Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa lx 50 4t subframe vervangen, carter ontluchting nippel


handigeharry91

Aanbevolen berichten

Hallo,

Scooter: Vespa LX50 4t (2010)

KM-stand: 12000+

De kabel van de carter ontluchting is afgebroken, nu vroeg ik me af of ik de afgebroken nippel uit de carterdeksel/klep kan vissen en dan vervolgens een nieuwe te monteren. Of moet ik het geheel vervangen? 

En kan ik hier mee doorrijden? Ik weet dat het dampen ontneemt.

Er is veel te vinden op het internet, alleen is er ook een handleiding hoe ik het subframe en deze carterklep kan ontvangen en wat er allemaal bij komt kijken?
 
Hoor graag van jullie, bvb.
0?ui=2&ik=7692bfcd4b&attid=0.1&permmsgid=msg-f%3A1643041184581038086&th=16cd41408e4a3006&view=fimg&disp=thd&attbid=ANGjdJ_uW7ehlE9XCO5Rc1ejrZiT7AEkJHTTjZtBAb3NZMwIqJWXTFhliuFZWDizJZqRQN1gx-FCSMjC3p-4OLuWHXf1K7AVtOWCnoYaXNP-uTcMEmnN4T2FJDqFt2Q&ats=2524608000000&sz=w180-h120-df-p-nu
 
0?ui=2&ik=7692bfcd4b&attid=0.2&permmsgid=msg-f%3A1643041184581038086&th=16cd41408e4a3006&view=fimg&disp=thd&attbid=ANGjdJ9IPLlfipW2GI0aCFCdYLcNYb8vOZ5MuOisFdTma9yAnOAl4oWPSEvDjO7YGSCVVyYt55kNWHfd1axVqbpVhyTojqUuUT1TKQbmu663fZ0mPgrSa5vl5eFtfXc&ats=2524608000000&sz=w180-h120-df-p-nu
cleardot.gif
Link naar reactie

Inmiddels achtergekomen dat het de kleppendeksel is. En deze gedemonteerd. Ik wil een nieuwe zodra ik weet of ik ook mijn subframe/ophanging moet vervangen.

Ik weet dus niet zeker of ik mijn subframe moet vervangen, zie foto's ter toelichting. Als men duidelijkere foto's wilt kan ik die toevoegen.

Toen ik langs de garage ging, en de monteur even snel naar het motorblok keek, beweerde hij dat ik mijn subframe moest laten vervangen. Hij zei dat het motorblok niet meer centraal in het midden hing.

Ik heb gebeld met zandri monteurs, en die zeiden dat het ook aan mn schokbreker zou kunnen liggen, maar die heb ik even getest, deze reageert nog goed en er lekt geen olie.

Wel, hoor ik een soort psst geluid als ik de scooter indruk, maar ik denk dat dit met de vering te maken heeft? (het wel ongeveer vh subframe vandaan)

Ik zie zelf veel roest om het subframe heen, maar ik weet niet of dit reden genoeg is om het te vervangen. En ik zie geen scheur of iets dergelijks. Kan het frame deze montering nog wel aan, vraag ik me af?

Nog wat foto's ter verduidelijking. Laatste foto's rode cirkel. Wat is dat en wat doet dit?

IMG-3137.JPG

IMG-3152.JPG

motorblokje.jpg

IMG-3184.JPG

IMG-3186.JPG

IMG-3188.JPG

IMG-3177.JPG

Link naar reactie

De LX blokken hangen er naar mijn mening vaak te los onder waarbij je het blok van links naar rechts kan bewegen, dit zie je ook aan de bandenslijtage (oneven). Heb mijn subframe op 8000km vervangen omdat ik enorme last van cupping op mijn achterband had. Je kan kijken of dit ook het geval bij jou is, en heb je cupping dan is het rubber van je subframe gewoon klaar.

De schokbreker vangt iets van de zijwaartse bewegen op maar het subframe is het onderdeel tussen frame en motor wat er voor zorgt dat het blok recht hangt.

Hier nog wat informatie over bandenslijtage: https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?t=7632

Dat roest moet je gewoon ter plekke bekijken, prik je er door heen is het vervangen, zoniet gewoon behandelen zodat het roesten stopt.

Wat je omcirkeld hebt is de moer van de uitlaat, je kan deze met een inbus of sleutel losmaken.

Om echt goed te sleutelen aan dit blok, losmaken van frame bij subframe en schokbreker. Dan je gaskabel, en wat elektra los (zitten allemaal met snelsluiters vast). Frame omhoog onder de treeplank (met bijvoorbeeld motorlift) en dan schuif je zo je blok naar achteren. 

 

Link naar reactie

Ah super dank, voor deze snelle en waardevolle reactie!

 

Nogmaals een beetje gevoelt bij het subframe en de bevestigingsbouten. Het voelt allemaal heel poreus en zacht aan, rondom de roestplekken en de bevestigingsbouten van het subframe. Ik ben bang dat een eventuele vervanging van het subframe, tijdens het monteren het gehele frame afbreek. Kan dit? En wat kan ik hier tegen doen of hoe kan ik dit oplossen?

Link naar reactie

En nog een vraagje, wat zou de oorzaak geweest kunnen zijn van het afbreken van de nippel van de kleppendeksel? Hoe is dit te verklaren, komt dit misschien door de vernauwing van het frame en de nippel, als de scooter beladen is? Er zit namelijk heel weinig ruimte tussen de nippel en het daarboven zittende frame. Zou dit misschien kunnen?

Link naar reactie

Als je er een slecht gevoel over hebt zou ik toch het blok verwijderen voor een nadere inspectie. Heb het nog nooit het frame zien afbreken maar een roestbehandeling op die locatie is zeker aan te raden, het is gewoon een zwakke plek net als onder de treeplank van onze moderne vespa's. Roest is helaas moeilijk te beoordelen van een afstand en foto's.

De nippel is ook vreemd, als de vespa beladen is kantelt het frame juist de andere kant op dus komt er meer ruimte tussen frame en nippel (tenzij de buffer van het subframe verdwenen is). Denk eerder aan schokbreker los en dan het frame omhoog takelen/drukken. Dit is iets wat ik ook doe om kleppen te stellen maar dan is het kleppendeksel wel verwijderd. Zie je schade aan het frame aan de binnenzijde, zou het een kunnen verklaren.

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...