Dries adams Geplaatst: 31 juli 2019 Delen Geplaatst: 31 juli 2019 Hey allemaal! Ik ben Dries Adams, 30jaar en woonachtig te Begijnendijk! Ik ben nieuw op het forum alsook in de vespawereld. Wel al langer met 2takt bezig. Sinds vorige week ben ik in het bezit van een vespa vnb1t uit 1961 Originele lak (grigio celeste chiaro 840) en, volgens mij, de originele motor. Blijkbaar een echte Italiaan (info uit ander topic) Hier al even wat fotos Voor derest heb ik nog een Honda cb125 twin van 1974 en een Honda Camino Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 31 juli 2019 Auteur Delen Geplaatst: 31 juli 2019 Ook alvast een eerste vraag : Met de camino rij ik op Castrol power rs 2takt olie. Dit is een vol Syntetische olie. Mag ik die opde vespa ook gebruiken ? Ik meng 2.5% en soms 3%voor een hoogtoerige motor (12000rpm) Laatst sprak iemand me aan dat ik 5%moet mengen en zeker minerale 2T olie moest gebruiken... Bij mijn kennis is, in deze tijd een syntetische toch beter, of vergis ik me? Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 31 juli 2019 Delen Geplaatst: 31 juli 2019 Welkom Dries...mooie "Japans-Italiaanse twee-wieler-verzameling" dat je daar hebt "bijeengesprokkeld" Link naar reactie
nero Geplaatst: 31 juli 2019 Delen Geplaatst: 31 juli 2019 Zoals je zegt, als de motor niet getuned is volstaat half synthetische olie, full synthetische is een beetje "over kill". Minerale olie kan of mag je gebruiken, alleen is die moeilijker te vinden in de winkel. Als je al overgeschakeld bent op half of full- synthetische olie kan je die wel best blijven gebruiken. Groetjes, nero. Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 1 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 1 augustus 2019 Dus ik ik kan perfect dezelfde mengeling gebruiken als mijn camino? 2.5% volsyntetisch Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 augustus 2019 Delen Geplaatst: 1 augustus 2019 Voor een VNB zou ik eerder half synthetische olie gebruiken (2% is voldoende). Groetjes, nero. Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 1 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 1 augustus 2019 Vandaag nummerplaat ontvangen! De eerste kilometers zijn een feit. Hij loopt nu ongeveer 70 denkik, net dat tikje teweinig om vlot in het verkeer mee te kunnen. Zijn er ook andere uitlaten verkrijgbaar voor deze motor? Of welke aanpassing worden er meetstal gedaan? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 augustus 2019 Delen Geplaatst: 1 augustus 2019 Upla... heeft een kwartier een 2t en wil al meteen gaat opdrijven en tunen. Da zijn de echte...! Welcome to the club! Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 1 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 1 augustus 2019 1 uur terug, Frederik9111 zei: Upla... heeft een kwartier een 2t en wil al meteen gaat opdrijven en tunen. Da zijn de echte...! Welcome to the club! Ik ben al lang met 2takt bezig. Voornamelijk 50 tot 80cc, brommers dus. Eens het over de 45kmh gaat niet meer legaal dus... 1 van de redenen dat er nu een vespa op het hof staat ook... Minder risico met motoplaat, veel onderdelen voorhanden... Enja het blijft gewoon mooi! Heb al veel gelezen over een px blok te steken... In de winter zal ik wsl zo eens een blokje in elkaar knutselen. Tot die tijd had ik graag een leuke uitlaat op mijn vnb, iemand sugesties? Voor mij is het allemaal nog nieuw... Al doende leert men zeker? Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 8 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2019 Gisteren naar Maskes geweest en een sip road 2.0 uitlaat meegebracht samen met 102 & 104 sproeier. Bij mijn originele carb 20/15 is de sproeier origineel 82. Dus die 102 gaat al veels te groot zijn. Ik heb nog even contact gehad met Maskes en stelde voor om 20/17 carbu te steken. Iemand ervaring ermee? Of nog andere opties? Is tijdelijk om er iets meer uit te halen. Px150 blok zal iets voor de winter zijn. Link naar reactie
Stevo VS Geplaatst: 9 augustus 2019 Delen Geplaatst: 9 augustus 2019 Je kan deze motors ook leuk tunen! Hangt ervan af wat je wil! The sky is the limit ... or your wallet!! Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 9 augustus 2019 Delen Geplaatst: 9 augustus 2019 On 8/1/2019 at 7:58 PM, Dries adams said: Vandaag nummerplaat ontvangen! De eerste kilometers zijn een feit. Hij loopt nu ongeveer 70 denkik, net dat tikje teweinig om vlot in het verkeer mee te kunnen. Zijn er ook andere uitlaten verkrijgbaar voor deze motor? Of welke aanpassing worden er meetstal gedaan? Geen cent extra meer aan uitgeven, genieten vh feit dat het blok uberhaupt goed werkt. (is al best bijzonder) En in de tussentijd gaan sparen voor een PX 150 of 200 blok. Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 9 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2019 Antwoord waar ik dus hellemaal niets mee ben. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 9 augustus 2019 Delen Geplaatst: 9 augustus 2019 Pinasco heeft een uitstekende 2-poorts variant van de 177cc MagnyCours cilinder. Prima combineerbaar met jouw Sip Road 2.0. Eventueel een tandje extra in de koppeling maakt de versnellingsverhoudingen wat langer (geeft samen met de hogere rpm's een merkelijk hogere topsnelheid). 20-20 of 24-24 carb zorgt voor wat meer debiet. Als de ontsteking goed is: gewoon afblijven of (eventueel op termijn) vervangen door een elektronische (BGM en SIP hebben vandaag een plug&play versie). Voor een paar honderd euro, wat elbow grease en een avondje leutesleutelen, maak je'r een heerlijk cruisertje van zonder de motor te moeten openen. VNB1M-blokjes hebben nog een ouder chokesysteem (luchtklep in de luchtfilterbox ipv extra benzine in de carb) waarvoor je wel even zelf een oplossing moet bedenken (be creative). Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 9 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2019 Kijk, hier ben ik wat mee. Bedankt Fre! Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 augustus 2019 Delen Geplaatst: 15 augustus 2019 Op 9/8/2019 om 14:38, Frederik9111 zei: Pinasco heeft een uitstekende 2-poorts variant van de 177cc MagnyCours cilinder. Prima combineerbaar met jouw Sip Road 2.0. Eventueel een tandje extra in de koppeling maakt de versnellingsverhoudingen wat langer (geeft samen met de hogere rpm's een merkelijk hogere topsnelheid). 20-20 of 24-24 carb zorgt voor wat meer debiet. Als de ontsteking goed is: gewoon afblijven of (eventueel op termijn) vervangen door een elektronische (BGM en SIP hebben vandaag een plug&play versie). Voor een paar honderd euro, wat elbow grease en een avondje leutesleutelen, maak je'r een heerlijk cruisertje van zonder de motor te moeten openen. VNB1M-blokjes hebben nog een ouder chokesysteem (luchtklep in de luchtfilterbox ipv extra benzine in de carb) waarvoor je wel even zelf een oplossing moet bedenken (be creative). Ik zou die veranderingen niet doen zonder de lagers , oliekeerringen,versterkte koppeling krukas indien speling,... te vervangen, anders heb je binnen de kortste keren brokken. Groetjes, nero. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 15 augustus 2019 Delen Geplaatst: 15 augustus 2019 You have a good point there! Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 16 augustus 2019 Delen Geplaatst: 16 augustus 2019 En dus kan je net zo goed al het geld en de moeite uitgeven aan een moderner blok, waar jezowiezo veel meer power uit gaat halen! Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 16 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2019 Ok jongens, ieder zijn ding.. Maar ik word niet meteen blij van de makkelijkste oplossing Zal de aard van het mannetje zijn. Dus ik heb gisteren bij Maskes een spaco 20/17 carb gekocht. Ze wouden mij een 90 sproeier hiervoor meegeven maar die was niet op stock. Ik had nog een 94 liggen dus moest ik daar maar even mee proberen. Dus vandaag zo gezegd, zo gedaan. Carb incl de box waar deze inzit vervangen en getest met de originele 98 sproeier. Duidelijk meer koppel... Eens op snelheid begon die wat intehouden en dan weer doorgaan, inhouden, doorgaan... Topsnelheid ongeveer 75, bougiekleur vrij licht. Dus sproeier vergroot naar 104, mengschroef 2 slagen uit. Duidelijk verbetering, topsnelheid 85a86 op teller. En op topsnelheid houd die niet meer in. Nu vind ik de bougiekleur nog steeds aan de lichte kant. Ik begin het ergens wel raar te vinden dat ze me bij Maskes een 90 sproeier willen meegeven.. En ik zelf al aan 104 zit.. En denkelijk nog een maatje groter zou willen steken... Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 16 augustus 2019 Delen Geplaatst: 16 augustus 2019 Facepalm! #Kansloos, succes met geld weggooien! Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 16 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2019 45 minuten geleden, Niels_1977 zei: Facepalm! #Kansloos, succes met geld weggooien! Doen we! #hollander Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 augustus 2019 Delen Geplaatst: 16 augustus 2019 4 uur geleden, Dries adams zei: Dus sproeier vergroot naar 104, mengschroef 2 slagen uit. Duidelijk verbetering, topsnelheid 85a86 op teller. En op topsnelheid houd die niet meer in. Nu vind ik de bougiekleur nog steeds aan de lichte kant. Ik begin het ergens wel raar te vinden dat ze me bij Maskes een 90 sproeier willen meegeven.. En ik zelf al aan 104 zit.. En denkelijk nog een maatje groter zou willen steken... De afregeling van een Spaco -carburator gebeurt anders dan bij een echte dellorto- carburator. De kwaliteit is ook niet vergelijkbaar. Maar zoals je zelf zegt, ieder zijn ding... Groetjes, nero. Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 22 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2019 Vermits we toch vaak met 2 rijden was de gap tussen 2de en 3de te groot voor aangenaam te rijden met het vnb blok. Dus opzoek gegaan naar een oplossing... Ondertussen heb ik van een vriend een vlb blok kunnen kopen. Ergens jare 80 uit een garage gehaald van een klant die niet kon betalen, vervolgens 20jaar op zolder en daarna nog een aantal jaar in de kelder bij mijn vriend. Cilinder die er opzit was bijna nagelnieuw, net als de piston. Bij het openen van het blok zat er werkelijk geen druppel olie in en de koppelingsplaten nieuw.. Dit blok had wsl net een revisie gekregen en nooit gereden. Ik heb alles gedemonteerd, nog wat rubbers vervangen. Dellorto 20/20 gemonteerd. Alles van de ontsteking besteld want dat miste... Ik denk dat dit wel vlit genoeg zal gaan samen met de sip road 2.0 Blijft tenslotte op 8inch want dat wil. Ik niet aanpassen. . Ook nog een px150blok gekocht met een versterke krukas en 177polini... Deel ontbrekende onderdelen en te reviseren.. Wat daar verder mee gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 22 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2019 Kan iemand dit topic verplaatsen naar oldies? Link naar reactie
Cult Geplaatst: 18 november 2019 Delen Geplaatst: 18 november 2019 welkom in de Vespa wereld Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.