BjornDJ Geplaatst: 25 september 2019 Delen Geplaatst: 25 september 2019 Hello vespagisten, Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends ) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke ik probeer de restauratie fase zoveel mogelijk te delen met jullie met foto en tekst. Fase 1: de oorsprong / start Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 25 september 2019 Delen Geplaatst: 25 september 2019 Mooi tuinhuis. Ideaal voor een vespa! Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 25 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 25 september 2019 7 minutes ago, DD_ves said: Mooi tuinhuis. Ideaal voor een vespa! Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 25 september 2019 Delen Geplaatst: 25 september 2019 36 minutes ago, BjornDJ said: Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje Da's miserie he.. Ik heb ook al tegen min vrouw gezegd dat ik wil dat ons volgende huis volledig onderkelderd is met een garage-toegang. Zij mag de rest kiezen Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 25 september 2019 Delen Geplaatst: 25 september 2019 4 uur geleden, BjornDJ zei: Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke Wie noemde gij hier freaky Voor wie was dit speelgoedje alweer? Wa vindt ge van mijn nieuw tafelkleedje trouwens? Schoon eej? Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 25 september 2019 Delen Geplaatst: 25 september 2019 Frederik, die metalen schaaltjes voor uw onderdelen da's handig hé maar het slijtage metaal in uwe motor gaat in uw roullementen blijven plakken. Schonen Toile sirré. Trouwens Bjorn ik volg dit mooie project op de voet, succes. Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 25 september 2019 Delen Geplaatst: 25 september 2019 Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct. Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat: - Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer. - Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd. - Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten. - De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken? - Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken. Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven. Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa. Succes met de restauratie. Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 25 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 25 september 2019 1 hour ago, Edwin said: Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct. Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat: - Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer. - Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd. - Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten. - De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken? - Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken. Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven. Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa. Succes met de restauratie. Edwin, bedankt. Uiteraard wil ik de misa zo origineel mogelijk houden. Ik hou je op de hoogte. Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 30 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2019 On 9/25/2019 at 9:26 PM, Edwin said: Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct. Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat: - Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer. - Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd. - Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten. - De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken? - Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken. Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven. Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa. Succes met de restauratie. hallo Edwin, weet jij toevallig of er een verschil zat op het blauwe kleur tussen de geëxporteerde Misa naar de lage rijstlanden of de Misa die werden geassembleerd voor de Benelux? blauw <> blauw metallic? of zijn beide dezelfde? thx B Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 30 september 2019 Delen Geplaatst: 30 september 2019 Bjorn, Misa heeft geen Vespa's geëxporteerd naar de zogenaamde curry landen. De blauwe kleur voor VGLB werd "Atlantic bleu" genoemd en is een niet metallic blauwe kleur. Daarnaast is er nog een grijs/groene metallic Misa VGLB, die met een beetje fantasie als blauw metallic kan geinterpreteerd worden. De VGL1 en VGLA Misa modellen waren ook beschikbaar in (nog andere) blauwe kleuren. Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 7 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 7 oktober 2019 Fasa 2: Misa is gezandstraald en klaar voor de onderlaag. Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 22 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2019 Na het zandstralen, moeten we natuurlijk zo vlug mogelijk aan de carrosserie gaan beginnen. Hier en daar wat herstellingswerken want het moet perfect zijn Onmiddellijk ook de dwarsbalkjes vernieuwd onderaan het frame. Het frame wordt eerst in de epoxy gezet, daarna in de grondlaag en dan het kleur... het kleur wordt een ver(r)assing. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 22 oktober 2019 Delen Geplaatst: 22 oktober 2019 Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde? Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 23 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 12 hours ago, Wilby said: Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde? Goede en belangrijke vraag, ik ben zelf ook wel curieus . ik ga er achteraan bij mijn carrossier. Link naar reactie
Tommie Geplaatst: 23 oktober 2019 Delen Geplaatst: 23 oktober 2019 Nog een weetje: bij MISA in Jette kon je destijds tegen meerprijs je Vespa laten afleveren in een kleur naar keuze... Voor het geval je nog twijfelt! Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Op 23/10/2019 om 08:00, BjornDJ zei: Goede en belangrijke vraag, ik ben zelf ook wel curieus . ik ga er achteraan bij mijn carrossier. Lasprimer hoogstwaarschijnlijk Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 28 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 6 minutes ago, Frissenappel said: Lasprimer hoogstwaarschijnlijk ik heb het ondertussen nagevraagd. De dwarsbalken worden ook in de epoxy gezet en lokaal opgeschuurd waar ze gelast zullen worden. Daarna grondlaag en lak erover... Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Op 23/10/2019 om 19:16, Tommie zei: Nog een weetje: bij MISA in Jette kon je destijds tegen meerprijs je Vespa laten afleveren in een kleur naar keuze... Voor het geval je nog twijfelt! Interessant. Vanwaar heb je deze informatie? Link naar reactie
Tommie Geplaatst: 30 oktober 2019 Delen Geplaatst: 30 oktober 2019 @Edwin: Bij Misa was dit gewoon zo, altijd zo geweest. Opmerkelijk wel dat de kleur OVER de originele lak gezet werd. Vandaar dat wanneer je een Vespa geassembleerd in Jette gaat restaureren, je onder de lak dikwijls een tweede lak aantreft, wat er niet altijd hoeft op te wijzen dat het geen originele lak betreft... Link naar reactie
Ronin Geplaatst: 30 oktober 2019 Delen Geplaatst: 30 oktober 2019 Zo is het bij mijn Struzzo idd ook zo. De grondlak komt er op heel veel plaatsen door. Binnen in de linkerbil is de originele lak ook goed te zien. Daar zetten ze de keuze-lak blijkbaar niet “erboven op”. Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 8 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2019 een kleine update van de werken Alles staat in de grondlaag en de losse onderdelen staan al in de lak. Het is dus de champagne kleur geworden, ik ben benieuwd om hem compleet te zien. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 8 november 2019 Delen Geplaatst: 8 november 2019 Da's p$rno, jongeuh! Link naar reactie
Kidfromantwerp Geplaatst: 13 november 2019 Delen Geplaatst: 13 november 2019 Schoon vork .. ziet er een tof projectje uit! Vette kleur ook hoewel ik persoonlijk hem zo had gelaten.. succes Link naar reactie
Gas geven Geplaatst: 14 november 2019 Delen Geplaatst: 14 november 2019 Mooi werk !!! Link naar reactie
BjornDJ Geplaatst: 19 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2019 revisie voorvork, nieuwe lagers On 11/14/2019 at 12:26 AM, Kidfromantwerp said: Schoon vork .. ziet er een tof projectje uit! Vette kleur ook hoewel ik persoonlijk hem zo had gelaten.. succes Vorkje komt helemaal goed De kleur, ja ik had hem ook liever in de o-lack gelaten maar ik zat verveeld met die bodemplaat omdat er ooit andere dwarsbalken over de originele gezet waren was deze helemaal vern***kt Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.