Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Spietje vliegwiel gebroken, maar waarom?


Paul-069

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn motorblok is ca. 300 kilometer geleden gereviseerd door een specialist, met onder andere een nieuwe krukas. Het blok liep vanaf het eerste moment als een zonnetje, dus niets meer dan lof voor de specialist. Na een rit kreeg ik de motor slecht gestart. Hij liep wel, maar slechts bij volgas en als een oude stationair motor. De keer daarop wilde hij helemaal niet meer starten. Er was een vonk en hij kreeg ook benzine. Uiteindelijk het vliegwiel eraf gehaald en het bleek dat het spietje gebroken was. Bij de laatste rit moest ik bij een stoplicht bergop wegrijden. Omdat mijn in totaal 90 kilogram kennelijk te zwaar is en de helling te steil bleek om normaal van zijn plek te rijden, trok ik de koppeling weer in en gaf wat meer gas. Dat had een nogal abrupte lancering tot gevolg. Zou het spietje daarom gebroken zijn?

Vanochtend het spietje vervangen en de boel weer gemonteerd. Haynes spreekt op pagina 35 bij  paragraaf 31.3 van: "Jar the flywheel nut tight and check that the crankshaft revolves freely and has no end float". Helemaal in orde... Daarna liep de motor meteen. Pakte echter niet overtuigend op - maar dat zou de carburateur kunnen zijn, want daar heb ik aan lopen draaien - en hield er na ca. 300 meter weer mee op. Wat bleek: wederom het spietje gebroken. Heeft iemand een idee waar dit door komt? Zou ik de moer van het vliegwiel niet voldoende vast hebben gedraaid? Ik ken het woord "jar" niet anders dan als in "jampotje" en het in dit geval "jar" geïnterpreteerd als stevig vast zetten met een dopsleutel. Of weet iemand met welk moment ik de moer moet aandraaien?

Hartelijke groeten,

Paul.

Link naar reactie

Een spietje kan breken door oa, hergebruik, te hoog, abrupt optrekken, slechte kwaliteit, de spiegleuf uitgelebberd... 

Als je een spie monteert let erop dat deze niet te hoog uitsteekt, 1 à 2 mm is meer dan voldoende. Als je spie hoger is bestaat de kans dat je het vliegwiel op de spie aanspant ipv op de cöne. Dit heeft oa als gevolg dat je vliegwiel niet meer mooi gecentreerd is en de spie snel zal breken. De meeste spieën zijn te hoog, ik slijp ze af met tang en slijpsteen. 

Zorg ervoor dat je vliegwiel bij montage direct pakt op de cône ipv op de spie.  Het makkelijkst werk je door de krukas zo te draaien dat de spie mooi bovenaan staat. Eventueel monteren met een beetje vet op met een tang de spie eerst goed in de gleuf prangen. 

Onlangs heb ik hetzelfde voor gehad langs beide zijden, vliegwiel en koppelingszijde.  Daar waren de spieën gewoon overlangs in 2 gebroken.  Ik vermoed dat dit te maken had met een mindere kwaliteit van het materiaal. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
4 uur geleden, Paul-069 zei:

... stevig vast zetten met een dopsleutel. Of weet iemand met welk moment ik de moer moet aandraaien?

60-66Nm. Da’s flink vast hoor. Heel wat meer dan “polsvast”. Bij te laag moment vangt de spie (zoals Nero aangeeft) de slag op en breekt die gegarandeerd. Gebruik zeker Piaggio spie’s of exemplaren van industriële kwaliteit (zijn standaardmaten, vind je makkelijk en veel goedkoper in professionele autohandel of industriële mechanicahandel); geen RMS-junk.

Link naar reactie

Dag Frederik en Nero,

Dank jullie wel voor jullie tips. @ Nero: ik heb inderdaad verzuimd om te kijken of het vliegwiel wel goed op de conus pakte en te controleren of de spie niet te hoog was. @ Frederik: nu ik het moment weet, dan toch maar de momentsleutel gebruiken. 60 Nm is inderdaad niet gering. Ik houd jullie op de hoogte.

Hartelijke groeten,

Paul.

 

Link naar reactie

66Nm is natuurlijk best veel. Dus de vraag is hoe hou je je krukas tegen? Met een pistonstopper lijk mij vrij heftig voor het pistondak.

Hoe dan wel is natuurlijk de grote vraag.

Het vliegwiel tegenhouden op een of andere manier is de manier om je spie gelijk al behoorlijk te belasten.

Link naar reactie

Ik hou het vliegwiel tegen dmv een schroevendraaier en 1 ingeschroefde vijs van de vliegwielbescherming.  Het is belangrijk dat je de schroevendraaier zo ver mogelijk tussen 1 van de vinnen van het vliegwiel plaats om te vermijden dat er vin afbreekt. Vermijd ook plotse druk op de vin door te tikken of kloppen op de sleutel om de moer goed aan te spannen. Ik gebruik hiervoor een vrij grote ratelsleutel,  met bijna volle macht voel je wel wanneer je op het einde zit van de draad zonder hem over te trekken. 

Er bestaan ook speciale tools om het vliegwiel te blokkeren. 

Ik denk niet dat je het spietje op deze manier overbelast omdat je er niet direct zijwaartse druk op zet door het aanspannen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ik gebruik de eenvoudige flywheel tool en een lange momentsleutel. Allebei essentiele onderdelen in de Vespasleutelaarssleutelbak. :)

Link naar reactie

Dag allemaal,

Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar was inderdaad van plan om het vliegwiel vast te zetten met zo'n flywheel tool. Die gebruik ik ook om de moer los te draaien. Wel voorzichtig aan, want ik heb er niks aan als een van de vinnen afbreekt.

Hartelijke groeten,

Paul.

Link naar reactie

Als de spie al eens afgebroken is is er kans dat er lichte beschadiging is of krassen zijn in krukas conus en/of vliegwiel.

Dan zal het vliegwiel nooit goed pakken op de conus van de krukas. Om beiden op elkaar af te stemmen met polierpasta voor kleppen de beide op elkaar roderen zonder de spie tot je ziet dat beide vlakken mooi egaal zijn.

De spie dient sowieso enkel om het vliegwiel te positioneren en is niet gemaakt om de kracht van 't vliegwiel over te brengen op de krukas. De cnus dient hiervoor. In theorie moet de motor zelfs perfect werken zonder dat er een spie inzit. De klemkracht van de conische vlakken en de moer zijn voldoende.

In tegenstelling tot de koppeling waar de spie wel de beweging overbrengt omdat hier geen conus is.

Een pistonstopper gebruiken om de krukas tegen te houden is een slecht idee. De krachten hiervoor kunnen te groot zijn en de stopper kan een 'deuk' maken in de kroon van de piston. Dit kan leiden tot stressfracturen en in sommige gevallenwanneer er een opstaande braam gevormd wordt kan dit bij hoge compressie tot een gloeipunt op de kroon en zelfontbranding leiden (dieselen). Altijd proberen een vliegwiel tool te gebruiken.

En zeker nooit de moer van het vliegwiel of de koppeling aanspannen met een slagmoersleutel, dit kan de krukas torsen...

Link naar reactie
16 uur geleden, Paul-069 zei:

... met zo'n flywheel tool. Die gebruik ik ook om de moer los te draaien. Wel voorzichtig aan, want ik heb er niks aan als een van de vinnen afbreekt.

Zolang je niet gaat meppen of persluchtpistool gebruikt, kunnen die vinnen (tool volledig tegen het vliegwiel aan) wel wat verdragen hoor.

Uiteraard hangt dit af van de lengte van je momentsleutel/hefboom; maar met mijn +/- 30cm lange moment sleutel betekend 60-66Nm bijna met m'n volle gewicht op de momentsleutel leunen. De meeste hobby-persluchtpistolen hallen vaak 6kg niet eens maar kunnen idd je krukas uit balans "kloppen". 

Link naar reactie

Zo een flywheel tool nog nooit in het echt gezien.

Haak je die over een van de vinnen heen en dan aan?

Ziet er goed uit voor redelijk geld maar alleen als het echt werkt.

Alles is beter dan een schroevendraaier tussen het gat en de spoel in steken. 

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Bowyer zei:

Alles is beter dan een schroevendraaier tussen het gat en de spoel in steken. 

Voor alle duidelijkheid, zo werk ik niet.  Ik vijs gewoon de linkse vijs van de flywheel cover er goed half in en gebruik dit punt als steunpunt voor de schroevendraaier.  Het uiteinde van de schroevendraaier komt tussen 2 vinnen in, zo dicht mogelijk tegen het vliegwiel aan.  

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Da’s in essentie ook het principe van de flywheeltool; maar dan met als voordeel dat je niks verder hoeft vast te houden en je beide handen vrij hebt, he.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
7 hours ago, Bowyer said:

ik gebruik altijd mijn elektrische 18 volt slagmoersleutel en mijn handen.

Die heeft zoveel impact en geeft korte tikken dat je het vliegwiel met de hand kan tegen houden:D

Maar daarnee sla je dus wel je krukas uit balans! 

Beter om een momentsleutel te gebruiken zoals Frederik zegt.

Link naar reactie
17 uur geleden, Niels_1977 zei:

Maar daarnee sla je dus wel je krukas uit balans! 

Beter om een momentsleutel te gebruiken zoals Frederik zegt.

Voor je moer los te draaien?

Vastdraaien natuurlijk met de hand en bij voorkeur op moment. Anders altijd een kwartslag voor afbreken! 

Link naar reactie

Voor het losdraaien van lastige gevallen gebruik ik ook een “bolloneur” hoor. :rolleyes:

De stress op de krukas lijkt me vrij beperkt (en dan nog enkel op het stukje draad). Het blokkeren met een pistonstopper is wat anders! Daar gebruik je de krukasstang effectief als hefboom.

Link naar reactie
13 uur geleden, Frederik9111 zei:

Voor het losdraaien van lastige gevallen gebruik ik ook een “bolloneur” hoor. :rolleyes:

De stress op de krukas lijkt me vrij beperkt (en dan nog enkel op het stukje draad). Het blokkeren met een pistonstopper is wat anders! Daar gebruik je de krukasstang effectief als hefboom.

Sterker nog ik durf te beweren dat als jij met een goed afgestelde slagmoermachine de moer aandraait  je met de hand je vliegwiel tegen kunt houden en toch geen schade aan je krukas op loopt.

Dat is dan namelijk niet mogelijk omdat alle delen met de klapjes die het ding geeft kunnen mee bewegen en de massatraagheid van de resterende delen nu ook weer niet zo groot is dat deze stil zouden blijven staan terwijl je kruktap verdraaid. wat niet wegneemt dat ik zelf het vliegwiel met een hulpstukje tegenhoud en de moer op moment vastzet.(indien mogelijk) 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Dag allemaal,

Door de zomervakantie heeft het allemaal wat langer geduurd, voordat ik weer de gelegenheid had om aan de Vespa verder te werken. Maar dan nu: de eerste keer kon ik de restanten van het spietje met gemak verwijderen. De tweede keer lukt het me met geen mogelijkheid om de restanten van het spietje los te peuteren. Ik heb al geprobeerd met naalden van diverse hardheden, maar zonder succes. Iemand stelde voor om de gasbrander te gebruiken, maar dat zie ik niet zo zitten met alle elektronica er om heen (aangezien ik niet zo'n trek heb om de stator te verwijderen, omdat alles keurig op tijd staat). Maar zou het andersom ook kunnen? Ik zag laatst dat je Freezer Spray uit een spuitbus kunt kopen. Volgens de omschrijving zou je er tot -55 oC kunnen afkoelen. Heeft iemand ervaring met zo'n spuitbus en zou het kunnen werken om het spietje los te krijgen zonder het hele blok uit elkaar te halen? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Hartelijke groeten,

Paul.

Link naar reactie

Een stator zit vast met 3 vijzen. Gewoon een paar markeerlijntjes trekken met alcoholstift of zo. Daar hoef je je niet door te laten afschrikken.

Maar voor je de grove middelen inschakelt:

Soms kunnen die klootzakjes stevig vast zitten. Voorzichtigjes lostikken met een puntslag en een licht (!) hamertje wil wel es noodzakelijk zijn. 

Link naar reactie

En zet je vliegwiel nou eens vast met de momentsleutel (55 tot 60 Nm), dan krijg je normaal gesproken geen gebroken spietjes. In combi met de flywheel tool, zoals Frederik zegt, is montage en demontage simpel en degelijk. (never nooit je vliegwiel vastzetten in combi met de pistonstop, dan zit je vliegwiel wel goed vast, maar heb je ook meteen de cilinder verkut)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...