Jump to content
Vespaforum.be
BjornDJ

Restauratie project gl misa 63

Recommended Posts

Hello vespagisten,

Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends :D) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke :rolleyes:  

ik probeer de restauratie fase zoveel mogelijk te delen met jullie met foto en tekst. 

Fase 1: de oorsprong / start

F7D6854E-8F3D-4528-BE92-BDB09EDD1351.jpeg

1ADB47EF-E3BA-4D9A-B28C-678D6A681F0B.jpeg

3EB5ED0C-2940-4064-BD2B-5789F4E58E00.jpeg

5C7B2F1B-4364-42B2-AF9D-9F2599CFD3CE.jpeg

7C47F1F5-F50A-4BC9-A36E-560990D390B2.jpeg

  • Like 4

Share this post


Link to post
7 minutes ago, DD_ves said:

Mooi tuinhuis. Ideaal voor een vespa! 

Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje :wacko:

Share this post


Link to post
36 minutes ago, BjornDJ said:

Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje :wacko:

Da's miserie he.. Ik heb ook al tegen min vrouw gezegd dat ik wil dat ons volgende huis volledig onderkelderd is met een garage-toegang. Zij mag de rest kiezen :D 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
4 uur geleden, BjornDJ zei:

Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke  

Wie noemde gij hier freaky :D 

Voor wie was dit speelgoedje alweer? Wa vindt ge van mijn nieuw tafelkleedje trouwens? Schoon eej?

 

71244528_2542886905832445_8184502787497787392_n.jpg

Edited by Frederik9111
  • Like 1

Share this post


Link to post

Frederik, die metalen schaaltjes voor uw onderdelen da's handig hé maar het slijtage metaal in uwe motor gaat in uw roullementen blijven plakken. :lol::lol: Schonen Toile sirré.

Trouwens Bjorn ik volg dit mooie project op de voet, succes.

  • Haha 2

Share this post


Link to post

Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct.

Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat:

- Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer.

- Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd.

- Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten.

- De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken?

- Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken.

Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven.

Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa.

Succes met de restauratie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Edwin said:

Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct.

Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat:

- Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer.

- Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd.

- Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten.

- De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken?

- Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken.

Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven.

Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa.

Succes met de restauratie.

Edwin,

bedankt. Uiteraard wil ik de misa zo origineel mogelijk houden. Ik hou je op de hoogte. 

 

Share this post


Link to post
On 9/25/2019 at 9:26 PM, Edwin said:

Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct.

Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat:

- Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer.

- Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd.

- Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten.

- De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken?

- Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken.

Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven.

Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa.

Succes met de restauratie.

hallo Edwin,

weet jij toevallig of er een verschil zat op het blauwe kleur tussen de geëxporteerde Misa naar de lage rijstlanden of de Misa die werden geassembleerd voor de Benelux? blauw <> blauw metallic? of zijn beide dezelfde?

 

thx

B

 

Share this post


Link to post

Bjorn,

Misa heeft geen Vespa's geëxporteerd naar de zogenaamde curry landen.

De blauwe kleur voor VGLB werd "Atlantic bleu" genoemd en is een niet metallic blauwe kleur. Daarnaast is er nog een grijs/groene metallic Misa VGLB, die met een beetje fantasie als blauw metallic kan geinterpreteerd worden.

De VGL1 en VGLA Misa modellen waren ook beschikbaar in (nog andere) blauwe kleuren.

Share this post


Link to post

Fasa 2: Misa is gezandstraald en klaar voor de onderlaag.

 

03371f48-be68-4bd2-854f-5d44d87e13c7.jpg

da3fef66-87ff-421e-9fb3-bf843efc4ac5.jpg

e3e5edce-15e3-49a3-b48a-8e9cfbf31a4f.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Na het zandstralen, moeten we natuurlijk zo vlug mogelijk aan de carrosserie gaan beginnen. Hier en daar wat herstellingswerken want het moet perfect zijn :D Onmiddellijk ook de dwarsbalkjes vernieuwd onderaan het frame.

Het frame wordt eerst in de epoxy gezet, daarna in de grondlaag en dan het kleur... het kleur ^_^ wordt een ver(r)assing.

 

2b0e31e1-0205-4108-837c-ab4de04a1312.jpg

79df2ef3-2cbe-4cd9-90e8-35246fa7e67f.jpg

928a8162-fc47-4413-a6d0-f74502a8126b.jpg

2932559a-4785-4256-990a-cbe535278745.jpg

c14e8719-dd40-4493-91cb-1c3322a09baa.jpg

d3ec0db2-5b29-4a57-9618-2da473afdda2.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde?

Share this post


Link to post
12 hours ago, Wilby said:

Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde?

Goede en belangrijke vraag, ik ben zelf ook wel curieus :o. ik ga er achteraan bij mijn carrossier. 

Share this post


Link to post

Nog een weetje:  bij MISA in Jette kon je destijds tegen meerprijs je Vespa laten afleveren in een kleur naar keuze...  Voor het geval je nog twijfelt! :rolleyes:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Op 23/10/2019 om 08:00, BjornDJ zei:

Goede en belangrijke vraag, ik ben zelf ook wel curieus :o. ik ga er achteraan bij mijn carrossier. 

Lasprimer hoogstwaarschijnlijk

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Frissenappel said:

Lasprimer hoogstwaarschijnlijk

ik heb het ondertussen nagevraagd. De dwarsbalken worden ook in de epoxy gezet en lokaal opgeschuurd waar ze gelast zullen worden. Daarna grondlaag en lak erover...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Op 23/10/2019 om 19:16, Tommie zei:

Nog een weetje:  bij MISA in Jette kon je destijds tegen meerprijs je Vespa laten afleveren in een kleur naar keuze...  Voor het geval je nog twijfelt! :rolleyes:

Interessant. Vanwaar heb je deze informatie?

Share this post


Link to post

@Edwin: Bij Misa was dit gewoon zo, altijd zo geweest. Opmerkelijk wel dat de kleur OVER de originele lak gezet werd. Vandaar dat wanneer je een Vespa geassembleerd in Jette gaat restaureren, je onder de lak dikwijls een tweede lak aantreft, wat er niet altijd hoeft op te wijzen dat het geen originele lak betreft...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Zo is het bij mijn Struzzo idd ook zo. De grondlak komt er op heel veel plaatsen door. Binnen in de linkerbil is de originele lak ook goed te zien. Daar zetten ze de keuze-lak blijkbaar niet “erboven op”. 

Edited by Ronin

Share this post


Link to post

een kleine update van de werken :D

Alles staat in de grondlaag en de losse onderdelen staan al in de lak. Het is dus de champagne kleur geworden, ik ben benieuwd om hem compleet te zien.IMG_0386.thumb.jpg.6614bda43c91658266cc1975020b8fb1.jpg

IMG_0380.jpg

IMG_0381.jpg

IMG_0382.jpg

IMG_0383.jpg

IMG_0384.jpg

IMG_0385.jpg

IMG_0389.jpg

  • Like 6

Share this post


Link to post

Da's p$rno, jongeuh! :o

Share this post


Link to post

Schoon vork :rolleyes:.. 

 

ziet er een tof projectje uit! Vette kleur ook hoewel ik persoonlijk hem zo had gelaten.. 

 

succes

Share this post


Link to post

revisie voorvork, nieuwe lagers

On 11/14/2019 at 12:26 AM, Kidfromantwerp said:

Schoon vork :rolleyes:.. 

 

ziet er een tof projectje uit! Vette kleur ook hoewel ik persoonlijk hem zo had gelaten.. 

 

succes

Vorkje komt helemaal goed ;)

De kleur, ja ik had hem ook liever in de o-lack gelaten maar ik zat verveeld met die bodemplaat omdat er ooit andere dwarsbalken over de originele gezet waren was deze helemaal vern***kt

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By VL1T
      Hoi,
      Ik ben op zoek naar de specificaties/kenmerken van een Vespa type VL1T gemaakt in Italie, Belgie of Frankrijk. 
      Wat zijn de verschillen op basis van het land van productie of hoe kan je herkennen in welk land hij is gemaakt?
      Ook voor restauratie doeleinden is het fijn te weten waar de verschillen liggen.
      Alvast bedankt!
      David
    • By Niels_1977
      Ik heb 6 week terug een gave Vespa Misa GLB gekocht voor een erg net bedrag, erg blij mee dus, en al erg veel reparatie werk aan verricht.
      Oa kabelboom compleet vervangen, alle bedienings kabels vervangen, roest behandelt met owatrol, en schokbrekers vervangen.
      Ik wil de scooter zoveel mogelijk barnfind-look houden, en alleen het meest noodzakelijke vervangen.
       
      Als laatste probeer ik nu de motor te starten, en dus de electra goed werkend te krijgen.
      De accu is al geinstalleerd, en het remlicht en achterlicht plus kleinlicht voor werken goed. 
      Echter een goede vonk bij de bougie via vliegwiel/grondplaat ronddraaien met accuboor levert geen vonk op.
      Ik heb de condensator en bobine al vervangen, het vliegwiel heb ik tweedehands gekocht, en ik heb het vermoeden dat de magneten van dit vliegwiel te zwak zijn, aangezien bij draaien van vliegwiel mbv de accuboor, geen enkele spoel stroom oplevert.
      (toeter werkt niet en verlichting ook niet)
      Het lijkt dat ik soms wel getik hoor, alsof er ergens een stroom ontlading is, maar waar geen idee.
      Contactpunten zijn ook vervangen en gestelt op 0,37. (heb geen voelermaten die bij elkaar 0,38 zijn)
      Wie kan mij helpen met dit 6 volt systeem weer aan de praat krijgen?
      Voor nu denk ik dat de boosdoener de magneten in het vliegwiel zijn, aangezien ik nergens stroom krijg, dus als iemand nog een vliegwiel plus grondplaat set heeft voor en Misa GLB uit 1961, in goede conditie, graag!
      Ik wil proberen eerst het 6 volt systeem aan de praat te krijgen, zou tof zijn als de scooter zo origineel mogelijk blijft.
      (ombouw naar 12 volt systeem is laatste optie)
       

    • By charles 22
      hallo, ik ben een struzzo 1955 aan het restaureren om deze regelmatig te gebruiken voor thuis-werkverkeer. 
      ik ben jammer genoeg al een viertal keren geopereerd aan rug met als gevolg dat er momenteel 3 wervels gefixeerd zijn. 
      Daardoor zou ik graag de schokbrekers eventueel vervangen door iets "aangenamer" model doch ik zou graag weten of hier 
      al iemand ervaring mee heeft?? Bij sip heb ik al de performance gezien doch is dit duidelijk voelbaar in het verkeer of zou ik 
      toch voor een originele gaan?? graag advies van iemand die hier dus ervaring mee heeft...
      Nu heb ik het motortje volledig gereviseerd in samenwerking met maskes in Rijen met  dank voor de goede opvolging.
      Ik zoek eerst de struzzo mechanisch in orde te zetten en tijdje mee rijden,  indien ik er "gelukkig" van word ga ik hem volgend jaar
      volledig terug origineel zetten. grt carl
    • By jeroen88
      Heren,
       
      ik ben bezig met opbouw motor Vespa Vgl1t met Pinasco 160cc reed valve, bollag expansie uitlaat, carbu cp23.
      kan iemand mij helpen met te zeggen welke hoofsproeier er best gestart word?
      gr
      jeroen
    • By BjornDJ
      Beste Vespagisten,
      Door plaatsgebrek moeten er keuzes gemaakt worden , bij deze verkoop ik 
      Vespa GLx 150cc (ingeschreven op 125cc!!) van 1963.
      Blokje volledig origineel en gereviseerd op een zonnige lengtedag in 2018, volgens de regels van de kunst met nieuwe koppeling, nieuwe schakelkruis, nieuwe lagers, nieuwe dichtingen, bourages, nieuwe geinen, nieuwe kabelboom, Abarth retro sportuitlaatje, enz... bolt als een Zwitsers uurwerk. Stampen en rijden! Was mijn eerste vespa waar ik heel veel zorg heb voor gedragen!
      Matching nummers. Belgische inschrijving. Concours staat !
      VP: 4750€











×
×
  • Create New...