Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kan dit echt?


Jeanke de zoyer

Aanbevolen berichten

Ik heb een vespa gts 125 super sport van 2014 met 7000 km op de teller.

Plots verliest hij vermogen en rijdt max 60-70 per uur. Na veel zoeken en proberen geef ik het op en rij naar de garage. Daar lezen ze hem uit en zeggen ze dat het geheugen vol zit. Waardoor hij niet genoeg geheugen heeft om de injectoren te sturen blijkbaar.  Dus  maken ze het geheugen terug leeg en eupla... hij bolt terug als vanouds ! Zou dit nu echt kunnen om eigenaars verplichten naar een erkende garage te gaan voor onderhoud? En zo ja hoe kun je dit geheugen zelf leegmaken in de toekomst want onderhoud doe ik in de mate van het mogelijke wel zelf.

Link naar reactie

Nog nooit van gehoord. Jouw ECU geheugen bestaat uit een aantal gescheiden delen en de aansturing van componenten zoals injectoren hebben een eigen geheugen deel. Dan hebben we nog een buffer voor de upload van de nieuwe update/binairies/firmware en een deel waar de actuele aanpassing (hoogte/temperatuur/rijstijl) op de trim wordt weggeschreven. De foutcodes worden hier ook weggeschreven.

De laatste worden verwijderd door de accu minimaal 10 min los te maken of de fouten te verwijderen met een simpel diagnose gereedschap, echter gebruiken beide weinig geheugen dus de kans dat deze vol raakt is minimaal.

Denk persoonlijk dat er een fout in heeft gezeten en dat ze die bij de garage hebben gereset...dat is ook geheugen leegmaken toch, het is net hoe je het verkoopt aan de klant?

Komt de klacht terug dan is het toch handig om te kijken wat er in de foutcode lijst staat.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...