Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Chris Van der Auwera

Lek gs - advies?

Recommended Posts

Witte vloeistof zit er als het goed is niet in een vespa, dus dat kan niet.

Wat is logisch? Benzine met een beetje verf die oplost? Of Je noemt het wit en het is blank?

Ruikt en smaakt het als benzine ishet brandbaar? Nee ? Kan het misschien water zijn wat zich ergens heeft opgehoopt?

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Benzinekraantje laten open staan?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
17 minutes ago, Thomas78 said:

Benzinekraantje laten open staan?

benzine kraantje stond dicht. zie foto, eerder wit met aan de zijkanten wat verkleuring. Natuurlijk op een blanke vloer, niet evident. Ruikt naar benzine. het druppelde naar beneden, zie foto met cirkel. Nu niet meer??!!! 

Gisteren wel issue gehad. Stilgevallen zonder benzine, reserve opgezet maar ik geraakte geen meter meer. Naar huis moeten bellen voor extra tank. Terug vertrokken maar eerste 2 km met horten en schokken...

Maw, een lek gedurende 60 minuten (benzine) en dan niks meer?

 

Share this post


Link to post

Het lijkt erop dat de carbu gelekt heeft.  Als je de benzinetank tot boven vult komt er via het ontluchtingspijpje benzine in de carbu, zelf als je benzinekraan toe staat. 

Als de vlotternaald niet 100% afdicht (wat ze bijna allemaal doen) kan het zijn dat er via het gaatje bovenaan het vlotterreservoir benzine lekt.  

Als het benzinepeil onder het ontluchtingspijpje is gezakt stopt ook het lekken. 

't Is een gokje maar lijkt me wel mogelijk.  :)

Groetjes, nero. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
8 uur geleden, Bowyer zei:

smaakt het als benzine

:blink:....:lol:

  • Haha 3

Share this post


Link to post
18 hours ago, nero said:

Het lijkt erop dat de carbu gelekt heeft.  Als je de benzinetank tot boven vult komt er via het ontluchtingspijpje benzine in de carbu, zelf als je benzinekraan toe staat. 

Als de vlotternaald niet 100% afdicht (wat ze bijna allemaal doen) kan het zijn dat er via het gaatje bovenaan het vlotterreservoir benzine lekt.  

Als het benzinepeil onder het ontluchtingspijpje is gezakt stopt ook het lekken. 

't Is een gokje maar lijkt me wel mogelijk.  :)

Groetjes, nero. 

had de tank best vol gedaan. (lees : bomvol)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
1 uur geleden, Chris Van der Auwera zei:

had de tank best vol gedaan. (lees : bomvol)

Tijd voor een BGM fast flow kraantje dan :-). 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Dan mag je uw tank zo vol doen als je wil, daar zit is zo geen ontuchtingsbuisje op. En je carbu krijgt een betere toevoer van benzine. 

 

https://www.scooter-center.com/en/fuel-tap-bgm-pro-faster-flow-v2.0-vespa-px-t5-125cc-rally180-vsd1t-rally200-vse1t-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-gl150-vla1t-super-vna-vnb-vba-vbb-v50-v90-pv125-et3-pk-s-pk-xl-bgm3030n

Edited by Thomas78

Share this post


Link to post
16 minutes ago, Thomas78 said:

ervaring met installatie?

btw, ik zie ook een versie die aangeeft als de tank leeg is. (of ben ik fout)

Share this post


Link to post

Op een GS zou ik dat niet doen een BGM fastflow kraan steken als de oude nog goed is , enkel en alleen om dit lekke te voorkomen 

de kraan is niet van dezelfde vorm en dan moet je je benzine hendel enz ook aanpassen, wat een aanpassing teweeg brengt die je niet kan omkeren tenzij je een tweede hendel hebt 

grtz sidvespa 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
21 minuten geleden, sidvespa zei:

Op een GS zou ik dat niet doen een BGM fastflow kraan steken als de oude nog goed is , enkel en alleen om dit lekke te voorkomen 

de kraan is niet van dezelfde vorm en dan moet je je benzine hendel enz ook aanpassen, wat een aanpassing teweeg brengt die je niet kan omkeren tenzij je een tweede hendel hebt 

grtz sidvespa 

Een fast flow kraan steken is geen probleem. De hendel komt een beetje scheef te zitten maar omdat juist het vleugeltje zichtbaar is kan men dit bijna niet opmerken. . Heb dit al toegepast op een VS1. Nu is de benzinetank van een VS1 wel anders dan die van de latere modellen maar denk niet dat het veel verschil zal uitmaken. 

Anderzijds heeft Sidvespa wel een punt, als de originele kraan nog goed is zie ik ook geen reden om ze te vervangen.

Groetjes, nero.

Edited by nero
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

gewoon origineel laten en niet meer zo vol doen. 2 a 3 cm onder de rand is genoeg om geen problemen te hebben.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
7 hours ago, Bowyer said:

gewoon origineel laten en niet meer zo vol doen. 2 a 3 cm onder de rand is genoeg om geen problemen te hebben.

idd, wat wel vervelend was, dat ik stil viel en zelf met de hendel op reserve, ik niet meer vooruit geraakte.

 

Share this post


Link to post

Je kan proberen om de benzinekraan te demonteren heb je wel een speciale sleutel voor nodig) en ze eens grondig te reinigen, of als je over een compressor beschikt,  het bokaaltje verwijderen en eens door alle gaatjes blazen.  De kans bestaat wel dat de kraan achteraf gaat lekken langs de dichtingen die je hebt losgemaakt. Dus best  nieuwe bestellen. 

Groetjes, nero. 

ps: Ik rij altijd met een kraan zonder reserve,  en soms faalt dat wel eens... :)

 

 

Share this post


Link to post
22 minutes ago, nero said:

Je kan proberen om de benzinekraan te demonteren heb je wel een speciale sleutel voor nodig) en ze eens grondig te reinigen, of als je over een compressor beschikt,  het bokaaltje verwijderen en eens door alle gaatjes blazen.  De kans bestaat wel dat de kraan achteraf gaat lekken langs de dichtingen die je hebt losgemaakt. Dus best  nieuwe bestellen. 

Groetjes, nero. 

ps: Ik rij altijd met een kraan zonder reserve,  en soms faalt dat wel eens... :)

 

 

kraantje is net vervangen. misschien eens op en af zetten.

 

iets anders. Waar dient die batterij eigenlijk voor? 

Alleen voor starten, claxon en lichten of ook voor tijdens het rijden? ik herinner me dat je eens schreef dat een 12v ook een betere verbranding geeft.

 

 

 

Share this post


Link to post

Bij een GS150 gaat de ontsteking via de batterij, wat inhoudt dat, als je batterij onvoldoende oplaadt,  je niet meer "deftig" kan starten/rijden. 

Als je een elektronische ontsteking plaatst gaat deze rechtstreeks naar de CDIen de ontsteking zonder dat je over de batterij gaat (deze wordt gesupprimeerd of kan vervangen worden door een 12V-batterij om bvb de GPS te voeden). 

Doordat 12V een sterkere vonk geeft krijg je een betere verbranding. Bij een Vespatronic krijg je zelfs 2 ontstekingen per omwenteling (ook  nog eentje op 180°) zodat het benzinemengsel beter verbrandt (zie uitleg op de site van SIP). 

Als (goedkoper) alternatief kan je ookvoor een Pinasco-ontsteking gaan: https://www.sip-scootershop.com/nl/products/ontsteking+pinasco+flytech+_25356858

Groetjes, nero. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
9 uur geleden, nero zei:

 

Doordat 12V een sterkere vonk geeft krijg je een betere verbranding. Bij een Vespatronic krijg je zelfs 2 ontstekingen per omwenteling (ook  nog eentje op 180°) zodat het benzinemengsel beter verbrandt (zie uitleg op de site van SIP).

Groetjes, nero. 

Wat valt er op 23graden voor het odp te verbranden dan?? Ik kan het trouwens niet vinden bij sip dat hij op 180 ook nog eens vonkt.

Lijkt mij tamelijk onwenselijk.

 

Kan toch eigenlijk ook niet, je hebt maar een gever in je vliegwiel zitten en die komt maar een keer op 360 voorbij lijkt mij.

Als ik mij vergis hoor ik het graag.

Edited by Bowyer
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
6 uur geleden, Bowyer zei:

Wat valt er op 23graden voor het odp te verbranden dan?? Ik kan het trouwens niet vinden bij sip dat hij op 180 ook nog eens vonkt.

Dat is het twin spark of wasted gasses systeem van Vespatronic (productie blad):

http://www.lambretta.it/foto_gestione/pdf/vespatronic.pdf

Je kan deze ook mooi zien met de stoboscoop (in het fimpje is de stator 90 graden verdraaid maar het is ter illustratie van de 2e vonk):

https://youtu.be/01ykHcwtWrQ

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
14 hours ago, Pilaf said:

Dat is het twin spark of wasted gasses systeem van Vespatronic (productie blad):

http://www.lambretta.it/foto_gestione/pdf/vespatronic.pdf

Je kan deze ook mooi zien met de stoboscoop (in het fimpje is de stator 90 graden verdraaid maar het is ter illustratie van de 2e vonk):

https://youtu.be/01ykHcwtWrQ

 

als ik opteer voor een nieuwe motor, wat zou dan best nemen?

Share this post


Link to post

Als je opteert voor een wide frame- motor zit je goed met de huidige, 150cc, 4 versnellingen.  Beter vind je niet. 

Als je opteert voor een large frame- motor moet je minstens een "subframe" plaatsen, anders past de motor niet: conversion-frame-for-wideframe-with-px-engine-vespa-125-150.jpg

Ik ben niet 100% zeker maar ik vermoed dat je ook aan het frame moet knippen om een large frame motor te kunnen plaatsen, anders komt de carbu tegen het frame aan.  Je kan dit vermijden met het plaatsen van een andere soort carbu en een gebogen inlaatpijp. De beste motor is dan een P (X) 200cc motor.  Reken op een serieus kostenplaatje, zeker als je de conversie niet zelf uitvoert. 

 

 

Heb het hier al een paar aal vernoemd, plaats gewoon een elektronische ontsteking type Vespatronic of Pinasco flytech, gaat je veel minder kosten en de meeste van je problemen zullen opgelost zijn. Bovendien behoudt de vespa zijn waarde wat niet het geval is met een PX-motor onder. GS150- liefhebberszijn meestal puristen, een ander type motor er onder steken is "not done".  :)

Groetjes, nero. 

 

 

Edited by nero
  • Like 1

Share this post


Link to post
16 uur geleden, Pilaf zei:

Dat is het twin spark of wasted gasses systeem van Vespatronic (productie blad):

http://www.lambretta.it/foto_gestione/pdf/vespatronic.pdf

Je kan deze ook mooi zien met de stoboscoop (in het fimpje is de stator 90 graden verdraaid maar het is ter illustratie van de 2e vonk):

https://youtu.be/01ykHcwtWrQ

 

Oke het kan dus wel, dat betekent dus twee gevers in het vliegwiel? neem ik dan aan.

Blijft natuurlijk wat er te ontsteken valt en als er wat te ontsteken valt wat daar dan het rendement van is.

Op 180 graden zit je aan het einde van je uitlaatslag en afhankelijk van je poort timing mogelijk al aan het begin van je inlaatslag.

Dus buiten dat ik niet begrijp wat het rendement er van is denk ik zelfs dat het tamelijk kritisch is ivm je poort timing van je cilinder en zuiger of je niet in de spoelfase nog eens ontsteekt.

Nu zal dat laatste dus niet gebeuren want dan liep het waarschijnlijk heel erg K&T of mogelijk helemaal niet.

Wat niet wegneemt dat ik de zin er van niet begrijp.

Als er iemand is die mij dit in jip en janneke taal kan uitleggen dan graag.

 

Two-Stroke_Engine.gif

 

 

Share this post


Link to post

Volgens mij is het rendement inderdaad  zo goed als 0, alleen worden de mogelijk onverbrande gassen door die 2 de vonk wel worden verbrand leiden tot een meer volledige en dus schonere verbranding, wat dan minder schadelijk zou zijn voor mens en natuur(en je uitlaat, je bougie , je cilinderkop,...).  :)

Het hoger rendement zit hem in het variabele ontstekingstijdstip dat optimale verbranding geeft op elk toerental, wat niet het geval is bij een klassieke elektronische ontsteking. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
9 hours ago, nero said:

Als je opteert voor een wide frame- motor zit je goed met de huidige, 150cc, 4 versnellingen.  Beter vind je niet. 

Als je opteert voor een large frame- motor moet je minstens een "subframe" plaatsen, anders past de motor niet: conversion-frame-for-wideframe-with-px-engine-vespa-125-150.jpg

Ik ben niet 100% zeker maar ik vermoed dat je ook aan het frame moet knippen om een large frame motor te kunnen plaatsen, anders komt de carbu tegen het frame aan.  Je kan dit vermijden met het plaatsen van een andere soort carbu en een gebogen inlaatpijp. De beste motor is dan een P (X) 200cc motor.  Reken op een serieus kostenplaatje, zeker als je de conversie niet zelf uitvoert. 

 

 

Heb het hier al een paar aal vernoemd, plaats gewoon een elektronische ontsteking type Vespatronic of Pinasco flytech, gaat je veel minder kosten en de meeste van je problemen zullen opgelost zijn. Bovendien behoudt de vespa zijn waarde wat niet het geval is met een PX-motor onder. GS150- liefhebberszijn meestal puristen, een ander type motor er onder steken is "not done".  :)

Groetjes, nero. 

 

 

heb alleen een. beetje schrik dat ik mijn oude motor obsolete ga rijden. Toch wel wat issues gehad, misschien normaal maar ik kan dat niet inschatten. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Sphinx
      Zoals de titel al vermeld ben ik op zoek naar een Vespa v30t
      Iemand dat zo eentje weet staat mag steeds contact met me opnemen. 
      Groeten, Sphinx
    • By BjornDJ
      Beste vespagisten,
      Zoals sommige onder ons wel wisten was ik bezig met het restaureren van een bacchetta V14. Na een maand of 3 alles vernieuwd te hebben, motor volledig gereviseerd, elektriciteit vernieuwd, kabels - gainen enz... is ze klaar Signorina Bronchetta (haar nickname)
      geniet ervan.
      (ps voor de geïnteresseerden, ze komt mogelijks te koop)
























    • By Stevo VS
      Toen ik mijn 52 kocht was ik helemaal in de wolken van de looks! Toen ik wat ging rijden vondt ik het charmant tegen 50 a 55/u te rijden!
      Na in de Alp Days door ene met ne 52 voorbijgestoken te worden met mijne sprint wist ik het dat moet ik ook hebben!
      Hier de ombouw van standaard naar Nagy 12HP touring buffel!Gelijk ook ineens pinasco voor en achterveren en pinasco remmen en trommels gestoken



    • By MESTKEVER
      Hallo, ik zoek nog een bruikbare  linker zijbil voor een VL3 ttz de kant met het bagagevakje.
    • By Chris Van der Auwera
      klopt het dat je minstens een rit van 30 minuten moet doen, opdat je (terug) batterij oplaadt?
       
       
×
×
  • Create New...