Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Variorollen


Angela

Aanbevolen berichten

Hi fans van de px50 xl automatica,  sinds kort heb ik een pk50xl, maar hij trekt niet fijn op. Het lijkt of de variorollen niet de juiste zijn, daarom willen we die vervangen. Ik  heb begrepen dat de originele variorollen niet meer verkrijgbaar zijn. Weet iemand wat de juiste afmetingen zijn voor vervangende rollen ?

Link naar reactie

Zowel de kunststof cups als metalen rollen zijn idd niet meer te krijgen dus dat wordt het betere teflon handwerk.

Bij deze de referentie die ik een hele tijd geleden heb gebruikt om een automatica blok weer goed te krijgen.

http://amsterdamvespaclub.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=7249

Heb net in de oude mailtjes gekeken en wij kwamen na het draaien destijds uit op 4,5 gram per rol (15mm x 15mm met boorgat 7mm)

Link naar reactie

Wie zoekt die vindt, de originele variorollen zijn nog te koop, wel aan de prijs:

https://www.benl.ebay.be/itm/VESPA-SET-Variatorrollen-Hulsen-PK-Automatica-Plurimatic-Automatik-XL-XL2/322545267183

Ik heb ook een tijdje met teflon rolletjes gereden. Er is wel een 'klein waarneembaar' verschil, dit is echter heel beperkt tijdens de accelleratie, maar nu ook weer niet dat je zegt, 'wauw!'

Teflon rolletjes zijn ook slijt gevoeliger, na verloop van tijd zijn die niet meer zo rond en glijden iets moeilijker.

Vaak helpt het al de originele rolletjes en behuizing eens goed vetvrij te maken en uit te kuisen, of zeer lichtjes de hulzen op te schuren.

Ik rij terug met de originele rolletjes.

De automatica's & plurimatics staan er dan ook om bekend geen accelleratie monsters te zijn...

Link naar reactie

Zijn deze niet wat zwaar, 11,8 gram voor een 50cc? Denk dat deze voor het duitse 125cc model zijn want de 50cc heeft standaard 5,9 gram.

Hoe zwaar zijn de rollen die je nu hebt? Het mooiste zou zijn als je nog een paar kunststof eind cups ergens kan vinden.

En voor wat betreft de teflon rollen, ze slijten inderdaad wat harder, heb destijds een meter van dat spul afgedraaid met als resultaat een bak vol rollen. Zorg wel dat de geleiders in de vario weer mooi glad zijn, als daar een groef of ruw stuk in zit loopt de rol niet goed en slijt deze ook een stuk harder.

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties !!

Met de tips van jullie kunnen we weer aan de slag met de Vespa

 ik heb vervangende rollen gevonden, deze gaan we eerst uit proberen

https://www.vespa-schmiede.de/-100-1921-2042-2531-2820-2827-2856-2951.html

als optie heb ik ook kunststof eind cups gevonden voor de originele 15 x 15 rolletjes, dus die kunnen we ook nog uitproberen

https://www.vespa-schmiede.de/-100-1921-2042-2531-2820-2827.html

 

:) :)

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vandaag heb ik ook die nieuwe rolletjes gestoken, maat 16 x 13 mm / 4,0 g.

Deze ook aangekocht bij bovenvermelde verkoper, met vermelding als "passend voor de pk automaat".

Ik moet zeggen dat de eerste bevindingen aangenaam verrassend waren, de automaat accelereerde opmerkelijk sneller de eerste seconden, dan een klein hikje, en verder in hogere toeren geen verschil met het gedrag van de oude rollen. Dus voorlopig een toch wel sterke positieve ervaring, ik zal na enkele testrits de aanvullende ervaring met jullie delen.

 

 

Link naar reactie

Dat hikje/dipje kan veroorzaakt worden door een groefje in het loopvlak van je vario, hier blijft je v-snaar dan even in “hangen”.

Als dat het geval is kan je dit groefje voorzichtig wegschuren met een fijne korrel zodat je weer een mooi glad loopvlak hebt voor je v-snaar.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...