Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Usb charger


Joene

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand al eens een USB charger geïnstalleerd op zijn PX ? 
Tips waar ik moet op letten ?
Welk type/merk werkt het beste ? 
Illustratie adhv foto's zou tof zijn.

Thx, Jeroen 
PX200 98/MY

Link naar reactie

Ik heb dit een aantal jaar geleden gedaan met een USB oplader van RAD (https://www.rad.eu/nl/c/p/47066-rad-usb-contactdoos-stuur-12v-output-5v-3-3a-1m70.htm), maar er zijn ongetwijfeld goedkopere varianten.

Stroom (rode kabel op de foto's) neem ik van de claxon; op deze manier werkt de lader enkel indien de scooter draait, maar vermijd je dat de batterij leeg wordt getrokken moest je je toestel (gsm/GPS) vergeten af te koppelen.

Er bestaat vast een elegantere manier, maar door de connectie in het handschoenkastje te maken, kan ik mijn gsm veilig (lees: weg van wind en water) opladen.

IMG_20170510_195125.thumb.jpg.89fe6a811b7bfbfb790c06f8d260f970.jpgIMG_20170510_195027.thumb.jpg.f7fb0753824f0d63b6e5623cc830d6d8.jpgIMG_20170510_194910.thumb.jpg.1d00bf8a54208ec7ce1284e3497c0c83.jpg

Link naar reactie

Heel makkelijk is deze. Gewoon rechtstreeks op de accu aan te luiten; waardoor je Iphone/Gps/... ook oplaadt als de motor niet draait (vs. bvb. een lichtvoeding). Waterdicht dus, mits een goedgemikt gat, ook gewoon in de zijwand van het handschoenkastje te monteren.

Link naar reactie
59 minuten geleden, janvda zei:

Check eens Scootronics op Facebook. De intelli-converters die hij maakt zijn top-notch. Een aantal USB-poorten met deftig ampèrage beschikbaar, en nog een stabiele 12V-voeding voor evt. SIP-speedo of GPS

Thw Jan !

Link naar reactie
20 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Heel makkelijk is deze. Gewoon rechtstreeks op de accu aan te luiten; waardoor je Iphone/Gps/... ook oplaadt als de motor niet draait (vs. bvb. een lichtvoeding). Waterdicht dus, mits een goedgemikt gat, ook gewoon in de zijwand van het handschoenkastje te monteren.

rechtstreeks op de batterij :-) I like 

Link naar reactie

Ik heb op mijn P200E (model zonder accu) een aftakking gemaakt van de 12V wisselstroom. 12V is niet echt 12V maar schommelt tussen de 11 en 15 in afhankelijk van de hoeveelheid gas die je geeft. 

N5p9O7M.thumb.jpg.230de051568ef153466cc7fe828e3469.jpg

De aftakking gaat naar een Koso Voltage Regulator die er een nette 12V gelijkstroom van maakt. Als min wordt hetzelfde aardepunt van een van de knipperlichten gebruikt. 

Lzljb8D.jpg.e17511c240c33656b865b156aad8d129.jpg

 

Vervolgens gaat deze naar een stepdown converter die er 5V USB van maakt. Natuurlijk netjes ingepakt in krimpkous. 

uw6JzHk.jpg.f4c70ae8ef6330282e22ab29e509b1b8.jpg

De boel ingepakt in het handschoenkastje

bB0JQyM.thumb.jpg.2b2ea694c81e6329e5124422383aeb14.jpg

Echt heel veel power geeft het niet maar je kunt er wel je telefoon mee opladen. Voor mijn Garmin gebruik ik gewoon een Powerbank. 

 

Link naar reactie

bedankt voor jullie reacties ! 
aangezien de mijne een batterij heeft ga ik hem mogelijks rechtstreeks daar op aansluiten 
Thomas zijn toepassing is ook interessant omdat je dan al meteen dicht bij de plaats bent waar ik mijn GSM/GPS wil opladen :-) 
 

Link naar reactie

Als je rechtstreeks van de batterij aftapt , steek er dan maar een zekering tussen… ik zou er zelfs een schakelaarke tussen steken zodat het enkel stroom krijgt als je het nodig hebt en voor de rest is afgekoppeld .

Link naar reactie
44 minuten geleden, Domi zei:

Als je rechtstreeks van de batterij aftapt , steek er dan maar een zekering tussen… ik zou er zelfs een schakelaarke tussen steken zodat het enkel stroom krijgt als je het nodig hebt en voor de rest is afgekoppeld .

Op mijn Suzuki heb ik alle extra apparatuur (USB, Handvatverwarming en Garmin) geschakeld via het contact aangelegd, met extra  zekeringen ertussen. Wel zo veilig... 

Link naar reactie

Ik heb zelf die van BGM gehad, niet op de accu maar rechtstreeks op de Vespatronic. Maar die was na korte tijd kapot door de schommeling in de voltage. Nu gewoon een goedkope bij een autozaak gehaald en die doet het prima. Je kunt daar ook meteen een versie kopen met een zekering er tussen. 

Vermoed dat je met een accu minder problemen zult hebben. 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Afgetapt van een van de kabels waar 12V op staat. Ik weet niet meer welke maar dat kun je zo afleiden uit het electrische schema. Daara gewoon aan de binnenbkant de massa gepakt van een van de knipperlichten. 

Link naar reactie

Aan de gele kleur te zien: de gewone lichtvoeding. Die vertrekt bij 2 pins-regulator en voedt de het hele schakelkastje in het stuur (vanwaar toeter, stand-, stads- en groot licht worden gevoed).

Link naar reactie

Zoals hierboven vermeld tap je daar van af en je massa (zal je wel zien aan je regulator) is zowat heel de carrosserie van je scooter op voorwaarde dat het metaal is hé , al wat plastiek is of plamuur gaat niet werken ;-)

maar bij twijfel koop je een testlampje en dan is het makkelijk controleren…

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...