Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ontstekingstijdstip


nero

Aanbevolen berichten

Stator van de Vespatronic bestaat alleen uit koperdraad, er zit geen electronica op de stator gemonteerd aangezien we geen pickup hebben, maar een te warme stator is inderdaad niet bevorderlijk.

Hoe heb je de stator aangesloten, rood-witte draad niet aangesloten en goed geïsoleerd? Aarde/massa en bedrading van stator en CDI verder in orde?

Heb zelf ook gemerkt dat alles een stuk koeler loopt nadat ik standaard kunststof koelfan had vervangen voor een aluminium cnc koelfan.
 

Link naar reactie

Die aluminium koelfan wordt bij mij ook heet en dat komt omdat deze veel warmte van het blok opneemt na het stoppen van de motor. Voel het verschil maar eens na het direct stilleggen en 10 minuten daarna. Zou best kunnen zijn dat die warmte ook naar de stator overslaat en jij die warme waarneemt. Zolang er geen aanloopsporen op de polen en magneten zijn zou ik me geen zorgen maken.

De stator zelf bestaat uit 4 spoelen, 3 voor het licht (in serie geschakeld) en 1 voor de ontsteking. De rood/witte draad wordt afgetapt van 1 van deze spoelen en heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde, vandaar dus dat deze ook niet wordt aangesloten in het schema wat bij Vespatronic wordt geleverd. Wil men wel een batterij gebruiken dan is een goede spanningsregelaar met DC uitgang de manier om de batterij te laden. De gele draad naar de spanningsregelaar is dan voldoende. 

De rood/zwarte en blauwe draad zo kort mogelijk houden en via het verdeelblok aansluiten. Heb zelf alle ring terminals van de draad verbindingen gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous, dit om het verlies naar de CDI en spanningsregelaar te minimaliseren. Misschien een idee om ook deze even goed door te meten. Een ander idee is om zowel de gele en rood/witte draad te isoleren zodat de stator alleen levert aan de CDI en je overige electra is uitgeschakeld.

Heb je trouwens een beetje knappe bougiedop? Heb zelf deze 5kOhm van Polini en heeft als bijkomend voordeel dat de koelkap ook mooi wordt afgesloten en er dus geen koellucht langs de dop kan lekken wat de koeling van de kop weer ten goede komt.

C88F7C13-5420-45D6-8F98-123CE986659E.jpeg.ac497e8e5d9ac4c8c853204ee5630830.jpeg

Neem aan dat je de electrode afstand van je bougie al hebt aangepast aan je grotere inhoud (volume brandstof). Je past met deze afstand er tenslotte je vonklengte mee aan en we hebben nu eenmaal te maken met een twin spark systeem. Misschien ook iets om met deze afstand een beetje te experimenteren. 

Link naar reactie

Interessant, hoe heb je de nieuwe stator nu aangeloten, alleen de blauwe en rood/zwarte draad op de CDI?

Je had de stator toch al eerder vervangen?

Heb je de oude stator nog zonder de wit/rode en gele draad getest?

Link naar reactie

Deze stator was nog niet vervangen (wel die van de GS150). 

Het loskoppelen van de rood-witte draad maakte geen verschil, draaide even goed maar na een minuutje begon de ontsteking weer uit te vallen.  De gele heb ik niet afgekoppeld. 

Als ik morgen de verlichting (gele draad) en de kill switch opnieuw aankoppel en het probleem doet zich weer voor licht het aan de bedrading. 

Heb wel nog een probleem met het bepalen van de voorontsteking, de 18° zijn niet stabiel springt steeds tussen 18 en 19° bij relanti en 23° haalt hij niet bij gas geven. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

En je hebt dus nu zowel een nieuwe CDI als stator gemonteerd. Hoeveel graden haal je wel vanaf relanti en bij hoeveel toeren is dat? Blijft deze waarde dan constant of neemt deze weer snel af? 

Link naar reactie

Ik snap niet helemaal wat ik moet zien op het filmpje. Voor mijn gevoel zie een weerspiegeling van de lamp op het vliegwiel en omdat jij je lamp niet stil houd verschuift die spiegeling.

Zelf zet ik op de gewenste plek met potlood een lekker vette streep op zowel vliegwiel als het deksel en tijdens het meten gooi ik even een groot strandlaken over mij en de scooter zodat er geen reflectie van ander licht dan de strobo kan zijn.

en koop eens een goede amp tang en goede stekertjes, zo is het k@t en de kans op storingen word er groter door. Een alternatief is plastiekje eraf en solderen.

Link naar reactie

Zo duidelijker?  

1423540495_schermafdruk2019-10-2600_24.52_LI.thumb.jpg.15d41438566c58f08008621296244aaa.jpg

Het zijn nochtans vette stiftstrepen.  :)  Filmen en ondertussen de stroboscoop stil houden zijn niet zo evident, zeker niet met een deken over je hoofd. 

De stekers zijn van uitstekende kwaliteit, toegenepen met een waterbektang , daar heb ik de beste ervaring mee. 

Solderen maakt het draaduiteinde hard waardoor er van het trillen sneller breuk ontstaat.  Solderen is alleen goed als het uiteinde in die mate gefixeerd is dat het niet meer kan trillen.  En idd, ik spreek uit ondervinding.  :)

Ondertussen ook een testritje gedaan.  Eerst met half lege tot bijna lege tank: lichte hapering in de middentoeren,  in hoge toeren toeren gaat hij voluit. 

Dan goed volgetankt en dan geen hapering meer in de middentoeren maar de motor gaat niet meer voluit in hoge toeren. 

Ik krijg de indruk dat het vlotterreservoir soms moeite krijgt om het brandstofverbruik te volgen, zeker bij bijna lege tank. 

Groetjes, nero. 

ps: de app om het toerental te meten waar kan ik die downloaden?  Ik vind alleen deze voor Electro- motoren. 

 

Link naar reactie

Ja ik geloof dat ik nu de streepjes zie. Volgens mij valt het nogal mee en lijkt het meer dan het echt is vermoedelijk omdat het toerental soms nog even een beetje verschilt.

Ik heb de ; "Strobe tachometer (RPM meter) van Dmitriy Kharutskiy" die werkt redelijk alleen wel even een strookje zilverpapier op het vliegwiel plakken.

Het is even puzzelen maar wanneer je het juiste getal gekozen hebt dan staat het streepje zilverfolie stil.

Link naar reactie

Dat is mooi spul dus daar kan het niet aan liggen.

Wel grappig dat je de merkjes precies andersom zet als ik, zet zelf het steepje op het vliegwiel en de graden op het carter, zie: https://youtu.be/3YFFEdmVhWg

Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome. Als je de toeren wilt controleren dan is mijn ervaring met de app niet echt best, gebruik zelf al een tijdje de UNI-T 373 welke online te koop zijn. Ze zijn rond de 15euro en voor mijn metingen voldoet deze prima. Een korte review: https://youtu.be/nKzoqhnYmwE

Ze hebben bij UNI- T ook nog een thermische IR meter en gebruik die ook vaak om “hotspots” te zoeken aan de motor, maar dat terzijde.

Dan weer terug naar je probleem, heb ondertussen je al met je electrode afstand gespeeld en merk je daar verschil?

Als je het hebt over brandstof zou je haast gaan denken aan een knik of luchtbel in je slang zit welke niet in het zicht zit, je hebt toch ook een fastflow geinstalleerd? Bij een volle tank staat er inderdaad wat meer druk op het systeem maar dat is minimaal om voor jou zo’n groot verschil te geven tussen lege en volle tank. Misschien toch een idee om even je tank een stukje te lichten en te kijken of je iets kan zien bij de slang.

En nog een ander ding, sluit je choke rubber op de carburateur goed af als je de choke indoet? Die kan, als deze lekt, ook nog wel eens je mengsel verstoren.

0AF2B27B-87AB-4BD1-A793-7890869ED2F7.jpeg.02ef551c653cdd16e2bdf50e0f14bb6b.jpeg

 

Link naar reactie

Heb de handleiding van de stroboscooplamp nog eens doorgenomen.  Had gelezen dat je bij 2T de stroboscoop op mode4 moet zetten.  Heb nu mode 4 gevonden dankzij de "dot" .  :)

- even-kraan: check. 

- De kabel naar de choke is vrij gespannen, ga eerst eens proberen deze te lossen en as dit niet helpt een andere choke te monteren. 

- Met de electrode afstand heb ik nog niet gespeeld omdat de vespa vrij makkelijk start en alleen op bepaalde toeren "moeilijk" doet.  Heb je hiervoor referenties of doe je dit alleen op het gevoel (verminderen of groter maken? ).

- De benzinedarm is reeds vrij kort (ik moet de darm lossen aan de carbu als ik de tank volledig wil eruit heffen) , maar ik zie nergens een knik of iets dat de doorlaat zou kunnen belemmeren. 

- Op het carter stond reeds een markering van vroeger, heb dit punt gebruikt als "meetpunt", maar kan het ook eens andersom proberen. 

Ik overweeg ook om eens een andere uitlaat te steken (bigbox) ipv van de polini 200cc die er nu ondersteekt en eventueel met de luchttoevoer te spelen (eens proberen zonder filter). 

Benzine krijgt hij denk ik genoeg, als ik bij volgas de choke bij trek houdt de vespa wat in. Misschien toch de hoofdsproeier een  maatje kleiner steken? 

@Pilaf:bedankt voor het blijven meedenken en het vooral je geduld om iets uit te leggen! 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vandaag alle bouten wat aangespannen,

de hoofdsproeier verkleint van 130 naar 128 omdat ik vond dat de motor te rijk stond

de BE3 atomizer opnieuw vervangen door een BE2 omdat de motor mij iets te arm leek te draaien op middentoeren. 

De topsnelheid is terug tegen de 120km/u op de speedo, alleen nog een kleine hapering (pruttelen bij bijna volgas). 

Misschien kan ik dit wegwerken door met de luchtmengschroef te spelen of  de voorontsteking op 26° te brengen (nu nog 23°). 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
5 hours ago, nero said:

Vandaag alle bouten wat aangespannen,

de hoofdsproeier verkleint van 130 naar 128 omdat ik vond dat de motor te rijk stond

de BE3 atomizer opnieuw vervangen door een BE2 omdat de motor mij iets te arm leek te draaien op middentoeren. 

De topsnelheid is terug tegen de 120km/u op de speedo, alleen nog een kleine hapering (pruttelen bij bijna volgas). 

Misschien kan ik dit wegwerken door met de luchtmengschroef te spelen of  de voorontsteking op 26° te brengen (nu nog 23°). 

Groetjes, nero. 

 

Ben jij in te huren om een afstelling te doen? :P

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...