Jump to content
Vespaforum.be
Hendry

Triboron

Recommended Posts

Voeg dit item ook even in het Oldie forum toe.

Sinds kort gebruik ik Triboron in mijn GLA 150cc en ACMA BOLLAG.

Beiden zijn motorisch volledig gerestaureerd.

Sinds een maand gebruik ik dit product.

Op advies 50% Shell volsynthetische mengolie en 50% Triboron. tijdens het inrijden.(rekening houdend met de 1 en  2% mengverhouding)Tevens nu ook benzine met octaangehalte 102 ipv 98'.

Beide Vespa's rookten voorheen niet en lekten ook niet.(Geen druppel) en er zit carterolie in....

Wat me opvalt:

Meer power onderin waardoor ik minder snel hoeft terug te schakelen.Vermoed de sterkere 102 octaanbenzine met meer energie.

Wat me verbaasd is dat vooral de ACMA veel minder mechanisch geluid geeft ook in de uitlaat...Kan ik niet helemaal verklaren en wat ik niet kan verklaren dat het schakelen veel soepeler lijkt te gaan. Triboron komt niet bij de versnellingstandwielen en de koppeling dus geen verklaring voor.(Misschien dat ik met een lager toerental schakel wat het schakelen makkelijker maakt??)

Volgens sommigen heeft Triboron geen dichtende werking waardoor de krukaskeerringen zouden lekken maar alles is vernieuwd en zie tot nu toe geen lekkage en hoor dat ook niet direct in de Zundapp en Kreidler forums terug.Daarom ook hiervoor niet bang.

Volgend jaar ga ik volledig op Triboron rijden als het gaat zoals het nu gaat,.

Mijn voorlopige indruk lijkt tot nu toe uitstekend, alles lijkt soepeler en stiller te gaan, maar besef dat ik nog te weinig met dit product heb gereden en de stap van 98 naar 102 octaanbezine ook zijn invloed heeft om een eindoordeel te geven.

Wordt vervolgd...

IMG_3872.PNG

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Mooi onderwerp en ben benieuwd naar jouw resultaten op de lange termijn.. 

Rij zelf op een 100 octaan met 4% Castrol mineraal maar zit ook wel eens aan Triboron te denken.. 

Share this post


Link to post

Dag Pilaf,

Een goede beoordeling op lange termijn blijft een gok.Ik rij voorlopig nog even met en mix van Triboron en olie om het Triboron langzaam in het metaal te laten" trekken". Maar ik lees genoeg positieve ervaringen van 2 takt gebruikers dat ik het aandurf.

Ik ben ook benieuwd naar andere gebruikers.Ben ook benieuwd of de Vespa schoner blijft door de uitlaatgassen.

Octaan 100 is natuurlijk ook goed.Hoop dat dit goedje voorhanden blijft.Ik trek de Vespa's goed door en ze worden niet gespaard.

Groet,

Hendry

1192228913_IMG_2069.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post

interessant!

Weet jij of er info beschikbaar is naar het vermengen tussen verschillende soorten olie en Triboron en daarnaast benzine en Triboron?

Mengt Triboron evengoed met zowel synthetische als minerale olie?

Hoe goed blijft de Triboron vermengt met benzine bij relatief 'langdurige' stilstand? Van bijv castor-olie is geweten dat die zich na verloop van tijd  afscheidt van de benzine, zeker bij lage temperaturen.

 

Share this post


Link to post

Dag Speedracer,

Ik weet dat er een houdbaarheidsdatum zit aan Triboron. Staat op het flesje.

De dealer adviseerde mij om te mengen in de aanloopperiode.(Zuntrade Zundapp)

Ik ga er vanuit dat het mengen met olie geen probleem is wordt in de handleiding van de importeur niets over vermeldt . Behalve voorzichtig inrijden en dat Triboron bij 3 tankbeurten volledig zijn werk doet.Ik zelf heb iets rijker gemengd dan voorgeschreven.

Lijkt me wel verstandig om bij opgevoerde exemplaren voorzichtiger te werk te gaan.

De tijd zal het leren maar tot nu toe tevreden.Op de site van de importeur zijn details vermeld en op you tube staat meen ik een uitleg.

Groet,

Hendry

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dag Pilaf,

Een goede beoordeling op lange termijn blijft een gok.Ik rij voorlopig nog even met en mix van Triboron en olie om het Triboron langzaam in het metaal te laten" trekken". Maar ik lees genoeg positieve ervaringen van 2 takt gebruikers dat ik het aandurf.

Ik ben ook benieuwd naar andere gebruikers.Ben ook benieuwd of de Vespa schoner blijft door de uitlaatgassen.

Octaan 100 is natuurlijk ook goed.Hoop dat dit goedje voorhanden blijft.Ik trek de Vespa's goed door en ze worden niet gespaard.

Groet,

Hendry

Share this post


Link to post

Wat ik ook te weten ben  gekomen dat er in het verleden een slechte batch is geweest.Vandaar wordt nu geadviseerd om bij een officiele gecontroleerde dealer te kopen.Wel even belangrijk om te weten..

  • Like 2

Share this post


Link to post

Vandaag was ik bij Raduno Dinges,een ralley in Nederland.

ik sprak hier met iemand die al een tijdje Triboron gebruikt in Vespa's.

Roterende types als de latere modellen,dus niet de types als bv de Faro Basso's, zouden kunnen gaan lekken ivm dichtende werking van olie,maar hij had net als ik daar geen problemen mee.Ik hoorde dat de Vespa's , de oudere types ,gerust op Triboron kunnen rijden.

Dit ter info van horen zeggen.

-1089544869_IMG_2499.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hendry, zit je al op 100% Triboron of nog steeds op 50/50.

Kwam deze tegen op de Triboron site:

4E4F6E19-8F45-48FA-BA3E-B1449E07D599.thumb.jpeg.3d9594b100de1b051660db789c868354.jpeg

Ze adviseren toch dat je de originele (olie) mengverhouding door 2e deelt voor de juiste hoeveelheid Triboron, de 1:100 is dus niet te adviseren voor onze oude Vespa’s.

Ben ook nog huiverig voor mijn bronzen smallend, daar zijn ook nog verschillende ervaringen mee.

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Dag Pilaf,

ik zit nog steeds niet volledig op Triboron.

tot nu toe gaat het goed en vooral het opschakelen lijkt mooier te verlopen wat ik niet kan verklaren en mechanisch lijkt het stiller.

De dealer waar ik de Triboron gekocht heb adviseerde bij de inloopperiode het zelfde wat jij nu zegt.

Voorlopig blijf ik dus op de gulden middenweg zitten.50/50

Ik snap alleen niet precies wat je bedoeld?

De dealer adviseert voor Vespa’s 1:100 Triboron omdat de mengolieverhouding 1:50 is en dat is ook wat jouw meegestuurde schema laat zien.

Maar ik wacht tot nog even af om volledig op Triboron over te gaan hoewel ik mensen gesproken heb die dit al probleemloos gedaan hebben.

Bedankt voor de update en het meedenken.

 

 

Edited by Hendry

Share this post


Link to post

Pilaf bedoelt de oudere die 5% of 6% nodig hebben , denk ik 

Share this post


Link to post
3 uur geleden, Adrian zei:

Pilaf bedoelt de oudere die 5% of 6% nodig hebben , denk ik 

Klopt, das een hele sloot Triboron wat er bij gaat als je 5-6% origineel moet mengen. Volg het ook op de voet bij de dames en heren van Tomos, Zundapp en Kreidler en daar stappen ze veelal meteen over op 100% Triboron. Heb ook geen idee waarom ze jou dit 50/50 advies hebben gegeven. Lees weinig problemen bij degene die in 1x naar 100% zijn gegaan, het is tenslotte ook een andere manier van smeren ofwel wrijving verminderen. Je zou zeggen dat het boor z'n werk minder goed zou kunnen doen als er ook vettige 2takt olie in het mengsel zit maar daar zou jouw dealer wel meer ervaring mee hebben. 

Ben benieuwd naar je bevindingen in de toekomst en ook eventueel naar de foto's van bougie, zuiger en kop...je bent tenslotte een pionier in deze materie..

Hou het zelf (zolang het van de milieuinstanties in Nederland nog mag) nog even bij de 4% minerale Castol in de rode fles. Wat de boer niet kent eet hij niet...maar wie weet heeft hij in de toekomst geen andere keus. 

Share this post


Link to post

Ok dat zou kunnen.

Dit jaar blijf ik nog 50/50 rijden.

volgend jaar misschien volledig 100% Triboron.

Vanavond nog een stukkie gereden met de Gla.Liep fantastisch.

Bedankt Adriaan en Pilaf voor het meedenken.Beide Vespa's die ik bezit zijn recentelijk gerestaureerd.Is idd iets anders dan een origineel blok.Mijn Acma is van 5% naar 2% gegaan en mijn Gla is nu eigenlijk een sprint.

Oh ja, bougie zag er laats perfect uit.Ligt denk ik ook aan de benzine.Echt koffiebruin.Ik rij nu ook met 102 octaanbenzine maar begreep dat dit niet meer verkocht gaat worden dus moet weer terug naar V power 98.

Groet,

Hendry

Edited by Hendry
  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik was eraan aan het denken om triboron in de garage te gaan gebruiken. Zodat ik steeds niet zelf vergast wordt als ik iets moet testen . Ik blijf dit dus volgen 

B)

Edited by Adrian
  • Haha 1

Share this post


Link to post

Vespa rookt niet maar denk niet dat je niets ruikt.Benzine blijf je ruiken en om eerlijk te zijn.Met de synthetische olie van Shell rookte hij ook niet.

Blijf me verbazen over het steeds soepeler schakelen.

Er komt naar verhouding steeds meer borium op de metalen vlakken en alles lijkt zoals eerder gezegd minder rauw.Nu het weer slechter wordt worden de testkilometers ook minder.

maar ik hou jullie op de hoogte.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Het beter schakelen zou volgens een  bevriende sleutelaar kunnen komen door het sneller stilvallen van de zuiger door minder wrijving zuiger waardoor lager toerental beter schakelen veroorzaakt.Zou kunnen?

Share this post


Link to post
1 hour ago, Hendry said:

Het beter schakelen zou volgens een  bevriende sleutelaar kunnen komen door het sneller stilvallen van de zuiger door minder wrijving zuiger waardoor lager toerental beter schakelen veroorzaakt.Zou kunnen?

Is het dan niet andersom? Je zou verwachten dat minder wrijving meer inertie zou betekenen.

Share this post


Link to post
2 uur geleden, Hendry zei:

Het beter schakelen zou volgens een  bevriende sleutelaar kunnen komen door het sneller stilvallen van de zuiger door minder wrijving zuiger waardoor lager toerental beter schakelen veroorzaakt.Zou kunnen?

Dus dan zou in die optiek een Vespa met een versleten cilinder met weinig compressie beter schakelen dan een nieuwe ? 

 

 

Share this post


Link to post
18 minutes ago, Adrian said:

Dus dan zou in die optiek een Vespa met een versleten cilinder met weinig compressie beter schakelen dan een nieuwe ? 

 

 

Als het schakelmechanisme in even goeie staat is, dan kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen. Minder druk op de versnellingsbak of iets dergelijks.

Share this post


Link to post

Als je steeds soepeler gaat schakelen wil dat zeggen dat je versnellingskabels een ietsiepietsie uitgerokken zijn. Kan hoegenaamd niks met de gebruikte mengsmering te maken hebben. Een versnellingsbak staat overigens ook helemaal niet “stil” op het moment van schakelen. 

Share this post


Link to post

Dat klopt Frederik 911.Maar het schakelt soepeler op beide Vespa’s en een echte verklaring heb ik niet.

Bij mijn Guzzi is het zo , een 8kg vliegwiel en hoe lager het toerental bij opschakelen , dus hoe langzamer hij stationair staat ingesteld ,hoe soepeler het gaat.Bij terugschakelen werkt het andersom iets tussengas en hij schakelt makkelijker terug.Ik ben geen versnellingsbakexpert maar met 3 Guzzi’s werkt het precies zo als ik net omschreef.

misschien loopt de Vespa door Triboron lager in toeren in combinatie met de  octaan 102 benzine die ik gelijktijdig ben gaan gebruiken wat ik ook in de eerste berichten heb vermeld, waar door ik hetzelfde verschijnsel heb als met de Guzzi.Het is een suggestie pin me er niet op vast.Ik heb de Vespa wel stationair opnieuw zo laag mogelijk afgeregeld.Misschien is dit het.

Share this post


Link to post

Zoals eerder beloofd een foto van de bougie.

dus 102 octaanbenzine zonder ethanol en 1/2  / 1/2. Volsynthetische mengolie. /. Triboron.

1AD60C06-2300-4DC7-93D7-177BC9502B17.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Momenteel de 1e ritten gemaakt met volledige triboron smering.Lijkt goed te gaan.

Wordt vervolgd.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By gem
      Blijkbaar verdwijnt super 95 binnenkort en komt er een versie met ethanol in de plaats.
    • By VNB rider
      Hoi,
      Ik zit met volgende vraag :
      Ik heb een vnb van '62 125cc en wil tanken voor de eerste maal.
      Nu is mijn vraag, zou ik het riskeren om 2takt benzine te halen bij het pompstation om de hoek? die heeft een 2takt pompje staan.
      Zal deze 2takt goed zijn voor mijn VNB of raden jullie aan om zelf te gaan mengen??
      alvast bedankt voor de hulp!
      grts
    • By wetebe
      Voor de tweede maal is na een lange winter de carburateur van mijn VNB1 1961 verstopt. Vorig voorjaar bleek het niet mogelijk om de inwendige kanalen te reinigen. Met een nieuwe carburateur weer goed lopen. Nu met de nieuwe carburateur het zelfde probleem. Stationair OK, maar bij gas geven zwaar inhouden. Als je in de carburateur kijkt zie je ook dat er te weinig uit de hoofdsproeier komt. De sproeier zelf ie niet verstopt.
      Op andere forums gevonden dat de dader Euro 95 benzine kan zijn. Die benzine is hygroscopisch en na de winter zou zich wat water onder in de tank kunnen zitten. Ook gelezen dat het metaal van de carburateurs door de ethono aangetast zouden worden.
       
      Wie heeft hiermee intussen ook ervaring opgedaan.
       
      Gr. Wetebe
    • By erwig
      Door de negatieve commentaren over benzine met Ethanol heb ik, nu het kouder wordt en ik veel minder rijd met de rally, de tank gevuld met Aspen 2 i.p.v. 98 met olie. Kost wel €20 voor 5 liter. Verstandig of geld weggegooid?
    • By Tomasso
      Hallo allemaal,
      Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken.  Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik.
      De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5).   In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch.
      Wat wordt er best gedaan ?   
      Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ?
      De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ?
      Iedere week een kwartier laten draaien ?
      Of is dit allemaal niet echt nodig ?
      Tom
×
×
  • Create New...