Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Trillingen sprint veloce


koeno83

Aanbevolen berichten

Hoi, 

Na het reviseren van mijn Sprint Veloce blok trilt de Vespa tijdens het rijden veel meer dan ervoor. Na twee uurtjes rijden voel je dit echt in je handen. 

Blok heeft een nieuwe krukas, Vesptronic met grotere Aluminium Fan en Dr177 en SI24. 

 Iemand een idee wat het kan zijn? Silent rubbers lijken me niet, die heb ik al eens vervangen en trilde voor de revisie ook niet.

De timing staat nu op 23graden, is het een optie om deze eens te vervroegen?

Anders toch de Cylinder of de krukas. 

Hoor graag jullie advies waar te gaan zoeken. 

Groet Koen

Link naar reactie

Let ook op dat de timing vd bgm grondplaten en zelfs ducati grondplaten vaak voor geen meter klopt. Dus altijd met stroboscoop en gradenboog de timing checken. Zie ook de videos van freakmoped op youtube.

(ik heb recent twee grondplaten aangepast, er moest 12mm! alu weggedremelt worden om de timing op 19 graden te krijgen)

Link naar reactie
57 minuten geleden, Sara 1963 zei:

Dr177 is normaal gezien 19°.

Is idd typisch als je ontsteking veel te vroeg staat, niet vervroegen maar verlaten dus en hopen dat het probleem daarmee is opgelost. 

Groetjes, nero. 

ps: zit de koppeling nog goed op zijn plaats? 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Sara 1963 zei:

Dr177 is normaal gezien 19°.

Is dit ook bij een vespatronic met variabele ontsteking? De bougie heeft wel een mooie kleur en hij rijd verder ook goed haalt met originele uitlaat 100km op de GPS. Wordt dat nog beter met 19graden? 

57 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Let ook op dat de timing vd bgm grondplaten en zelfs ducati grondplaten vaak voor geen meter klopt. Dus altijd met stroboscoop en gradenboog de timing checken. Zie ook de videos van freakmoped op youtube.

(ik heb recent twee grondplaten aangepast, er moest 12mm! alu weggedremelt worden om de timing op 19 graden te krijgen)

Wanneer ik lager wil dan 23graden moet ik idd de grondplaat even aanpassen. 

Gezien jullie reacties ga ik eerst de timing maar eens aanpassen een kijken wat het resultaat is. 

18 minuten geleden, nero zei:

Is idd typisch als je ontsteking veel te vroeg staat, niet vervroegen maar verlaten dus en hopen dat het probleem daarmee is opgelost. 

Groetjes, nero. 

ps: zit de koppeling nog goed op zijn plaats? 

 

Koppeling zit wel goed vast alleen de ontluchtingsschroef ben ik door het trillen wel kwijt geraakt( of hij zat gewoon niet goed vast)

Thanks voor de reacties! 

 

Link naar reactie

Vandaag de ontstekingsplaat aangepast en heb hem uiteindelijk op 20 graden kunnen krijgen, maar helaas weinig verschil met de trillingen. Omdat de vespatronic nog 8 graden vroeger gaat heb ik hem maar weer op 23 graden gezet voor de zekerheid.

Voorlopig maar een vliegwiel van 1600gr i.p.v. 2000gr geplaatst om de krukas niet te veel te belasten. MAZZUCCHELLI adviseert ook een 1600 gram vliegwiel. 

Eerst nog maar eens 1000km rijden en deze winter een paar nieuwe silent rubbers plaatsen. 

Anders vrees ik toch wat onbalans in de krukas

Groet Koen

Link naar reactie

Als je die 1600 grams hebt geplaatst om je krukas heel te houden zet dan snel die van 2 kilo er weer op.

Hoe meer massa hoe makkelijker je blok door het dode punt heen komt en hoe soepeler het stationair zal lopen.

Een lichter vliegwiel heeft alleen maar nut om je motor sneller op toeren te laten komen omdat er minder massa op gang gebracht hoeft te worden verder heeft het geen nut zeker niet stationair!

Trillingen zal je moeten zoeken in onbalans en timing en natuurlijk het feit dat je op een 1 pittertje rijd en niet op een supersmoothe 3 cilinder of 5 of.....

Link naar reactie
7 uur geleden, Bowyer zei:

 

Als je die 1600 grams hebt geplaatst om je krukas heel te houden zet dan snel die van 2 kilo er weer op.

Ja trilt nu meer dan ervoor dus de 2kg versie gaat er weer op.  Zal toch onbalans in de krukas zijn, ga er wel mee rijden tot de winter en dan het blok maar even openmaken. 

 

 

Link naar reactie

Te grote pistontolerantie kan ook trillingen geven (DR kwaliteit, gekend voor z’n kantelende pistons,...). Het vliegwielgewicht an sich zal (bij welke onbalans dan ook) geen verschil maken. 23 graden is veel te veel voorontsteking; da’s wachten op een gat in je piston. 

Link naar reactie

Het is wel begonnen na de nieuwe krukas in combinatie met de DR177, die ook een naar tikkend geluid maakt stationair maar dat komt vaker voor zoals ik begreep. Misschien even een ander cylinder monteren en kijken of dat helpt. 

 

55 minuten geleden, Frederik9111 zei:

23 graden is veel te veel voorontsteking; da’s wachten op een gat in je piston. 

Dit is de standaard instelling voor een vespatronic, en ik heb nog nergens kunnen vinden dat je deze moet aanpassen. Aangezien hij nog 8 graden vervroegt. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Groet Koen

Link naar reactie
3 hours ago, koeno83 said:

Het is wel begonnen na de nieuwe krukas in combinatie met de DR177, die ook een naar tikkend geluid maakt stationair maar dat komt vaker voor zoals ik begreep. Misschien even een ander cylinder monteren en kijken of dat helpt. 

 

Dit is de standaard instelling voor een vespatronic, en ik heb nog nergens kunnen vinden dat je deze moet aanpassen. Aangezien hij nog 8 graden vervroegt. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Groet Koen

Dit begrijp ik niet (maar ken de vespatronic niet) de timing stel je toch af op de cilinder?! Die moet in dit geval 19btdc zijn. Als de vespatronic 8 graden vervroegt, zou hij dan dus op 27 graden moeten staan, als ik niet verkeerd redeneer.

Alles al eens getimed mbv stroboscoop en bv de whale?

Is het eerste wat je doet bij afstellen vd motor, als dat goed staat ga je de carburateur finetunen.

Link naar reactie

Hoi Niels,

Normaal zou je idd 19 graden doen maar het voordeel van de Vespatronic is dat je dus meer power krijgt in de lage touren doordat hij dan op 23 graden staat en bij hoge touren juist tot 15 graden gaat.

De normale 19 graden is altijd een compromis dat is dus met deze niet nodig. 

Hij staat afgesteld met de stroboscoop en start meteen, loopt verder ook erg goed en de bougie heeft een mooie kleur. 

Alleen de de trillingen maar vermoed dat het toch in de goedkope DR 177 moet zitten met teveel tolerantie.  Hij trilt namelijk in het gehele toeren bereik en dus ook wanneer hij op 19graden staat. 

Denk erover om hem te vervangen voor een BMG177 die schijnt beter te zijn. 

Link naar reactie
23 uur geleden, Frederik9111 zei:

Te grote pistontolerantie kan ook trillingen geven (DR kwaliteit, gekend voor z’n kantelende pistons,...). Het vliegwielgewicht an sich zal (bij welke onbalans dan ook) geen verschil maken. 23 graden is veel te veel voorontsteking; da’s wachten op een gat in je piston. 

"Same same but different" 

Weet niet of het toeval is maar net een special blokje gereviseerd met dr50, en is ook om diarree van te krijgen na half uur.

Link naar reactie
21 uur geleden, koeno83 zei:

Dat kan geen toeval zijn, het voordeel van de DR is dat ze niet zo snel vast lopen door de grote tolerantie. Maar het heeft dus ook zo z’n  nadelen...

Ik denk het omgekeerde...hoe meer speling hoe meer risico op een kantelende cilinder, zeker met 1 segment ring. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...