Jump to content
Vespaforum.be

Vanwaar komen de gaatjes :)


BjornDJ

Recommended Posts

Beste Vespagisten, 

Ik ben volop bezig met het restaureren van mijn bacchetta '48 en één ding is met onduidelijk en maakt me heel curieus. Op mijn frame waar de "vespa badge" hangt zijn een 6 tal gaatjes en ik weet niet wat er ooit gehangen heeft. Ik dacht eerst aan het vespa logo, maar dan zou het compleet verkeerd gehangen hebben, ik heb geen idee... misschien hebben jullie wel suggesties... ik zou de gaatjes willen verstoppen ;) 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

  • Like 1
Link to comment

Zou daar geen badge met de naam van van de handelaar hebben gestaan ? Dat werd wel meer gedaan vroeger…

Gaatjes dichtplamuren op een “ bewegend” beenschild is niet zo’n strak idee , dat zijn Indische carrosseriewerken .

als je het goed wil doen laat je het dichtlassen.

  • Thanks 1
Link to comment
2 hours ago, Domi said:

Zou daar geen badge met de naam van van de handelaar hebben gestaan ? Dat werd wel meer gedaan vroeger…

Gaatjes dichtplamuren op een “ bewegend” beenschild is niet zo’n strak idee , dat zijn Indische carrosseriewerken .

als je het goed wil doen laat je het dichtlassen.

idd dicht lassen is een optie... maar dan moet ik hem herlakken (ben ik over aan het twijfelen). De lassen herschilderen gaat volgens mij niet gaan daar de lak bijna 60j oud is en je dit nooit meer hetzelfde krijgt... 

Link to comment

Mooi ding , maar ik denk wel dat er iets niet klopt aan uw logo , is volgens mij geen origineel waardoor de maten wel eens niet 100% kunnen kloppen .

kan je eens wat meer foto's van uw Vespa posten ? 

Grtz sidvespa

  • Thanks 1
Link to comment

Hi Sid

bedankt voor je reactie. Ja idd mogelijks misschien slechte badge. Voorlopig enkel foto van de vorige eigenaar toe hij hem verkocht maar is niet verandert behalve dat hij nu uit elkaar ligt :mellow::rolleyes:

98EC948A-873F-4B37-93C9-DFE4C7E6256A.jpeg

C8F7BA56-E4B1-4D43-98DF-3875AEF9B634.jpeg

7F837C1D-60B7-4987-B21E-15659F177CD6.jpeg

6A971F97-DC7E-4D40-AE38-845DB5F21869.jpeg

0FF7444A-BAD1-4AF3-A1F0-3BDE7E844F16.jpeg

A4A0008C-9D95-4440-A4BA-5050DDF46979.jpeg

63F98126-C530-4492-84C6-8E0BB2FF119E.jpeg

6D3FDD98-C1A3-48C1-BDA1-ADD54B2F8F4F.jpeg

  • Like 4
Link to comment

Nog eens bekeken en volgens mij is uw logo inox , 

voor de rest mooi scooter , je meld dat hij uit elkaar is wat zijn de plannen dan?? Opnieuw een nieuwe laklaag?? Of deze behouden?? 

Ik zou in elk geval op zoek gaan naar een origineel logo ( kan wel wat kosten weet ik ) 

en indien geen nieuwe lak de nu geplaatste gewoon vervangen , indien wel een nieuwe laklaag gaten dichten ( lassen dus ) en logo op de juiste plaats monteren 

veel Suc6 nog met uw project ik hoop dat je ons hier zo nu en dan laat volgen via een fototje zo af en toe ;)

grtz sidvespa

  • Like 1
Link to comment

Btw de gaatjes met een 1 gemarkeerd zouden wel eens van een dealer logo kunnen zijn ,hoewel in de jaren 40 en 50 toen meestal decals gebruikt werden  en in de jaren 60 meer dealer logos ! 

De met 2 gemarkeerde gaatjes zijn voor mij een raadsel 

IMG_1585.JPG

  • Like 1
Link to comment
16 minutes ago, nero said:

Zo misschien: 

 

6D3FDD98-C1A3-48C1-BDA1-ADD54B2F8F4F.jpeg.7851cf41cc68d3385aeb1a2b81f92040_LI.jpg

Ja, ik ga het er eens afnemen en eens zien waar ik het kan passen :)

Bedankt voor de tip

Link to comment
Op 19/7/2019 om 14:25, BjornDJ zei:

idd dicht lassen is een optie... maar dan moet ik hem herlakken (ben ik over aan het twijfelen). De lassen herschilderen gaat volgens mij niet gaan daar de lak bijna 60j oud is en je dit nooit meer hetzelfde krijgt... 

Herlakken?  Ik vind die look zo nog wel dik in orde met die zwarte velgskes!  Herspuiten en je je hebt er terug eentje zoals alle andere.... Trouwens, als eens een beetje decaan geprobeerd?  Zou niet van verschieten als daar nog originele lak onderzit...

Veel plezier

N

  • Thanks 1
Link to comment

Wat wijzer geworden, ik heb het logo er eens afgehaald en je raadt het nooit. Als ik het kantel zijn de gaten bedenkt en komen ze perfect overeen. Het logo heeft dus ooit zo gehangen. Strange :blink:

en nu , toe lassen zeker :rolleyes:

74D7E7FB-45E3-4E28-ADA6-44792129E335.jpeg

Link to comment

1949-1950 is te vroeg voor MISA, hoor. Wellicht een foutje bij een eerdere restauratie/aanpassing-aan-de-goesting destijds. Gewoon die gaatjes laten zitten jong. Net als die oude blauwe lak. Die Vespa heeft 70 jaar “geleefde”. Niks schoner dan een paar rimpels/kilootjes die er bij komen in de loop der jaren. (Maak ik mezelf ook wijs elke keer als ik voor een spiegel passeer).

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
10 uur geleden, Frederik9111 zei:

1949-1950 is te vroeg voor MISA, hoor. Wellicht een foutje bij een eerdere restauratie/aanpassing-aan-de-goesting destijds. Gewoon die gaatjes laten zitten jong. Net als die oude blauwe lak. Die Vespa heeft 70 jaar “geleefde”. Niks schoner dan een paar rimpels/kilootjes die er bij komen in de loop der jaren. (Maak ik mezelf ook wijs elke keer als ik voor een spiegel passeer).

Als je 15jaar geleden op internet intikte: "oude scooter", kwam er gegarandeerd een foto voorbij van een felblauwe curryscooter met logo verkeerd gehangen :P

Link to comment

Zou er wel een Nagy (Il Naso) compressiekop opzetten en een Megadella uitlaatje van bij Bollag... Dan gaat hij iets vlotter.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Hey, Hello, 

Mijn excuses van het laten van updates maar ik was zo hard bezig met de restauratie van mijn broncchetta (haar nickname) dat ik niet aan de tijd kwam hier even wat te posten.:)

Ondertussen is mijn motortje volledige gereviseerd (met grote dank aan Frederik9111, je bent een schatje. Oké ik had beloofd niet emotioneel te worden :wub:) en is zo goed als alles vernieuwd. Dit zowel in de motor  (dichtingen, bourages, piston, roulementen, kicker, carterring, , ontkoppelingsplaten, ontsteking, bobines, enz… zelfs de olie ) als buiten de motor ben ik nu de volledige elektriciteit aan het vernieuwen samen met de gainen en kabels.

Status van vandaag, ik heb dit voorbije weekend de eerste keer gereden met haar en super, ze draait heel mooi, alhoewel het afregelen niet zo simpel is bij een bacchetta van 71 jaar. Nu nog de elektriciteit goed krijgen en ik kan met haar eens buiten komen.

Ik post wat foto’s, enjoy :rolleyes: (let op oude en nieuwe pics staan wat door elkaar)

 

4015656F-F2F4-4C8D-A18F-CD2D9BE739A6.jpg

IMG_8914.JPEG

 

 

 

IMG_8947.JPEG

IMG_8951.JPEG

IMG_8972.JPEG

IMG_8973.JPEG

 

IMG_9120.JPEG

 

 

IMG_9246.JPEG

IMG_9250.JPEG

IMG_9254.JPEG

 

IMG_9266.JPEG

IMG_8917.JPEG

IMG_8945.JPEG

Edited by BjornDJ
  • Like 4
Link to comment
13 minutes ago, DD_ves said:

Amai da's rap gegaan :blink:.

Die @Frederik9111 is precies wel een tovenaar... 

Zalige kleur trouwens! Zeker niet herspuiten!!

Ik heb zijn toverstok nog niet gezien :huh:

  • Haha 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By snellestinus
      nieuwe topic gestart,omdat ik graag de foto reeksen van anderen hun restauratie volg heb ik er zelf ook eentje gestart 😄
      voorlopig uitgevoerd:
      -zandstralen
      -laswerk
      -plamuren frame
      -grondverf frame
       
      Dit is de toestand van aankoop.

      laswerk frame

      onderdeeltjes aangeschaft ( is bijna hele vespa😁)

       

      neusje lassen en soldeerwerk

       
      plamuurwerk

       
      spuitplamuur

       
      grondverf frame

       
      en nu de kleinere onderdelen en motor nog

       
      to be continued....
       
       
       


    • By the-edge60
      Mijn broer heeft nieuw project op de kop getikt nadat de GL150 1964 zo'n beetje klaar is. Dat was de eerste Vespa die we ooit gedaan hebben en dat smaakte naar meer.  Het is er 1 met veel werk, carroserie is behoorlijk krokant maar dat is de uitdaging 😬 eraan. 





    • By Vespa Reng Deng Deng Deng
      Hallo allemaal,
      na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is.
      Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie.

      Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun.

      Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.
      Hij zit helaas in het carter vast 

      Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd.

      Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor.

      De documentatie is inmiddels ook al verzameld.
      Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen.
       
    • By BjornDJ
      Vespalovers,
      Heeft er iemand ervaring met een compressiekop voor een V1-V30 blok? Andreas Nagy en Bollag bieden dergelijke compressiekoppen aan maar is het wel de moeite om deze aan te kopen? Ik weet dat je geen wonderen kan verwachten, maar toch enige vooruitgang is beter dan achteruitgang .
      Of heeft er iemand eentje te koop?
      tenkjoe all

×
×
  • Create New...