Ga naar inhoud
Vespaforum.be

DD_ves

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik heb dit al eens in mijn topic gezet, maar misschien valt het hier wat beter op.

 

Deze winter ga ik mijn blokje reviseren.
De plaatselijke Vespa-dealer is ondertussen een vriend geworden, en die bood me onlangs spontaan aan om het samen te doen in zijn werkplaats (in de winter is het daar rustiger). Dit is een zeer leuk aanbod, en ik ga daar uiteraard op in gaan.

Ik was oorspronkelijk aan het twijfelen om mijn blokje origineel te restoreren, maar ik mis toch wat power.
Heb vanmiddag samen gereden met mijne neef, en die reed op een Sprint Veloce met PX motor en 177cc en ik kon die langs geen kanten volgen :D 

 

Paar kanttekeningen:

- Ik wil er geen racer van maken, maar wel iets met voldoende peps om leuk te kunnen touren.

- Liefst wat betrouwbaar. Vespa maakt niet enorm veel kilometers, maar komt toch regelmatig buiten.

- Ik rijd het liefst op koppel.

- Ik wil liefst mijn 8" wieltjes behouden

- Geen must, maar het zou leuk zijn om een soort wolf in schaapskleren te hebben. Mijn Vespa ziet er niet snel uit :D 

 

Nu, wat te doen?

1. Origineel blokje reviseren en kietelen?

Ik begrijp dat dit door de 2 port-setup beperkt is?

Wat kan je hiervan verwachten? Toch iets leuk van te maken? Of hopeloos?

 

 

 

2. PX blokje?

- Welk blok? 

- LML?

- Zijn er verschillen tussen 125 en 150 blokjes, behalve de cilinder en piston?

Is dit bvb een leuke basis?

https://www.sip-scootershop.com/en/products/engine+lml+for+vespa+p150x_78005500

Buiten hierboven, waar kan je dit soort dingen kopen?
Worden hier wel eens 2de hands blokjes verkocht?

 

 

3. Volledig opnieuw beginnen met lege crankcases van bvb Pollini/Malossi?

Wat erin te steken?

 

 

Laat u gaan!
Liefst met zoveel mogelijk details en een idee van prijs.
 

Ben benieuwd!

Link naar reactie
9 hours ago, Niels_1977 said:

Binnenkort volledig gereviseerd T5 blok te koop met vrijwel nieuw Piaggio T5 125cc cilinderset, maar is misschien iets te heftig voor een VBB!?

Waarom zou dat te heftig zijn?

(serieuse vraag). 

Link naar reactie

Je kan een 3de spoelpoort vijlen in je originele carter.

Je moet dan wel je carter laten oplassen ter hoogte van het te vijlen kanaal.

Zo kan je ook een 177 monteren... 

Link naar reactie
2 hours ago, DD_ves said:

Waarom zou dat te heftig zijn?

(serieuse vraag). 

Behoorlijke fel blok, maar zou kunnen, alhoewel het niet de meest betaalbare optie is.

Simpel en betaalbaar blok zou zijn;

PX150, DR177 (of andere 177 cilinder) 24/24 carb, bgm touring uitlaat en klaar.

Link naar reactie
5 hours ago, Niels_1977 said:

Behoorlijke fel blok, maar zou kunnen, alhoewel het niet de meest betaalbare optie is.

Simpel en betaalbaar blok zou zijn;

PX150, DR177 (of andere 177 cilinder) 24/24 carb, bgm touring uitlaat en klaar.

Wat past er eigenlijk "plug & play"?

Ik lees bvb bij onderstaande motor (LML P150X) dat je voor een installatie in een VBB "Frame & Side panel modifications" moet uitvoeren.

 

https://www.sip-scootershop.com/en/products/engine+lml+for+vespa+p150x_78005500

Ik vertrouw mezelf om een motor te steken, en de Vespa om te bouwen naar 12V, maar als er aan het frame gelast moet worden, dan moet ik dat laten doen.

Link naar reactie

Als ik me niet vergis, past gewoon alles vanaf de P(X) serie motoren onder de oude largeframe frames.

(ik heb een Vespa Sprint uit 1966, met gemoderniseerd PX150 blok gemonteerd, past perfect zonder aanpassingen aan het frame of billen)

Bij wideframe Vespas heb je een adapter voor de P(X) serie motoren. 

Alleen om een PX motor in een smallframe te monteren zul je het frame flink moeten aanpassen dmv slijpen/lassen etc.

(VNB is largeframe)

Link naar reactie

Kan wel gaan,  maar zonder auto mix in uw geval. Of de automatische oliemengsel afkoppelen.  Maar hier weet ik het ook niet .  Maar was ook niet een groot probleem om het te doen. En weet niet of je 8 inch heb , anders hier ook wat ingrepen doen + blokje openen door een andere vertanding te steken,  maar hier ben ik ook geen meester in . Wel ook eens gedaan via hulp van de forumleden. Andere remblokken voor van achter,  dit alleen voor 8 inch he .

Link naar reactie
4 minutes ago, Gio said:

Kan wel gaan,  maar zonder auto mix in uw geval. Of de automatische oliemengsel afkoppelen.  Maar hier weet ik het ook niet .  Maar was ook niet een groot probleem om het te doen. En weet niet of je 8 inch heb , anders hier ook wat ingrepen doen + blokje openen door een andere vertanding te steken,  maar hier ben ik ook geen meester in . Wel ook eens gedaan via hulp van de forumleden. Andere remblokken voor van achter,  dit alleen voor 8 inch he .

Deze hierboven is zonder automix.

Ik weet niet goed of ik bij 8" moet blijven of beter 10" steek. 
Als ik voor zo'n PX motor ga, dan moet ik ofwel de achterkant terug ombouwen naar 8" of de voorkant naar 10".

Ik blijf fan van de 8" look, maar denk dat 10" wel veiliger is als ik de motor zo ga kietelen...

Link naar reactie

Dat is wat je het liefst ziet , en uiteraard veiligheid eerst.  Ik heb een op 10 inch omgebouwd,  met een 200 eronder.  En de andere op 8 inch gelaten met een 177 kit. Is ook niet ideaal voor rem prestaties,  maar vooral voor het uiterlijk gegaan.  Waardoor een andere potje gestoken dat je sterk op een vnb look bleef. En zonder dat je uitlaat de weg raakt bij remmen of met 2 man erop zit.  Dit stoorde me enorm. 

Link naar reactie

8 inch in 10 inch scooter ziet er wat goofy uit, voor setups kan je inspiratie opdoen op largeframesetup (niet als ultieme waarheid aannemen maar ook zelf nadenken) en wordt lid van gsf, erg veel zeer grundliche tuning setups, en veel threads met duidelijke info.

Het issue bij tuning is wel, kost duur, geen garanties!!

Safe tunen is bv met dr177, maar is geen hoogvlieger qua prestaties.

Malossi cilinder sets zijn vaak wel de favoriet idd.

8 inch banden en mega veel power zou ik niet doen, dus zou het bij bv de dr177 laten.

Veel meer power en dan wordt het verstandig om een scooter met 10inch banden te kiezen, oftewel Sprint of GL.

 

Link naar reactie

Je kan ook beginnen met een volledige revisie te doen (zeker aangeraden bij tuning), een elektronische ontsteking van Pinasco of een Vespatronic te steken en eventueel gewoon een p&p- kitje met iets meer poorten/ en of cilinderinhoud.  Gecombineerd met de juiste uitlaat gaat dit al een wereld van verschil geven. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

LML 150cc 5-poort! Eenvoudig om te bouwen naar 8” met remplaat, -blokken, hub en trommel van je VBB. Met een semi-expansieuitlaatje zit je in de buurt van 11~12pk. Goes like a rocket! 

Bij die losse LML blokjes vervang ik wel meteen de stator met een (mistens OEM) Piaggio exemplaar (bij de originele A en IT markering absoluut onbetrouwbaar), bobijn en regulator (Ducati geeft merkelijk hoger voltage), carterolie (Indische palmolie/suikerstroop er meteen uit) en bougie. De krukassen zijn tegenwoordig wél van behoorlijke kwaliteit. De meegeleverde uitlaat heeft alleen als paperweight enige meerwaarde.

Die 5-poorts geeft meer dan voldoende power op 8”. 177 5-poort combinaties reserveer je best voor 10” configuraties.

1 uur terug, Niels_1977 zei:

8 inch in 10 inch scooter ziet er wat goofy uit,...

Besides the point.

1 uur terug, Niels_1977 zei:

Safe tunen is bv met dr177, maar is geen hoogvlieger qua prestaties

Omgekeerd. ‘t Is brol maar een bom voor wat ze maar kost. (Op flessen getrokken; mits goeie rodage heb je een prijs/kwaliteit een interessante upgrade).

 

Link naar reactie

Als je dan toch echt van je geld af wil steek dan gelijke een px 200 blok met een dikke cilinder en aangepaste krukas etc onder uw vespa.

Wel ook de remmerij aanpassen en ik zou dan voor 10 inch gaan.

Een leek ziet het verschil tussen origineel en opgefokt toch niet, en u kunt dan er toch eens één op zijn(of haar) neus laten kijken bij het verkeerslicht:D

Je kan ook je originele blokje reviseren en een elektronische ontsteking plaatsen en er gewoon van genieten.

 

Ps; ik zou het laatste doen. Als je hard wil gaan gewoon een dikke jap kopen. 

Link naar reactie
12 hours ago, Frederik9111 said:

LML 150cc 5-poort! Eenvoudig om te bouwen naar 8” met remplaat, -blokken, hub en trommel van je VBB. Met een semi-expansieuitlaatje zit je in de buurt van 11~12pk. Goes like a rocket! 

 

Merci!

Zou het kunnen dat LML 150cc 5 ports niet zonder oliepomp te krijgen zijn?
Ik wil liefst zelf blijven mengen.

Link naar reactie
1 hour ago, koeno83 said:

Zou zelf eerder gaan voor een px150 blok, die koop je voor niet al te veel. Daarmee kun je met een 177cc meer dan genoeg vermogen uithalen en ben je 1000 - 1500 klaar afhankelijk van je setup. 

Maar waar te vinden? Ben al weken aan het kijken..

Link naar reactie

Of een gereviseerde P200E van de eerste reeks (nog met remvattingen die voorzien zijn op 8” ombouw zonder vijlwerk). :) 

(Ik heb een zowel een gereviseerde PX125 als P200E op overschot, just in case...)

 

Link naar reactie
39 minutes ago, Frederik9111 said:

Of een gereviseerde P200E van de eerste reeks (nog met remvattingen die voorzien zijn op 8” ombouw zonder vijlwerk). :) 

(Ik heb een zowel een gereviseerde PX125 als P200E op overschot, just in case...)

 

Om een ideetje te hebben, wat zou je ervoor willen hebben? En welke zou jij steken als je mocht kiezen (moet niet persé 1 van deze 2 zijn)? 

Link naar reactie

Wel even rekening houden met revisiekosten en daarbijhorende verrassingen dan (die blokken zijn niet voor niks vanonder (geaccidenteerde/afgeleefde) scooters gelepeld.  

Als je voor een 2dehandsje gaat, kies dan zeker voor de Lusso-variant (binnen bourage achteraan, versterkte versnellingsbak, etc...). 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...