Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stuurbout v50l


Basie

Aanbevolen berichten

Het lukt me niet om de stuurbout van mijn v50L uit 1969 te monteren. Deze loopt vast daar waar hij de sleuf in de voorvork zou moeten passeren.

Ik ben bezig met het monteren van een vervangend stuurhuis na een recente valpartij waarbij mijn originele stuurhuis is gebroken. Het vervangende stuurhuis is die van een v50 uit 1965. Deze zou, voor zover ik heb begrepen, zo op mijn v50L gemonteerd moeten kunnen worden.
Het probleem is echter dat de sleuf in de voorvork niet overeenkomt met het gat in het stuurhuis waar de stuurbout doorheen moet. Zie bijgevoegde foto's ter verduidelijking. Het stuurhuis is op deze foto's zo gemonteerd dat er geen kabels zichtbaar zijn tussen stuurhuis en beenschilden

20190811_151309.jpg

20190811_151456.jpg

20190811_151557.jpg

20190811_151611.jpg

Link naar reactie

Bij onderstaande foto's is het stuurhuis ietsje hoger geplaatst. Daardoor iets meer doorgang bij de sleuf, maar de stuurbout kan er nog steeds bij lange na niet door. Bovendien zijn de kabels daardoor zichtbaar en dat hoort niet het geval te zijn toch?

20190811_151743.jpg

20190811_151801.jpg

20190811_151909.jpg

20190811_151823.jpg

Link naar reactie

En dan nog een foto van het gebroken stuurhuis. Dit ter vergelijk met het stuurhuis wat nu op de vork staat. Het gaat om het midden van het huis, daar waar de km-teller wordt bevestigd. In het oude stuurhuis zit rechts van het midden een opstaande rand en in het vervangende exemplaar niet.

Anyway, het past dus niet. En dat wil ik fixen. Graag met het vervangende stuurhuis want dat heb ik ondertussen al laten spuiten. De enige oplossing die ik daarvoor zie, is de sleuf zelf passend te maken door het teveel aan metaal van de vork weg te slijpen, veilen of whatever. Kan dit of tast dit de stevigheid vd vork aan? Of heeft iemand een andere mogelijke oplossing voor me?

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand mij het exacte verschil tussen de 2 stuurhuizen kan benoemen? Voordat ik een vervangend stuurhuis kocht, heb ik her en der op fora navraag gedaan. Daarbij werd mij verteld dat het v50 stuurhuis met rond licht van de ene v50 zo op de andere v50 kan worden overgezet. Ik ben nogal verbaasd dat het spul nu dus niet blijkt te passen.

Alvast bedankt voor de reacties:)

20190811_152027.jpg

Link naar reactie

Elke smallframe headset en bij uitbreiding largeframes, behalve deze van de xl2 en de t5, zijn normaal gezien interchangeable. 

De headset zou juist moeten zitten als de bovenkant van de vork gelijk uitkomt met de verhoging in je stuur zoals op je 3e laatste foto. Dan komen de sleuf en het gat overeen.

Er bestaan verschillende diktes in die stuurbouten, de toleranties van origineel piaggio of aftermarket kunnen nogal eens afwijken. Bij mijn repro v50 headset ging de originele er vlotjes door terwijl een aftermarket stuurbout er met lichte dwang moest ingedraaid worden.

Die sleuf uitslijpen of veilen zou ik niet doen. Deze is zoals ik reeds zei op enkele uitzonderingen na gelijk.

Link naar reactie

Wanneer de bovenkant van de vork gelijk ligt met de verhoging in het stuurhuis is de bekabeling zichtbaar tussen het stuurhuis en frame. Ik ben met je eens dat dit de juiste positionering van het stuurhuis zou moeten zijn, maar de zichtbaarheid van de bekabeling vind ik echt lelijk. En volgens mij zou dat niet zichtbaar moeten zijn. Maar hey, ik kan het mis hebben...Toch past de bout dan niet en zal er echt ruimte moeten worden gecreëerd.

Het volgende betreffende smallframe stuurhuizen vond ik zojuist bij de aanvullende info bij een replica stuurhuis dat op sip-scootershop wordt verkocht:

Information : Some Smallframe steering columns have a slightly differing layout, depending on the manufacturer or country of origin. On certain types the steering assembly pinch bolt can be misaligned by 2mm to the channel cut for it on the column. To remedy this problem the channel on the steering column should be filed open by 2mm to completely facilitate the pinch bolt mechanism. We strongly recommend that this be checked and modified when necessary before the final paintwork is applied to your scooter. 

Hier wordt wel degelijk gesproken over het weg vijlen van metaal om de sleuf te vergroten voor passage vd bout. Als ik dan toch moet gaan vijlen, zou ik dat t liefst afmeten op de positie waarin de bekabeling tussen stuurhuis en frame niet zichtbaar is. Dat betekent echter wel dat er veel meer metaal moet worden weg gevijld; overdreven gesproken bijna een geheel nieuwe sleuf.  Daarnaast valt het stuurhuis hierdoor 3mm lager op de vork en valt het gedeelte dat uiteindelijk op de vork klemt voor een deel over de al bestaande sleuf. Ik vraag me af of dit de klemvastheid van het stuurhuis negatief beïnvloed.

Vijlen wordt het hoogstwaarschijlijk sowieso. Maar kan ik dan het beste vijlen in de positie waarin het stuurhuis gelijk ligt met de vork met daarbij zichtbare bekabeling? (En moet ik dat maar gewoin voir lief nemen? Of zal het stuurhuis alsnog gewoon goed klemmen op de vork als ik deze in de laagst mogelijke postie zet, zoals op de 1e foto's?

Link naar reactie

Die speling die sip vernoemd is hetzelfde verhaal als de tolerantie van de stuurbouten zelf. Die sleuren worden/werden overal gemaakt van India tot Spanje tot in de UK met elk model zijn kleine verschillen.

Persoonlijk kijk ik nooit uit die hoek naar mijn stuur en als het goed rijdt zou ik het zo laten. Maar ik kan er in komen dat je die spleet lelijk vindt en ze weg wilt.

Het vijlen raad ik af omdat ik zelf mindere ervaringen heb gehad met een uitgelopen sleuf die niet meer vast te spannen was. Kan in hindsight ook algemene slijtage geweest zijn, is te lang geleden.

Over die klemvastheid; de opening van de gegoten C aan de binnenkant van je stuur. Diegene die je dus rond de vork klemt door aan te spannen gaat deels samenvallen met de sleuf. Dus normaal gezien span je daar sowieso niet volledig op vast en verlies je dus ook weinig of geen klemmend oppervlak als ik het goed voor heb.

Let wel op als je aanspant dat je die gegoten C aan de binnenkant van je stuur niet overtrekt. 

Link naar reactie

De stuurkolom is niet verschoven. Als dat het geval zou zijn, zou het voorspatbord ook hoger moeten uitkomen en gaan aanlopen bij de claxonneus. Het voorspatbord komt nog steeds hetzelfde uit als voor de crash. Ik zie op  internet verschillende foto's van de v50 modellen en daar verschilt de grootte van de 'spleet'  tuseen stuurhuis en frame veelal. Bij de een is de bekabeling wel zichtbaar, zoals op mijn foto waarbij het stuurhuis zo is gemonteerd dat verhoging in het huis en vork gelijk liggen, bij de ander zie je geen bekabeling en is de 'spleet' dus kleiner. Ik ga het stuurhuisdenk maar op die manier plaatsen, dan teken ik af en vijl ik zo'n 2 mm van de sleuf in de vork weg. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...