Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
marboo

Help! te klein?!?

Recommended Posts

Na jaren sym mio (jaja, Chinees..) 50 CC gereden te hebben, wil ik HEEL graag Vespa rijden..maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan!

Ik ben 155cm en op de nieuwe primavera sta ik net, maar dan ook net met mijn tenen op de grond. Buiten stond een oudere touring met de kleinere velgen en dat zal iets beter, maar ik heb op de technische info van Vespa gelezen dat het zadel ook 1 cm lager staat en ik vind de touring eigenlijk wat minder mooi.. Heeft de touring een ander zadel of is het model helemaal 1 cm lager? Anders kan ik een zadel van de touring op de primavera zetten. Echt elke cm geldt in dit geval, dus ik zou graag willen weten waar die cm verschil in zit. Nu zeiden ze in de winkel dat het een optie is om er de oudere formaat banden op te leggen, zoals bij die touring die buiten stond.

Een andere winkel adviseerde om in plaats daarvan de achtervering te verwisselen voor 29 of 30 cm, dat zou dan eenvoudiger en goedkoper idee zijn. 

En vandaag kreeg ik het advies van een andere zaak dat ik Vespa uit mijn hoofd moest zetten en dan voor een veilige Zip moest kiezen!

Ik ben niet iemand die sleutelt aan scooters, dus een misschien lagere oldtimer zou dan waarschijnlijk ook geen optie zijn aangezien ik ´m dagelijks gebruik..

Kunnen jullie mij helpen?? Of word ik veroordeeld tot de kleinere maar niet coole Aziatische scooters?  Hebben jullie tips/ideeen?!? Help!?

Share this post


Link to post

Is op een Vespa 1 voet aan de grond niet genoeg? (serieuse vraag) 

Share this post


Link to post

Normaal geen probleem inderdaad, maar ik heb regelmatig mijn 10 jarige dochter bij mij achterop die ik naar school/ sportclubjes ed moet brengen en dan ben ik bang dat ik mijn evenwicht niet ga houden..

Share this post


Link to post

Je kan sowieso (bijna) elk zadel verlagen.

Heb dat ooit voor een BMW GSA gedaan, en dat was zelfs niet zo duur.

 

Share this post


Link to post

Mmm , ik snap die uitleg van die winkels niet hoor , je kan inderdaad een custom zadel op de Vespa zetten dat lager is , enkel een gewone dealer zal deze niet in stock hebben of zelfs nog nooit van gehoord hebben dat deze bestaan , dan is er inderdaad de optie van de veringen aanpassen , het zal inderdaad wel iets kosten maar waar een wil is is een weg 

grtz sidvespa 

Share this post


Link to post

Enig idee waar ik een custom zadel het beste kan laten maken? Ik zag ook al een filmpje over een "lowering bracket"

Het mag wel wat kosten, het is mijn enige vervoermiddel, het belangrijkste is dat het veilig blijft en het er ook netjes uit ziet.

Share this post


Link to post

Verlagen doe je beter met het zadel dan met de vering, worst case allebei... even alle opties checken is de beste manier. Wel ook al gehoord dat kleiner dan 155cm niet ok is voor een vespa (tijdens verhuur met een groep) doch jij zit daar net op ;-) .

Share this post


Link to post

Oei.. dus geen goede optie? Ik dacht dat ik er uit was!

Er bestaat een lowering bracket, de 667872RC, ik zag ´m bij een YouTube filmpje en het zag er vrij eenvoudig uit. 

Ik kan dus wel zadel en wielen aanpassen, maar ik weet niet hoeveel het dan gaat schelen.. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik heb het filmpje ook even bekeken en ik zou inderdaad eerst voor deze optie kiezen en eens proberen , is volgens mij ook de goedkoopste optie , als dit nog niet genoeg geeft kan je altijd nog andere opties bekijken 

grtz sidvespa 

Share this post


Link to post

OK. dankjewel.

Dan kan ik dit als eerste doen, daarna de wielen, daarna het zadel...

Ik dacht dat die Italianen ook allemaal klein waren.. In Italie val ik niet op!

Was ook al aan het rond kijken naar andere opties..bv een Vespa LX 50 te zoeken, die schijnt wat lager te zijn. Maar dan moet ik wel zeker weten dat hij helemaal in orde is, durf ´m niet zomaar op 2ehands.be ofzo te kopen, want ik heb er te weinig verstand van. Ik vind ze wel erg mooi ook!

Share this post


Link to post

 

kijk ook eens hier naar deze in Nederland ze maken custom zadels , hier kan je eventueel ook al eens informeren wat zij aanbieden 

https://www.collections2wielers.nl/custom-zadels/

 

verder moet je hier eens op het forum rond kijken er zijn in het verleden nog al topics over geweest 

mocht je voor een LX tweedehands kiezen ga dan zeker voor een 4 tact ( je weet maar nooit met de nieuwe normen ) 

kijk ook eens bij de officiële dealers als je bang hebt voor een tweedehands , zij nemen soms Vespa's over van vaste klanten omdat zij bvb een nieuwer of zwaarder model willen , ok zal iets duurder zijn maar geven dan ook soms wel garanties 

grtz sidvespa

 

Share this post


Link to post

sidvespa , dankjewel! Daar heb ik zeker wat aan! Zij  kunnen mij vast adviseren mbt een lager zadel. 

Ik ga ook zeker kijken voor een 4 tact en bij officiële dealers is natuurlijk ook een optie. Ik zal de technische gegevens nog eens goed nalezen, volgens mij was deze echt een paar cm lager.

Als hij dan wat duurder is, dan is dat maar zo, dan heb ik wel meer zekerheid..

Share this post


Link to post

Ik heb hier in de buurt een top-vakman zitten. Die voert precies uit wat je nodig hebt, alleen is het wel regio Charleroi. 

Share this post


Link to post
Posted (edited)
10 uur geleden, DD_ves zei:

Ik heb hier in de buurt een top-vakman zitten. Die voert precies uit wat je nodig hebt, alleen is het wel regio Charleroi. 

Is wel een eindje weg, maar dan heb je ook wat natuurlijk.. dat ga ik onthouden.

Ik ga eens googlen op een mooi en betrouwbaar adres voor een LX! 

Edited by marboo

Share this post


Link to post
1 hour ago, marboo said:

 

Ik ga eens googlen op een mooi en betrouwbaar adres voor een LX! 

Daar heb ik ook een goei adres voor.
Maar idd ook hier in de buurt. En als het een daily is, dan is dat misschien niet zo handig.

 

Share this post


Link to post

Ja precies.. Ik heb net 20 km door de regen, modder en bladeren gereden en ik bedacht mij dat een oudere Vespa misschien niet zo ideaal is.:(

Dan zou ik er eigenlijk twee moeten hebben, een echte vintage voor in de zomer en een nieuwe voor woon werk verkeer die heel de winter mee moet maken..

Laat ik eerst beginnen met een praktische Vespa..

 

Share this post


Link to post

Een LX is toch ook een moderne?

Share this post


Link to post

Maar moeilijk te krijgen zie ik..zoek mij suf!:P Moet natuurlijk een cream kleur zijn:lol:

Share this post


Link to post

Waar ben je precies naar op zoek? Zal eens horen ;)

 

Share this post


Link to post

Naar zoiets:

Vespa lxv, 4 takt, 45 km per uur.. Liefst deze kleur (Venezia is dat geloof ik)

Afgebeeld is een motor, maar ik zou heel graag  de brommer versie willen.

Hij is een fractie lager door de oudere banden en dan kan ik ´m met https://www.sip-scootershop.com/nl/products/adapter+zelioni+voor+verlaging_zeladt1s deze adapter wat nog wat lager laten zetten..

lxv scooter.jpg

Share this post


Link to post

Dus je wil een lage, moderne, 50cc vespa?

Share this post


Link to post

ja! Als dat zou kunnen..met retrolook

 

Share this post


Link to post

Heb even een mailtje gestuurd naar mijn dealer om te kijken of hij iets in de aanbieding heeft.

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Super!

Ik was een hele mooie tegen gekomen, die zat ook bij een Vespaclub,  echt alles erop en eraan, helemaal zoals ik ´m wilde hebben...alleen is het een tweetakt.

Dat durf ik niet aan.. zo jammer, want hij zag er fantastisch uit..

De nieuwe elektrische Vespa vind ik nog veel te duur en niet mooi (persoonlijk he) .. een lxv 4 takt of nieuwe primavera blijven dus over..

Edited by marboo

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...