Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cylinderset vernieuwen


Picardbear

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb wel wat ervaring met oldtimers maar ik ben redelijk nieuw in het vespa gebeuren.  Vandaag heb ik een warmloper tegengekomen met mijn super 150 vbc1t door de lange rit en de extreme warmte... :( 

nu zou ik de volledige cylinder, piston en pistonringen willen vernieuwen zodat het direct goed gedaan is en ik dit niet nog eens tegenkom, maar ik weet niet wat de beste optie is om te vernieuwen.

als ik een race cylinderset D.R. 177cc neem dan moet ik ook de sproeier aanpassen, iemand die weet naar welke maat en of ik verder nog iets moet aanpassen? 

en moet ik ook veranderen van sproeier als ik een 150cc 3 poort erop zet? Of kan ik met deze cylinder rijden zonder verder iets te hoeven veranderen?

het is namelijk niet mijn bedoeling om het origineel blokje volledig om te bouwen.

iemand die me hier verder mee kan helpen?

mvg.

Link naar reactie

Je hebt een ouder blok, met maar 2 poorten (mits er in de tussentijd niet een moderner blok in je scooter gezet is, dit valt te controleren door het motornummer op je blok, tr checken op scooterhelp.com) dus een cilinder met 3 poorten plaatsen kan. Maar het blijft dan toch een blok wat met 2 poorten werkt.

De reden vd vastloper is oha te weinig benzine in je cilinder, check daarom goed of de carburateur schoon is en goed werkt, en check ook of de oliekeerringen niet kapot zijn! (tekenen hiervan zijn olie bij of achter het vliegwiel, teken van lekke oliekeerring aan de koppelingskant is benzine in de versnellingsbakolie, en als je de bovenste olio bout losdraait bij koude motor, veel teveel aan extra olie wat uit het blok komt, wat uiteraard naar benzine ruikt)

Gebruik ook eens de zoekfunctie op het forum, er zijn meer mensen die met hetzelfde blok upgrades willen doen. (vbc, vbb, vba, gl, sprint 2 poorts blokken, zijn grotendeels gelijk, wbt de mogelijkheden mbt cilinder en carburateur)

Link naar reactie

De carburator is volledig gekuist geweest en de motor draait ook mooi, gaat goed in toeren en vanmorgen nog de olie afgelaten, deze ruikt niet naar benzine en ook nergens een lekkage te zien achter de keerringen. Wel de pakking die een minimum aan versnellingsolie verliest aan de carter, maar dat ligt niet aan de basis van het probleem.

Wat is de mengverhouding die het best gebruikt word? ik had normaal 1:40 maar met het warme weer heb ik 1:35 genomen uit voorzorg en kan het zijn dat de benzinetoevoer te weinig is ook als de motor mooi gelijk draait?

en hoeveel olie gaat er normaal in de versnellingsbak van een super 150 van van 72. Ik lees geregeld dat er 250ml in moet maar dan loopt de olie toch terug uit het gaatje waar je moet bijvullen. Klopt deze hoeveelheid?

Link naar reactie

250ml klopt!

 normale mengverhouding van olie in benzine is 1:50, oftewel 100ml olie in 5 liter (ongeveer 1 tank) benzine. Het mengsel van olie/benzine veel vetter maken (meer olie) is niet perse beter voor je cilinder. Mocht je het iets vetter willen maken, dan kan je dat beter doen door een andere idle jet te kiezen.

Al gecontroleerd op lucht in de benzineslang?

En zit er veel vuil in de benzine tank?

Als het blok stationair rustig draait, is je idle jet iig goed, misschien grotere main jet? (afhankelijk vd kleur van je cilinder)

Wat je ook eerst zou kunnen proberen is alleen de zuigerringen vervangen. (hierna moet de motor wel rustig ingereden worden, net als bij compleet nieuwe cilinder set, 500km)

Is ook nog het meest betaalbaar.

Aangezien he carters 2 poorts zijn, zal de 3e poort op je nieuwe cilinder set niet functioneren. (niet rampzalig, maar dan weet je dat je prestaties anders gaan zijn, als wanneer je een 3 poorts cilinderset monteert op een 3 poorts carterset, van bv de px 150 motoren)

 

Link naar reactie

Lucht in de benzineslang zit er niet, bij aankoop ook de tank uitgehaald en een nieuw dampje opgestoken met een extra filtertje tussen. Vuil is er niet te zien.

De draad aan het koppelstuk van de vlotterkamer en waar de benzineleiding toe kwap was wel kapotgedraaid toen ik hem aankocht dus deze heb ik dan uitgeboord en een nieuwe draad ingetrokken nu spant het weer mooi aan en verlies ik er geen benzine meer.

als ik deze week de cylinder openmaak zal ik eens een foto plaatsen van het kleur van de piston, kan een warmloper misschien ook komen door ouderdom en slijtage.

wat zijn de standaard maten van de jets?

ik denk dat ik dan eerder gewoon opnieuw het volledige origineel bestel. Dat heeft ook wat meer charme 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...