Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vl1T 1956 acma


charles 2222

Aanbevolen berichten

hallo, ik ben een Vespa 1956 vl1t aan het restaureren en heb een vraagje, ik wil cilinder van 57 mm naar 57.2 mm brengen omdat de zuiger zonder segmenten door de zuiger valt als een steen.

Dus veronderstel ik dat de compressie ook niet meer geweldig is, er zijn bruine strepen op de zuiger. ik heb oude piston gemeten en cilinder en er is 0.25 mm speling.

Ik heb een meteor deflector piston gevonden nieuw, 57.2 mm, nu komt de vraag? ik werk in metaalverwerkend bedrijf en heb hoonapparaat, en wil dit zelf doen. 

Op welke diameter moet ik de cilinder honen om tot een goede compressie te komen? Ik vermoed 57.22 mm (dus 0.02 mm ) speling of id dit teveel of teweinig? 

Ik begrijp dat de speling belangrijk is om goede compressie te hebben maar ik wil natuurlijk ook geen vastloper…;) iemand ervaring mee? met vriendelijke grt

carl ( ik heb net naar maskes gebeld doch ze hadden ook geen duidelijk antwoord voor me) ( bij sip mail gestuurd doch geen reactie), daarom probeer ik hier het juiste 

antwoord te bekomen

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Meet de diameter van de nieuwe zuiger na op de grootste maat (dit is onderaan) met een micronmeter.

Tel daar 0,13 tot 0,15 mm bij en je hebt je hoonmaat.

Als je huidige zuiger als een steen door je cilinder valt als je 1zijde afsluit, dan vrees ik dat je cilinder heel ovaal is gesleten en dat je met een vergroting van 0.2mm van de zuiger niet voldoende hebt voor een mooi rond gat op maat.

Link naar reactie

hoi, 

daarnet even internet uitgevallen, daarom zin niet afgemaakt.;)

Inderdaad heb ik een nieuwe zuiger van 57.8mm gekocht. merk meteor van bij maskes. 

Heel wat meer te weten gekomen over mijn Vespa, dit zou een 1955 zijn geproduceerd in jette in belgie. 

toevallig waren der net ook mensen uit hasselt die net dezelfde hadden, zelfde bouwjaar en dus ook een misa (naam bedrijf).

Ik heb heel lijst onderdelen besteld bij maskes, ik hoop dat dit snel binnen is zodat ik de werken kan hervatten. 

tolerantie zou vlg maskes 0.085 tot 0.1 mm speling moeten hebben, slotspeling 0.25mm. 

Ik had thuis cilinder gemeten doch deze bleek ovaal te zijn, ik heb hem wel eerst gehoond zodat alle sporen weg waren, dan gemeten en de

volgende maat van zuiger genomen (grootste maat dus). Nu zou deze eerst geboord worden voor ovaliteit weg te nemen en dan terug honen. 

Maskes heeft me vriendelijk ontvangen en neemt zijn tijd om te helpen, alle onderdelen bekeken en bestelling opgenomen. 

Binnenkort neem ik enkele foto's en zal ze posten, grt carl

dank voor reactie op forum

Link naar reactie

Gaaf, ik heb er ook zoeen!

De eerste Misa modellen zijn te herkennen aan de afwijkende serienummers. De VL1 werd in Italie gemaakt met serienummer VL1T*01001 t/m VL1T*17000. Bij de Misa modellen liepen de serienummers van de VL1 verder dan 17000, terwijl Italië allang overgestapt was naar de VL2.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...