Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk 50 xl - geen vonk


sttn.m

Aanbevolen berichten

Dag allen!

Nieuw op het forum, en nieuw in de vespa wereld. Heb me onlangs een pk50 xl met wat werk aangeschaft die ik terug leven wil inblazen.
De meeste zaken kan ik zelf wel aan, maar ik krijg momenteel geen vonk en daar laat mijn magere kennis me wel in de steek.
Is er een logica die ik beste volg om te checken waar het probleem zit, en hoe meet ik die zaken best uit?
Ik heb in elk geval wel al een nieuwe bougie ingedraaid.no

Alle tips welkom - op beginnersniveau wel te verstaan ;)

Erg bedankt,
Stan.

Link naar reactie
1 uur terug, pdvd zei:

Alle kabels goed aangesloten? Contactslot staat goed? 

Contactslot ontbreekt voorlopig nog, heb een nieuw maar de 'huls' die door men chassis loopt is te lang voor slot + contactpunt dus daar moet nog zo'n verlengstuk tussen om dat te doen werken.
Daarom heb ik de bekabeling er van tussenuit genomen. Dacht dat ik dan puur op kickstart kon werken maar ik kan fout zijn!
Eerder wel al gebrobeerd met bekabeling aangesloten en manueel contact gemaakt en ook toen geen vonk.

2 uur geleden, nero zei:

Moet je bij een Xl de embreage  niet aantrekken vooraleer je ka starten?  Ben helemaal niet zeker maar proberen kan geen kwaad.  :)

Groetjes, nero. 

Dat weet ik niet! Maar als ik kick en koppeling intrek heb ik geen weerstand/compressie.

Link naar reactie

Een contactslot van een vespa werkt ook niet door contact te maken... die maakt juist geen contact. Als je contact op uit staat maak je massa en valt de vespa uit. Staat je contact op aan dan maak je geen massa en loopt de vespa gewoon. Los blok moet gewoon draaien dus als je niet hebt lopen prielen met de draden. 

Link naar reactie
14 minuten geleden, sttn.m zei:

Dat weet ik niet! Maar als ik kick en koppeling intrek heb ik geen weerstand/compressie.

Just, zal bij een automatica zijn dat je de linkerhendel moet aantrekken vooraleer je kan starten. Sorry! 

Groetjes, nero. 

ps: als je de bedrading naar de hoogspanningsbobijn terug vindt en al de rest afkoppelt, zou het moeten lukken om te starten, tenminste als de statorplaat, vliegwiel en CDI nog werken. 

Link naar reactie
3 uur geleden, pdvd zei:

Een contactslot van een vespa werkt ook niet door contact te maken... die maakt juist geen contact. Als je contact op uit staat maak je massa en valt de vespa uit. Staat je contact op aan dan maak je geen massa en loopt de vespa gewoon. Los blok moet gewoon draaien dus als je niet hebt lopen prielen met de draden. 

maw zoals ik het nu doe - het contactslot ontkoppeld van de boom - zou moeten lukken? Of begrijp ik je verkeerd.
 

Link naar reactie
19 uur geleden, Mutti zei:

Misschien heb je hier wat aan, sowieso wel een handig youtube kanaal voor de standaard werkzaamheden.
zit zelfs ondertiteling bij voor als je niet zo lekker in je Duits zit.

 

Perfect! Dikke merci.

Is er een manier om te testen of de ignition coil inderdaad stuk is zonder een nieuwe te installeren?

Link naar reactie
Op 24/6/2019 om 21:21, Mutti zei:

Misschien heb je hier wat aan, sowieso wel een handig youtube kanaal voor de standaard werkzaamheden.
zit zelfs ondertiteling bij voor als je niet zo lekker in je Duits zit.

 

Nog eens bedankt! Nieuwe CDI en nu vonkt hij mooi. Starten doet hij nog niet helaas.
Ik zal op basis van zo'n tutorial de carburator eens openhalen, zijn er verder nog dingen die ik kan doen? Als ik hem in gang loop, dan hoor ik de piston wel op en neer gaan maar hij pakt helemaal niet, er is geen ontbranding. Want die zou ik wel ruiken denk ik! ;)

Link naar reactie

je hebt een vonk (met de juiste timing), benzine en lucht nodig. Die vonk is nu gelukt, misschien de timing nog niet.

Met je carburator kan je je benzine en lucht regelen, dus dat is zeker een belangrijk onderdeel.
Moet er wel benzine vanuit de tank naar de carb stromen, dat levert ook nog wel eens problemen op (bijv. knik in slang of verstopte tankdop).

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 1/7/2019 om 09:26, Mutti zei:

je hebt een vonk (met de juiste timing), benzine en lucht nodig. Die vonk is nu gelukt, misschien de timing nog niet.

Met je carburator kan je je benzine en lucht regelen, dus dat is zeker een belangrijk onderdeel.
Moet er wel benzine vanuit de tank naar de carb stromen, dat levert ook nog wel eens problemen op (bijv. knik in slang of verstopte tankdop).

Timing houd ik als laatste optie (kijk er wat tegenop om deze af te regelen haha)
Momenteel ben ik de carbu volledig aan het reinigen.
Ik vermoed dat het probleem daar wel eens zou kunnen zitten gezien de sproeiers wat verstopt zaten en er hier en daar wel wat residu te vinden.

Heb alvast wat nieuwe onderdelen gekocht zoals koppakkingen, benzinfilter (in carb), vlotternaald, ...

Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie

Er vallen nog wel wat lijken uit de kast van de m/v die de vorige 'restauratie' op zich heeft genomen... -_-
Maar laat dat te pret niet bederven, elk opgelost probleem is iets bijgeleerd!

Het voorwiel lijkt gevaarlijk dicht bij - of zelfs tegen - de schokdemper aan te draaien. Ik las hier links en rechts al op het forum dat een klassieke fout is dat het voorwiel verkeerd om gemonteerd zou kunnen zitten. Wat is de beste manier om dit te controleren?
Verder hoop ik dat dit het probleem is, anders zou het wel eens minder vlot op te lossen kunnen zijn!
 

Ik dank jullie!
Hopelijk binnenkort beeldmateriaal van een rijdende pk50 hier ;)
Morgen werk ik op de carburator.

Stan.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...