Vespaenthousiast Geplaatst: 4 augustus 2019 Delen Geplaatst: 4 augustus 2019 Dag allemaal, Mezelf even voorstellen: Ik ben Tim afkomstig uit de Vlaamse Ardennen en heb zo een 4-tal jaar gezocht naar een leuke Vespa uit de jaren '60 met niet al te veel werk aan (hopelijk). Vandaag de knoop doorgehakt en een Vespa VNB aangekocht uit 1963. Volgens mij in nette staat en the real deal, origineel dus. Donderdag mag ik hem ophalen en kan ik hem nog wat beter inspecteren. De eigenaar heeft die laten overkomen uit Italië in de '90 en dan nog een tijdje met gereden en van nieuw laagje verf voorzien. laatste 15-20 jaar in lekker warme garage goed bewaard gebleven zonder roest op het eerste zicht maar niet meer gereden. Donderdag of vrijdag post ik enkele foto's (voorlopig 1 teaser) Mijn plan is nu om de benzine eruit te halen, olie verversen en elektriciteit, rem- ,schakelkabels,... na te zien en dan kijken wat het geeft... daarna voor zorgen dat we veilig de weg op kunnen. Helaas nog nooit zelf aan de Vespa gesleuteld dus vandaar dat ik even vraag hoe jullie zo iets aanpakken zodat die niet naar de knoppen gaat wanneer ik hem wil starten :). Groetjes, Tim - Vespaenthousiast Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 4 augustus 2019 Delen Geplaatst: 4 augustus 2019 Welkom Tim...proficiat met je jaren '60-Vespa...en succes met de werkzaamheden om "je Italiaanse icoon" weer rijklaar te maken Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 4 augustus 2019 Delen Geplaatst: 4 augustus 2019 Leuk die voetsteun! wel even naar je achterlicht kijken, dit is er 1 van een sprint. Link naar reactie
kristofd Geplaatst: 4 augustus 2019 Delen Geplaatst: 4 augustus 2019 Ben wel curieus wat er achter die oldtimerplaat zit? Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 4 augustus 2019 Delen Geplaatst: 4 augustus 2019 8 minuten geleden, kristofd zei: Ben wel curieus wat er achter die oldtimerplaat zit? Je haalt de woorden uit mijn mond...ik ben ook wel eens benieuwd wat er achter "verscholen " zit Link naar reactie
Vespaenthousiast Geplaatst: 5 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 5 augustus 2019 Oeps was niet de bedoeling dat die plaat er mee op stond. Daarachter verstopte zich een MG uit de 50's maar meer weet ik er ook niet van. Bij deze dus 1 achterlicht van een sprint te koop . Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 5 augustus 2019 Delen Geplaatst: 5 augustus 2019 16 hours ago, Vespaenthousiast said: laatste 15-20 jaar in lekker warme garage goed bewaard gebleven Doe jezelf een plezier en vervang ook de bandjes Link naar reactie
Vespaenthousiast Geplaatst: 7 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 7 augustus 2019 On 8/5/2019 at 11:07 AM, DD_ves said: Doe jezelf een plezier en vervang ook de bandjes Zijn wel splinternieuwe white wall bandjes die eronder staan van toen maar na 15 jaar zal de rubber niet meer zo schitterend zijn waarschijnlijk. Ik zal hem voor de eerste keer binnen doen bij Giulio's barn voor een onderhoud en rijklaar te maken. is bij ons in de buurt en heb er al goeds over gelezen dus komt in orde. Morgenavond enkele foto's... Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 7 augustus 2019 Delen Geplaatst: 7 augustus 2019 1 hour ago, Vespaenthousiast said: maar na 15 jaar zal de rubber niet meer zo schitterend zijn waarschijnlijk. Vespa bandjes kosten niet duur. En je wil geen klapband aan 60 per uur.. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 8 augustus 2019 Delen Geplaatst: 8 augustus 2019 Achterlicht is origineel !!!! achterlicht van de vnb5 (laatste reeks) is idem aan dat van een sprint. gelieve mensen dus juiste info te geven Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 8 augustus 2019 Delen Geplaatst: 8 augustus 2019 1 hour ago, geertvespa said: Achterlicht is origineel !!!! achterlicht van de vnb5 (laatste reeks) is idem aan dat van een sprint. gelieve mensen dus juiste info te geven Ik dacht idd dat het om een VBB ging. Maar hoe weet jij dat het om een VNB5T gaat, en niet een 4T? Of hebben die ook een sprint achterlicht? @Vespaenthousiast heb je misschien een chassisnummer? Dan kan je precies eten welke Vespa je hebt. Moest ik verkeerde info gegeven hebben, sorry daarvoor Link naar reactie
Vespaenthousiast Geplaatst: 8 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2019 Het is dus een VNB4T. Chassis nummer en motor lijken te kloppen maar ik denk toch dat het achterlicht niet origineel meer is. Bij deze de foto's. Nog een beetje cosmetisch herstelwerk en terug rijklaar maken. Het stuurslot is ook eens 'professioneel' gesloopt wegens verlies van het sleuteltje . Zonde van het gat maar zal wel gefikst kunnen worden denk ik. Op de roze kaart staat bij chassis nr. VNBMT... i.p.v. VNB4T... iemand heeft dit dus ooit zo genoteerd en is zo ingeschreven geweest. Kan dit voor problemen zorgen? Laat jullie licht maar eens schijnen over deze vespa. Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 augustus 2019 Delen Geplaatst: 8 augustus 2019 De verf op de binnenzijde van de benzinedop zou ik grondig verwijderen, kan alleen maar voor problemen zorgen als die vermengd geraakt met de benzine. Groetjes, nero. Link naar reactie
Vespaenthousiast Geplaatst: 9 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2019 Ja Nero inderdaad dat was ik al van plan. Denk gewoon met thinner of wasbenzine alles af te prutsen. Moet er daar geen dichting tussen normaal? Heb zo de indruk dat het ook een deel van de dichting is die aan de dop kleeft en ze vergaan is door de tijd heen. Maandag vertrek ik op reis voor enkele dagen dus zal even on-hold staan tot eind augustus. Hoop snel het geluid van een mooie 2-takt te horen. De lak is ook slechter dan op het eerste zicht. enkele barsten en blaasjes en slechte hechting dus denk dat de vorige spuitbeurt bovenop de oude verf gegaan met reactie onderling tot gevolg maar dat is voor binnen een aantal jaar. op het eerst zicht nergens roest ofzo ook niet onderaan op de plaat. Eerst rijden met dat stuk ijzer! bedankt al voor de tips en weetjes. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 9 augustus 2019 Delen Geplaatst: 9 augustus 2019 Er moet een dichting tussen idd Link naar reactie
Vespaenthousiast Geplaatst: 23 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2019 Dag Iedereen, Ondertussen draait de motor lekker toertjes. carbu, benzinekraan, bougie... laten vervangen. 1x kickstarten en hij draait mooi. Rijdt en schakelt ook nog goed. Het achterwiel blijkt een halve maat te groot te zijn waardoor deze tegen de carter ligt aan te schuren dus dat wordt vervangen. het voorlicht werkt maar achteraan doet hij niets. Eerst eens proberen met nieuwe lampjes te steken. Het kleine lampje was zwart en het grote bolvormig was nog in goede staat maar deed het ook niet bij remmen of is het onderste langwerpig lampje het remlicht? Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 september 2019 Delen Geplaatst: 23 september 2019 Het bovenste is het remlicht. Groetjes, nero Link naar reactie
Vespaenthousiast Geplaatst: 23 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2019 Oké bedankt, ik loop eens de kabeltjes na en steek nieuwe lampjes en misschien is het de condensator? Moet er veel gedemonteerd worden om daarbij te komen? Kost iets van een 8 euro dus beginnen bij het goedkoopste om te vervangen. Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 september 2019 Delen Geplaatst: 23 september 2019 De condensator heeft niets te maken met de verlichting maar met de ontsteking. Als je een meettoestel kan ook beginnen met de stroomdraden uit te meten. Hier een schema van de originele bedrading: Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 september 2019 Delen Geplaatst: 23 september 2019 Ik zou beginnen met nieuwe lampjes of uitmeten idd.. Wat bedoel je met "het achterwiel is een halve maat te groot"? Link naar reactie
Vespaenthousiast Geplaatst: 27 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2019 Het lijkt een 4 x 8 inch te zijn ipv 3.5 x 8.. vraag mij niet hoe dat komt maar ga het vervangen. Oké eerst eens uitmeten dan. Welke waarde zou ik moeten ontvangen bij het achterlicht en remlicht is dit gewoon 6v bij stationair draaien? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 27 september 2019 Delen Geplaatst: 27 september 2019 4x8" is de bandenmaat voor wideframe. Wellicht een gerecupereerd wiel van een oudere Vespa. Stationair heb ik al vanalles gezien tussen 0 en ~6.5V Afhankelijk van de staat/leeftijd/... van de bobijntjes. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.