodig. 

Morgen of ten laatste maandag zou die geleverd moeten worden...

 

 

 

 

Laat jullie opmerkingen komen he! 
Ik heb geen flauw idee of dit er allemaal goed uit ziet, of eerder slecht! ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door DD_ves
  • Like 1
Link naar reactie

Ziet er allemaal goed uit! Goed schoonmaken en alle lagers, rubbers, keerringen en krukas vervangen.  Vergeet ook niet de veren in de primair as niet en zet hier stevige veren in aangezien je er een grote cylinder op wil zetten. 
 

De lager voor de achteras moet je wel vervangen, even warm maken en met een platte schroevendraaier sla je hem er dan makkelijk uit. Een nieuwe doe ik altijd in de vriezer, dan de Carter weer warm maken je kan dan een grote dopsleutel in dezelfde maat erop zetten en met een rubber hamer tikken. 
 

succes, groet Koen

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
42 minutes ago, koeno83 said:

Je hoeft ook niet te wachten op je tang, de achteras kun je eruit tikken en dan kun je de primairas er ook uithalen.  

Laat mijn schoonmoeder erbuiten ajb. Ik zoek rust in mijn garage...

  • Haha 3
Link naar reactie

Nog een beetje doorgedaan vandaag..

enige wat ik er niet uitkrijg is 1oil seal bij de crank. Daarvoor moet ik die tang hebben :D

 

Mijn parasolvoet heeft perfect gewerkt voor de engine mounts!

 

 

B39921CA-E465-4103-AB85-CF7EF4FF778D.thumb.jpeg.b83422eaf7b3e30429faed7e07f0c093.jpeg

 

683D8EB1-ACCD-4E0F-AF3F-3C2C26ABB53F.thumb.jpeg.8f1b09abf9451a927d00b899f03742db.jpeg

 

B8464E50-118D-43F6-ACF3-9C3BF34AB797.thumb.jpeg.c794d5b42eb660a8aeeee523c7299c38.jpeg

 

E838946D-93E4-47D6-B562-12C5E076EF5A.thumb.jpeg.033e490d2cdb8ead2bc4b6942529c112.jpeg

 

91818A59-03E3-449C-82EF-1E41965DE732.thumb.jpeg.26af3c77476583a57549ffc7ecdb6910.jpeg

Link naar reactie
Op 16/10/2019 om 20:05, DD_ves zei:

durf het bijna niet te vragen, maar heb je goesting/tijd om (veel) foto’s te maken? Ik ga nl dezelfde richting uit binnenkort. En het is mijn eerste keer...

Ik heb van deze weinig foto's gemaakt maar voor de opbouw kan ik verwijzen naar ' vespresso.nl P200 '85 - Engine Buildup ' mooie foto's stap per stap.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

Weet er iemand of zo’n opbergbox bestand is tegen benzine?

Of vind ik straks mijn terras onder de naft?

Hangt ervan af uit welk materiaal je box is gemaakt ;) onderaan staat dit wellicht aangeduid als "PP" (polypropyleen) of "PE" (polyethyleen) of iets dergelijks. PP is niet bestand tegen benzine, PE wel

Link naar reactie
1 minute ago, Thomassker said:

Hangt ervan af uit welk materiaal je box is gemaakt ;) onderaan staat dit wellicht aangeduid als "PP" (polypropyleen) of "PE" (polyethyleen) of iets dergelijks. PP is niet bestand tegen benzine, PE wel

Ik dacht idd al dat dat aan de onderkant zou staan :unsure:

Link naar reactie

Kleine details die gemakkelijk vergeten worden zijn de O-ringen aan de kickstartas en in het koppelingsdeksel voor het armpje van de koppeling.

Kastelmoer van de koppeling voor 't gemak vervangen door een specifieke zeskantmoer met flens, deze zijn beschikbaar bij oa SIP voor de oude koppelingen, of upgraden naar een Cosa-koppeling.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 13/10/2019 om 17:59, DD_ves zei:
Op 13/10/2019 om 17:58, TNO zei:

zonder de vloer zal dit waarschijnlijk rond de 1000-1200€ zitten...?

Geen idee. Vraag het even via messenger, hij reageert zeer snel..

Ik heb hem even gebeld. Vriendelijke kerel en volgens mij gouden handjes...

richtprijs voor een large frame :1100-1200 € lucht gegomd en volledig afgewerkt glad in de lak. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...