Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Issues met schakelen


Chris Van der Auwera

Aanbevolen berichten

1 hour ago, nero said:

Een andere mogelijkheid is dat de pen die de schakelkam verbindt met het mechanisme eruit gekomen is. 

Is het bij de GS of de PX? 

Groetjes, nero. 

mijn GS. ik tracht een mov.file, maar dat lucht niet. 

ik heb het nog eens gehad, maar toen was een kabelstuk los gekomen, lijkt nu niet het geval ... maar ik kan mis zijn.

 

IMG_1714.jpg

IMG_1715.jpg

Link naar reactie

Ik heb, buiten op internet, nog nooit een schakelmechanisme van een gs gezien. Maar op die laatste foto is je kabel te lang denk ik. Dus ofwel is dat nippeltje op het eind los, ofwel en ik denk dat dat het is, is er iets gaande in je stuur. 

Link naar reactie
2 uur geleden, nero zei:

Tip: als je kabels uitrafelen kan je met een soldeerbout er een "souduurken" opleggen.  Wel de losgekomen uiteindes eerst weer mooi op zijn plaats "draaien". 

Groetjes, nero. 

of een kabeleindhulsje er op knijpen, maar een netjes afgesoldeerd eindje is veel mooier.

eindje even in de paraffine steken en dan even met de vlam er op druppeltje soldeer en voila..

Kabels op de juiste wijze weer monteren afstellen en gaan!

Link naar reactie
On 8/4/2019 at 4:00 PM, Thomas78 said:

Kijk eens naar het schakelklokje. Misschien zijn daar de kabels los. Of haal je koplamp eraf en kijk of de kabels nog mooi op zijn het plaats zitten. 

koplamp eruit gehaald en idd, kabels zitten niet meer op zijn plaats. zie foto. Hoe haal ik die cover van het dashboard er eigenlijk af?

 

IMG_5499.jpg

Link naar reactie

Wat bedoel je met "cover"? Het stuur van een GS bestaat uit 1 deel. 

Als je de km-teller verwijderd werkt het makkelijker. 

Los daarvoor de vijs in het midden van het stuur onderaan die de teller op zijn plaats houdt, duw dan onderaan de vespa aan het voorwiel de gaine van de kabel wat naar boven.  Daarvoor hoef je de kabel niet los te maken.  Draai dan de moer die de kabel met de km-teller verbindt los en verwijder de teller.  Nadien voor het monteren de bewerkingen omkeren. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
19 minutes ago, nero said:

Wat bedoel je met "cover"? Het stuur van een GS bestaat uit 1 deel. 

Als je de km-teller verwijderd werkt het makkelijker. 

Los daarvoor de vijs in het midden van het stuur onderaan die de teller op zijn plaats houdt, duw dan onderaan de vespa aan het voorwiel de gaine van de kabel wat naar boven.  Daarvoor hoef je de kabel niet los te maken.  Draai dan de moer die de kabel met de km-teller verbindt los en verwijder de teller.  Nadien voor het monteren de bewerkingen omkeren. 

Groetjes, nero. 

ik dacht dat er een cover was zoals mijn PX. heb het via de speedo gedaan. Lukte. Wel onhandig gedoe. Maar te enthousiast gewerkt en de kabel overgetrokken ...?

Link naar reactie
1 uur geleden, Chris Van der Auwera zei:

 

IMG_5499.jpg

Zie dat de eindstukjes 2-delig zijn?  Koop gewoon 2 kabels met een  tonvormig einde (kleine maat) , dit werkt makkelijker. 

Let ook op dat je kabelgeleiders (zitten juist voor de houder) terugplaatst en zeker niet laat vallen in het kabelgat. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
1 hour ago, nero said:

Zie dat de eindstukjes 2-delig zijn?  Koop gewoon 2 kabels met een  tonvormig einde (kleine maat) , dit werkt makkelijker. 

Let ook op dat je kabelgeleiders (zitten juist voor de houder) terugplaatst en zeker niet laat vallen in het kabelgat. 

Groetjes, nero. 

ene kabel was na één rit stuk. nu dus de andere. Hij was al een beetje uitgerafeld dus geen verrassing. 

koop ik een dergelijke kabel?

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/versnelling+kabel+voor+vespa+_94000000

of deze?

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/versnelling+kabel+voor+vespa+_94180121

 

 

Link naar reactie

Beiden kunnen dienen, check wel of de lengte goed is.  Je ka deze kabels ook kopen bij de plaatselijke brommer/vespa-boer.  Koop ineens ook deze: https://www.sip-scootershop.com/fr/products/serre+cable+_94220000  Als de andere al eens gebruikt zijn komen de kabels makkelijk los. 

Om de kabels aan het schakelapparaat te bevestigen laat je best iemand de hendel op neutraal houden terwijl de vespa in neutraal staat. Trek de buitenste kabel aan het schakelapparaat goed aan, plaatst het eindstukje en span aan.  Dan kan je de vespa in 4 de versnelling zetten en hetzelfde doen met de linkse kabel (is dan makkelijk bereikbaar).  Als je de kabels goe aangetrokken hebt hoef je niets bij te regelen.  Ik plaats de regelvijzen altijd op het minimum, de kabels kunnen in het begin een beetje rekken en zijn zo makkelijk bij te regelen.  Let wel, je mag of moet een beetje speling tussen beide kabels hebben.  Op die manier spaar je het schakelapparaat anders wordt de schakelkam teveel naar voren getrokken waardoor er sneller speling op komt.  

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Als ik het goed zie dan lijkt het waar je kabels bij het stuur vastzitten, dat deze andersom moet. Nu wijzen de gleuven naar beneden en kunnen de kabels eruit springen. Draai je hem om dan kunnen ze er ook niet uit. 

Ben er zelf ook na 10 keer opnieuw alles monteren een keer achtergekomen, alleen was dat bij mijn sprint.

Hoe ze bij de GS zitten zou ik nog een keer voor je kunnen nagaan.  

Gr Koen

Link naar reactie
2 hours ago, koeno83 said:

Als ik het goed zie dan lijkt het waar je kabels bij het stuur vastzitten, dat deze andersom moet. Nu wijzen de gleuven naar beneden en kunnen de kabels eruit springen. Draai je hem om dan kunnen ze er ook niet uit. 

Ben er zelf ook na 10 keer opnieuw alles monteren een keer achtergekomen, alleen was dat bij mijn sprint.

Hoe ze bij de GS zitten zou ik nog een keer voor je kunnen nagaan.  

Gr Koen

hi koen, dan komen de kabels toch dwars te liggen?

Link naar reactie
12 hours ago, nero said:

Draai dan de moer die de kabel met de km-teller verbindt los en verwijder de teller. 

Als je dit doet, maak dan even een tie wrap vast net onder de moer. Voorkomt dat die in je stuurkolom valt :D 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...