Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa vnb 1963


Vespaenthousiast

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Mezelf even voorstellen: Ik ben Tim afkomstig uit de Vlaamse Ardennen en heb zo een 4-tal jaar gezocht naar een leuke Vespa uit de jaren '60 met niet al te veel werk aan (hopelijk).

Vandaag de knoop doorgehakt en een Vespa VNB aangekocht uit 1963. Volgens mij in nette staat en the real deal, origineel dus. Donderdag mag ik hem ophalen en kan ik hem nog wat beter inspecteren. De eigenaar heeft die laten overkomen uit Italië in de '90 en dan nog een tijdje met gereden en van nieuw laagje verf voorzien. laatste 15-20 jaar in lekker warme garage goed bewaard gebleven zonder roest op het eerste zicht maar niet meer gereden. Donderdag of vrijdag post ik enkele foto's (voorlopig 1 teaser)

Mijn plan is nu om de benzine eruit te halen, olie verversen en elektriciteit, rem- ,schakelkabels,... na te zien en dan kijken wat het geeft... daarna voor zorgen dat we veilig de weg op kunnen.

Helaas nog nooit zelf aan de Vespa gesleuteld dus vandaar dat ik even vraag hoe jullie zo iets aanpakken zodat die niet naar de knoppen gaat wanneer ik hem wil starten :).

Groetjes, 

Tim - Vespaenthousiast 

 

IMG-20190804-WA0003.jpg

Link naar reactie
On 8/5/2019 at 11:07 AM, DD_ves said:

Doe jezelf een plezier en vervang ook de bandjes ;) 

Zijn wel splinternieuwe white wall bandjes die eronder staan van toen maar na 15 jaar zal de rubber niet meer zo schitterend zijn waarschijnlijk. Ik zal hem voor de eerste keer binnen doen bij Giulio's barn voor een onderhoud en rijklaar te maken. is bij ons in de buurt en heb er al goeds over gelezen dus komt in orde. Morgenavond enkele foto's...

Link naar reactie
1 hour ago, geertvespa said:

Achterlicht is origineel !!!!

achterlicht van de vnb5 (laatste reeks) is idem aan dat van een sprint.

gelieve mensen dus juiste info te geven

Ik dacht idd dat het om een VBB ging.

Maar hoe weet jij dat het om een VNB5T gaat, en niet een 4T? Of hebben die ook een sprint achterlicht?

@Vespaenthousiast heb je misschien een chassisnummer? Dan kan je precies eten welke Vespa je hebt.

 

Moest ik verkeerde info gegeven hebben, sorry daarvoor ;) 

Link naar reactie

Het is dus een VNB4T. Chassis nummer en motor lijken te kloppen maar ik denk toch dat het achterlicht niet origineel meer is. Bij deze de foto's. Nog een beetje cosmetisch herstelwerk en terug rijklaar maken. Het stuurslot is ook eens 'professioneel' gesloopt wegens verlies van het sleuteltje :(. Zonde van het gat maar zal wel gefikst kunnen worden denk ik. 

 

Op de roze kaart staat bij chassis nr. VNBMT... i.p.v. VNB4T... iemand heeft dit dus ooit zo genoteerd en is zo ingeschreven geweest. Kan dit voor problemen zorgen?

 

Laat jullie licht maar eens schijnen over deze vespa.

 

20190808_191804.jpg

20190808_192053.jpg

20190808_191529.jpg

20190808_191543.jpg

20190808_192634.jpg

20190808_192652.jpg

20190808_191500.jpg

20190808_191637.jpg

20190808_191656.jpg

20190808_191550.jpg

20190808_191617.jpg

Link naar reactie

Ja Nero inderdaad dat was ik al van plan. Denk gewoon met thinner of wasbenzine alles af te prutsen. Moet er daar geen dichting tussen normaal? Heb zo de indruk dat het ook een deel van de dichting is die aan de dop kleeft en ze vergaan is door de tijd heen.

Maandag vertrek ik op reis voor enkele dagen dus zal even on-hold staan tot eind augustus. Hoop snel het geluid van een mooie 2-takt te horen. 

De lak is ook slechter dan op het eerste zicht. enkele barsten en blaasjes en slechte hechting dus denk dat de vorige spuitbeurt bovenop de oude verf gegaan met reactie onderling tot gevolg maar dat is voor binnen een aantal jaar. op het eerst zicht nergens roest ofzo ook niet onderaan op de plaat.

Eerst rijden met dat stuk ijzer! :D bedankt al voor de tips en weetjes. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Dag Iedereen,

Ondertussen draait de motor lekker toertjes. carbu, benzinekraan, bougie... laten vervangen. 1x kickstarten en hij draait mooi. Rijdt en schakelt ook nog goed. Het achterwiel blijkt een halve maat te groot te zijn waardoor deze tegen de carter ligt aan te schuren dus dat wordt vervangen. het voorlicht werkt maar achteraan doet hij niets. Eerst eens proberen met nieuwe lampjes te steken. Het kleine lampje was zwart en het grote bolvormig was nog in goede staat maar deed het ook niet bij remmen of is het onderste langwerpig lampje het remlicht? 

Link naar reactie

4x8" is de bandenmaat voor wideframe. Wellicht een gerecupereerd wiel van een oudere Vespa. 

Stationair heb ik al vanalles gezien tussen 0 en ~6.5V :) Afhankelijk van de staat/leeftijd/... van de bobijntjes.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...