Jump to content
Vespaforum.be

Kogellagers voorvork wideframe

Roele

Recommended Posts

Weet er iemand hoeveel kogels er onderaan de voorvork zitten  bij een wideframe Vespa vgl1t?

Als ik er 19 monteer is het alsof er nog plaats is voor 1 en als ik er 20 monteer is er 1 die beetje uitsteekt naar stofkap toe.

Steeds eentje weglaten zadat de kring bolletjes onderbroken is dacht ik. Er moet plaats zijn zodat ze kunnen bewegen. Dus 19 dan. En voldoende vet...laat het er maar uitkomen bij montage.  Nadien het overtollige vet mooi verwijderen. En om de twee jaar het vet vervangen en je blijft soepel draaien :-). 

Edited by Thomas78

Let op dat je de juiste diameter van kogellager steekt, anders kan je het stuur nooit mooi aanspannen. (dikkere diameter dan de large frame-modellen)

Groetjes, nero.

• 5 weeks later...

Hi,

Ik heb toevallig de kogels vervangen deze week bij mijn bacchetta en er zitten er 19 in. Zoals men hierboven reeds zegde is het raadzaam dat je 1tje weglaat. Als je de kogels er eens inlegt zonder vet, zal je zien dat je er misschien juist 20 zal inkrijgen. Maar eens je het vet aangebracht hebt merk je dat deze kogels niet meer mooi tegen elkaar zullen komen. Hierdoor kunnen er slechts 19 in.

Succes 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Vespa.Uustakker
      Goejedag, ik ben 31 jaar uit het Gentse en ik ben nieuw op dir forum.
      ik heb een oude vespa Gl 150 die ong 25 jaar in ons bezit is. Deze is 15 jaar geleden weggezet( onder hoes). Motor draaide nog op die moment maar er waren problemen met de koppeling. Schoot uit versnelling uit zichzelf. Aangezien de mechanieker toen had verteld dat deze onderdelen onvindbaarbaar waren en ik nog niet met de moto mocht rijdenhebben   we ze weggestald. Door een enthousiaste collega die grote vespa fanaat is, heb ik besloten om hem nog eens van onder het stof the halen.
      Aangezien ik zelf geen garage heb en deze bij mijn moeder staan zal het wss een project worden voor volgende lente/zomer. Maar ik denk dat er niet zoveel werk aan is.

Mijn kennis over vespa's is klein dus als jullie meer weten mag je het altijd delen.
      Ik weet dat het een vespa gl 150 is, m.i.s.a( made in belgium). Ik denk dat hij volledig origineel staat buiten het zadel (hoes?) Origineel boekje is erbij. Vroeg was er ng een achteruitkijkspiegel ( deze kan ik misschien ng weervinden) Gelijkvormigheidsattest niet gevonden( of heeft deze geen)
      Op het inschrijvingsbewijs staat datum 1ste indienstelling 1961 laar aan het voorwiel hangt een sticker met het jaar 1951 op. Enige manier dat ik de juiste productiedatum kan weten?

Deze vespa zal niet te koop komen,

Vriendelijke groeten
      Koen

• By N!Ce
      Beetje allerlei te koop:
      - Speedo Veglia Faro Basso: kan ook op beenschild worden gemonteerd maar moet gereviseerd: €300,-
      - Zijpaneel Aluminium V30-33: grondlaag zichtbaar en metalen zijdeurtje waar nog sleufje moet gemaakt worden voor slot: €200,-
      - Ulma/Ardor wieldoppen: ideaal voor uw schuurvondst: €120,-

Toodeloo

• By Sjoerdo
      Beste mede-Vespisten,
      Dit weekend een onbekende Vespa opgehaald. De wesp heeft Donza plaatjes op het zadel en het motorblok zegt VGLA1M.
      Is het een MISA GL 150?

Het framenummer helaas helemaal weggerrot...

• By SOEPERTROEPER
      Er zouden onder licensie van Misa speciaal voor expo58 een aantal GL150 en GS150 in 1957 geproduceerd moeten zijn. Het woord doet de ronde dat het de bedoeling was om er van die 'specials' 58 stuks te maken maar er zouden er maar 38 in omloop geraakt zijn.
      Zijn er mensen die mij over deze wat meer weten te vertellen? GrtZ stef
    • By 013sec
      Hallo allemaal.  Ik ben bezig met een restauratie van een Faro Basso.
      Het blok heb ik helemaal uit elkaar gehad en terug in ineen gezet. Dit is allemaal makkelijk en soepel verlopen. De defecte lager vervangen en alles netjes schoongemaakt.
      Nu een tijd verder en de hele scooter bijna klaar is.  Krijg ik de vespa niet in de versnelling.
      Voordat ik de scooter ging starten heb ik de olie bijgevuld. En heb ik een plug losgedraaid waarvan ik niet goed weet waar die voor dient..? 
      Kan iemand mij zeggen waar deze voor dient?  Heeft dit met mijn schakel problemen  te maken? 

• Create New...