Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Hendry

Triboron

Recommended Posts

Voeg dit item ook even in het Oldie forum toe.

Sinds kort gebruik ik Triboron in mijn GLA 150cc en ACMA BOLLAG.

Beiden zijn motorisch volledig gerestaureerd.

Sinds een maand gebruik ik dit product.

Op advies 50% Shell volsynthetische mengolie en 50% Triboron. tijdens het inrijden.(rekening houdend met de 1 en  2% mengverhouding)Tevens nu ook benzine met octaangehalte 102 ipv 98'.

Beide Vespa's rookten voorheen niet en lekten ook niet.(Geen druppel) en er zit carterolie in....

Wat me opvalt:

Meer power onderin waardoor ik minder snel hoeft terug te schakelen.Vermoed de sterkere 102 octaanbenzine met meer energie.

Wat me verbaasd is dat vooral de ACMA veel minder mechanisch geluid geeft ook in de uitlaat...Kan ik niet helemaal verklaren en wat ik niet kan verklaren dat het schakelen veel soepeler lijkt te gaan. Triboron komt niet bij de versnellingstandwielen en de koppeling dus geen verklaring voor.(Misschien dat ik met een lager toerental schakel wat het schakelen makkelijker maakt??)

Volgens sommigen heeft Triboron geen dichtende werking waardoor de krukaskeerringen zouden lekken maar alles is vernieuwd en zie tot nu toe geen lekkage en hoor dat ook niet direct in de Zundapp en Kreidler forums terug.Daarom ook hiervoor niet bang.

Volgend jaar ga ik volledig op Triboron rijden als het gaat zoals het nu gaat,.

Mijn voorlopige indruk lijkt tot nu toe uitstekend, alles lijkt soepeler en stiller te gaan, maar besef dat ik nog te weinig met dit product heb gereden en de stap van 98 naar 102 octaanbezine ook zijn invloed heeft om een eindoordeel te geven.

Wordt vervolgd...

IMG_3872.PNG

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Mooi onderwerp en ben benieuwd naar jouw resultaten op de lange termijn.. 

Rij zelf op een 100 octaan met 4% Castrol mineraal maar zit ook wel eens aan Triboron te denken.. 

Share this post


Link to post

Dag Pilaf,

Een goede beoordeling op lange termijn blijft een gok.Ik rij voorlopig nog even met en mix van Triboron en olie om het Triboron langzaam in het metaal te laten" trekken". Maar ik lees genoeg positieve ervaringen van 2 takt gebruikers dat ik het aandurf.

Ik ben ook benieuwd naar andere gebruikers.Ben ook benieuwd of de Vespa schoner blijft door de uitlaatgassen.

Octaan 100 is natuurlijk ook goed.Hoop dat dit goedje voorhanden blijft.Ik trek de Vespa's goed door en ze worden niet gespaard.

Groet,

Hendry

1192228913_IMG_2069.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post

interessant!

Weet jij of er info beschikbaar is naar het vermengen tussen verschillende soorten olie en Triboron en daarnaast benzine en Triboron?

Mengt Triboron evengoed met zowel synthetische als minerale olie?

Hoe goed blijft de Triboron vermengt met benzine bij relatief 'langdurige' stilstand? Van bijv castor-olie is geweten dat die zich na verloop van tijd  afscheidt van de benzine, zeker bij lage temperaturen.

 

Share this post


Link to post

Dag Speedracer,

Ik weet dat er een houdbaarheidsdatum zit aan Triboron. Staat op het flesje.

De dealer adviseerde mij om te mengen in de aanloopperiode.(Zuntrade Zundapp)

Ik ga er vanuit dat het mengen met olie geen probleem is wordt in de handleiding van de importeur niets over vermeldt . Behalve voorzichtig inrijden en dat Triboron bij 3 tankbeurten volledig zijn werk doet.Ik zelf heb iets rijker gemengd dan voorgeschreven.

Lijkt me wel verstandig om bij opgevoerde exemplaren voorzichtiger te werk te gaan.

De tijd zal het leren maar tot nu toe tevreden.Op de site van de importeur zijn details vermeld en op you tube staat meen ik een uitleg.

Groet,

Hendry

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dag Pilaf,

Een goede beoordeling op lange termijn blijft een gok.Ik rij voorlopig nog even met en mix van Triboron en olie om het Triboron langzaam in het metaal te laten" trekken". Maar ik lees genoeg positieve ervaringen van 2 takt gebruikers dat ik het aandurf.

Ik ben ook benieuwd naar andere gebruikers.Ben ook benieuwd of de Vespa schoner blijft door de uitlaatgassen.

Octaan 100 is natuurlijk ook goed.Hoop dat dit goedje voorhanden blijft.Ik trek de Vespa's goed door en ze worden niet gespaard.

Groet,

Hendry

Share this post


Link to post

Wat ik ook te weten ben  gekomen dat er in het verleden een slechte batch is geweest.Vandaar wordt nu geadviseerd om bij een officiele gecontroleerde dealer te kopen.Wel even belangrijk om te weten..

  • Like 2

Share this post


Link to post

Vandaag was ik bij Raduno Dinges,een ralley in Nederland.

ik sprak hier met iemand die al een tijdje Triboron gebruikt in Vespa's.

Roterende types als de latere modellen,dus niet de types als bv de Faro Basso's, zouden kunnen gaan lekken ivm dichtende werking van olie,maar hij had net als ik daar geen problemen mee.Ik hoorde dat de Vespa's , de oudere types ,gerust op Triboron kunnen rijden.

Dit ter info van horen zeggen.

-1089544869_IMG_2499.JPG

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...