Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lek gs - advies?


Chris Van der Auwera

Aanbevolen berichten

Er is eigenlijk mar 1 zwak punt bijeen GS- motor en dat is de batterij.  As je die kan supprimeren zit je goed. 

Let wel dat je het ontstekingstijdstip goed moet instellen, anders loop je kans dat de motor vast loopt ( dit is met alle motoren het geval).

Groetjes, nero 

Link naar reactie
19 uur geleden, nero zei:

Volgens mij is het rendement inderdaad  zo goed als 0, alleen worden de mogelijk onverbrande gassen door die 2 de vonk wel worden verbrand leiden tot een meer volledige en dus schonere verbranding, wat dan minder schadelijk zou zijn voor mens en natuur(en je uitlaat, je bougie , je cilinderkop,...).  :)

Het hoger rendement zit hem in het variabele ontstekingstijdstip dat optimale verbranding geeft op elk toerental, wat niet het geval is bij een klassieke elektronische ontsteking. 

Groetjes, nero. 

Eens de variabele timing is vele malen beter dan een vast ontstekingstijdstip.

Wat betreft het nog te verbranden restgas durf ik te betwijfelen of er nog voldoende mengsel aanwezig is dat het überhaupt nog wil ontsteken.

Het is een heel mooi marketing verhaal maar het lijkt mij nogal onnozel.

Kijk eens naar de schematische animatie in de vorige post, wanneer zie je daar dan die ontsteking? 

Link naar reactie

Als je rekening houdt met de voorontsteking krijg je nog een vonk vóór dat de zuiger zijn laatste punt bereikt heeft. 

Volgens mij heeft dit vooral een verschil bij een koude motor, eenmaal de motor en uitlaat goed zijn opgewarmd zal er idd niet teveel restmengsel overblijven. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
15 uur geleden, Bowyer zei:

Het is een heel mooi marketing verhaal maar het lijkt mij nogal onnozel.

Denk dat het toch ook een technische reden heeft. Het rendement want een 2e vonk is inderdaad 0, en waarschijnlijk lever je zelfs iets in op rendement aangezien de 2e vonk vonkt op het moment dat er al nieuw mensel wordt aangezogen.

2C792E9E-0330-4E29-AF29-7B75DBA3C342.jpeg.55e6f8f665925f12bf7ffe0a0de4573b.jpeg

Dat hele wasted gasses verhaal heeft me aan het denken gezet en denk dat die opmerking inderdaad puur marketing is. Waar ze waarschijnlijk bij het ontwerp tegen aanliepen was backfiring in de uitlaat. Het systeem is ontworpen voor al onze 2 takt vespa’s en lammy’s, zowel piston ported, rotary, standaard en getuned. Daar hebben ze een standaard curve op los gelaten met een initiele instelling op 23 graden in het toeren gebied 2000-4000rpm. Nu hebben al onze vespa’s verschillende vaste timing momenten en ook andere timing op spoel en uitlaat poorten. Ze hebben ook andere carburateurs en atomizers (het hele BE1-BE5 verhaal) waardoor elk gebied (laag, midden en hoog) een andere samenstelling van het mengsel heeft (rijk of arm). Backfire kan zowel bij een rijk of arm mengsel ontstaan zodra deze in aanraking komen met de hete pijp met alle problemen van dien.

Daarom denk ik dat ze een concessie hebben gedaan om een 2e vonk te plaatsen zodat dit systeem universeel is voor al onze Vespa’s  (lees: minder productie kosten)

Nogmaals, dit is een aanname en als iemand daar anders over denkt dan hoor ik het graag...

 

Hier nog een stuk over backfire (excuus dat ik te lui ben om te vertalen):

Common Causes Of A Backfire : Engine Running Rich

As briefly discussed, mechanical issues within your motor scooter can lead to backfires.

Most commonly backfires occur when the engine of your motor scooter is running rich. 

This means the mixture of fuel to air within your scooter is balanced too far in favor of fuel. In other words, your engine is receiving more fuel than air, causing an incomplete combustion.

During an incomplete combustion, the heat of your exhaust causes the surplus fuel to ignite and sparks a micro-explosion.

The micro-explosion is the cause of the pop or violent bang you will hear in your exhaust.

Some of the symptoms you will find when your motor scooter is running rich are:

Reduced fuel economy

Poor acceleration

Soot buildup around the spark plug

Soot buildup on the muffler

Stench of gasoline as you ride

Engine cuts out while idling.

Common Causes Of A Backfire: Engine Running Lean

Another frequent cause of backfires is when the engine of your motor scooter is running lean.

This means the mixture of fuel to air within your scooter is unbalanced with a lack of fuel. In other words, your engine is receiving too much air and not enough fuel.

This imbalance will also cause an incomplete combustion.

During an incomplete combustion fuel which fails to ignite in the combustion chamber is ignited by the heat of the exhaust and sparks a micro-explosion.

The micro-explosion is the reason you hear a of pop or violent bang you will hear in your exhaust.

Some of the symptoms you will find when your motor scooter is running lean are:

Frequent backfiring as you coast

“Kangaroo” bouncing upon acceleration

Gray clouding of your spark plugs

Struggle to start up

Gray muffler tinting

Chrome exhausts go blue.

bron: https://motorscooterreport.com/what-causes-a-motor-scooter-to-backfire/

Link naar reactie

En Chris, excuus dat we even of topic zijn gegaan.

Denk nog steeds dat de heren hierboven gelijk hebben en dat een electronische ontsteking jou een hoop plezier gaan geven. Laat deze monteren door een liefhebber en tevens kenner zodat je de kosten kan drukken en het goed wordt gedaan.

Mechanisch zijn die blokken prima en betrouwbaar, kijk maar eens op het forum rond hoeveel oude blokken er getuned zijn.

 

Link naar reactie
10 hours ago, Pilaf said:

En Chris, excuus dat we even of topic zijn gegaan.

Denk nog steeds dat de heren hierboven gelijk hebben en dat een electronische ontsteking jou een hoop plezier gaan geven. Laat deze monteren door een liefhebber en tevens kenner zodat je de kosten kan drukken en het goed wordt gedaan.

Mechanisch zijn die blokken prima en betrouwbaar, kijk maar eens op het forum rond hoeveel oude blokken er getuned zijn.

 

no worries, ik volg geamuseerd bij het lezen van zoveel enthousiasme op de achtergrond :-)

 

Link naar reactie
Op 10/9/2019 om 11:45, Pilaf zei:

Daarom denk ik dat ze een concessie hebben gedaan om een 2e vonk te plaatsen zodat dit systeem universeel is voor al onze Vespa’s  (lees: minder productie kosten)

Nogmaals, dit is een aanname en als iemand daar anders over denkt dan hoor ik het graag...

Ik denk dat deze aanname zeker wat betreft de kosten niet correct is.

De vespatronic waar dit over gaat heeft een variabel tijdstip wat zowel voor bdp als odp geld dus bij hogere toerentallen zelfs veel later dan de 23 graden.

Dit betekent dat de vonk echt in het transfer gebied komt. Waarom er dan niets ontsteekt begrijp ik dan ook niet helemaal maar dat neem ik dan maar aan als zijnde een feit want er zijn geen problemen over? Wat betreft de kosten voor die tweede vonk zal er een opnemer of gever extra gemonteerd moeten worden.(dus meer kosten)

Dat dit gedaan zou zijn om voor alle tweetaktjes geschikt te zijn geloof ik helemaal niets van. Er is niet een vespa of lammy of welke tweetakt dan ook maar waar het tweede punt ook maar in de buurt van zinvol zou kunnen zijn.

 

Voor mijn gevoel (en dit is een aanname) is het moment van de tweede vonk ,op een punt waar als er wel een ontsteking zou plaats vinden je een steekvlam in zowel je carter als in je uitlaat zou krijgen. Ik denk dat op dat moment je krukwang al wel de doorgang vanaf de carburateur heeft gesloten. Het poort diagram en de rotatie van de krukas is voor mij zou zonder plaatjes iets waar ik niet heel zeker van ben, sowieso vind ik dat erg lastig.

Misschien kan een iemand met meer verstand van tweetakten het verlossende antwoord geven?

Link naar reactie

Mooie kritische reactie en een interessant onderwerp, heb het voorgelegd aan een van de IDM ontwerpers van Vespatronic. Heb daar vorige keer ook een prima antwoord van gekregen dus hopelijk ook deze keer. Zal dan een nieuw topic starten zodat we deze houden zoals het is..de lekkende GS van Chris.

 

Link naar reactie
Op 12/9/2019 om 17:40, Pilaf zei:

Mooie kritische reactie en een interessant onderwerp, heb het voorgelegd aan een van de IDM ontwerpers van Vespatronic. Heb daar vorige keer ook een prima antwoord van gekregen dus hopelijk ook deze keer. Zal dan een nieuw topic starten zodat we deze houden zoals het is..de lekkende GS van Chris.

 

Hou ons op de hoogte, er zijn er buiten ons vast meer die dit willen weten!!

Nu terug on topic. Wat was het ook al weer? Oja lekkage maar meen ik al opgelost en nu was de vraag wat te doen met het motorblok.

Cris, als je comfortabel wil rijden dan is een p(x) 200 blok de beste optie maar kostbaar en er moet nogal wat aangepast worden.

In dat geval zeker je oude blok bewaren en op het schap leggen.

Of, indien je zeker bent dat de revisie van je huidige blok correct en met juiste kwaliteit lagers en keerringen is uitgevoerd een dikke cilinder steken met de juiste carburateur en uitlaat.

De kans dat dat stuk gaat is als je niet hele dagen probeert het wereld uurrecord te verbeteren valt wel iets mee.

Of, deze lekker laten voor wat het is en gebruiken op zondag van en naar de kerk en voor de ritten een px 200 kopen.

Oja en mocht je toch je kraan gaan vervangen de plaatselijke loodgieter heeft vast wel een kraanmoersleutel te leen.

 

Link naar reactie
Op 12/9/2019 om 17:40, Pilaf zei:

Mooie kritische reactie en een interessant onderwerp, heb het voorgelegd aan een van de IDM ontwerpers van Vespatronic. Heb daar vorige keer ook een prima antwoord van gekregen dus hopelijk ook deze keer. Zal dan een nieuw topic starten zodat we deze houden zoals het is..de lekkende GS van Chris.

 

En al reactie en wat word de naam van het nieuwe topic?

Link naar reactie
On 9/13/2019 at 11:46 PM, Bowyer said:

Hou ons op de hoogte, er zijn er buiten ons vast meer die dit willen weten!!

Nu terug on topic. Wat was het ook al weer? Oja lekkage maar meen ik al opgelost en nu was de vraag wat te doen met het motorblok.

Cris, als je comfortabel wil rijden dan is een p(x) 200 blok de beste optie maar kostbaar en er moet nogal wat aangepast worden.

In dat geval zeker je oude blok bewaren en op het schap leggen.

Of, indien je zeker bent dat de revisie van je huidige blok correct en met juiste kwaliteit lagers en keerringen is uitgevoerd een dikke cilinder steken met de juiste carburateur en uitlaat.

De kans dat dat stuk gaat is als je niet hele dagen probeert het wereld uurrecord te verbeteren valt wel iets mee.

Of, deze lekker laten voor wat het is en gebruiken op zondag van en naar de kerk en voor de ritten een px 200 kopen.

Oja en mocht je toch je kraan gaan vervangen de plaatselijke loodgieter heeft vast wel een kraanmoersleutel te leen.

 

wel, heb een P200e om rond te toeren. Maar die gs is zo tempting ...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...