Jump to content
Vespaforum.be

Trillingen sprint veloce


koeno83

Recommended Posts

Hoi, 

Na het reviseren van mijn Sprint Veloce blok trilt de Vespa tijdens het rijden veel meer dan ervoor. Na twee uurtjes rijden voel je dit echt in je handen. 

Blok heeft een nieuwe krukas, Vesptronic met grotere Aluminium Fan en Dr177 en SI24. 

 Iemand een idee wat het kan zijn? Silent rubbers lijken me niet, die heb ik al eens vervangen en trilde voor de revisie ook niet.

De timing staat nu op 23graden, is het een optie om deze eens te vervroegen?

Anders toch de Cylinder of de krukas. 

Hoor graag jullie advies waar te gaan zoeken. 

Groet Koen

Link to post

Let ook op dat de timing vd bgm grondplaten en zelfs ducati grondplaten vaak voor geen meter klopt. Dus altijd met stroboscoop en gradenboog de timing checken. Zie ook de videos van freakmoped op youtube.

(ik heb recent twee grondplaten aangepast, er moest 12mm! alu weggedremelt worden om de timing op 19 graden te krijgen)

Link to post

En tegen dat je een 800 km hebt zijn die trillingen weg , alles moet zich nog een beetje zetten , dus even op de tanden bijten ;)

Link to post
57 minuten geleden, Sara 1963 zei:

Dr177 is normaal gezien 19°.

Is idd typisch als je ontsteking veel te vroeg staat, niet vervroegen maar verlaten dus en hopen dat het probleem daarmee is opgelost. 

Groetjes, nero. 

ps: zit de koppeling nog goed op zijn plaats? 

 

Edited by nero
Link to post
1 uur terug, Sara 1963 zei:

Dr177 is normaal gezien 19°.

Is dit ook bij een vespatronic met variabele ontsteking? De bougie heeft wel een mooie kleur en hij rijd verder ook goed haalt met originele uitlaat 100km op de GPS. Wordt dat nog beter met 19graden? 

57 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Let ook op dat de timing vd bgm grondplaten en zelfs ducati grondplaten vaak voor geen meter klopt. Dus altijd met stroboscoop en gradenboog de timing checken. Zie ook de videos van freakmoped op youtube.

(ik heb recent twee grondplaten aangepast, er moest 12mm! alu weggedremelt worden om de timing op 19 graden te krijgen)

Wanneer ik lager wil dan 23graden moet ik idd de grondplaat even aanpassen. 

Gezien jullie reacties ga ik eerst de timing maar eens aanpassen een kijken wat het resultaat is. 

18 minuten geleden, nero zei:

Is idd typisch als je ontsteking veel te vroeg staat, niet vervroegen maar verlaten dus en hopen dat het probleem daarmee is opgelost. 

Groetjes, nero. 

ps: zit de koppeling nog goed op zijn plaats? 

 

Koppeling zit wel goed vast alleen de ontluchtingsschroef ben ik door het trillen wel kwijt geraakt( of hij zat gewoon niet goed vast)

Thanks voor de reacties! 

 

Link to post

Vandaag de ontstekingsplaat aangepast en heb hem uiteindelijk op 20 graden kunnen krijgen, maar helaas weinig verschil met de trillingen. Omdat de vespatronic nog 8 graden vroeger gaat heb ik hem maar weer op 23 graden gezet voor de zekerheid.

Voorlopig maar een vliegwiel van 1600gr i.p.v. 2000gr geplaatst om de krukas niet te veel te belasten. MAZZUCCHELLI adviseert ook een 1600 gram vliegwiel. 

Eerst nog maar eens 1000km rijden en deze winter een paar nieuwe silent rubbers plaatsen. 

Anders vrees ik toch wat onbalans in de krukas

Groet Koen

Link to post

Als je die 1600 grams hebt geplaatst om je krukas heel te houden zet dan snel die van 2 kilo er weer op.

Hoe meer massa hoe makkelijker je blok door het dode punt heen komt en hoe soepeler het stationair zal lopen.

Een lichter vliegwiel heeft alleen maar nut om je motor sneller op toeren te laten komen omdat er minder massa op gang gebracht hoeft te worden verder heeft het geen nut zeker niet stationair!

Trillingen zal je moeten zoeken in onbalans en timing en natuurlijk het feit dat je op een 1 pittertje rijd en niet op een supersmoothe 3 cilinder of 5 of.....

Link to post
7 uur geleden, Bowyer zei:

 

Als je die 1600 grams hebt geplaatst om je krukas heel te houden zet dan snel die van 2 kilo er weer op.

Ja trilt nu meer dan ervoor dus de 2kg versie gaat er weer op.  Zal toch onbalans in de krukas zijn, ga er wel mee rijden tot de winter en dan het blok maar even openmaken. 

 

 

Link to post

Te grote pistontolerantie kan ook trillingen geven (DR kwaliteit, gekend voor z’n kantelende pistons,...). Het vliegwielgewicht an sich zal (bij welke onbalans dan ook) geen verschil maken. 23 graden is veel te veel voorontsteking; da’s wachten op een gat in je piston. 

Edited by Frederik9111
Link to post

Het is wel begonnen na de nieuwe krukas in combinatie met de DR177, die ook een naar tikkend geluid maakt stationair maar dat komt vaker voor zoals ik begreep. Misschien even een ander cylinder monteren en kijken of dat helpt. 

 

55 minuten geleden, Frederik9111 zei:

23 graden is veel te veel voorontsteking; da’s wachten op een gat in je piston. 

Dit is de standaard instelling voor een vespatronic, en ik heb nog nergens kunnen vinden dat je deze moet aanpassen. Aangezien hij nog 8 graden vervroegt. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Groet Koen

Link to post

Deze uitleg vond ik nog hier op het forum van toen de vespatronic net op de markt kwam voor de Vespa, volgens mij de correcte uitleg. 

02D3A5E2-E022-4CC4-8998-5EFDDBB8AF07.jpeg

Link to post
3 hours ago, koeno83 said:

Het is wel begonnen na de nieuwe krukas in combinatie met de DR177, die ook een naar tikkend geluid maakt stationair maar dat komt vaker voor zoals ik begreep. Misschien even een ander cylinder monteren en kijken of dat helpt. 

 

Dit is de standaard instelling voor een vespatronic, en ik heb nog nergens kunnen vinden dat je deze moet aanpassen. Aangezien hij nog 8 graden vervroegt. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Groet Koen

Dit begrijp ik niet (maar ken de vespatronic niet) de timing stel je toch af op de cilinder?! Die moet in dit geval 19btdc zijn. Als de vespatronic 8 graden vervroegt, zou hij dan dus op 27 graden moeten staan, als ik niet verkeerd redeneer.

Alles al eens getimed mbv stroboscoop en bv de whale?

Is het eerste wat je doet bij afstellen vd motor, als dat goed staat ga je de carburateur finetunen.

Link to post

Hoi Niels,

Normaal zou je idd 19 graden doen maar het voordeel van de Vespatronic is dat je dus meer power krijgt in de lage touren doordat hij dan op 23 graden staat en bij hoge touren juist tot 15 graden gaat.

De normale 19 graden is altijd een compromis dat is dus met deze niet nodig. 

Hij staat afgesteld met de stroboscoop en start meteen, loopt verder ook erg goed en de bougie heeft een mooie kleur. 

Alleen de de trillingen maar vermoed dat het toch in de goedkope DR 177 moet zitten met teveel tolerantie.  Hij trilt namelijk in het gehele toeren bereik en dus ook wanneer hij op 19graden staat. 

Denk erover om hem te vervangen voor een BMG177 die schijnt beter te zijn. 

Link to post
23 uur geleden, Frederik9111 zei:

Te grote pistontolerantie kan ook trillingen geven (DR kwaliteit, gekend voor z’n kantelende pistons,...). Het vliegwielgewicht an sich zal (bij welke onbalans dan ook) geen verschil maken. 23 graden is veel te veel voorontsteking; da’s wachten op een gat in je piston. 

"Same same but different" 

Weet niet of het toeval is maar net een special blokje gereviseerd met dr50, en is ook om diarree van te krijgen na half uur.

  • Haha 2
Link to post

Dat kan geen toeval zijn, het voordeel van de DR is dat ze niet zo snel vast lopen door de grote tolerantie. Maar het heeft dus ook zo z’n  nadelen...

Link to post
21 uur geleden, koeno83 zei:

Dat kan geen toeval zijn, het voordeel van de DR is dat ze niet zo snel vast lopen door de grote tolerantie. Maar het heeft dus ook zo z’n  nadelen...

Ik denk het omgekeerde...hoe meer speling hoe meer risico op een kantelende cilinder, zeker met 1 segment ring. 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By snellestinus
      nieuwe topic gestart,omdat ik graag de foto reeksen van anderen hun restauratie volg heb ik er zelf ook eentje gestart 😄
      voorlopig uitgevoerd:
      -zandstralen
      -laswerk
      -plamuren frame
      -grondverf frame
       
      Dit is de toestand van aankoop.

      laswerk frame

      onderdeeltjes aangeschaft ( is bijna hele vespa😁)

       

      neusje lassen en soldeerwerk

       
      plamuurwerk

       
      spuitplamuur

       
      grondverf frame

       
      en nu de kleinere onderdelen en motor nog

       
      to be continued....
       
       
       


    • By DD_ves
      Heb een ander topic aangemaakt, aangezien de lange discussie over chassisnummer en papieren in het oorspronkelijke topic.
      Ik weet nu ondertussen ook wat het is, dus...
       
      In afwachting van de papieren, ben ik alvast begonnen met het uit mekaar halen van deze oma...
       
      Staat bij aankoop:
       

       

       

       

       
      Na een middagje sleutelen, de huidige status:
       

       

       
      Bodem is definitief om zeep en zal vervangen worden:
       

       

       

       
       
      Motor was zeer vuil, is nog altijd vuil maar had niet direct de goeie producten om ‘m helemaal schoon te maken.
      Voorlopig enkel wat ontvetter en hoge druk erop gezet.
      Waarmee maken jullie een motor schoon?
       

       

       
       
       
       
       
       
       
       
       
    • By Sjorsdewaal
      Vorig jaar ben ik begonnen met het opknappen van de Vespa van mijn oom. die heeft al jaren stilgestaan, wel binnen onder een dekentje dus hij ziet er nog heel goed uit. 
      Nou heb ik hem vorig jaar al aan de praat gekregen, enige wat ik dacht nog te moeten doen dit voorjaar was nieuwe bandjes eronder en gaan. dit bleek echter niet zo te zijn want het gehele blok stond vol met benzine. Ik wist toen al snel dat de benzine kraan lek was, die lekt een klein beetje door, druppeltje per minuut ongeveer. Nou zou dit echter door de vlotter tegengehouden moeten worden maar dat gebeurd dus niet...
      vorig jaar merkte ik al dat na een stukje rijden, hem stil te zetten en daarna na 10 minuten weer te starten hij erg lastig deed. doordat hij zichzelf verzoop. dusja almetal niet heel handig.
      Nou is mijn vraag eigenlijk, kennen jullie dit probleem? ik heb de carburateur weer eruit gehaald en gecontroleerd maar de naald lijkt goed af te sluiten en de vlotter beweegt erg soepel. ook zien alle kanaaltjes open en lijkt alles te werken. Ik weet ook niet zo goed meer waar ik moet zoeken.
      Alvast bedankt,
    • By Julo
      Bezig met de revisie van Sprint V blokje na kapot gesprongen koppeling. Vertanding koppeling op primaire as klopt. De Vespa start goed, draait goed, ontkoppelt MAAR wanneer ik hem in eerste versnelling ontkoppel kan ik het wiel wel naar voor draaien maar niet naar achter. Het lijkt alsof iets het wiel op dat moment blokkeert. Iemand een idee?
    • By Fabio Garcia
      Beste heren en dames,
       
      Ik heb recentelijk een 150 Sprint van het jaar 1967 gekocht maar heb tal van problemen met de motor.
      De vraag is of er iemand een hersteller kent in de regio van Gent die mij vlug kan helpen?
      Ik zou namelijk een elektronische starter en een nieuwe koppeling willen?
      Wie kan mij uit deze penibele situatie halen :-)
      mvg,
      Fabio

×
×
  • Create New...