Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Expertise gevraagd


Bram75

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Lang geklooi gehad met mijn 50 Special (dr 75cc). Vandaag eindelijk perfect lopend gekregen door vervanging van verschillende onderdelen. Uiteindelijk hebben keerring vliegwielzijde en nieuwe statorbedrading de uitkomst geboden. Nu twijfel ik om het blok er weer onder te zetten gezien de staat van fe cilinder/zuiger. Naar mijn weten heeft deze voldoende compressie maar heb geen idee hoelang (en hoeveel km) deze erop zit. Wat raden jullie aan afgaande op deze info en deze snelle foto van de zuiger. Het vuil rechts van het midden betreft olie.

IMG-20191001-WA0017.jpeg

Link naar reactie

Als je blok er van onder is heb je toch maar een 5- tal minuten nodig om de cilinderkop er eens af te halen en de cilinder te checken op schroeven.  En, als je een half uurtje hebt kan je makkelijk de cilinder er ook even af halen om de segmenten te controleren. 

Op het eerste gezicht zitten er nogal wat schroeven in de piston. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Kop is eraf geweest en is beetje vettig maar geen schade. Als ik de cilinder eraf haal moet ik (ben nauwkeurig) ook meteen de pakking vervangen. En ben bang dat dan de zuigerveren verschuiven ten opzichte van hun slijtagepatroon. Tweede vraagje, kan voor een DR 75 cc met 3 spoelpoorten gaan of DR75cc met 6 spoelpoorten (formula one). Welke zou je in geval van vervanging aanraden. Die met 6 spoelpoorten is zelfs 6 euro goedkoper.

Link naar reactie
18 minuten geleden, nero zei:

Als je blok er van onder is heb je toch maar een 5- tal minuten nodig om de cilinderkop er eens af te halen en de cilinder te checken op schroeven.  En, als je een half uurtje hebt kan je makkelijk de cilinder er ook even af halen om de segmenten te controleren. 

Op het eerste gezicht zitten er nogal wat schroeven in de piston. 

Groetjes, nero. 

Zie vorige reactie. Vergeten je te taggen 

Link naar reactie

Het slijtagepatroon gaat niet veranderen, daar zorgen de pinnetjes voor die de segmenten op zijn plaats houden. 

Met DR 50- kits heb ik niet direct goede ervaringen (de segmenten willen nogal eens breken bij montage). 

Welke carburator steekt er nu op?  Heb je de sproeiersetting aangepast aan de75cc? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
15 uur geleden, Bram75 zei:

Kop is eraf geweest en is beetje vettig maar geen schade. Als ik de cilinder eraf haal moet ik (ben nauwkeurig) ook meteen de pakking vervangen. En ben bang dat dan de zuigerveren verschuiven ten opzichte van hun slijtagepatroon. Tweede vraagje, kan voor een DR 75 cc met 3 spoelpoorten gaan of DR75cc met 6 spoelpoorten (formula one). Welke zou je in geval van vervanging aanraden. Die met 6 spoelpoorten is zelfs 6 euro goedkoper.

Je carter heeft maar 2 spoelpoorten, extra spoelpoorten op je cillinder gaat je niet verder helpen. Wat jij waarschijnlijk bedoelt zijn de boosterpoorten. Laat je cillinder boren, nieuw 1e of 2e overmaat piston er in en je spoelpoorten aanpassen aan de cilinder adhv je voetpakking. 

Zoals nero al zei: met je 16.10 ga je aan "6poorten" sowieso niks hebben. Misschien eens richting 16.16 of zelfs 19.19 kijken. Maar dan begint het primaire vertanding spelletje en ben je vertrokken.

Link naar reactie

Weekje verder, cilinder was toch redelijk aan vervanging toe dacht ik zo. Dus DR 75cc besteld. Alleen een foutje gemaakt, het betrof een 85 cc die er op zat. Had een fout gemaakt met meten. Door mijn ongeduld toch maar de 75 cc gestoken. Hij liep al hard zat.

20191009_205446.jpg

20191009_221036.jpg

Link naar reactie

Zal het morgen eens bekijken. De cilinder was mooi glad en bij het monteren 0,0 weerstand gevoeld. Lijkt me dat die cilinders af fabriek al gevlakt zijn. Staat namelijk niet in de handleiding. Hij liep in ieder geval perfect. De sproeier echter iets verkleinen ivm downsize van 85--> 75cc. Motorruimte vandaag roestvrij gemaakt, opgeschuurd, ontvet en in de roeststabiliserende primer gezet. Morgenochtend in de lak en morgenmiddag blok monteren en aansluiten/afstellen. 

Link naar reactie

Bij stalen cilinders is het altijd aan de raden de scherpe randen te “breken”. De set zal nu wellicht wel mooi lopen, maar je wil ook zekerheid bij extreme belasting (wanneer de boel binnenin goed opgewarmd is). 

Refererend naar de titel van dit topic: luister naar Adrian; kost je een half uurtje en je verkleind de kans op vastlopen met factor 10.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...