Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achtervering px 2006


De Nice

Aanbevolen berichten

17 minuten geleden, pdvd zei:

bedoel je hoe je de vering instelt? Dat is echt per type verschillend maar meestal (hieronder het type dat ik heb) is het zo dat je door rond te draaien de sterkte instelt. Onder de veer zit bij mij een gaatje waar je 'm in kan steken en zo rond kan draaien. Wel even beide billen en het achterbumpertje loshalen als je zo'n zelfde hebt al sik want dat gaat net iets makkelijker qua ruimte.

Hoe korter je de veerweg maakt des te strakker de veer staat. Te strak kan ook resulteren in uitbreken in de bochten is mijn ervaring! Ik had 'm nog op standje volbelast qua bagage staan en dacht dat wel kon op een dachtochtje in de alpen... NOT 

41rtn5yPx2L._SX355_.jpg

Oke, zal eens testen. Heb dezelfde als op de foto... 

Link naar reactie

Voor standaard gebruik met 1 persoon zonder bagage is de slapste stand zeker al goed genoeg hoor! 

Link naar reactie

Mn dochter rijdt geregeld mee, dus zal eens proberen met een graad harder. Bedankt allebei vr de input en reacties. Alles up and running, behalve de rechterbil, die wil nt meer sluiten. De draaihendel onder het zadel wil God weet waarom niet helemaal meer naar binnen draaien... Iemand een idee? 

Link naar reactie
1 uur terug, De Nice zei:

De draaihendel onder het zadel wil God weet waarom niet helemaal meer naar binnen draaien... Iemand een idee? 

Dan zit de olie-of benzineleiding niet helemaal juist. Tank er weer uit en eerst even de werking van het hendelsysteem bestuderen. Soms duurt het een keer of 2-3 voor je juist zit.

Link naar reactie

tank eruit gehaald, de hendel was scheefgetrokken waar hij recht dient te zijn. Beetje teruggeplooid en bil kon weer gesloten worden. Net testrit gemaakt, enorm verschil met nieuwe vering.Nieuwe was dus echt wel nodig. Start wel moeilijk, net alsof hij op choke zit, heb de kabel van Piaggio zelf gekocht en die was een  10tal cm langer dan degene die erin zat. Misschien inkorten ? Luchtbelletjes zijn er niet...

Link naar reactie

Wellicht een koppig luchtbelletje net onder de kraan. Of eentje die vanuit de vlotterkamer weer naar boven is gekropen.

Als je geen zin hebt om de tank (voor de 7de keer) uit het frame te heffen, kan je de fuel banjo even lossen (een potteke onder de vespa en even geen sigaretten in de buurt).

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Wellicht een koppig luchtbelletje net onder de kraan. Of eentje die vanuit de vlotterkamer weer naar boven is gekropen.

Als je geen zin hebt om de tank (voor de 7de keer) uit het frame te heffen, kan je de fuel banjo even lossen (een potteke onder de vespa en even geen sigaretten in de buurt).

 

tankdop eraf halen terwijl ik de tank laat leeglopen? ga voor alle zekerheid de darm ook wat inkorten...

Link naar reactie
22 minuten geleden, De Nice zei:

tankdop eraf halen terwijl ik de tank laat leeglopen? ga voor alle zekerheid de darm ook wat inkorten...

Neen, de fuel banjo is aansluiting benzineleiding-carburator. Gewoon even lossen met de kraan open. even flink laten leeglopen >> naft zal flink tot op de vloer spatten >> debiet duwt de luchtbel er via de banjo uit. 

Link naar reactie
10 minuten geleden, DD_ves zei:

Je moet die leiding wel even terug inkorten. Ik weet nog zo goed als niks van Vespa’s maar weet wel dat een te lange leiding miserie is. 

Je kan er best voor zorgen dat je leiding steeds mooi "'stijgt" tussen luchtfilterbox en tank. Een te lange leiding heeft te neiging te gaan hangen waardoor een lichtbel er zich koppig kan gaan vastzetten.

Link naar reactie
7 uur geleden, Frederik9111 zei:

Je kan er best voor zorgen dat je leiding steeds mooi "'stijgt" tussen luchtfilterbox en tank. Een te lange leiding heeft te neiging te gaan hangen waardoor een lichtbel er zich koppig kan gaan vastzetten.

inkorten zal jobke voor vanmiddag zijn, nadien leiding laten leeglopen. Ik vroeg ivm tankdop eraf halen omdat ik ergens had opgepikt dat je dat doet als je de leiding wil ontluchten... is het debiet hoog genoeg om enkel aan de banjo te lossen of moet ik de slang terug door de carbu duwen (was een lastig werk daarom)?

Link naar reactie

Ah op die manier; neun maakt niet veel verschil. Moet niet helemaal “leeg” lopen he? Een paar seconden is genoeg. Best in een goed verluchte ruimte, bakje onder je motor en koude (!!) uitlaat!

Link naar reactie
12 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Ah op die manier; neun maakt niet veel verschil. Moet niet helemaal “leeg” lopen he? Een paar seconden is genoeg. Best in een goed verluchte ruimte, bakje onder je motor en koude (!!) uitlaat!

dus eigenlijk 1 cyclus naft door leiding van tank tot aan einde darm als ik het goed begrijp? overloop carbu (dichtingsrubber zijkant carbu) best even eraf halen dan ?

Link naar reactie
1 hour ago, De Nice said:

dus eigenlijk 1 cyclus naft door leiding van tank tot aan einde darm als ik het goed begrijp? overloop carbu (dichtingsrubber zijkant carbu) best even eraf halen dan ?

Ik zou die leiding toch uit je carbuhuis halen en dan gewoon in en bakje laten lopen.

Link naar reactie
2 uur geleden, De Nice zei:

dus eigenlijk 1 cyclus naft door leiding van tank tot aan einde darm als ik het goed begrijp? overloop carbu (dichtingsrubber zijkant carbu) best even eraf halen dan ?

De fuel banjo niet per sé af van de carbu en de leiding hoeft ook niet geheel geledigd te worden. Gewoon even het boutje van de fuel banjo lossen (dopsleutel 10) terwijl de kraan op "open" staat. Gewoon even een paar seconden de benzine laten lopen en je zal zien dat de lucht bel dan normaliter mee kan ontsnappen (en de leiding dus luchtbelvrij gevuld is met benzine). Daarna het boutje gewoon weer aandraaien he. 

Maar evengoed kan je de tank er (weer) even uitheffen en kijken of er wel degelijk een luchtbel zit, hé? Als dat niet het geval is, hoeft bovenstaande uiteraard niet en heeft het moeilijk starten een andere oorzaak.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Frederik9111 zei:

De fuel banjo niet per sé af van de carbu en de leiding hoeft ook niet geheel geledigd te worden. Gewoon even het boutje van de fuel banjo lossen (dopsleutel 10) terwijl de kraan op "open" staat. Gewoon even een paar seconden de benzine laten lopen en je zal zien dat de lucht bel dan normaliter mee kan ontsnappen (en de leiding dus luchtbelvrij gevuld is met benzine). Daarna het boutje gewoon weer aandraaien he. 

Maar evengoed kan je de tank er (weer) even uitheffen en kijken of er wel degelijk een luchtbel zit, hé? Als dat niet het geval is, hoeft bovenstaande uiteraard niet en heeft het moeilijk starten een andere oorzaak.

okay, ik ga eerst de darm wat inkorten en bekijken of het euvel dan verholpen is. Indien niet, zal ik de banjo even losmaken... cheers

Link naar reactie
23 minutes ago, De Nice said:

okay, ik ga eerst de darm wat inkorten en bekijken of het euvel dan verholpen is. Indien niet, zal ik de banjo even losmaken... cheers

Als je de darm toch gaat inkorten, kan je evengoed wat naft laten lopen he. Ik neem aan dat je toch aan de carbu kant gaat inkorten, anders heeft het geen zin (dan is de leiding nog altijd te lang).

Nu, dit gezegd zijnde: Op mijn origineel blok kon ik de tank er uithalen en schraags op het frame zetten, met de leiding eraan vast en heb nooit problemen gehad. :D

Link naar reactie
2 minuten geleden, DD_ves zei:

Nu, dit gezegd zijnde: Op mijn origineel blok kon ik de tank er uithalen en schraags op het frame zetten, met de leiding eraan vast en heb nooit problemen gehad. :D

1: da's nie goe voor uwe lak! en 2: klopt helemaal, zolang die extra krul geen luchtbellen vangt of tot boven het tankpeil komt is er meestal geen probleem.

Link naar reactie
2 uur geleden, DD_ves zei:

Als je de darm toch gaat inkorten, kan je evengoed wat naft laten lopen he. Ik neem aan dat je toch aan de carbu kant gaat inkorten, anders heeft het geen zin (dan is de leiding nog altijd te lang).

Nu, dit gezegd zijnde: Op mijn origineel blok kon ik de tank er uithalen en schraags op het frame zetten, met de leiding eraan vast en heb nooit problemen gehad. :D

darm ingekort met ongeveer 10cm, naft laten lopen . even snel testrit gedaan rond de blok, start beter mr herstart precies nog moeilijk (zoals gisteren). Ga straks langer testen, misschien dat motor warmer moet staan voor goede herstart. Anders nog wat naft laten lopen en indien nodig tank eruit om knik of luchtbel onder naftkraan op te sporen. En als we toch bezig zijn, de carbu eens reinigen. Wel een gedoe die tank in en uithalen, vooral de hendel vd naftkraan erdoor krijgen, miserie ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...