Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Automatica schiet uit versnelling


Arpar

Aanbevolen berichten

Hallo Vesparijders,

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse bezitter van een Vespa PK50XL automatica. Meer informatie daarover kun je in de "entrance" categorie vinden: introductietopic
De scooter doet het best goed, op een paar kleine punten na, 1 daarvan is het onderstaande:

Zoals jullie ongetwijfeld weten kun je de linker handgreep van zo'n automatica draaien. op die manier ontkoppel je de motor, als je hem zou willen duwen. ("0" is vrij, "1" in motor gekoppeld)
Nu schiet tijdens het rijden deze koppeling om het minste geringste in zijn "vrij", met een flink ratelgeluid tot gevolg.

Onderop het motortje kun je de kabelspanning van deze koppeling afstellen, deze heb ik al een stuk losser gezet. Om zo de handgreep minder gevoelig te maken voor ontkoppelen.
Dit scheelt iets, maar nog steeds schiet de motor soms in zijn vrij.
Ik hoef de handgreep maar 1mm te verdraaien tijdens het rijden, wat veelal onbewust gebeurd bij het grijpen van de rem bijvoorbeeld.

Als je continu de hendel naar voren gedraaid houdt, onder lichte spanning dus, is het probleem er niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is.

Is dit een bekend probleem? hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan verhelpen?

m.v.g. Arjan

 

linker_handgreep.jpg

Link naar reactie

Het onderdeel wat je probleem veroorzaakt is nummer 9 en 10. De as (1 t/m 5) bediend met gebulk van de kabels nummer 9 welke zich in de klauwen van 10 klikt (koppelen en ontkoppelen).

Wat je kan proberen is de kabels los maken en kijken of je via de as (mbv nummer 5) nummer 9 en 10 kan koppelen en ontkoppelen. Je voelt dan vanzelf of deze er makkelijk uitschiet door aan het achterwiel te draaien.

Is dat het geval dan zit er niets anders op dan de tandwielkast te openen en het onderdeel te inspecteren op slijtage. Dit is helaas geen simpel klusje maar daar ga je met de automatica wel vaker tegen aanlopen. Blijven ze mooi zitten dan de kabels opnieuw monteren en afstellen, kan me herinneren dat deze afstelling best wel nauw luistert.

Schiet hij er daarna nog steeds uit dan kan je er ook voor kiezen om (tijdelijk) nummer 5 in gekoppelde stand vast te zetten met een kabel, je kan dan niet meer de kickstart gebruiken en je moet hem aanlopen om te starten. Een nadeel daarvan is dat het achterwiel bij een goede compressie blokkeert en het daardoor bijna onmogelijk is om je vespa aan te lopen omdat het achterwiel blokkeert.

 

1735253243_Schermafbeelding2019-09-12om20_35_13.png.f9c31ced4be193fd056b3f4dd6ff1013.png

Link naar reactie

Het lijkt erop dat component 9 en 10 naar behoren werken. Vandaag heb ik zonder de kabels de motor proberen te koppelen/ontkoppelen. Dit werkt prima.

Daarna de kabels opnieuw afgesteld, de trekkende kant voor het ontkoppelen zo slap mogelijk gesteld, en de trekkende kant voor het koppelen juist wat strakker.
Daarna een rit van zo'n 50km gemaakt.

Als je de handgreep goed in de gaten houdt, en regelmatig terugdraait naar de "1" positie, werkt alles prima. Houdt je de greep niet in de gaten en laat je hem per ongeluk wat draaien (5 mm of meer) dan begint hij te slippen.

De oorzaak van het probleem lijkt te zijn dat er erg weinig weerstand is om de handgreep uit positie "1" weg te draaien, naar 0. Daarom gebeurd dit vaak onbewust.

Weet iemand of dit zo hoort? Of moet er (zoals ik eigenlijk zou verwachten) een duidelijk weerstand te zijn, waarmee je hem uit stand 1 draait?

Hieronder een foto van een tijdelijke oplossing. Door het metalen lipje weg te draaien kan de brommer in stand 0 gezet worden, anders niet.

 

tijdelijke_borging.jpg

Link naar reactie

Pin me er niet op vast want het is al een tijd geleden dat ik aan een Automatica heb gesleuteld maar denk dat het veer-kogel systeem kapot is waardoor de koppeling niet meer in positie blijft zitten. Het veer-kogel systeem werkt als een soort borg, je voelt dan ook de koppeling duidelijk borgen met een klik. Heb er even een foto met nummers bij gedaan om de tekening te verduidelijken.

Hopelijk kan iemand die recent aan een Automatica heeft gesleuteld dit bevestigen.

Is de veer gebroken dan zit er niets anders op dan de tandwielkast te openen. Anders wordt het doorrijden met je modificatie, werkt ook zo te zien.

D5DBEB79-0C43-41A6-8A19-88F092C850D4.thumb.jpeg.537bc2cb8f6868c1331cca88c511b0cb.jpeg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...