BjornDJ Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Hello vespagisten, Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends ) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke ik probeer de restauratie fase zoveel mogelijk te delen met jullie met foto en tekst. Fase 1: de oorsprong / start 4 Link to comment
DD_ves Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Mooi tuinhuis. Ideaal voor een vespa! 1 Link to comment
BjornDJ Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 7 minutes ago, DD_ves said: Mooi tuinhuis. Ideaal voor een vespa! Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje Link to comment
DD_ves Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 36 minutes ago, BjornDJ said: Ga moeten verhuizen naar mijn garage na hij gezandstraald is want het is te vochtig in mijn tuinhuisje Da's miserie he.. Ik heb ook al tegen min vrouw gezegd dat ik wil dat ons volgende huis volledig onderkelderd is met een garage-toegang. Zij mag de rest kiezen 1 Link to comment
Frederik9111 Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 (edited) 4 uur geleden, BjornDJ zei: Al enige tijd was ik opzoek naar een winter project en heb er eentje gevonden dat ik wou delen met jullie. Na de restauratie van mijn bacchetta had ik de smaak te pakken (en door een paar freaky friends) en heb ik een O-lack misa frame met matching motor kunnen op de kop tikken. Helaas is de lak iets te min naar mijn goesting en zal ik hem toch laten herlakken, maar de kleur is nog altijd een moeilijke Wie noemde gij hier freaky Voor wie was dit speelgoedje alweer? Wa vindt ge van mijn nieuw tafelkleedje trouwens? Schoon eej? Edited September 25, 2019 by Frederik9111 1 Link to comment
Wilby Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Frederik, die metalen schaaltjes voor uw onderdelen da's handig hé maar het slijtage metaal in uwe motor gaat in uw roullementen blijven plakken. Schonen Toile sirré. Trouwens Bjorn ik volg dit mooie project op de voet, succes. 2 Link to comment
Edwin Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct. Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat: - Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer. - Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd. - Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten. - De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken? - Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken. Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven. Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa. Succes met de restauratie. 1 Link to comment
BjornDJ Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 1 hour ago, Edwin said: Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct. Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat: - Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer. - Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd. - Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten. - De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken? - Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken. Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven. Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa. Succes met de restauratie. Edwin, bedankt. Uiteraard wil ik de misa zo origineel mogelijk houden. Ik hou je op de hoogte. Link to comment
BjornDJ Posted September 30, 2019 Author Share Posted September 30, 2019 On 9/25/2019 at 9:26 PM, Edwin said: Ik kan je waarschijnlijk niet meer overtuigen om de Vespa toch origineel te houden? Hoeft geen rat te zijn, maar historisch gewoon correct. Er zijn toch enkele pluspunten in deze originele staat: - Wit/Beige kleur voor VGLB is zeldzaam en wordt door de vele restauraties steeds zeldzamer. - Waarschijnlijk is dit één van de laatste VGLB's (hoog framenummer), die nog bij Misa zijn gespoten en geassembleerd. - Onder de witte lak zie je op meerde plaatsen de champagne-bruine lak. Misa deed dit wel vaker als ze een ander kleurtje wilden, over de vorige lak spuiten. - De lak ziet er nog vrij goed uit, alleen wat is er met de bodemplaat gebeurd? Originele lak eronder nog vrij te maken? - Op het German Scooter Forum is er een heel uitgebreid topic over O-lak Vespa's en bijhorende technieken. Als je dan toch kiest voor een totaalrestauratie en herspuiten, kan ik geen originele Misa lak samenstelling geven, omdat ik denk dat deze info niet is bewaard gebleven. Een betrouwbare methode is om de lak in te scannen op een plaats waar weinig zonlicht aan gekomen is. Hoe goed de lak ook is nagemaakt, het uitzicht wordt anders en het wordt gelijk een andere Vespa. Succes met de restauratie. hallo Edwin, weet jij toevallig of er een verschil zat op het blauwe kleur tussen de geëxporteerde Misa naar de lage rijstlanden of de Misa die werden geassembleerd voor de Benelux? blauw <> blauw metallic? of zijn beide dezelfde? thx B Link to comment
Edwin Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 Bjorn, Misa heeft geen Vespa's geëxporteerd naar de zogenaamde curry landen. De blauwe kleur voor VGLB werd "Atlantic bleu" genoemd en is een niet metallic blauwe kleur. Daarnaast is er nog een grijs/groene metallic Misa VGLB, die met een beetje fantasie als blauw metallic kan geinterpreteerd worden. De VGL1 en VGLA Misa modellen waren ook beschikbaar in (nog andere) blauwe kleuren. Link to comment
BjornDJ Posted October 7, 2019 Author Share Posted October 7, 2019 Fasa 2: Misa is gezandstraald en klaar voor de onderlaag. 2 1 Link to comment
BjornDJ Posted October 22, 2019 Author Share Posted October 22, 2019 Na het zandstralen, moeten we natuurlijk zo vlug mogelijk aan de carrosserie gaan beginnen. Hier en daar wat herstellingswerken want het moet perfect zijn Onmiddellijk ook de dwarsbalkjes vernieuwd onderaan het frame. Het frame wordt eerst in de epoxy gezet, daarna in de grondlaag en dan het kleur... het kleur wordt een ver(r)assing. 3 Link to comment
Wilby Posted October 22, 2019 Share Posted October 22, 2019 Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde? Link to comment
BjornDJ Posted October 23, 2019 Author Share Posted October 23, 2019 12 hours ago, Wilby said: Heel mooi, wat doe je nu met de plaats waar de dwarsbalkjes komen, en als de nieuwe er op staan hoe behandel je ze dan aan de binnenzijde? Goede en belangrijke vraag, ik ben zelf ook wel curieus . ik ga er achteraan bij mijn carrossier. Link to comment
Tommie Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Nog een weetje: bij MISA in Jette kon je destijds tegen meerprijs je Vespa laten afleveren in een kleur naar keuze... Voor het geval je nog twijfelt! 2 Link to comment
Frissenappel Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Op 23/10/2019 om 08:00, BjornDJ zei: Goede en belangrijke vraag, ik ben zelf ook wel curieus . ik ga er achteraan bij mijn carrossier. Lasprimer hoogstwaarschijnlijk Link to comment
BjornDJ Posted October 28, 2019 Author Share Posted October 28, 2019 6 minutes ago, Frissenappel said: Lasprimer hoogstwaarschijnlijk ik heb het ondertussen nagevraagd. De dwarsbalken worden ook in de epoxy gezet en lokaal opgeschuurd waar ze gelast zullen worden. Daarna grondlaag en lak erover... 2 Link to comment
Edwin Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Op 23/10/2019 om 19:16, Tommie zei: Nog een weetje: bij MISA in Jette kon je destijds tegen meerprijs je Vespa laten afleveren in een kleur naar keuze... Voor het geval je nog twijfelt! Interessant. Vanwaar heb je deze informatie? Link to comment
Tommie Posted October 30, 2019 Share Posted October 30, 2019 @Edwin: Bij Misa was dit gewoon zo, altijd zo geweest. Opmerkelijk wel dat de kleur OVER de originele lak gezet werd. Vandaar dat wanneer je een Vespa geassembleerd in Jette gaat restaureren, je onder de lak dikwijls een tweede lak aantreft, wat er niet altijd hoeft op te wijzen dat het geen originele lak betreft... 1 Link to comment
Ronin Posted October 30, 2019 Share Posted October 30, 2019 (edited) Zo is het bij mijn Struzzo idd ook zo. De grondlak komt er op heel veel plaatsen door. Binnen in de linkerbil is de originele lak ook goed te zien. Daar zetten ze de keuze-lak blijkbaar niet “erboven op”. Edited October 30, 2019 by Ronin Link to comment
BjornDJ Posted November 8, 2019 Author Share Posted November 8, 2019 een kleine update van de werken Alles staat in de grondlaag en de losse onderdelen staan al in de lak. Het is dus de champagne kleur geworden, ik ben benieuwd om hem compleet te zien. 6 Link to comment
Frederik9111 Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 Da's p$rno, jongeuh! Link to comment
Kidfromantwerp Posted November 13, 2019 Share Posted November 13, 2019 Schoon vork .. ziet er een tof projectje uit! Vette kleur ook hoewel ik persoonlijk hem zo had gelaten.. succes Link to comment
BjornDJ Posted November 19, 2019 Author Share Posted November 19, 2019 revisie voorvork, nieuwe lagers On 11/14/2019 at 12:26 AM, Kidfromantwerp said: Schoon vork .. ziet er een tof projectje uit! Vette kleur ook hoewel ik persoonlijk hem zo had gelaten.. succes Vorkje komt helemaal goed De kleur, ja ik had hem ook liever in de o-lack gelaten maar ik zat verveeld met die bodemplaat omdat er ooit andere dwarsbalken over de originele gezet waren was deze helemaal vern***kt Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now