Jump to content
Vespaforum.be
Koen Dk

Tubeless of niet op px200?

Recommended Posts

Wat zijn de voordelen van tubeless?

Ik rij nu op sm100 met standaard velgen.

wat zijn jullie bevindingen? 

 

Grtssss

Share this post


Link to post

Maakt weinig of geen verschil.  Persoonlijk vind ik het belangrijker om de banden te wisselen als ze onvoldoende groefdikte hebben.

Het enige voordeel zou zijn dat je band langzamer leegloopt dan een klassieke band. 

Nadeel: het vervangen van een band moet bijna altijd in een garage worden gedaan. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Nero dat is niet meer nodig hoor , pinasco heeft een velg uit twee delen met een grote o-ring tussen de delen om alles af te sluiten .

ik.heb deze in zanka gezien en zag er heel degelijk uit 

bgm heeft er trouwens ook dacht ik 

voor en nadelen geen ervaring mee 

grtz sidvespa

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 uur geleden, sidvespa zei:

Nero dat is niet meer nodig hoor , pinasco heeft een velg uit twee delen met een grote o-ring tussen de delen om alles af te sluiten .

ik.heb deze in zanka gezien en zag er heel degelijk uit 

bgm heeft er trouwens ook dacht ik 

voor en nadelen geen ervaring mee 

grtz sidvespa

Zal er best degelijk uit gezien hebben maar ik wil het nog zien na een aantal jaar. Ring verdroogt velg iets aangeroest en dan??

Ik houd het wel op een binnenbandje met een deelbare velg, nooit problemen meer gehad en in panne makkelijk op te lossen.

K.I.S.S.

Share this post


Link to post

Ik heb de BGM Tubeless er onder liggen. Het gewichtsverschil is behoorlijk. 600 gram per velg en dan nog 370 per binnenband die je niet meer nodig hebt. De Vespa is er dus 3 kilo lichter op geworden wat je duidelijk voelt met rijden. Vervangen van bandjes moet inderdaad in een garage gebeuren, dat is een minpunt. Lekke banden kun je over het algemeen oplossen met een prop (tijdelijke oplossing) naast dat je gewoon nog je reservewiel hebt. 

Je hebt niet meer het risico een binnenband fout te monteren (tussen de velgdelen geklemd) waardoor je onveilige situaties krijgt. 

En die ring in die van Pinasco... dat lijkt me geen ideale oplossing. 

Share this post


Link to post
2 hours ago, pdvd said:

Ik heb de BGM Tubeless er onder liggen. Het gewichtsverschil is behoorlijk. 600 gram per velg en dan nog 370 per binnenband die je niet meer nodig hebt. De Vespa is er dus 3 kilo lichter op geworden wat je duidelijk voelt met rijden. Vervangen van bandjes moet inderdaad in een garage gebeuren, dat is een minpunt. Lekke banden kun je over het algemeen oplossen met een prop (tijdelijke oplossing) naast dat je gewoon nog je reservewiel hebt. 

Je hebt niet meer het risico een binnenband fout te monteren (tussen de velgdelen geklemd) waardoor je onveilige situaties krijgt. 

En die ring in die van Pinasco... dat lijkt me geen ideale oplossing. 

Het gewichtsverschil laat zich vooral voelen doordat 't ongeveerd gewicht is, waar een gewichtsreductie een veel groter verschil maakt.

Grootste nadeel van de Tubeless is dat een simpel werkje als een band vervangen niet meer zo simpel is zonder correct gereedschap, snel tot (cosmetische) beschadigingen leidt van de velgrand en best door en shop gedaan wordt, maar enkel als die machine hebben die voorzien is vor zo'n kleine velgen.

Share this post


Link to post

Mijn ervaingen tot dus ver:

- SIP, BGM, FA Italia en Wish/AliExpress: zijn (op het logootje na) volkomen identiek. Komt allemaal uit dezelfde (wellicht) Aziatische sweatshop. Niks verkeerd mee, tot nog toe geen enkel lek, terugvallende druk o.i.d. Slechts eenmalig een ventiel verplutst, maar dat lag aan de onhandigheid van de monteur. 

- Pinasco: De eerste editie had idd de neiding om druk te verliezen. Dat is (naar mijn ervaring) niet meer het geval sinds de 2de variant met 10 tussen moeren (naast de 5 montagemoeren). Behalve in één geval (waarnaar ik heul lang heb gezocht). Eenzelfde velg verloos 0.5kg druk op een PX disc en bleef perfect op druk op een Sprint. Pas na vele dagen zoeken gezien dat op de PX Disc-remklauw héééél lichtjes tegen de ventiel tikte! Mogelijk kon daardoor telkens een héél klein beetje luctht ontsnappen. Nu gemonteerd onder m'n Sprint is het probleem volledig van de baan; zonder de velg ook maar geopend of de ventiel vervangen te hebben.

Los daarvan heb ik het afgelopen jaar, twee maal en van zeer dichtbij, het resultaat gezien van een klapband door slecht gemonteerde binnenband tussen de velgdelen. Tube-banden lopen in een fractie van een seconden leeg. Tubeless-banden niet. Idd: met tubebanden kan je in theorie een nieuwe binnenband steken langs de kant van de weg. Uiterzonderd bij héél lange trips plaatst vrijwel iedereen gewoon even snel het reservewiel. Het "fixen" van het defecte wiel is meestal iets voor thuis. Persoonlijk kijk ik niet op de kost van een band meer of minder (€40-50/stuk; een fractie van een hospitaalfactuur). Mijn lokale bandencentrale factureert €15 voor het monteren van een zelf meegebrachte band (al kwam er de laatste keer letterlijk 5 man aan te pas :lol:)..

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

En ook in Spanje of Frankrijk... als je daar aanklopt bij een bandenboer of scooterzaak met je losse velgje met lekke band (je rijdt immers op reserve) is er zo een ander onder gelegd tijdens trips. Mocht je een tweede keer lek rijden dan kun je altijd nog kiezen voor een prop wat ook echt wel stevig is. je moet er alleen niet mee gaan racen wordt geadviseerd door motorzaken... maar dan heeft men het over 100 pk+ machines. 

Share this post


Link to post
1 hour ago, pdvd said:

En ook in Spanje of Frankrijk... als je daar aanklopt bij een bandenboer of scooterzaak met je losse velgje met lekke band (je rijdt immers op reserve) is er zo een ander onder gelegd tijdens trips. Mocht je een tweede keer lek rijden dan kun je altijd nog kiezen voor een prop wat ook echt wel stevig is. je moet er alleen niet mee gaan racen wordt geadviseerd door motorzaken... maar dan heeft men het over 100 pk+ machines. 

inderdaad, en een wiekje steek je al sneller dan een nieuw wiel.

Share this post


Link to post

wiekje?

 large.jpg.a7646af95a782f6b57f39b613cdd7dfd.jpg

Edited by pdvd
  • Haha 1

Share this post


Link to post

hahaha, ja, prop, wiek of om correct te zijn bandenplug... :D

 

Share this post


Link to post

….als het kind maar een naam heeft...in Antwerpen zeggen ze : "we steken er "ne stop" in ( = wiek, prop, bandenplug,...)

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post

Heb op mijn laatste project ook Tubles velgen  FA Italia en Dunlop banden, heb geen reserve wiel maar wel zo een bus die je in je band spuit als hij lek is. Weet niet of dat werkt omdat ik nog nooit een lekke band op de Vespa gehad heb, we zien het wel als het zover is. 

 

Share this post


Link to post

Even naar boven gooien deze topic nieuwe ervaringen?? 

Heb een T5 gekocht en ja daar zitten nog de originele velgen en banden op dus de pirelli sc10 met ook de originele wieldeksels  

nu zit ik met een paar dingen in mijn hoofd , hoewel de banden nog prima zijn ,geen scheuren , platte vlakken enz zou ik ze eventueel willen vervangen om een beter contact met de baan te hebben , de vraag is dan naar wat , gewoon een andere band en alle originaliteit behouden maar welke band dan of inderdaad ineens tubeless maar dan wel originaliteit weg en inderdaad naar welke velg en welke band dan 

nu moet ik inderdaad zeggen de pinasco zag er inderdaad prachtig uit toen ik deze heb bekeken in zanka , maar kost natuurlijk ook het dubbele van een BGM 

help help probleem is ook dat je zo iets niet even ergens kan testen om te kijken wat je bevindingen dan zijn en dan je keuze maken

 

grtz sidvespa 

Share this post


Link to post

De BGM, SIP, FA Italia en Wish.com-velgen die ik hier op mijn Vespa's heb komen volgens mij allemaal uit exact dezelfde sweatshop (op een gietlogootje na vrijwel identiek). Met Pinasco heb ik wisselende ervaringen. Eén set is perfect, een 2de set lekt consequent een halve kg per week. Geen ramp, de avond voor elke rit lange rit check ik sowieso de hele scooter. De look en het bandenwisselgemak heeft ook z'n voordelen.

Overigens: de Pinasco velgen zijn af te raden i.c.m. schijfrem. De ventiel staat nét iets te hoog waardoor die bij elke omwenteling héél lichtjes de remklauw raakt. Of het echt op lange termijn kwaad kan weet ik niet, maar voor alle zekerheid toch gewisseld met BGM's op die Vespa.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

ik was eerst sceptisch over tubeless... Inmiddels zitten er op 3 scooters tubeless banden. Ik zou niet meer terug hoeven. 

Share this post


Link to post
Op 4/5/2020 om 11:29, Frederik9111 zei:

De BGM, SIP, FA Italia en Wish.com -velgen die ik hier op mijn Vespa's heb komen volgens mij allemaal uit exact dezelfde sweatshop (op een gietlogootje na vrijwel identiek). Met Pinasco heb ik wisselende ervaringen. Eén set is perfect, een 2de set lekt consequent een halve kg per week. Geen ramp, de avond voor elke rit lange rit check ik sowieso de hele scooter. De look en het bandenwisselgemak heeft ook z'n voordelen.

Overigens: de Pinasco velgen zijn af te raden i.c.m. schijfrem. De ventiel staat nét iets te hoog waardoor die bij elke omwenteling héél lichtjes de remklauw raakt. Of het echt op lange termijn kwaad kan weet ik niet, maar voor alle zekerheid toch gewisseld met BGM's op die Vespa.

Wist nieteens dat dat kon :o

Share this post


Link to post
12 minuten geleden, davidkliktest zei:

Wist nieteens dat dat kon :o

Què? :huh:

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By dave
      Weet er iemand waar er nabij het Antwerpse een plek is die SL26's op BGM tubeless velgen kan steken?
      Die aan 't Hessenhuis heeft al geprobeerd maar heeft het opgegeven...
    • By mezzo
      hallo, 
      ik ga voor mijn PX125E tubeless velgen bestellen. De vespa is door mij nieuw gekocht in 2007 en is nog volledig standaard: dus naast O'LAK ook O'alles... geen tuning dus.
      SIP heeft 3 opties voor zijn tubeless rims, de eerste 2 zijn er zonder aanpassingen:
      1° Voor&Achter standaard 2.10-10
      2° Voor&Achter 2.50-10
      3° met aanpassen van "pivot swing arm" (1cm inkorten), en dan achter 3.0-11 en voor 2.5-10.
      Aanpassing kan ik zelf wel. Wat denken jullie?
    • By Vespinello
      Het is nu officieel en beschkikbaar
      Na de cylinderkit 160, de inlaatkit 23mm, de overbrugging, de versterkte koppeling, de electronische onsteking...nu de nieuwe 8" tubeless velgen voor uw oldie
      Het is al beschkikbaar bij sommige belgische shop zoals Scoot... Pass... :-)
       
       





    • By fajes
      binnenkort (binnen 2 à 3 weken) zijn er, in navolging van die voor Vespa, ook de Lambretta tubeless velgen.
      ze zien er hoog kwalitatief uit (lijkt wel gemaakt voor de Batmobile!) en zijn gemakkelijk te monteren. deze kwamen in de matzwarte finish en zagen er super uit. ik heb de banden er in een bandencentrale laten opleggen, zonder problemen. tot hiertoe hebben ze hun eerste kilometers probleemloos doorstaan.
      check 'em out:


      voor de montage dien je originele tigen te vervangen door de bijgeleverde soort.






    • By ich_kw
      Iemand toevallig 2 tubeless 8" velgjes liggen die hij/zij niet gebruikt? 
       
×
×
  • Create New...