Jump to content
Vespaforum.be
Chris Van der Auwera

Issues met schakelen

Recommended Posts

Op 5/8/2019 om 19:40, Chris Van der Auwera zei:

koplamp eruit gehaald en idd, kabels zitten niet meer op zijn plaats. zie foto. Hoe haal ik die cover van het dashboard er eigenlijk af?

 

IMG_5499.jpg

Die(2) is er uit "gewipt". En 1 zit ook niet juist .Gewoon een nieuwe,  vooral juiste binnenkabel met passend tonneke er door geleiden en afstellen. Dus als eerste bij dit probleem de koplamp demonteren. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Dit komt trouwens door die kabels in 2 delen. Als je die niet goed afknipt/vijlt, dan draaien die niet in het mechanisme en breken ze op een gegeven moment. 

Edited by DD_ves
  • Like 2

Share this post


Link to post
13 uur geleden, DD_ves zei:

Als je dit doet, maak dan even een tie wrap vast net onder de moer. Voorkomt dat die in je stuurkolom valt :D 

of prop een lapje in het gat.

Wat koeno83 zegt gaat niet uw klem want dan zitten de gleuven: A nog steeds naar beneden

                                                                                                                    B krijgt u het tonnetje er nooit meer in!.

                                                                                                                    C het gaat niet passen een kant van het plaatje is dieper dan de andere zijde of het gaat wel passen en het plaatje zit                                                                                                                                      achterste voren en u kunt niet meer schakelen.

Gewoon kabels kopen met vaste tonnetjes zoals Nero al aangaf en passende stelvijzen kopen deze zijn domweg een maat te klein (M5 ipv M6 ipv M8???)

Netjes aantrekken en scheuren met dat monster:lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik denk dat Koeno gelijk heeft het plaatje waar de bolletjes van de kabel in moeten  180° draaien zodat de sleuven naar boven zitten dan kunnen de kabels niet meer loskomen. Uiteraard de kabels eerst aan de stuurzijde juist monteren en dan -aan de schakelklok op lengte maken en afstellen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dat plaatje zit volgens mij 100% goed.

Zo zit het op de mijne:

IMG_7434.thumb.jpg.30caeed3df8e30de211c46b9b4ad6091.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
10 hours ago, DD_ves said:

Dat plaatje zit volgens mij 100% goed.

Zo zit het op de mijne:

IMG_7434.thumb.jpg.30caeed3df8e30de211c46b9b4ad6091.jpg

kabels (2 m, 1,5 mm doorsnede) met vast tonnetje gekocht en stelvijzen van 5 mm. Ivm de foto, ik neem aan dat de kabels zo moeten? zie foto in bijlage.

IMG_7434.jpg.5a2ddb9baba67c4e735a8f9dfae4af38.jpg

Share this post


Link to post
14 uur geleden, Wilby zei:

Ik denk dat Koeno gelijk heeft het plaatje waar de bolletjes van de kabel in moeten  180° draaien zodat de sleuven naar boven zitten dan kunnen de kabels niet meer loskomen. Uiteraard de kabels eerst aan de stuurzijde juist monteren en dan -aan de schakelklok op lengte maken en afstellen.

Hoe had je dat bedacht dan?

Als je 180 graden draait zit de sleuf aan de handvatzijde en krijg je er dus nooit een kabel in of uit.

Of als je hem achterstevoren zet dan geld bovenstaande ook nog en komt er nog bij dat je waarschijnlijk de eerste en vierde(derde) versnelling niet meer kunt inschakelen.

Zoals het plaatje zit is perfect en als de kabels er netjes in zitten en op spanning zijn dan kunnen deze er met geen mogelijkheid uitschieten of de kabel moet eerst breken en dubbel vouwen in het stuur.

Share this post


Link to post

Ik bedoel niet  omdraaien maar met de klok mee draaien, zo zitten ze trouwens op een Sprint, maar bij een GS zal het dan wel kloppen zoals het op de foto is. 

Share this post


Link to post
32 minutes ago, Wilby said:

Ik bedoel niet  omdraaien maar met de klok mee draaien, zo zitten ze trouwens op een Sprint, maar bij een GS zal het dan wel kloppen zoals het op de foto is. 

even voor de zekerheid: mijn foto is niet van een GS.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

IMG_2543.JPG

IMG_2542.JPG

Edited by Wilby

Share this post


Link to post

Voor mij is het al een tijdje geleden dat ik nog kabels heb vervangen. Maar als je het plaatje demonteert waarin de tonnetjes passen , is er maar 1 logische manier om dit terug te monteren en de kabels aan te sluiten. Je kan dit zien aan de kabelgeleiding en ervoor zorgen dat de kabel geen knik maakt maar een boogje als hij in de buitenkabel verdwijnt. Wat een discussies!!

Share this post


Link to post

Dit is geen discussie, we proberen allemaal te helpen!

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Om deze discussie te beslechten, hier foto's van 2 GS150- sturen, beiden ongeveer in neutraal stand: Het verschil met een sprintstuur is dat de kabelgeleiders bij een sprint meer naar onderen zit.  Je vlindertje zit dus goed. 

 

DSCN0061.JPG

DSCN0062.JPG

Groetjes, nero. 

Edited by nero
  • Like 2

Share this post


Link to post
Posted (edited)

schroefwartel (wat een naam) om aan te spannen blijkt afgebroken.

Iemand ervaring hiermee, hoe je die verwijderd? (zie foto hieronder, onderste stuk uit de GS)

IMG_8765.jpg

IMG_9344.jpg

Edited by Chris Van der Auwera

Share this post


Link to post

Pak een imbussleutel die net niet in het gat past. Tik die er voorzichtig een beetje in en dan moet je 'm er zo uit kunnen draaien. Ik heb onlangs op deze manier de schroefdraad van een afgebroken bougie uit mijn cilinder kunnen halen. Hoop dat je hier wat aan hebt:)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
53 minutes ago, Basie said:

Pak een imbussleutel die net niet in het gat past. Tik die er voorzichtig een beetje in en dan moet je 'm er zo uit kunnen draaien. Ik heb onlangs op deze manier de schroefdraad van een afgebroken bougie uit mijn cilinder kunnen halen. Hoop dat je hier wat aan hebt:)

top! morgen eens proberen.

 

Share this post


Link to post
17 hours ago, Basie said:

Pak een imbussleutel die net niet in het gat past. Tik die er voorzichtig een beetje in en dan moet je 'm er zo uit kunnen draaien. Ik heb onlangs op deze manier de schroefdraad van een afgebroken bougie uit mijn cilinder kunnen halen. Hoop dat je hier wat aan hebt:)

is gelukt, ging best goed eruit. bedankt vr je tip.

bij het plaatsen vd kabels heb ik een kabel vh licht los getrokken. kan iemand me helpen met het connectiepunt aan te duiden?  IMG_4096.thumb.jpg.2e12aafa55b3c367dfaacae2670ecd8c.jpg

Share this post


Link to post

Geen idee, maar ik aie er maar 1 met een schroefje en zonder draad. Die misschien?

Share this post


Link to post

Ik kan mis zijn, maar blauw is meestal de voeding voor het speedolampje. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Op 11/8/2019 om 18:18, DD_ves zei:

Geen idee, maar ik aie er maar 1 met een schroefje en zonder draad. Die misschien?

Ik zie er drie zonder draadje en zonder schroefje.

Dat kontakt hangt sowieso van vreemde schroefjes aan elkaar.

Beste de hele handel in 1 keer vervangen door de juiste schroefjes en alle draadjes voorzien van een adereindhulsje.

Dit is beter en geeft minder kans op breuk dan een gesoldeerd adereindje, bovendien gaat soldeer onder druk( schroefje) kruipen en gaat de verbinding los zitten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
17 hours ago, Bowyer said:

Ik zie er drie zonder draadje en zonder schroefje.

Dat kontakt hangt sowieso van vreemde schroefjes aan elkaar.

Beste de hele handel in 1 keer vervangen door de juiste schroefjes en alle draadjes voorzien van een adereindhulsje.

Dit is beter en geeft minder kans op breuk dan een gesoldeerd adereindje, bovendien gaat soldeer onder druk( schroefje) kruipen en gaat de verbinding los zitten.

terecht. iets vd winter. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...