Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pruttelende gts300


timve

Aanbevolen berichten

Ik ga nog eens te raden hier :) geraak er niet uit ...

- vol gas geen probleem, zelfs niet op lange stukken autostrade

- tot 50 à 60 per uur geen problemen

- koude motor: even geen problemen

- start onmiddellijk, rustige stationaire draai

- tussen 60 en 110: half gas: gepruttel alsof hij even inhoudt of een aantal onstekingsmomenten overslaat.  Ik dacht zelfs eerst dat het de riem was die even doorslipte.  Het wordt stilletjes (traag maar gestaag) erger.  Je kan rijden en blijft op snelheid doch een beetje zoals de oude brommers die nooit een nieuwe bougie kregen en af en toe doorsloegen...

Ondertussen vervangen: volledig nieuwe varia, rollen, volledige nieuwe driven pulley + koppeling + nieuwe riem + nieuwe bougie + groot onderhoud + nieuwe luchtfilter

Ik ben van plan om nu nieuwe bobijn en bougiekap te plaatsen om troubleshootgewijs te zien of de oorzaak daar zit.

iemand suggesties ? anders zal hij de eerste maal in 5 jaar naar de garage moeten om alle meetpunten uit te meten of er haperingen zitten.

 

Link naar reactie

Goeie tip.  Ik was ook aan het denken aan eventueel door geschuurde bedrading of losse contacten.  Ik vind ook geen fouten bij uitlezing via diagnosestekker.  

 

Link naar reactie
Op 25/6/2019 om 15:11, timve zei:

Goeie tip.  Ik was ook aan het denken aan eventueel door geschuurde bedrading of losse contacten.  Ik vind ook geen fouten bij uitlezing via diagnosestekker.  

 

Rij je met de laatste software? Ondanks het oplossen van de losse bedrading hield mijn GTS op sommige momenten in. Laatste software erop laten zetten en 98 getankt en geen problemen meer.

Link naar reactie

Alvast gevonden: knoert van een scheur in de isolatie van de bougiekabel.  Bobijn, bougiekop ook vervangen, nog geen beterschap, spuitbeeld van de injector was alles behalve, dus volledig gereinigd, nog geen tijd voor deftige proefrit.  Idd misschien nieuwe software laten programmeren moest het niet lukken.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Pruttelen of inhouden, daar heeft mn 250 geen last van... maar slechte koude start door wat ik denk injectornaald vervuiling van 95 te tanken wel.

tank nu al geruime tijd 98 en regelmatig additief bij de benzine om alles te reinigen en geen problemen meer, motortje reageert ook veel beter op het gas.

groeten,

Link naar reactie
  • 2 weken later...

even update...

Ondertussen nieuwe verstuiver / injector geplaatst: nog steeds geen beterschap, probleembeeld blijft identiek...

Begint sterk te lijken op dit: (zelfde bouwjaar)

https://www.motor-forum.nl/threads/geen-haren-meer-dankzij-vespa-gts-300.425704/

Ondertussen een nieuwe lambdasonde gekocht (ik las ergens op een forum: wat kan een kapotte of vervuilde lambdasonde allemaal doen met de motor?
en wat merk je aan de auto tijdens het rijden? ik weet dat je een soort elastiek effect hebt onder het rijden (net of je steeds achteruit word getrokken)) 

en dat is nu exact het gevoel ... + op vol gas luistert de ECU niet meer naar de sonde (in die range ook geen problemen)  Dus het zou wel eens kunnen ...

Nog monteren en dan nieuwe testrit en hopen maar,

Anders wordt het een complete ECU reset en herprogrammering van de mapping.  Lukt het dan nog niet, weet ik het echt niet meer :)

 

 

 

Link naar reactie

Nieuwe lambasonde + cleaner product voor benzine leidingen / sproeier gestoken: Probleem nog steeds niet opgelost...

Op modern vespa zijn er verschillende identieke gevallen bekend,

http://modernvespa.com/forum/post2337349#2337349

Ben benieuwd of er daar nog oplossing komen.  Enige oplossing bleek vaak vervangen van de ECU :wacko:

Volgende stap voor mij:

- binnen doen voor langere tijd en de mekanieker er uitgebreid mee laten rondrijden
- Reset ECU + install alle updates (if not than =>)
- Reset TPS (if not than =>)
- nieuwe ECU ... zucht

 

Link naar reactie

Gaat dit om je 2011 GTS met MIU1 of een MIU3G?

Je had destijds ook problemen met je TPS, is dat probleem van dezelfde GTS en zo ja heb je dit al opgelost? 

Klinkt allemaal erg electronisch en helaas denk ik dat je aan optie 3 moet gaan denken, zeker als je TPS al kuren heeft gehad.

Als het om een MIU3G heb ik nog 2 firmwares (2014 en 2017) liggen, de eerste is origineel en de 2e de oplossing van het 2015 cutout probleem. Had ook met baro, timing en mapping te maken. Misschien een idee om voor het vervangen toch even de ECU te backuppen en dan op nieuw te flashen, of anders een backup te trekken uit een gelijke GTS en deze vergelijken met die van jou.

Zijn helaas vervelende klachten.

 

 

Link naar reactie

is de miu3g, de mijne, dezelfde als met de TPS problemen (De gradenhoek staat juist bij gas dicht, rest is koffiedik kijken...)  Thx voor het aanbod met de mappings, en de tips ! hou dat zeker als optie ;).  Momenteel iemand op modern vespa met dezelfde shizzel.  Ik ga wat verder mailen om te zien of er gemeenschappelijke delers zijn in ons verhaal om zo misschien gemeenschappelijke delers te vinden.  Ik denk dat ik nog wel ecu ga demonteren en visueel controleren + uitkuisen met carb reiniging.  Just to make sure,  grtz

Link naar reactie
  • 1 maand later...

demontage - reiniging, visuele controle printplaat: niks mis mee...

Hij staat binnen bij de dealer om eens grondig onder handen genomen te worden.  Ben benieuwd naar de uitkomst...  Betreft specialist die zelf mappings maakt en schrijft on the fly op de rollenbank.  keep you updated !

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 30/8/2019 om 10:22, timve zei:

demontage - reiniging, visuele controle printplaat: niks mis mee...

Hij staat binnen bij de dealer om eens grondig onder handen genomen te worden.  Ben benieuwd naar de uitkomst...  Betreft specialist die zelf mappings maakt en schrijft on the fly op de rollenbank.  keep you updated !

Hoe is het afgelopen? :) 

Link naar reactie
Op 17/10/2019 om 17:39, 125VespaGTS zei:

Hoe is het afgelopen? :) 

Zoals ik al dacht. Tps sensor in gasklephuis dolgedraaid.  Zou failproof moeten zijn. Toch niet.  In bepaalde gasklepstand flikkeren de metingen alle richtingen uit.  Niets anders gevonden.  Nieuw gasklephuis in bestelling. Bijna 2maanden later...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

ondertussen nieuwe gasklephuis gemonteerd, en afgesteld op de rollenbank.  rijdt als nieuw, alle problemen opgelost.  Defecte TPS sensor circuit op de printplaat. 900 euro armer :(

 

Link naar reactie

Te onthouden:

- als je het foutbeeld hebt met pruttelen (zoals beschreven)

- De TPS sensor hoek bij uitmeting alle richting uitgaat wanneer je aan de gas komt (juist en stabiel bij inschakelen contact maar eens je de motor start gaat hij van 2 ° tot  22 ° of meer zoals een starter knippert van een TL lamp.) (dit is de cruciale indicator die je kan vaststellen)

- geen andere foutmeldingen in de ECU aantreft

Je veel centen kan uitspraken en best focust op het gasklephuis (hopelijk heb je er ergens één ter beschikking om te testen)

Heb ondertussen een 10 tal identieke gevallen gespot op diverse fora wereldwijd.  

Als iemand een vespa 300 gts supersport gigrio zoekt die inwendig helemaal vernieuwd is met malossi RS24 veringen, carbon remus, 36000 km, en malossi vario, scherm, bagagerek, vloermat, 4 pinkermodule, 12volt stekker ... ik heb er ene te koop ! :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...