Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa px150 van stal, man man man miserie miserie


Ottoman

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, mijn eerste vraag op dit forum en heb al de google, youtube en forum zoekbalk gebruikt maar de oplossing niet gevonden.

 

Heb mijn Vespa PX 150 terug na anderhalf jaar stilstaan verzekerd sinds gisteren. Heb deze zijn boite-olie vervangen, sproeipennen nagekeken en uitgeblazen, bougie propergemaakt, nieuwe olie op gedaan, nieuwe banden gestoken + oude bodem naft vervangen door nieuwe 98. Wou mijn mechanica wat zelfstandig bijschaven met behulp van youtube tutorials en forum (van mensen met 'hoge titels' weliswaar).

Heb eerst getestrit gisteren om te zien om de nieuwe banden te checken of ze wel goed gestoken waren en of de carbu nog goed stond of wat licht bijgeregeld moest worden. Eerste km gedaan zonder enige problemen, tot 70 in mijn straat gegaan. Teruggereden, mijn vriendin opgepikt voor ons klein ritje rond het mooie Klein-Brabant. Tot het noodlot toesloeg en na 2 km uit het niets (tijdens 70km/u) het leek alsof hij niet genoeg benzine hapte (wat ik tot nu nog niet weet of dat nu de oorzaak is of niet) en we stilvielen langs de weg, terug gestart zonder problemen (start direct & draait keigoed in rolantie) vanaf dan telkens als ik wat gas gaf haperde hij en hoor je een 'Breuuuh'-geluid.

Heb met mijn kameraad vandaag heen gekeken (heeft onlangs zijn Yamaha Rd - 2takt ook zelf in orde gekregen, dus wel wat kennis), en wat met de mixture vijs gespeeld samen met wat goeie tutorials, idle schroef gans afgezet, mixture volledig dicht en langzaam uitdraaien. Gans rondgedraaid en niks verschil, telkens bij aanraken van de gas maakt hij steeds dat geluid en dreigt hij uit te vallen, we dachten een moment dat de gas responsief was maar vanaf ik er mee wou rijden en de gas opnieuw wou opentrekken, geen trekkracht en dreigen uitvallen.

kan ik aub wat tips in punten krijgen wat de mogelijk oorzaken en oplossingen kunnen zijn? Is er iets losgeschoten van vuil na het uitblazen pennen dat daardoor de eerste 3 km wel goed gingen? Carburator uitkuisen volledig, etc.?

 

Groeten

 

Otto

Link naar reactie

Meestal doe ik het in een klein emmertje met benzine in. Moet er niet veel in doen , o,5l is meer als genoeg .En met een normaal verfborstel schoon vegen binnen en buitenkant . Ja moet het volledig uiteen halen.  Eerst de kleine lossen delen schoonmaken en droog blazen met een compressor en op een zuiver doek leggen. 

Dan de carb idem maar alle openingen goed door blazen. Wanneer je de Carb in elkaar gaat vijzen,  zorg vooral dat je schroevendraaier schoon is . En vergeet ook niet de oude dichtingen te vervangen. 

Link naar reactie

Eerste stap iscarb losmaken en reinigen, en controleren of je tpv cdi en verbindingsbox geen losse draden hebt.

Als je toch de carb en carb bak verwijderd, altijd nieuwe pakkingen plaatsen onder carb, en carb bak, en liefst alle carburateur pakkingen na reinigen vd carburateur ook vervangen.

Mijn beste gok zou zijn, verstopte carburateur, dus die reinigen (met carb cleaner of ultrasoon), of heel evt lucht in de benzineslang. (kwestie van doorspoelen met benzine tot er geen luchtbellen meer uitkomen)

 

Link naar reactie

Denk inderdaad zoals hierboven reeds is aangegeven dat je moet beginnen het in de brandstofstof richting te zoeken.

Weet niet wat voor brandstof er 1,5 jaar in heeft gezeten maar met onze huidige e5 en e10 brandstof is zelfs helaas een half jaar stilstand al te veel.

Begin met je complete carburateur, goed reinigen en desnoods ultrasoon laten reinigen. Vlotternaald preventief vervangen en kijken of deze goed afsluit.

Dan richting je tank ook alles controleren en desnoods reinigen/vervangen. Kijk ook of je benzinekraan genoeg brandstof geeft (op normaal en reserve).

Vervang ook de bougie zodat dat ook is uitgesloten.

Neem aan dat de px gewoon droog heeft gestaan? Dan kan je het electrische gedeelte voorlopig uitsluiten.

Link naar reactie

Heb dat al een paar keer gehad door vuile naft te tanken!

 

Inderdaad carbu volledig uiteen en alles goed reinigen en uitblazen!

Je zal zien problem solved!

Heb vorige week 2 keer kunnen doen omdat ik de eerste keer niet alles uiteen had gehaald en enkel de sproeiers had uitgeblazen!

Das de fun van barnfinds en langstillaande terug te ontwaken!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...