Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Batterij gs 6v


Chris Van der Auwera

Aanbevolen berichten

Probeer eens zonder verlichting te rijden of zet de schakelaar in de uiterst rechtse stand (normaal is dat verlichting zonder batterijvoeding) om te zien of de batterij dan wel oplaadt. 

Dit was één van de redenen waarom ik overgeschakeld ben naar een elektronische ontsteking, geen ('platte) batterijproblemen meer. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Heb hetzelfde euvel met mijn GL Misa uit 1961 met batterij, zet ik de lichtschakelaar (linksonder) op stadslicht tijdens een rit, dan wordt het stadslicht steeds zwakker en laadt de batterij niet op, zet ik de schakelaar naar groot licht. Dan laadt de accu wel op! (om te checken kan je na de tocht je stadslicht kort aanzetten, is dan waarschijnlijk een stuk feller)

Tevens is het slim om, als de scooter meer dan 1 dag stil staat, de batterij los te koppelen vh stroom circuit. (dus beide draden los) Aangezien de batterij altijd blijft ontladen via het frame. (geldt overigens ook voor 12 volt systemen met accu)

Link naar reactie
Op 26/8/2019 om 09:00, nero zei:

Probeer eens zonder verlichting te rijden of zet de schakelaar in de uiterst rechtse stand (normaal is dat verlichting zonder batterijvoeding) om te zien of de batterij dan wel oplaadt. 

Dit was één van de redenen waarom ik overgeschakeld ben naar een elektronische ontsteking, geen ('platte) batterijproblemen meer. 

Groetjes, nero. 

+1 gewoon eruit die batterij en elektronische ontsteking er in! Ben je ook gelijk van een hele partij ander moeilijkheden verlost.

Link naar reactie
16 hours ago, Bowyer said:

+1 gewoon eruit die batterij en elektronische ontsteking er in! Ben je ook gelijk van een hele partij ander moeilijkheden verlost.

"Gewoon eruit die batterij". 

Wel snel een investering van een kleine 500 euro en een goede werkman zoeken. Want werkt de claxon nog achteraf? vervanging van de lichtjes enz ;...

 

niet?

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, nero zei:

Bekijk het ook eens anders, geen batterij-aankopen meer, 1 bougie / jaar. zorgeloos verder dan de kerk rijden, schonere verbranding, hogere topsnelheid... :)

Groetjes, nero. 

Stukken betrouwbaarder, sneller starten.

@Chris Van der Auwera  Nog eens 500 en je hebt een px200 blok en je hebt alles in 1 keer in orde.

Link naar reactie

Chris, als ik je een advies mag geven, volg het advies hierboven.

Heb zelf jarenlang en probleemloos rondgereden met mijn, door Vespa brilant ontworpen, 6v batterij systeem. Ook al heeft ze me nooit laten staan, ik heb menig keer met het vocht tussen de billen naar huis gereden met de vraag, “als de batterij het maar blijft doen”.

Het is een prima systeem mits goed onderhouden/afgesteld en als je, zoals in de 60er jaren, om de 500meter een garage hebt die je op weg kan helpen bij panne, is er niks aan de hand.

Uiteindelijk ben ik een paar jaar geleden, mede door advies op dit forum, ook overstag gegaan en heb de e-ombouw naar 12v gedaan, en elke keer als ik nu een stuk op mijn Vespa rijd vraag ik me af waarom ik d’r toch niet eerder heb omgebouwd. 

Als je bang bent dat je GS minder waard is/wordt dan is dat niet het geval, gewoon je originele onderdelen goed sorteren en opslaan (stator bv in vliegwiel laten zitten ivm magnetisme). Ga je uiteindelijk over tot verkoop kan kan je altijd nog terug naar origineel.

Het gevoel van origineel rijden begrijp ik goed maar gewoon naar je garage lopen, de benzinekraan open, sleutel om en 2x kicken is wel heel lekker. Geen gedoe meer met accu’s, acculaders, condensatoren, contactpuntjes en timing.

Al hoewel ik het gedoe soms wel eens mis...

Link naar reactie

Ik durf zelfs en dat is wel vloeken in de kerk te beweren dat;  Een op de juiste wijze gemonteerde en afgestelde Bajaj E ontsteking betrouwbaarder is dan contactpunten met batterij op 6 volt.

Als je dat zou willen ben je onder de €200 klaar:D

Link naar reactie

Tx. Ik zou eerder opteren voor een nieuwe motor. Mijn is van 1960 en wordt er niet beter op met de jaren, en ondergetekende is een leerling tovenaar. Vervanging van een versnellingskabel kostte me al 2 weken en 10 emails naar nero.

Meningen zijn wel verdeeld. Heb het eens besproken met de man die mijn gs in elkaar gestoken heeft, en hij raadde het af. Hij had geen enkele vespa op 12v lopen. Hij stelde zich ook vragen over een nieuwe motor. Blijkbaar allemaal niet zo eenvoudig. 

Soit ieder zijn mening en die 12v of nieuwe motor zal wel beter zijn. Maar dan komt de vraag, wie?

Als je het zelf kunt, lijkt me de discussie anders. En ik zie een beetje tegen die kosten op. Die GS heb ik eigenlijk al te veel betaald en jullie willen niet weten hoeveel ik aan onderhoud en updates betaald heb de laatste jaren voor eerst die px en dan de gs. En dan vind je iemand voor een klein onderhoud, moet je 4 weken wachten, moet je 180 euro betalen zonder factuur en zonder detail, blijkt de batterij vervangen te zijn terwijl die 6m oud was, en krijg je de vespa terug met lakschade... 

 

 

Link naar reactie

Het zwakke punt van een GS150- motor is de batterij, voor de rest zijn dat oerdegelijk, simpele motors (bij een goede afstelling).

Een andere motor lijkt me ook niet directe de beste oplossing, er moet een subframe gebruikt worden en ,als ik me niet vergis, een deel van het frame weggesneden worden waar de carbu komt.

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
3 uur geleden, Chris Van der Auwera zei:

Tx. Ik zou eerder opteren voor een nieuwe motor. Mijn is van 1960 en wordt er niet beter op met de jaren, en ondergetekende is een leerling tovenaar. Vervanging van een versnellingskabel kostte me al 2 weken en 10 emails naar nero.

Meningen zijn wel verdeeld. Heb het eens besproken met de man die mijn gs in elkaar gestoken heeft, en hij raadde het af. Hij had geen enkele vespa op 12v lopen. Hij stelde zich ook vragen over een nieuwe motor. Blijkbaar allemaal niet zo eenvoudig. 

Soit ieder zijn mening en die 12v of nieuwe motor zal wel beter zijn. Maar dan komt de vraag, wie?

Als je het zelf kunt, lijkt me de discussie anders. En ik zie een beetje tegen die kosten op. Die GS heb ik eigenlijk al te veel betaald en jullie willen niet weten hoeveel ik aan onderhoud en updates betaald heb de laatste jaren voor eerst die px en dan de gs. En dan vind je iemand voor een klein onderhoud, moet je 4 weken wachten, moet je 180 euro betalen zonder factuur en zonder detail, blijkt de batterij vervangen te zijn terwijl die 6m oud was, en krijg je de vespa terug met lakschade... 

 

 

180 euro voor een klein onderhoud...Ik hoop dat je een grap maakt...maar ik zal mij jammerlijk vergissen:-(. 

Link naar reactie

mijn frustratie eventjes op een rijtje zetten.

- 2500 euro voor een opmaak van een px 200 in.1996 bij staar, en lijkt nu dat de grond verf er niet afgedaan is en gewoon overspoten.

- in 2003 px binnengedaan voor winteronderhoud in lier en mocht hem laten staan. Ik kom hem na 5 maanden (lente) terug halen, en px blijkt 5 maand buiten in weer en wind gezet geweest te zijn,, 'want het is toch geen gs hé meneer, maar een px'. Vol met roest.

- 1300 euro voor een nieuwe opmaak vd motor en wat carrosserie werk van mijn px in 2007 in testelt

- 230 euro voor onderhoud (weliswaar kwamen ze hem halen) van px in Testelt (Nijlen) in 2009-2010

dan een paar jaar de brui aan alles gegeven en willen verkopen. Echter, microbe was te groot en px gehouden en gs gekocht. In tussentijd px 2 keer binnen gedaan voor onderhoud en 130 en  onderhoud/nazicht carburator 180 euro betaald in een vespa winkel voor px.

Heb gs gekocht in Hasselt van een oudere vespa freak. Op en top betrouwbaar en eerlijke prijs voor onderhoud. Maar geen equivalent hier in omstreken. 

beetje allemaal mijn eigen schuld, onkunde in combinatie naïef  en te weinig tijd . 

 

Maar vind ik dat je als enthousiasteling snel gepluimd wordt. Spijtig. Vandaar ben ik wat voorzichter geworden. Zeker nu ik beter de prijs ken en de complexiteit van de herstellingen.

 

 

 

Link naar reactie

Klinkt allemaal als heel vervelend en ik begrijp ook dat niet elke garagist een goede is.

Aan de andere kant ook wel een beetje eigen schuld zoals je zelf ook al aangeeft.

Mogelijk kun je bij gelegenheid eens jezelf verdiepen hoe motoren in het algemeen werken en dan met name de tweetakten.

Je hoeft geen toptuner te worden maar een heel klein beetje een idee hebben waar een en ander over gaat is toch wel handig, misschien als dat ergens word aangeboden eens een workshop/cursus .

Nu heb ik geen idee hoe dat in België gaat maar hier hebben slechte garages voor de vespa meestal maar een kort leven. Het is heel snel rondverteld dat ze slecht werk leveren.

Anderzijds is ook wel wat minder snel bekend wie het wel goed doet  bijvoorbeeld Peter en Anton en nog een paar waar ik even niet op kan komen.

En zijn er natuurlijk ook vaak wel mensen binnen de vespa club die bereid zijn een helpende hand uit te steken of tegen een vaak zeer redelijke vergoeding iets uit te voeren.

En anders domweg zelf beginnen, het is geen rakettechnologie hé! Met een werkplaatshandboek van haynes en gezond verstand en youtube kom je heel erg ver.

 

Blijft natuurlijk 12v beter dan 6v en een p(x) blok past meen ik zonder problemen onder een gs. Mogelijk de lengte vd schokdemper iets aanpassen en je bedrading aanpassen.

Link naar reactie

Eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen qua kosten, kan natuurlijk niet in je portemonee kijken maar je hebt het hier over een tijdsbestek van dik 20 jaar. Denk dat menig forumlid er in 20 jaar meer geld heeft laten uitkolken...ik ben in iedergeval gestopt met de facturen op te tellen.

Het is tenslotte ook een hobby en die kosten nou eenmaal geld. Het leuke van Vespa is dat je je hobby in verschillende gradaties kan uitoefenen en het dus zo gek kan maken als je zelf wilt (en kan betalen).

Onderhoud lopen we allemaal tegen aan, of je nou met een ratlook of top restauratie exemplaar rondrijdt, je bent een keer aan de beurt en soms meerdere keren. Bij het ene type gaat het wat makkelijker om onderdelen te vinden en bij de andere wat moelijker (lees: duurder). Ook dit hoort bij een mechanische hobby...

Het probleem met onze oude modellen is het arbeidsloon bij de dealers en garages. Deze dames en heren hebben vaak geen zin in gedoe omdat je er geen computer of diagnose apparaat aan kan hangen. Hebben ze wel zin dan krijg je te maken met het garage tarief a 50eu/uur.

Het mooie is, hier zit je winst en aangezien het een hobby is kan je die winst verzilveren door het zelf te doen en te leren...er zijn genoeg informatiebronnen op internet en van 1 ben je er al lid, en deze is nog gratis ook.

Heb helaas vaker Vespa projecten zien sneuvelen en dat is jammer. Het zat hem vaak in de werkruimte, opslag, gebrek aan kennis en slecht of geen gereedschap. Denk dat velen van ons ook zo begonnen zijn en ondertussen zijn uitgegroeid tot specialist van de eigen Vespa met een mooi arsenaal aan (speciaal) gereedschap.

Het hebben van een een Vespa (GS) moet en mag geen frustratie worden/zijn want het is een van de mooiste Vespa modellen. Wordt het wel een frustratie dan wordt het tijd voor de verkoop, of anders tijdelijk opslaan en dan komt (hopelijk) met de tijd de motivatie vanzelf terug...en zo niet dan zien we tzt de advertentie wel langskomen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...