Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achtervering px 2006


De Nice

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe achtervering besteld, ik heb er ineens het rubber stootblokje bij besteld dat ik  mee wil vervangen. Iemand een idee over de werkwijze? Ik maak de achtervering onderaan los (grote bout) en draai de vering dan tegen de klok los bovenaan? Maar dan is de moer onder de nafttank ook losgekomen volgens mij als ik het stootblok verwijder? Dus tank eruit? Kan de tank een beetje gelift worden om erbij te geraken zonder dat ik ze er helemaal moet uitnemen? Ik heb gescheiden mengsmering... 

Naamloos.jpg

Link naar reactie

Ligt er aan hoe je naftdarm ligt. Als ik een tank installeer dan zit daar de slang aan en voer die door naar de carburateur, trek 'm strak voor optimale doorvoer (geen luchtbellen), snij 'm af en sluit 'm aan. De extra lengte van de benzineslang is nodig om 'm aan te sluiten. Iedere keer als de tank er uit gaat ook even de benzineslang vervangen dus. En in jouw geval waarschijnlijk ook de olieslang maar dat systeem ken ik niet. 

Link naar reactie
13 minuten geleden, De Nice zei:

Ik maak de achtervering onderaan los (grote bout) en draai de vering dan tegen de klok los bovenaan?

Gaat niet! Enkel het onderste deel van de demper en de veer zelf zullen meedraaien. Het bovenste deel blijft gewoon vast zitten. 

Tank moet eruit. Benzine- en olieleiding lossen en weer verbinden is nu ook geen hersenchirugie. 

Link naar reactie
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

Gaat niet! Enkel het onderste deel van de demper en de veer zelf zullen meedraaien. Het bovenste deel blijft gewoon vast zitten. 

Tank moet eruit. Benzine- en olieleiding lossen en weer verbinden is nu ook geen hersenchirugie. 

en als ik de afstandsmoer losdraai heb ik toch heel de vering en demper mee, of niet ? dan blijft het blokje zitten en vervang ik het desgevallend als ik de tank eruit krijg...

Naamloos.jpg

Link naar reactie

Zou moeten kunnen maar die zitten vaak heeeeeel erg vastgerot en de schroefdraad kan dan afbreken in het blokje... (ik spreek uit ervaring... en dit gebeurde gewoon met de tank eruit)

2u5yPiJ.jpg

Link naar reactie

Idd. Typisch zo’n plekje waar modder, vet en vuil zich ophoopt. Als de boel dan nog es lekker hard is aangespannen zit je daar ondersteboven te klooien met een steeksleuteltje op een geheel dat op verschillende plaatsen flexibel mee kan draaien (silent block, demper en veer). 

Zelfs los op de werkbank is die draastang moeilijk los te krijgen. De bankschroef komt dan wel es van 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Idd. Typisch zo’n plekje waar modder, vet en vuil zich ophoopt. Als de boel dan nog es lekker hard is aangespannen zit je daar ondersteboven te klooien met een steeksleuteltje op een geheel dat op verschillende plaatsen flexibel mee kan draaien (silent block, demper en veer). 

Zelfs los op de werkbank is die draastang moeilijk los te krijgen. De bankschroef komt dan wel es van 

had ik ook gemerkt, gisteren eens met de Kärcher over gegaan. In de video zie ik ook de mogelijkheid om de naft-en oliedarm te ontkoppelen aan reservoir zelf, of toch beter aan motor loskoppelen?

Link naar reactie

Makkelijkst (ook voor het hermonteren) is de olieleiding te lossen aan het pompbuisje en de benzinedarm net onder de kraan. Rubbertje rond de kraan en het oliekijkglasje gaan er best eerst uit en als laatste weer in (nadat de tank weer op z’n plaats zit).

Bij het hermonteren wél goed checken op luchtbellen! 

Link naar reactie

Bij de olieleiding gewoon goed laten doorlopen tot je geen luchtbelletjes meer in de leiding ziet en dan snel over het buisje schuiven (in de veronderstelling dat het een transparante leiding is. Bij oudere PXjes zitten zwartrubberen met textiel geïsoleerde leidingen. In dat geval: 3 wees-gegroetjes en 5 onze-vader-kes (of van de gelegenheid gebruik maken om een transparant exemplaar te steken :)).

Bij de benzineleiding kan een luchtbel koppig nét onder de kraan blijven zitten (wat starten kan bemoeilijken; lucht is samendruk- en bijgevolg ook "uitrekbaar", vechten tegen een vacuummetje). Gewoon de klem even lossen en met een priem of kleine schroevendraaier tussen darm en kraanteutteke de lucht wat laten ontsnappen, dan.

 

Link naar reactie

Ik zou sowieso aan beide kanten ontkoppelen en nieuwe plaatsen als de boel toch open ligt. Als dit nog nooit is gebeurt dan is de slang 13 jaar oud... tijd voor revisie van zo'n oude verharde slang. Door dit soort werk kan de boel nu de slang zo verhard is makkelijker scheuren. Oftewel lekker een nieuwe plaatsen. 

Link naar reactie

Gewoon een M5 of M6-vijs indraaien is genoeg om de olie te stoppen! Zit amper druk op. De olieleiding is relatief kort. Hermonteren onder de olietank is 10x moeilijker (armen en tank zitten in elkaars weg, je kan amper kracht zetten). B

Link naar reactie
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

Makkelijkst (ook voor het hermonteren) is de olieleiding te lossen aan het pompbuisje en de benzinedarm net onder de kraan. Rubbertje rond de kraan en het oliekijkglasje gaan er best eerst uit en als laatste weer in (nadat de tank weer op z’n plaats zit).

Bij het hermonteren wél goed checken op luchtbellen! 

Pompbuisje bedoel je aan carbu? Omdat je later zegt dat hermonteren onder oliepomp moeilijker is? 

Link naar reactie
12 minuten geleden, De Nice zei:

Pompbuisje bedoel je aan carbu? Omdat je later zegt dat hermonteren onder oliepomptank moeilijker is? 

Ik bedoelde dat je makkelijkst de olieleiding van het buisje aan het luchtfilterhuis los trekt en dan meteen een vijs in de (open) darm kan draaien. Je kan de benzinetank icm. het oliereservoir dan iets makkelijke (hoger) optillen, de benzineleiding aan de kraan (onderaan de benzinetank) lossen en vervolgens het geheel van benzine- en olietank (met daaraan nog bengelend de olieleiding met onderaan vijsje in) makkelijk uit het frame tillen. 

Bij het hermonteren ga je dan gewoon omgekeerd te werk. Maar zoals Pim aangeeft: ideaal moment om de 13-jaar oude leidingen ineens te vervangen door een nieuw flexibeler exemplaar.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Ik bedoelde dat je makkelijkst de olieleiding van het buisje aan het luchtfilterhuis los trekt en dan meteen een vijs in de (open) darm kan draaien. Je kan de benzinetank icm. het oliereservoir dan iets makkelijke (hoger) optillen, de benzineleiding aan de kraan (onderaan de benzinetank) lossen en vervolgens het geheel van benzine- en olietank (met daaraan nog bengelend de olieleiding met onderaan vijsje in) makkelijk uit het frame tillen. 

Bij het hermonteren ga je dan gewoon omgekeerd te werk. Maar zoals Pim aangeeft: ideaal moment om de 13-jaar oude leidingen ineens te vervangen door een nieuw flexibeler exemplaar.

Okay! Ga morgen alvast nieuwe leidingen halen. Leidingen zijn iets recenter, jaar of 10 met het plaatsen van 200 blok. Merci vr de info, much appreciated ! 

Link naar reactie
16 minuten geleden, sidvespa zei:

Een nieuwer flexibeler paar darmpjes van dezelfde lengte ;) zeer belangrijk maak ze niet langer voor het latere gemak :rolleyes:

want dan werkt het boeltje niet :blink:

grtz sidvespa

Genoteerd ! 

Link naar reactie
Op 21/6/2019 om 16:39, Frederik9111 zei:

Ik bedoelde dat je makkelijkst de olieleiding van het buisje aan het luchtfilterhuis los trekt en dan meteen een vijs in de (open) darm kan draaien. Je kan de benzinetank icm. het oliereservoir dan iets makkelijke (hoger) optillen, de benzineleiding aan de kraan (onderaan de benzinetank) lossen en vervolgens het geheel van benzine- en olietank (met daaraan nog bengelend de olieleiding met onderaan vijsje in) makkelijk uit het frame tillen. 

Bij het hermonteren ga je dan gewoon omgekeerd te werk. Maar zoals Pim aangeeft: ideaal moment om de 13-jaar oude leidingen ineens te vervangen door een nieuw flexibeler exemplaar.

Is het van belang hoe het rubber blokje komt te staan? Dwars of recht op het frame? Ondertussen tank en vering gedemonteerd. Nieuwe leidingen gemonteerd. 

Link naar reactie
27 minuten geleden, pdvd zei:

gewoon even met een zaklamp er onder gaan liggen dan zie je het vanzelf denk ik

Gelukt. Weet iemand hoe de ijzeren aandraaisleutel in z'n werk gaat van yss? Zouden 5 standen zijn als ik me nt vergis? 

Link naar reactie

bedoel je hoe je de vering instelt? Dat is echt per type verschillend maar meestal (hieronder het type dat ik heb) is het zo dat je door rond te draaien de sterkte instelt. Onder de veer zit bij mij een gaatje waar je 'm in kan steken en zo rond kan draaien. Wel even beide billen en het achterbumpertje loshalen als je zo'n zelfde hebt al sik want dat gaat net iets makkelijker qua ruimte.

Hoe korter je de veerweg maakt des te strakker de veer staat. Te strak kan ook resulteren in uitbreken in de bochten is mijn ervaring! Ik had 'm nog op standje volbelast qua bagage staan en dacht dat wel kon op een dachtochtje in de alpen... NOT 

41rtn5yPx2L._SX355_.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...