Jump to content
Vespaforum.be
Vespa PX 125

Olieverlies uit drukventiel bovenaan het koppelingsdeksel

Recommended Posts

, zie foto, Hallo,

 

Na recente aankoop van een PX 125 heb ik de motor, SAE30, olie vervangen.

Ik heb bijgevuld totdat de olie uit de vulopening druppelde, ongeveer tussen de 250 a 300ml.

Nu constateer ik dat er olie uit het drukventiel, zie foto, komt zodra de motor iets hogere toerentallen draait.

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

 

alvast bedankt voor de hulp en info hier

Vespa PX 125 - Drukventiel.jpg

Share this post


Link to post

Daarvoor dient dit ventiel...Het teveel aan olie "ontsnapt" daar. Als ik het goed heb....

Share this post


Link to post

Normaal dient dat ventiel om de uitzetting van de olie door de warmte op te vangen. 

Als er (veel) olie langs dat ventiel naar buiten komt is er toch een probleem denk ik. 

Stond de vespa min of meer pas toen je de olie bijvulde? 

Draai de bovenste oliestop anders nog eens los en kijk na of het niveau niet gestegen is en naar benzine ruikt (wijst op een lek aan de oliekeerring van de koppeling). 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Mijn ervaring is dat 250ml eigenlijk al te veel is. 300ml zéker. Het teveel wordt idd door het verluchtingsventiel naar boven gegooid. Niet abnormaal als je voor de eerste keer olie wisselt. 

Share this post


Link to post
Op 6/8/2019 om 21:54, nero zei:

Normaal dient dat ventiel om de uitzetting van de olie door de warmte op te vangen. 

Als er (veel) olie langs dat ventiel naar buiten komt is er toch een probleem denk ik. 

Stond de vespa min of meer pas toen je de olie bijvulde? 

Draai de bovenste oliestop anders nog eens los en kijk na of het niveau niet gestegen is en naar benzine ruikt (wijst op een lek aan de oliekeerring van de koppeling). 

Groetjes, nero. 

Hallo Nero

Ik heb het  niveau gemeten, Vespa ongeveer pas gezet en er kwam geen olie uit.

Ik heb de Vespa zelfs schuin moeten houden eer er olie uit de vulopening kwam.

Na je uitleg hier ook ook aan de olie geroken en die ruikt wel sterk naar benzine dus vermoed dat de oliekeerring stuk is.

Controle gedaan door ook aan de oliebus te ruiken en dat is een heel andere geur.

Wat moet er allemaal los gedraaid worden om deze oliekeerring te vervangen?

Best dan ook alle dichtingen en keerringen vervangen?

 

Groetjes, Carlo

 

 

Share this post


Link to post

Bijna alles. Spijtig

Share this post


Link to post

Als je oliekerring stuk is en er loopt benzine in je versnellingsbak, moet die dan niet sowieso op maximum niveau staan?

 

Share this post


Link to post
Op 13/8/2019 om 16:02, DD_ves zei:

Als je oliekerring stuk is en er loopt benzine in je versnellingsbak, moet die dan niet sowieso op maximum niveau staan?

 

Hangt er vanaf, de olie kan ook vor een deel naar de cilinder gezogen worden, dan krijg je een vettig zwarte bougie. Het olie- en benzinemengsel za natuurlijk ook voor een deel door dat ventiel naar buiten zijn geworpen. 

Hoeveel km's heeft de vespa (eventueel na revisie)?

Groetjes, nero. 

 

Share this post


Link to post

Hallo,

 

De bogie ziet er vrij normaal uit van kleur, iets van bruinig en droog.

Ik heb geen idee wanneer de motor nog open is geweest of revisie heeft gehad.

Hij start zeer goed, rijd ook heel soepel.

De olie die ik toen afgetapt heb was zwart, rook ook niet fris, geen benzinegeur, en was heel dun t.o.v de olie , Denicol, die ik er nieuw heb ingegooid.

Is er nog een andere manier om zeker te weten dat die oliekeerring kapot kan zijn?

Als ik alles moet opengooien kan ik ook best alles te vernieuwen qua dichtingen, keer ringen ... en weet ik nog allemaal.

Is er iets waar ik moet op letten bij het opendraaien van de motor?

Groetjes, Carlo

 

 

Share this post


Link to post
Op 13/8/2019 om 15:17, Vespa PX 125 zei:

Na je uitleg hier ook ook aan de olie geroken en die ruikt wel sterk naar benzine dus vermoed dat de oliekeerring stuk is.

 

4 uur geleden, Vespa PX 125 zei:

De olie die ik toen afgetapt heb was zwart, rook ook niet fris, geen benzinegeur, en was heel dun t.o.v de olie , Denicol, die ik er nieuw heb ingegooid.

Heu, toch even duidelijk zijn, wel of niet, anders wordt het moeilijk om een diagnose te stellen.

Share this post


Link to post

Draai je schroef los waar je het olie inkapt.  Start je hem dan zonder schroef,  kijk of je in toeren gaat.  Zowel,  dan is je oliekeerring kapot.  

Share this post


Link to post

Dat moet je toch es uitleggen...B) (eventuele valse lucht kan ook via het koppelingscoverpaddestoel aangezogen worden; da’s gewoon open, geen drukventiel zoals foutief in de topicstitel wordt vermeld).

Share this post


Link to post

Dit heb ik in verschillende forums gelezen,  een manier zeker om het testen naar kapot koppelingkeerring. 

Gij heb een punt Frederik,  heb er zelf niet bij stilgestaan.  

Je kan ook de vespa het achterste gedeelte een halve meter omhoog laten staan,  zeg maar voor een uur.  En dan weer terug op zijn wiel zetten.  En dan starten.  Als je dan ziet roken naar blauwe rook,  dan kan je vanuit gaan dat je kapot is.  

Dít zelf ondervonden en niet optijd onderhanden genomen,  niet willen geloven dat kon zijn . 

Kort daarna oliekeerring naar de vaantjes.  En schade gehad. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...