Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Advies 1ste vespa aankoop


Dries adams

Aanbevolen berichten

Hallo vespafreaks! 

Ik ben vanplan mijn eerste vespa te kopen. Max 125cc omdat ik geen motorijbewijs heb. 

Liefst model voor de px... Met ronde claxon. 

Zoals elke eerste keer, is het altijd wat tasten in het duister... Weinig kennis over de techiek en prijsklasses. ..

Ik kwam deze op het net tegen.. Maar is 71 wel het correcte jaar? 

En is de prijs correct? 

 

https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m1434461332-vespa-125cc-bouwjaar-1971.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

 

Alvast bedankt! 

Dries

 

 

Link naar reactie

Ik ga een poging wagen...

mannen, verbeter mij gerust!

 

125cc in dit model is normaal gezien vna of vnb. 

Vna is tot 1960 dacht ik. 

Vnb tot 1966

kilometerteller wijst echter op een vba of vbb. En die zijn 150cc. Gebouwd tot 67.

vn is dus 125 en vb 150cc

vn heeft 3 vitessen en vb 4

Dat groene lichtje boven de teller heeft de mijne niet trouwens, en dat bagagehaakje ook niet (en dus het gat ervoor ook niet)

Vraag eens naar een chassisnummer, en als het kan motornummer. Dan ben je zeker wat het is. 

Zit waarschijnlijk een px of een lml motor onder. Kan je aan de kick zien, al kan ik die niet duidelijk zien op mijn telefoontje. 

Kas is iig niet van de jaren 70. 

Ik zie op het eerste zicht geen rare dingen behalve het afdekplaatje aan de voorvork en het feit dat de poef niet op een rekje zit. 

Komt waarschijnlijk van bij Legend Bike’s, ik ken die garage niet. 

Link naar reactie

Ik zie toch enkele (curry) VBB alarmbelletjes. Idd PX/LML-blokje, maar zeker niet van 1971 en creatieve papierwinkel (150cc kader). Dikke plamuur laag aan de tunnel,... Walk away, fast & far.

Link naar reactie

Ik had al een vermoeden dat het 1 en ander niet klopt. Staat al tijdje tekoop en de prijs is, in vergelijk met andere niet slecht denkik...

Curry.. Die term heb ik al wel eens tegen gekomen.. Dit is invoer van india? Waaraan herken je dit? 

Maar een vn (125cc) bestaat toch ook met 4 versnellingen? Ofniet? 

Deze kwam ik ook nog tegen:

https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m1431970191-vespa-125cc-jaren-60.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Maar vind het ook maar vaag omschreven. 

De originele iItaliaanse papieren zouden hier wel aanwezeg zijn. 

Link naar reactie

vn is altijd (origineel ) 3 vitessen.

die 2de is niks zinnigs over te zeggen zonder meer info.

als je het geluk aan jouw kant wi zetten, kan je 2 kanten uit:

een te restoreren kopen

kopen bij een goeie handelaar zoals maskes

Link naar reactie

Het gebeurt geregeld dat een nieuwkomer hier vespa’s post om te vragen als dit een goeie is of niet , loop de posts maar is af en kijk als er daar al veel goei zijn uitgekomen…

als het al is ne “goeie” is zal je moeten rap zijn want er zijn veel kapers op de kust.

mijn raad ( voor wat ze waard is ) : ga is ten rade bij een vespaclub in de buurt of zoek iemand die al lang in het wereldje zit en neem zo iemand mee om u te helpen / behoeden.

meestal weten ze wel iemand die iets tekoop heeft of weet die niet op 2dehands staat.

Nu die eerste scoot is waarschijnlijk wel een import geweest , die zijn hier massaal verkocht geweest door een paar handelaren. Zijn die perfect ? Nee ,zeker niet maar er stak wel een nieuw LML blokje onder waarvan je een heel pak zekerder was dan die eerste import scooters met hun originele blokjes.

 

Link naar reactie

Koop je Vespa bij een handelaar, bv Maskes, de Vespa Garage of bij Anton van Burken, zijn wat duurder, maar dan koop je geen troep!

Heb je verstand van Vespas, is het al jaren je hobby en weet je wat je doet, koop dan een Vespa via marktplaats of andere vergelijkbare sites. 

Er wordt de laatste jaren erg veel aangeboden vanuit Azie, wat 9 vd 10 keer troep is, maar dan ben je wel 2500 tot 3000 euro lichter.

Dat zullen de bovengenoemde handelaren je niet verkopen.

Link naar reactie

je kan nog altijd goeie vespa’s kopen op 2dehands, zonder kennis van zaken. ik ben daar het levende bewijs van... maar dan moet je wel risico willen lopen en wat geluk hebben. 

Link naar reactie

Over de eerste kan ik al zeggen dat de verkoper zeker geen Vespa kenner is en ik vermoed dat dat ding nooit,goed kan rijden 

als je ziet dat het achterwiel er verkeerd op gemonteerd is :blink:

grtz,sidvespa

Link naar reactie
2 uur geleden, Niels_1977 zei:

Koop je Vespa bij een handelaar, bv Maskes, de Vespa Garage of bij Anton van Burken, zijn wat duurder, maar dan koop je geen troep!

De helft van wat daar staat stond de maand ervoor ook gewoon op marktplaats of 2dehands.be hoor. De andere helft op Spaanse, Franse, Italiaanse varianten...

2 uur geleden, DD_ves zei:

je kan nog altijd goeie vespa’s kopen op 2dehands, zonder kennis van zaken. ik ben daar het levende bewijs van... maar dan moet je wel risico willen lopen en wat geluk hebben. 

Als ik jouw verhaal goed begrepen heb, heb je een dikke 3 jaar alles wat je aan Vespa-literatuur tegen kwam verslonden en geanalyseerd. Da’s het enige zinnige advies. Lees je eerst in en koop pas daarna. Zorg dat he weet wat je wil en weet wat je koopt. Al de rest is altijd een groot deel geluk. Niemand kan doorheen het metaal van een kader of een motor kijken.

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, Frederik9111 said:

 

Als ik jouw verhaal goed begrepen heb, heb je een dikke 3 jaar alles wat je aan Vespa-literatuur tegen kwam verslonden en geanalyseerd.

 

 

6... :D

en nog altijd ...

Link naar reactie

Idd. Ik kan dit alleen maar beamen. Ik dacht ook van even snel een Vespa aan te schaffen tot je het bos door de bomen niet meer kan zien. Zoals Frederik9111 zegt, beter enkele goede boeken aanschaffen zodat je beter zicht krijgt op wat voor model je juist wil, Vespa forums uitpluizen, zowel binnen of buitenlands doet ook veel.  Maskes of Vespa garage contacteren en eens aftasten wat je juist zoekt en  dan heb je ook een gedacht van prijzen voor een correcte Vespa. Dit is mijn ervaring tot hier toe. 

Grtz. Frederick

 

Link naar reactie

Ok jongens, mijn eerste vespa aankoop is een feit. 

Ik heb dan ook alle regels aan mijn laars gelapt. Ik heb me wel wat info opgezocht op het net en in wat boeken van een kennis. Maar geen specialist meegenomen... 

Bij de eerste moet je altijd wat leergeld betalen zeg ik altijd... heb deze €3350 betaald. 

Het is een vnb1t van 1961geworden. 

Originele lak en vermoedelijk wel originele motor want de nummers liggen tochwel kort bij elkaar. 

Loopt iets van een 75 op de teller nu, denk wel dat dit normaal is? In de boeken die ik heb staat 78.5 km/h. 

 

Laat maar weten wat jullie ervan denken! 

 

IMG_20190720_122738.jpg

IMG_20190720_122731.jpg

IMG_20190723_093222.jpg

IMG-20190723-WA0006.jpeg

Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

Knap ze!

is dat de originele rodage sticker?

Ja klopt. Zou de originele sticker zijn of zijn die in reproductie verkrijgbaar? Sticker is allesinds ook goed verouderd... 

Onder de lichtblauwe lak zit blijkbaar wel bruin, kan dit grondlak zijn? 

Als ik hem overal bekijk, lijkt dit me toch echt de originele lak te zijn... Laar dat bruin doet me dan weer twijfelen. 

Iemand die de kleurnaam weet? 

Link naar reactie

Dat bruin is 100% correcte grondlak. Zeer proper scootertje! 

Link naar reactie
2 hours ago, Dries adams said:

Ja klopt. Zou de originele sticker zijn of zijn die in reproductie verkrijgbaar? Sticker is allesinds ook goed verouderd... 

Onder de lichtblauwe lak zit blijkbaar wel bruin, kan dit grondlak zijn? 

Als ik hem overal bekijk, lijkt dit me toch echt de originele lak te zijn... Laar dat bruin doet me dan weer twijfelen. 

Iemand die de kleurnaam weet? 

Die sticker kan je ook in (verouderde) repro krijgen. Dat bruin is grondlak, kijk maar naar de mijne...

Link naar reactie
20 minuten geleden, DD_ves zei:

Die sticker kan je ook in (verouderde) repro krijgen. Dat bruin is grondlak, kijk maar naar de mijne...

Ik denk dat mijne tochwel de originele lak is... In de linkerbil hangt ook nog een stickertje met een code... 

Ook een bakje voor batterij! 

Kan iemand me zeggen waar de batterij voor nodig is? 

Link naar reactie
23 minutes ago, Dries adams said:

Ik wou ook nog even vragen of dit zadel origineel is?  Of een optie? Of gewoon repro... 

Ik ben wel vanplan om er een zweefzadel op te zetten. 

Ik heb nog nooit zo’n zadel gezien. 

Hoe groot ben je? 

Want zweefzadel is niet comfy als je wat groter bent. Als je wil heb ik hier nog een zwart zweefzadel, zwarte poef en chromé rekje liggen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...