Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kleine olielek


De Nice

Aanbevolen berichten

Px200 met oliepomp, heb altijd een kleine olielek (gn carterolie) na een rit. Loopt langs blok nr beneden, achter carbu. In de carbu staat nu een klein beetje olie. Iemand een idee wat oorzaak zou kunnen zijn? Carbu enz staat goed vast. Oliekanaal? Pakking? 

20190826_110728.jpg

20190826_110912.jpg

20190826_110938.jpg

Link naar reactie

Pakking oliepomp is zeker al aan vervanging toe de rode olie in je carbubox is daar het bewijs van.

Verder zou ik de o-ring aan je koppelingshendel vervangen, die durven al eens te lekken.

Jan.

Link naar reactie
39 minuten geleden, jeansprint zei:

Pakking oliepomp is zeker al aan vervanging toe de rode olie in je carbubox is daar het bewijs van.

Verder zou ik de o-ring aan je koppelingshendel vervangen, die durven al eens te lekken.

Jan.

O ring koppelingshendel, help me out plz. Waar zit die? 

Link naar reactie

Nope, het is diegene die rond de hendel zelf zit. Je eerst eerst het koppelingsdeksel demonteren, nadien de splitpen verwijderen zodat je de hendel er kan uithalen. Zie wel dat je een reserve splitpen van dezelfde grootte hebt om nadien terug te monteren. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
15 minuten geleden, nero zei:

... nadien de splitpen verwijderen zodat je de hendel er kan uithalen. ...

Jij zit te veel met je neus in oude blokken, Nero. :lol:  Pxjes hebben die plitpin niet meer. Bij PX wordt de hendel enkel door de veer er rondom op z'n plaats gehouden.

De topicstarter vermeldt "geen carter olie"; dus mogelijk betreft het een spitbackgevalletje? Bij een versleten of gekrast intakevlak wordt een gedeelte van het gas/luchtmengsel door de krukas weer via de luchtfilter naar buiten gedrukt i.p.v. naar de compressiekamer. Je krijgt dan op termijn een ophoping van 2Takt-mengsel in de luchtfilterbox. Een gedeelte loopt langs de achterzijde naar beneden en een ander gedeelt blijft achter in de luchtfilterbox (benzinegedeelte verdampt en de olie blijft achter). Laat de motor es draaien zonder luchtfilter. Bij een lekkend intakevlak zie je een "fontijntje" van 2takt-mengsel boven de carbu. Kan je niet zo heel veel aan doen, vrees ik. Als de motor verder prima rijdt en mooi draait zou'k er gewoon afblijven en investeren in een paas busjes remreiniger om de staat van de garagevloer (en moeder de vrouw) wat onder controle te houden.

Op de kleur an sich zou'k niet af gaan. Ik rijd op rode Castrol 2T Power RS en gele SAE-30. 

Link naar reactie

Ik heb pakkingen besteld. Eens die gearriveerd zijn incl o-ringen (kleintje en eentje zoals foto hierboven) kan ik terug de carbu monteren en het deksel vd oliepomp. Zal nadien de test zonder luchtfilter eens proberen... De moeite om die o ringen te vervangen of niet? 

Link naar reactie
21 minuten geleden, De Nice zei:

Ik heb pakkingen besteld. Eens die gearriveerd zijn incl o-ringen (kleintje en eentje zoals foto hierboven) kan ik terug de carbu monteren en het deksel vd oliepomp. Zal nadien de test zonder luchtfilter eens proberen... De moeite om die o ringen te vervangen of niet? 

is dit de bewuste nr18 die zou vervangen moeten worden? Moet het deksel er voor af dan om te vervangen?

Naamloos.png

Link naar reactie

Indien de koppelingscover al héél lang niet meer gelost is geweest, vervang je best meteen ook de grote O-ring (n° 15).

Link naar reactie
9 uur geleden, Frederik9111 zei:

Indien de koppelingscover al héél lang niet meer gelost is geweest, vervang je best meteen ook de grote O-ring (n° 15).

Heb een set gekocht dus kan ik ineens meedoen. Heb in vid's gezien dat er hendels zijn met 2 kleine o ringen en maar met 1...is dat naargelang versie van px (leeftijd/série) of enkel voor LML? Dat zijn dus andere o ringen dan nr 18 nog? 

Link naar reactie

Heb m'n blok met remmenreiniger en hogedruk proper gemaakt. De pakking vd oliepomp en pakking vd carbu nr carbuhuis ook vervangen. De o-ringen vh koppelingsdeksel voorlopig nog niet. Voorlopig gn olielek. Fingers crossed. Heb gekeken nr eventuele spitback en er blaast miniem wel iets terug, misschien mede-oorzaak vn lek naar het blok. Pakking vn carbubehuizing op motorgedeelte nt kunnen vervangen, die vijs kreeg ik gewoonweg niet los, alles geprobeerd. Dus die zit wel stevig vast (hopelijk)... 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...