Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ontstekingstijdstip


nero

Aanbevolen berichten

Vraagje: is het mogelijk dat het ontstekingstijdstip verandert als men een cilinder laat uitboren? 

Dit zonder het plaatsen van spacers voor en achter de cilinder, alleen de cilinderkop is vergroot in verband met de squish. 

Deze vraag omdat ik bij een (fel) uitgeboorde cilinder het ontstekingstijdstip niet laat genoeg kan instellen zonderde sleuven aan te passen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Timing is gerelateerd aan TDC dus als het alleen bij boren is gebleven en het TDC gelijk is gebleven zou dit niet mogen. Heb je het nieuwe TDC bepaald na het plaatsen van de nieuwe overmaatse zuiger?

Link naar reactie

Het probleem is eigenlijk het volgende:  bij het aanstampen slaat de kickstart bijna altijd terug, tenzij ik kan aanstampen als de piston over zijn TDC is. 

De motor draait vooral koud ook niet mooi (pruttelt bij gas geven), houdt soms wat in. 

Bij het uitmeten van de voorontsteking zag ik dat die op 28° stond.  De minimum voorontsteking die kan instellen is 25° zonder aanpassing van de sleuven waar de vijzen doorheen gaan om de statorplaat te bevestigen. 

Als ik het schema bekijk van Vespatronic zie ik dat ik op relanti (ongeveer 700 toeren/ minuut) een voorontsteking van 21° zou moeten hebben. alle duidelijkheid, het gaat hier over een vespatronic-ontsteking voor een SS180.

Nu ben ik begonnen met de sleuven te verlengen en na een kleine cm uitfrezen kom ik 23° voorontsteking bij 700 toeren. De motor heeft minder "kickback's" en draait mooier, ik vermoed dus dat ik de goede weg op ben.  :)

Het rare is dat ik bij de standaardcilindermaat en zelfs bij kleinere overmaten ik dit probleem niet had. 

Het lijkt me idd straf dat het TDC zou veranderen door alleen de cilinder te verbreden, maar ik kan me geen andere oorzaak indenken. 

9 uur geleden, Bowyer zei:

 In welk opzicht is de cilinderkop vergroot? Breder ,hoger en dieper?

In het geval van hoger en dieper is ook de zuiger hoger neem ik aan?

Ik heb de cilinderkop vergroot en een beetje verdiept ivm de squish.  De zuiger is dezelfde gebleven. 

9 uur geleden, Pilaf zei:

Timing is gerelateerd aan TDC dus als het alleen bij boren is gebleven en het TDC gelijk is gebleven zou dit niet mogen. Heb je het nieuwe TDC bepaald na het plaatsen van de nieuwe overmaatse zuiger?

Heb het TDC idd bepaald na het plaatsen van de nieuwe zuiger. 

Groetjes, nero. 

schermafdruk 2019-09-03 09.48.00.png

Link naar reactie

Wat is je compressie (verhouding) nu bij je nieuwe setup?

Controleer zelf altijd bij +/- 2000 rpm de vooronsteking of deze op 23 graden staat omdat het meetresultaat dan nauwkeuriger is, heb deze instructie destijds ook van IDM gekregen.

De statorplaat van de vespatronic kan bij de gs/ss maar op 1 manier worden gemonteerd dus dat kan het ook niet zijn, anders zou je nog kunnen denken dat je de 2e vonk nu voor TDC hebt staan en de 1e vonk voor BDC.

Terugslaan van je kickstart geeft wel aan dat de ontsteking te vroeg staat, dan moet je ook last hebben van detonatie.

Vreemde klacht, bij gelijke krukas/zuigerstang en nieuwe zuiger zou TDC hetzelfde moeten zijn...heb je stiekem niet een gebroken spie bij je vliegwiel zodat deze iets verschoven is tov de krukas?

Link naar reactie

De spie is niet gebroken, zal straks proberen de compressie te meten (als mijn toestel nog werkt tenminste :) ). 

Het toerental kan ik meten, alleen is het een toestel voor 4 cilinders,  delen door 4 dan of x4? 

Alvast bedankt voor de reacties,  ik hou jullie op de hoogte. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
31 minuten geleden, nero zei:

Het toerental kan ik meten, alleen is het een toestel voor 4 cilinders,  delen door 4 dan of x4? 

 

Geen idee, heb zelf een tachometer met uitgaande as die ik met rubber dop op de krukas (vliegwielzijde) zet, 2000rpm zit je snel op dus dat kan je ook op gehoor doen, tot 4000rpm heb je toch een vlakke 23 graden.

Zit je 2e vonk wel precies op 180graden van je 1e vonk TDC? Heb je deze ter controle al met stroboscoop getest, als deze 2 vonken uit lijn liggen dan is er misschien iets mis met je pickup.

Link naar reactie
1 uur terug, Speedracer zei:

Durf ik te vragen hoe je het TDC bepaald hebt?

Niet met een pistonstop maar wel met een schroevendraaier op dezelfde wijze.  Eerst rechts draaien tot de piston op zijn hoogste punt komt en aftekenen, dan links draaien en ook dit hoogste punt markeren.  Beide punten liggen een 3-tal mm van elkaar vandaan.  Dan neem ik het midden tussen beide punten.  Heb dit al een paar keer herhaald met steeds hetzelfde resultaat, dus denk wel dat dit vrij correct is.

Wat ik wel merk is dat, als ik wat gas geef dat de  21°- markering  niet meer te vinden is met de stroboscoop, 23° instellen op 2000 toeren wordt dus moeilijk... 

 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
31 minuten geleden, nero zei:

Wat ik wel merk is dat, als ik wat gas geef dat de  21°- markering  niet meer te vinden is met de stroboscoop, 23° instellen op 2000 toeren wordt dus moeilijk... 

Dit probleem heb ik ook gehad en kwam dit probleem ook op ander forums tegen. Uiteindelijk een andere stroboscoop gebruikt (digitaal model die je aanluit op een 12v accu) en die werkte wel. Waarschijnlijk zie jij de 2e vonk dan ook niet...

Welk model stroboscoop gebruik jij?

Link naar reactie

En nog een vraag, heb je bij het draaien/verstellen van de stator de aarde tussen stator en blok/frame gecontroleerd. Er zit bijhoorlijk dikke laag coating aan de achterzijde van je zwarte statorplaat, heb bij mij alle 3 de sleuven aan de achterzijde kaal gemaakt voor een goede massa verbinding. Had zelf in eerste instantie geen goede verbinding met massa.

Link naar reactie
49 minuten geleden, nero zei:

Niet met een pistonstop maar wel met een schroevendraaier op dezelfde wijze.  Eerst rechts draaien tot de piston op zijn hoogste punt komt en aftekenen, dan links draaien en ook dit hoogste punt markeren.

Het betere handwerk :). Anders een oude bougie slopen, de kern eruit halen, draad er in tappen en lange bout erin. Zo maak je snel even een zuiger stop. Zal voor jouw TDC meting wel niets uitmaken aangezien je steeds op het zelfde resultaat komt.

Link naar reactie

Het probleem is van het ontstekingstijdstip is opgelost (en jullie mogen me allemaal verwijten van stom kieken :) ). 

Blijkbaar had ik teveel uitgefreesd en was ik steeds minder voorontsteking aan het geven tot  op een bepaald moment de afstand tussen de beide markeringen alleen maar groter werd.

 Maar het blijft toch raar dat ik er niet kwam zonder de sleuven (iets) bij te frezen.  

De terugslag van de Kickstarter is minder maar niet helemaal gedaan. Ga nu een testritje doen. 

49 minuten geleden, Pilaf zei:

Dit probleem heb ik ook gehad en kwam dit probleem ook op ander forums tegen. Uiteindelijk een andere stroboscoop gebruikt (digitaal model die je aanluit op een 12v accu) en die werkte wel. Waarschijnlijk zie jij de 2e vonk dan ook niet...

Welk model stroboscoop gebruik jij?

Ik denk idd dat het een niet digitaal toestel is (heb dit 20 jaar geleden aangekocht en toen was het al verouderd). 

Groetjes, nero. 

image.png

Link naar reactie

Ondertussen terug van het proefritje. De vespa rijdt veel soepeler, de topsnelheid ligt hoger (makkelijk 110km/u op de teller).  Echt een plezier om mee te rijden. 

Bedankt aan allen om me attent te maken dat het ontstekingstijdstip te vroeg stond. 

Enig minpunt,  bij het overschakelen van de stationaire sproeier naar de hoofdsproeier lijkt de vespa soms iets in te houden. Als ik wat meer tijd heb ga ik nog eens experimenteren met de air correctors  (nu een BE2).

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

En deze heb je waarschijnlijk al.

10A8FD4B-7AC0-4394-A626-A544EB0E3559.jpeg.94d57c5ec33500159d5b441abd72c670.jpeg

Ben toch benieuwd naar je compressie/verhouding..

Op 2/9/2019 om 22:22, nero zei:

een (fel) uitgeboorde cilinder

..en naar welke maat heb je geboord? Dat is je SS180 blok toch?

Is er aan de carburateur, koppeling en vertanding iets aangepast? 

Link naar reactie
1 uur terug, Pilaf zei:

Ben toch benieuwd naar je compressie/verhouding..

..en naar welke maat heb je geboord? Dat is je SS180 blok toch?

Is er aan de carburateur, koppeling en vertanding iets aangepast? 

Het gaat hem idd over het SS180- blok. De cilinder is uitgeboord naar 67mm, iets meer dan 200cc dus. De piston is een  : https://www.lambrettaspares.com/spares/vespa-parts/67.00mm-race*tour-piston-port-piston-kit,-vespa-ss180*200-or-p2-with-mods,-mb/6700ppv.html

De vertanding is origineel gebleven. de carbu is ook niet uitgeboord (goede carbu's zijn zeldzaam en héél duur), alleen de sproeiersetting is aangepast. 

Hoofdsproeier 125

Air corrector:  184 of 160 (ben niet meer zeker)

Mengbuis: BE2

stationaire sproeier: 60

Zal straks eens proberen de compressie te meten.  Wat bedoel je met de verhouding? 

Groetjes,  nero; 

Link naar reactie
15 uur geleden, nero zei:

Enig minpunt,  bij het overschakelen van de stationaire sproeier naar de hoofdsproeier lijkt de vespa soms iets in te houden. Als ik wat meer tijd heb ga ik nog eens experimenteren met de air correctors  (nu een BE2).

Is BE2 i.v.m. BE3 niet iets armer in het midden- en iets rijker in het hoogste gebied? Mogelijk verklaart dat het happen of inhouden in lagere toeren?

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Is BE2 i.v.m. BE3 niet iets armer in het midden- en iets rijker in het hoogste gebied? Mogelijk verklaart dat het happen of inhouden in lagere toeren?

t'Is niet in lage toeren dat de motor iets inhoud, eerder in de overgang naar hoge toeren (als ik gas bijgeef) ,  maar ik kan proberen.  Bedankt! 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
7 uur geleden, nero zei:

Zal straks eens proberen de compressie te meten.  Wat bedoel je met de verhouding? 

Was gewoon benieuwd of je na het modificeren van je kop deze ook qua volume had opgemeten om de nieuwe compressie verhouding te bepalen, of heb je het aanpassen van de kop puur op gevoel gedaan?

Voor wat betreft de BE2 en BE3, gebruik dit topic altijd al referentie http://modernvespa.com/forum/topic115912

De BE3 is tov de BE2 een fractie rijker in het onder en middengebied en fractie armer in WOT gebied. 

Mooie zuiger trouwens, ziet er goed afgewerkt uit. 

Link naar reactie
1 uur terug, Pilaf zei:

Was gewoon benieuwd of je na het modificeren van je kop deze ook qua volume had opgemeten om de nieuwe compressie verhouding te bepalen, of heb je het aanpassen van de kop puur op gevoel gedaan?

Eigenlijk puur op het gevoel.  Heb zoveel mogelijk materiaal proberen te verwijderen (ook via een vb op tintertnet) zonder gevaar voor compressieverlies langs de zijkanten. Links de bewerkte kop en rechts de originele. DSCN0054.thumb.JPG.448d3d41d511561c2beeec4d203a7743.JPG

Achteraf was de compressie wel iets "menselijker" :)

De compressietest en de test met de BE3 gaan wel even moeten wachten, daarjuist van de ladder gedonderd en de rechtervoet verzwikt.  Hopelijk niet te erg... 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...