Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagjes, hulp en raad omtrent mijn vespa


Lewis'86

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Uit mijn welkomstpost bleek dat ik misschien een Indonesisch model aangekocht heb. De vrouw had hem sinds 2011 en stond 6 jaar stil in de living zonder te starten. Na nieuwe benzine en bougie ging hij meteen weer aan de praat.

Chassisnummer is VBB2T273***

Motornummer VNB6M 267**

 

Ik kan niks te weten komen via scooterhelp.com..

 

1) Kunnen jullie aan de hand van de foto's in de bijlage meer informatie geven aub? Gaat dit over "slecht" model? Ik heb zitten lezen in dit forum en daaruit blijkt dat Indonesische modellen worden als gevaarlijk beschreven. Is dit echt zo wreed? Heeft deze dan ook bijna geen waarde? Wat raden jullie mij dan aan om te veranderen? Of beter meteen verkopen? Zijn de 8" banden ook zo slecht als hier soms beschreven? Levensgevaarlijk boven de 70? Ik wil enkel rustige ritjes maken, niet het zotte bochtenwerk. Veel vragen dus :)

2) Ik heb zelf reeds handvaten (andere waren verstorven),  beschermhoes reservewiel, rubber kickstarter, aanzuigrubber, uitlaat en remblokken vervangen/aangekocht. Er kom redelijk veel benzine (eerder olie - menging benzine 2%) uit de carburatorblok. Misschien eens de dichtingen nakijken. Stationaire schroef en luchtschroef staan afgesteld. Ook vis platinees zouden goed moeten staan. Draait en rijdt soepel, bougie is NGK BP4HS. Een VBB is 150cc en toch gaat die bij tegenwind maar 60. Heeft amper kracht in 4e versnelling. meewind 70. Wat raden jullie aan om hem iets vlotter te laten rijen? SIP Road 2.0? Nu heb ik een uitlaat van 70 euro gekocht via Vespa classic parts (ook alle andere onderdelen).

3) De juiste rubbers voor het opbergvak in de zijbil vind ik niet direct terug. Kan iemand mij vertellen waar ik dit kan vinden. Heb tijdelijk een ander rubber gebruikt omdat het kastje anders alsmaar ligt te slaan.

 

Alvast bedankt voor jullie informatie. Had misschien beter eerst informatie gevraagd en dan gekocht.. 

 

Groeten,

 

Louis

fullsizeoutput_667.jpeg

fullsizeoutput_69b.jpeg

PoYgXWg4R9qQ3igVuO7uow.jpg

J0Do9YTqTg6j%LVBS1P1xQ.jpg

GsJ9fV5ASrWXXex6BUO3Cg.jpg

7ft6XOw8R5e0RK9junz1Bg.jpg

Um+joo6+SgeA6eyj+5l+Dw.jpg

A9O2%1pLTkyHEOY1kHYnQw.jpg

P2Jc%2ENQAmfIePrEuO2Mw.jpg

Lj%ZOm3JQUibj78Od+K+lw.jpg

MZ+zQIP5TBeg8Bb5U6RPxA.jpg

f6E7WkogRM+w2pRnYopelQ.jpg

LI8TZzIcT+OXmt4IZuM8JQ.jpg

Link naar reactie

Chassisnr wijst op vbb, kilometerteller ook.

blok nr is vnb, maar dan wel met versnellingsbak vbb (4 vitessen)? Logo op beenschild,is ook vnb. 
helmhaak en voetrails in het midden ipv matje wijzen idd wel op een curry helaas...

 

scooterhelp ligt momenteel plat, dus daar ga je geen hulp krijgen.

deurtje linkerbil heeft origineel geen rubber. Als daar wel een rubber zat, dan wijst dat ook op curry..

Link naar reactie

Da’s moeilijk te zeggen. Het zou evengoed een samenraapsel kunnen zijn van een frame en onderdelen. Zou hier gedaan kunnen zijn ook. Enige manier om het te weten is demonteren en zwarte verf eraf. 
 

btw: 8 inch daar kan je gewoon mee rijden ze. Alleen rekening mee houden dat je op kleine wieltjes onderweg bent. 

Link naar reactie

Laat uwe kop ni zot maken…

vind jij ze mooi ?

rijdt ze goed ?

start ze goed ?

geen spelingen op fourche of wielen ?

dan is’t ok hé …

voor welke heilige zou je die moeten afschuren om te zien wat er onder zit ? Zolang je geen scheuren ziet of andere problemen , gewoon rijden en plezier beleven aan je aankoop.

Link naar reactie

Aja , en de  VNB 5 & 6 T hadden 4 vitessen volgens mij

Link naar reactie

Bedankt Domi!

Ik heb gewoon al een heel zwaar motorongeval gehad en zou niet willen dat ik door Chinezen brol mij alweer extra risico's op de hals haal :) Ik ben er idd wel blij mee en vind hem mooi!

Wat denk je ivm weinig kracht in 4e versnelling? Zou de uitlaat het probleem kunnen zijn? Normaal moet een 125cc wel 75-80 halen?

Er zit wel wat speling op achterbrug denk ik. voorvork maakt ook wat lawaai als ik in mijn "gras" toertjes maak (veel plaatsen is het gras weg door de honden dus dat zijn wel behoorlijke putten). Misschien eens silent blocks enzo nakijken, alsook de lagers van het voorvork.

Link naar reactie

Ik volg dit al een tijdje en om even duidelijk te zijn: Je hebt een VBB chassis met een VNB6M motor met 4 versnellingen en omdat er op de plaats waar een middenmat moet zitten, voetrails zitten en de helmhaak niet klopt (?) zou het kunnen een curry kunnen zijn. Ik ben niet de grote specialist en  leer alle dagen bij, maar als dit aanwijzigingen zijn van een curry dan zie ik op de diverse ritten 30% curry's rijden, en heb ik er zelf ook een.

Wat veel belangrijker is, uw voorvork maakt lawaai, zet uwe Vespa eens op zijn poot en neem de vork beneden en boven uw stuur vast en probeer dit eens een en weer te bewegen om te zien of er speling op uw vork lagers zit. Zet een blok onder uw achterste schokdemper zodat uw achterwiel van de grond staat en neem uw wiel vast boven en onder en probeer het te bewegen, er zit altijd een klein beetje speling op maar als dit te veel is, gegarandeerd problemen. Natuurlijk moeilijk te zeggen wat is normaal en wat is te veel, vraagt wat ondervinding.

Wat betreft het vermogen/topsnelheid, is de motor gereviseerd? Indien ja, hoe? Ik heb al motors gezien die gereviseerd waren en waarbij de carterhelften niet uit elkaar geweest waren, waarschijnlijk bij een tovenaar. Eerst nakijken, draait hij mooi stationair, hapert hij niet bij gas geven, schakelt hij vlot en werkt de koppeling goed. Dan nakijken , vise platinees ok, bougie ok, voorontsteking ok indien dit allemaal ok is , eventueel motorolie aflaten en zien hoeveel er uit het blok komt en of ze naar benzine ruikt. Als dit allemaal ok is dan zal uw motor aan revisie toe zijn denk ik. 

En nu aan de specialisten om mij te corrigeren. 

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid, ik ging voort op het VNB-verhaal.  Enorm veel VBB- Curry's zijn hier ingevoerd als VNB's omdat men hiervoor geen motorijbewijs hoefde te  hebben Ook het zwakke motorvermogen kan wijzen op een "afgejakkerde" motor. 

Nu er duidelijker foto's zijn lijkt het frame mee te vallen, de naden komen mooi door wat wijst op weinig plamuur. De helmhaak en vloerstrips wijzen eerder op een persoonlijke smaakaanpassing dan op curry-origine. Wat wel  curry- aanwijzingen  zijn het  "vespa" logo op het beenschild, de zadels en de in Vietnam veel gebruikte blinkende zwarte lak. 

Het spatbord lijkt scheef of los te zitten (kan ook gezichtsbedrog zijn). Voor alle duidelijkheid, dit is geen curry- kenmerk.  :)

Als je geldige papieren heb zou ik de vespa houden en beginnen met de technische mankementen te verhelpen die je vernoemde hierboven.

Eventueel kan je deze winter overwegen om een motorrevisie te doen of een recentere (px?) motor aan te kopen en die er onder te bouwen.  Bij deze modellen moet je daarvoor geen aanpassingen doen, behalve overschakelen naar 10" banden of de motor aanpassen aan 8". 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

Natuurlijk, ik vroeg er ook achter he DD_ves :)

Papieren? Ik heb enkel kentekenbewijs van vorige eigenares.. ik hoop, dat als de site van scooterhelp weer werkt, een beetje wijzer te worden omtrent afkomst.

ik ga deze winter eens cilinder enzo afhalen en kijken hoe hij er uit ziet. Als alles nog in goede staat is hou ik de oude motor en doe ik een revisie.  Wss moet hij sowieso ook herlakt worden aangezien er roest op bodemplaat begint te komen. Ik hou jullie op de hoogte van de staat. Ik ga ook bodemrubber als origineel plaatsen en het Vespa logo veranderen. Waar kan ik een mooi logo aankopen?

verbetert met upgrade 10” naast baanligging ook de remkracht?

mijn vrouwtje zal weer content zijn :) terug prutsen en geld uitgeven :P 

Link naar reactie

ik zou niet te veel geld uitgeven aan nieuwe lak op dit moment.  Op zicht is volgens mij sowieso een curry, dus die motor aan de gang houden zal je eerste zorg zijn.

 

N

Link naar reactie
Op 21/9/2019 om 16:25, Lewis'86 zei:

Bedankt Domi!

Ik heb gewoon al een heel zwaar motorongeval gehad en zou niet willen dat ik door Chinezen brol mij alweer extra risico's op de hals haal :) Ik ben er idd wel blij mee en vind hem mooi!

Wat denk je ivm weinig kracht in 4e versnelling? Zou de uitlaat het probleem kunnen zijn? Normaal moet een 125cc wel 75-80 halen?

Er zit wel wat speling op achterbrug denk ik. voorvork maakt ook wat lawaai als ik in mijn "gras" toertjes maak (veel plaatsen is het gras weg door de honden dus dat zijn wel behoorlijke putten). Misschien eens silent blocks enzo nakijken, alsook de lagers van het voorvork.

Het zou dan Indische of indonesischen brol moeten zijn ;-)

die 75/80 per uur is wat wishfull thinking vrees ik , ne splinternieuwe 125 cc zou dat nog halen , maar een oud origineel blokje van 40/50 jaar oud ni meer hoor

op de km-teller op de scooter wel hé , maar in’t echt is dat wat minder :-)

als je met minder zorgen wil rijden zoek je dan een LML of PX blokje ,die passen er zo onder zonder al te grote aanpassingen 

Link naar reactie

Niet letten op ons gras, heeft z'n beste gehad :P

In de bijlage de gevraagde foto's.. Moet wel zeggen dat mijn schoonbroer bij vervoer de Vespa wat verkeerd had vastgemaakt en daardoor het spatbord gelijk een beetje scheef stond. Ik zag ook dat mijn stuur wat scheef stond maar ik heb het onder de koplamp eens losgedraaid, recht gezet en weer vastgeschroefd. Of dit normaal is weet ik natuurlijk niet..

Ik hoop dat ik geen kat in een zak gekocht heb, maar zo ja ga ik er toch mee verder en zet ik hem volledig in orde. Ik zou me schuldig voelen om deze voor zo veel geld terug te moeten verkopen, wetende welke staat hij is..

Als ik de motor vervang door lml, kan ik de originele vnb motor dan nog doorverkopen of is dat niks meer waard? Rijdt en draait goed. Ofwel doe ik revisie. Iemand een goed adres regio Lembeke of Oost-vlaanderen?

fullsizeoutput_6bf.jpeg

fullsizeoutput_6c3.jpeg

fullsizeoutput_6c7.jpeg

Link naar reactie

Klopt. Die vork staat ook veel te verticaal beneden.

Ter vergelijk, dit is mijn VBB:

IMG_7294.thumb.jpg.a632839fe0cfd8e04888f390d3ed69b7.jpg

 

 

Nogmaals, ik probeer jouw scooter niet af te breken he. Maar het moet idd wel veilig blijven. Je hebt er niks aan als wij niet objectief zijn...

Link naar reactie

Lijkt inderdaad iets mis met die vork, maar die kan je vervangen. 

Laat misschien eerst uwe Vespa eens nakijken door een kenner om te zien of er nog mankementen zijn.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...