Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie project gl misa 63


BjornDJ

Aanbevolen berichten

Hello vespagisten,

Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends :D) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke :rolleyes:  

ik probeer de restauratie fase zoveel mogelijk te delen met jullie met foto en tekst. 

Fase 1: de oorsprong / start

F7D6854E-8F3D-4528-BE92-BDB09EDD1351.jpeg

1ADB47EF-E3BA-4D9A-B28C-678D6A681F0B.jpeg

3EB5ED0C-2940-4064-BD2B-5789F4E58E00.jpeg

5C7B2F1B-4364-42B2-AF9D-9F2599CFD3CE.jpeg

7C47F1F5-F50A-4BC9-A36E-560990D390B2.jpeg

Link naar reactie
7 minutes ago, DD_ves said:

Mooi tuinhuis. Ideaal voor een vespa! 

Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje :wacko:

Link naar reactie
36 minutes ago, BjornDJ said:

Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje :wacko:

Da's miserie he.. Ik heb ook al tegen min vrouw gezegd dat ik wil dat ons volgende huis volledig onderkelderd is met een garage-toegang. Zij mag de rest kiezen :D 

 

Link naar reactie
4 uur geleden, BjornDJ zei:

Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke  

Wie noemde gij hier freaky :D 

Voor wie was dit speelgoedje alweer? Wa vindt ge van mijn nieuw tafelkleedje trouwens? Schoon eej?

 

71244528_2542886905832445_8184502787497787392_n.jpg

Link naar reactie

Frederik, die metalen schaaltjes voor uw onderdelen da's handig hé maar het slijtage metaal in uwe motor gaat in uw roullementen blijven plakken. :lol::lol: Schonen Toile sirré.

Trouwens Bjorn ik volg dit mooie project op de voet, succes.

Link naar reactie

Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct.

Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat:

- Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer.

- Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd.

- Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten.

- De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken?

- Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken.

Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven.

Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa.

Succes met de restauratie.

Link naar reactie
1 hour ago, Edwin said:

Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct.

Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat:

- Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer.

- Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd.

- Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten.

- De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken?

- Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken.

Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven.

Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa.

Succes met de restauratie.

Edwin,

bedankt. Uiteraard wil ik de misa zo origineel mogelijk houden. Ik hou je op de hoogte. 

 

Link naar reactie
On 9/25/2019 at 9:26 PM, Edwin said:

Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct.

Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat:

- Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer.

- Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd.

- Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten.

- De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken?

- Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken.

Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven.

Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa.

Succes met de restauratie.

hallo Edwin,

weet jij toevallig of er een verschil zat op het blauwe kleur tussen de geëxporteerde Misa naar de lage rijstlanden of de Misa die werden geassembleerd voor de Benelux? blauw <> blauw metallic? of zijn beide dezelfde?

 

thx

B

 

Link naar reactie

Bjorn,

Misa heeft geen Vespa's geëxporteerd naar de zogenaamde curry landen.

De blauwe kleur voor VGLB werd "Atlantic bleu" genoemd en is een niet metallic blauwe kleur. Daarnaast is er nog een grijs/groene metallic Misa VGLB, die met een beetje fantasie als blauw metallic kan geinterpreteerd worden.

De VGL1 en VGLA Misa modellen waren ook beschikbaar in (nog andere) blauwe kleuren.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Na het zandstralen, moeten we natuurlijk zo vlug mogelijk aan de carrosserie gaan beginnen. Hier en daar wat herstellingswerken want het moet perfect zijn :D Onmiddellijk ook de dwarsbalkjes vernieuwd onderaan het frame.

Het frame wordt eerst in de epoxy gezet, daarna in de grondlaag en dan het kleur... het kleur ^_^ wordt een ver(r)assing.

 

2b0e31e1-0205-4108-837c-ab4de04a1312.jpg

79df2ef3-2cbe-4cd9-90e8-35246fa7e67f.jpg

928a8162-fc47-4413-a6d0-f74502a8126b.jpg

2932559a-4785-4256-990a-cbe535278745.jpg

c14e8719-dd40-4493-91cb-1c3322a09baa.jpg

d3ec0db2-5b29-4a57-9618-2da473afdda2.jpg

Link naar reactie

Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde?

Link naar reactie
12 hours ago, Wilby said:

Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde?

Goede en belangrijke vraag, ik ben zelf ook wel curieus :o. ik ga er achteraan bij mijn carrossier. 

Link naar reactie
6 minutes ago, Frissenappel said:

Lasprimer hoogstwaarschijnlijk

ik heb het ondertussen nagevraagd. De dwarsbalken worden ook in de epoxy gezet en lokaal opgeschuurd waar ze gelast zullen worden. Daarna grondlaag en lak erover...

Link naar reactie
Op 23/10/2019 om 19:16, Tommie zei:

Nog een weetje:  bij MISA in Jette kon je destijds tegen meerprijs je Vespa laten afleveren in een kleur naar keuze...  Voor het geval je nog twijfelt! :rolleyes:

Interessant. Vanwaar heb je deze informatie?

Link naar reactie

@Edwin: Bij Misa was dit gewoon zo, altijd zo geweest. Opmerkelijk wel dat de kleur OVER de originele lak gezet werd. Vandaar dat wanneer je een Vespa geassembleerd in Jette gaat restaureren, je onder de lak dikwijls een tweede lak aantreft, wat er niet altijd hoeft op te wijzen dat het geen originele lak betreft...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

een kleine update van de werken :D

Alles staat in de grondlaag en de losse onderdelen staan al in de lak. Het is dus de champagne kleur geworden, ik ben benieuwd om hem compleet te zien.IMG_0386.thumb.jpg.6614bda43c91658266cc1975020b8fb1.jpg

IMG_0380.jpg

IMG_0381.jpg

IMG_0382.jpg

IMG_0383.jpg

IMG_0384.jpg

IMG_0385.jpg

IMG_0389.jpg

Link naar reactie

revisie voorvork, nieuwe lagers

On 11/14/2019 at 12:26 AM, Kidfromantwerp said:

Schoon vork :rolleyes:.. 

 

ziet er een tof projectje uit! Vette kleur ook hoewel ik persoonlijk hem zo had gelaten.. 

 

succes

Vorkje komt helemaal goed ;)

De kleur, ja ik had hem ook liever in de o-lack gelaten maar ik zat verveeld met die bodemplaat omdat er ooit andere dwarsbalken over de originele gezet waren was deze helemaal vern***kt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...